Vegghylle til platespiller

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Kan noen svare meg på hvor man får kjøpt rimelige vegghyller til platespillere? Eneste jeg har funnet er rega sin til 1000,- (mono) Eller holder det kanskje å sette platespilleren på toppen av et vanlig rack ???

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.425
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det viktigaste er at hylla ikkje tek med seg svingingar frå golvet. Bur du i sementhus, er nok gevinsten mindre, men hos meg var overgang frå eit svinetungt kabinett fylt med sand til ei Target-hylle på veggen betydeleg.
Pass på at spelaren står i absolutt water, så trur eg du kan klare deg med enkle midlar, som t.d. to solide hylleknektar i metall.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.953
Torget vurderinger
4
Hvis du har rega platespiller skal Rega hyllen være god.
Ellers tror jeg det går mye i Target og Apollo sine rack. Vet ikke hvem som forhandler. Ellers har Høium Audio Magic vegghyller som ser fine ut.
Hvis du har betonggulv kan du sette den på toppen av et rack, men hvis gulvet er sviktende burde den settes på vegghylle.
Jeg har min spiller stående på et Lack-bord fra IKEA, og det fungerer greit som en temporær løsning.
Men et vater burde du nok skaffe deg hvis du ikke har det fra før. Spilleren må stå i vater.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Kan noen svare meg på hvor man får kjøpt rimelige vegghyller til platespillere? Eneste jeg har funnet er rega sin til 1000,- (mono) Eller holder det kanskje å sette platespilleren på toppen av et vanlig rack ???
Rega-hyllen passer i utgangspunktet bare på Rega-spillere, men den tar seg godt ut til disse. Man kan for så vidt bruke en hvilken som helst hylle som er stiv og død. Husk å bruke vater ved montering, mange hyller vil heller noe utover, noe som ikke er gunstig.

Plassering på vegghylle er langt å foretrekke lydmessig fremfor å sette platespilleren på et rack.

finn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.07.2003
Antall liker
0
To rimelig hylleknekter i tre fra den lokale Byggmakkersjapp,
fire filtknotter og en steinplate på toppen gjorde underverker
for min gamle Luxman. ;D ;D ;D

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
To rimelig hylleknekter i tre fra den lokale Byggmakkersjapp,
fire filtknotter og en steinplate på toppen gjorde underverker
for min gamle Luxman. ;D ;D ;D
Var bare det å finne et par sterke hylleknekter da..blir jo endel vekt å bære! ller gøres det ut som en grei løsning. Kanskje noe annet enn filtknotter?

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Holfis BV-feet puter gjorde god jobb for meg. Sjekket det også ut med "HiFi news and record review test record". Spor 6 på side 2: Residual system noise. Før Holfi putene, klarte jeg 85% volum før feed-backen satte inn. Med putene under, klarte jeg 100%. Kunne såvidt høre antydninger til feed back da :)

Denne test-platen (eller lignende?) er forøvrig et must for alle som bruker platespiller.

Mvh

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Holfis BV-feet puter gjorde god jobb for meg. Sjekket det også ut med "HiFi news and record review test record". Spor 6 på side 2: Residual system noise. Før Holfi putene, klarte jeg 85% volum før feed-backen satte inn. Med putene under, klarte jeg 100%. Kunne såvidt høre antydninger til feed back da :)

Denne test-platen (eller lignende?) er forøvrig et must for alle som bruker platespiller.

Mvh
Hvor får man kjøpt den?

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Kjøpte den på nett. Skriv opp tittelen på en søkeside, så dukker det nok opp netbutikker som selger den :)

Mvh

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.953
Torget vurderinger
4
Denne kjøpte jeg fra www.svalander.se
Fungerer meget bra

Ellers har jeg lest en annen tråd her på forumet hvor man diskuterer hvordan en platespillerhylle burde designes. Du kan prøve å søke etter den (hvis du vil bygge selv).

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Er i utgangspunktet litt skeptisk til knekter i tre,men det avhenger jo hvor tung spilleren din er. Har du tilgang til et sveiseapparat eller kjenner noen som holder på med sveis,så er ikke jeg i tvil hva jeg ville valgt. Vet ikke hvor stort utvalget er i av ferdige hyller,men det må jo også være mulig å finne noe som er brukbart.
Jeg bruker selv en Target-hylle og er veldig fornøyd med den.  

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Hos meg og min Targethylle har to spikes løsna og kan ikke lenger justeres. Likte den gamle Regahylla mi mye bedre.

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Jeg tror det blir til at jeg lager den selv. Pappa har et 80kvm verksted i kjelleren=P Var foresten planen å lære å sveise også, så da kan jeg gjøre det i samme slengen!
Hvis noen har link til den annbefalte byggebeskrivelsen så hadde det vært kjekt! Hva bør jeg bruke mellom DIY-hylleknektene og steinplata i såfall?"som demper mest vibrasjoner til lavest pris..."

ShaunV

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Du må iallefall gjenge opp hull til spikes e.l på knektene slik at du kan regulere platen du skal ha oppå i vater alle veier..

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Hei
Det finnes hylleknekter som er virkelig solide.
F.eks disse kjøpt på en Smart butikk:

Bare husk å bruke en plate som ikke beveger seg for mye over tid.
Brukte selv MDF til denne og det funker over all forventning. (prøvde først med 2 furuplater krysslimt, men dette bevegde seg for mye. bøyde seg)
Mvh Jan I

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Du må iallefall gjenge opp hull til spikes e.l på knektene slik at du kan regulere platen du skal ha oppå i vater alle veier..
Tenker du f-eks å ha spikes(ala soundcare) opp ned oppi gjengene. Så legge platen oppå? For så ha muligheten for å regulere platen? I tillegg er vel en sånn løsning vibrasjonsdempende?

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Hei
Det finnes hylleknekter som er virkelig solide.
F.eks disse kjøpt på en Smart butikk:

Bare husk å bruke en plate som ikke beveger seg for mye over tid.
Brukte selv MDF til denne og det funker over all forventning.  (prøvde først med 2 furuplater krysslimt, men dette bevegde seg for mye. bøyde seg)
Mvh Jan I
Ser forsåvidt greie ut de hylleknektene. Hvis jeg bruker treplater og ikke stein.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Skulle ikke være noe problem å bruke stein e.l. som hyllematriale også,knektene er laget i solid stål.
Mvh Jan I

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
For ikke så alt for lenge siden, så var jeg på samme "jakt" og av litt spessielle grunner var det kun target hylla som Jan I tipset meg om som var stor nok (til mitt behov).
Denne sto oppskrudd i annen etage hos Andre (HifiHuset i Bærum)
Denne fikk jeg kjøpt og samtidig kunne Andre fortelle meg at han nå kom til å ta inn (ha agenturet) på Target.
Altså, Target i Norge= Hifihuset i Bærum (dersom jeg forsto ham rett)

Til Shaunv, kan du ikke bruke et brukt snowboard? ::)
Mvh.KW

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.562
Torget vurderinger
27
Jeg ville testet litt med stein under platespilleren før jeg bestemte meg for dette. Jeg svei av noen tusinger tilpasset stein uten lydmessig å komme imål.

Skulle jeg lage selv, enkelt og billig, hylleknekter og Ikea-slakteblokk. Skal du kjøpe ferdig kan jeg anbefale AudioMagic (denne kan utvides med dempeplattform).

Men som sagt, det kan hende du får annet resultat med stein. Jeg synes imidletid lyden ble stram og tight, men litt hard og metallisk.

Nevnte MDF-plater er sikkert også en god idé.

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Hei!
For ikke så alt for lenge siden, så var jeg på samme "jakt" og av litt spessielle grunner var det kun target hylla som Jan I tipset meg om som var stor nok (til mitt behov).
Denne sto oppskrudd i annen etage hos Andre (HifiHuset i Bærum)
Denne fikk jeg kjøpt og samtidig kunne Andre fortelle meg at han nå kom til å ta inn (ha agenturet) på Target.
Altså, Target i Norge= Hifihuset i Bærum (dersom jeg forsto ham rett)

Til Shaunv, kan du ikke bruke et brukt snowboard? ::)
Mvh.KW
Prøver du å forslå en target hylle? Eller evt en brukt target hylle? Hva er prisen på target hyller?

Jeg ville testet litt med stein under platespilleren før jeg bestemte meg for dette. Jeg svei av noen tusinger tilpasset stein uten lydmessig å komme imål.

Skulle jeg lage selv, enkelt og billig, hylleknekter og Ikea-slakteblokk. Skal du kjøpe ferdig kan jeg anbefale AudioMagic (denne kan utvides med dempeplattform).

Men som sagt, det kan hende du får annet resultat med stein. Jeg synes imidletid lyden ble stram og tight, men litt hard og metallisk.

Nevnte MDF-plater er sikkert også en god idé.
Jeg bare lurte litt på hvordan noe kan lyde metallisk av å stå på stein? Er ikke poenget bare å unngå vibrasjoner? Gjør ikke en stein dette bedre en en treplate?

Audio magic har jeg sett litt på. Ser ut som om det kan være et godt alternativ om jeg har penger til det...

ShaunV

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.562
Torget vurderinger
27
Jeg bare lurte litt på hvordan noe kan lyde metallisk av å stå på stein? Er ikke poenget bare å unngå vibrasjoner? Gjør ikke en stein dette bedre en en treplate?

Audio magic har jeg sett litt på. Ser ut som om det kan være et godt alternativ om jeg har penger til det...

ShaunV
Uten at jeg kjenner helt til grunnen så gjelder det vel at alt vibrerer. Muligens er egenressonansen for stein verre for min platespiller enn f.eks tre. Jeg hadde en stund spilleren rett på reolen og det funket ikke (bløt og fæl bass), da var det bedre med stein under. Men jeg fikk meg en  overraskelse når jeg fant ut at den gamle trefjøla funket bedre enn nyinnkjøpte steinplater.

Steinen bruker jeg nå under annen elektronikk, det funker bedre (avhengig av føtter osv det brukes sammen med).

Audiomagic anbefales, lydforbedring, fleksibel i bruk, enkel å sette opp og relativt billig. Men som sagt, skulle jeg laget noe hjemme hadde jeg startet med hylleknekter og testet ulike plater før jeg gikk igang med endelig utforming osv. Prøv gjerne med stein, men ikke bestill dem på mål til høye priser før du vet hvordan spilleren trives på stein.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Uten at jeg kjenner helt til grunnen så gjelder det vel at alt vibrerer. Muligens er egenressonansen for stein verre for min platespiller enn f.eks tre. Jeg hadde en stund spilleren rett på reolen og det funket ikke (bløt og fæl bass), da var det bedre med stein under. Men jeg fikk meg en overraskelse når jeg fant ut at den gamle trefjøla funket bedre enn nyinnkjøpte steinplater.

Prøvde du steinen på knektene? :p

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.562
Torget vurderinger
27
Nei, jeg har aldri hatt noen knekter.

Jeg hadde som nevt spilleren rett på reol, her var det for mye viberasjon hvilket hos meg resulterte i bløt og lite definert bass.
Deretter testet jeg stein i kombinasjon med holfiputer. Ikea slakteblokk i kombinasjon med samme. Audiomagic ISP og The Source ( http://www.hoium.no/blackdiamondracing/source_index.htm) i kombinasjon med Black Magic Racing Cones. The Source og ISP funket best hos meg, men poenget var at tre var å foretrekke fremfor stein (hos meg, mulig andre får divergerende resultater).

Så trengte jeg mer plass og gikk for Audio Magic vegghylle. Dette funket trolig best (det ble gjort andre forandringer samtidig så det er litt vanskelig å si hvor forbedringen lå).

(Men legg merke til at jeg ikke sier at steinplater ikke funker, jeg råder bare til ikke å svi av tusenvis av kroner på dette før man har funnet ut om det funker).

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Nei, jeg har aldri hatt noen knekter.

Jeg hadde som nevt spilleren rett på reol, her var det for mye viberasjon hvilket hos meg resulterte i bløt og lite definert bass.
Deretter testet jeg stein i kombinasjon med holfiputer. Ikea slakteblokk i kombinasjon med samme. Audiomagic ISP og The Source ( http://www.hoium.no/blackdiamondracing/source_index.htm) i kombinasjon med Black Magic Racing Cones. The Source og ISP funket best hos meg, men poenget var at tre var å foretrekke fremfor stein (hos meg, mulig andre får divergerende resultater).

Så trengte jeg mer plass og gikk for Audio Magic vegghylle. Dette funket trolig best (det ble gjort andre forandringer samtidig så det er litt vanskelig å si hvor forbedringen lå).

(Men legg merke til at jeg ikke sier at steinplater ikke funker, jeg råder bare til ikke å svi av tusenvis av kroner på dette før man har funnet ut om det funker).

Ja,skjønner!
Fyttigrisen for en pris på The source. :eek:

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Er The source virkelig verd alle de pengene?

Hva med å bygge en sandkasse i stedenfor? Funker ikke det effektivt?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.562
Torget vurderinger
27
Om den er verd prisen må vel avgjøres i det enkelte tilfelle. Avhenger vel av problemer med viberasjoner, resten av utstyr og prioriteringer. Men jeg ville neppe prioritert dette på en billig spiller. (Ville vel uansett heller gått for en skikkelig vegghylle og eventuell annen dempeplattform). Det lille jeg byttet mellom ISP og the Shelf fant vel ikke jeg at den ene var vesentlig bedre enn den andre (men igjen, det var min erfaring hos meg).

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Prøver du å forslå en target hylle? Eller evt en brukt target hylle? Hva er prisen på target hyller?
Hei!
Nei, ikke egentlig!
Jeg la vel nærmest inn svaret for å opplyse om at det nå fantes en importør/forhandler av Targetprodukter igjen i Norge,
Jeg hadde spessielle behov for hvor mye hylla "måtte" bygge ut fra veggen og der satt nevnte Target hylle som et skudd for mine behov og ikke er det så galt at hylla også er god og solid heller ;)
Min lille "spøk" med snowboard var relatert til nicket ditt ;)

Mvh.KW

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Hei!
Nei, ikke egentlig!
Jeg la vel nærmest inn svaret for å opplyse om at det nå fantes en importør/forhandler av Targetprodukter igjen i Norge,
Jeg hadde spessielle behov for hvor mye hylla "måtte" bygge ut fra veggen og der satt nevnte Target hylle som et skudd for mine behov og ikke er det så galt at hylla også er god og solid heller ;)
Min lille "spøk" med snowboard var relatert til nicket ditt ;)

Mvh.KW
Hvordan er skalaen på Target hyllepriser? (fra x,-kr)

Var "spøken" som jeg ikke forstod relatert til nicket mitt faktisk ::) Nei jeg ble ikke klokere :p

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.425
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Er The source virkelig verd alle de pengene?

Hva med å bygge en sandkasse i stedenfor? Funker ikke det effektivt?
Eg bygde sandkasse, 100 kg med mykje strev og omhu. Så prøvde eg ei vegghylle...lyden vart merkbart betre.
Så eg tilrår alltid vegghylle. (Men om du lagar ei sandkasse på vegg, så kanskje.....) :)

I

ijustpop

Gjest
Hvordan er skalaen på Target hyllepriser? (fra x,-kr)

Var "spøken" som jeg ikke forstod relatert til nicket mitt faktisk ::) Nei jeg ble ikke klokere :p
Shaun White eller hva han heter. Drittunge som er helt rå på snøbrett.

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Eg bygde sandkasse, 100 kg med mykje strev og omhu. Så prøvde eg ei vegghylle...lyden vart merkbart betre.
Så eg tilrår alltid vegghylle. (Men om du lagar ei sandkasse på vegg, så kanskje.....) :)
Har noen lagd sandkasse til vegg før? Hvis ikke så kan jo det være uhyggelig mye bedre enn mye annet?;)"Er jo lov å håpe i alle fall" Det er bare det å få den til å se sånn nogenlunde fin ut da...

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Shaun White eller hva han heter. Drittunge som er helt rå på snøbrett.
Okei. Noe som ikke opptar meg med andre ord=P Står ikke brett! Og kan ikke navnet på en eneste brettkjører=P

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Jeg har min platespiller stående rett på hylleknekter av tre. Det fungerte bedre for meg enn å ha den stående på en mdfplate på knektene.
Det viktige tror jeg ikke er om knektene er av stål eller tre, men at de er skikkelig avstivet. Skråstag er et must enten det er stål eller tre.
Kjøpte mine knekter på Ikea, for hele kr 78,-

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Har noen lagd sandkasse til vegg før? Hvis ikke så kan jo det være uhyggelig mye bedre enn mye annet?;)"Er jo lov å håpe i alle fall" Det er bare det å få den til å se sånn nogenlunde fin ut da...
Har ikke sandkasse,men platen jeg har liggende i Target-hylla mi er sandfyllt. Det er ikke den orginale,men fungerer utmerket.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.562
Torget vurderinger
27
Selve stativet som min AudioMagic henger på er også sandfylt. Dette for å dempe viberasjonene i stålkonstruksjonen.

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Selve stativet som min AudioMagic henger på er også sandfylt. Dette for å dempe viberasjonene i stålkonstruksjonen.
Jeg har muligheter for å få stålrør etc gratis. Kanskje det hadde vært noe. Så kan jeg sandfylle i samme slengen?

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Okei. Noe som ikke opptar meg med andre ord=P Står ikke brett! Og kan ikke navnet på en eneste brettkjører=P
Hei!
Jeg hadde nok en fiks ide om at du var fan av nevnte og derfor hadde valgt dette nicket :D
Jeg hadde vel heller ikke fått med meg at han brukte w i etternavnet og heller ikke jeg er nevneverdig interessert i snowboard, men så likevel denne kjempegode fyren under OL.
Skjønner jo nå hvorfor du ikke skjønte ;D ;D
Mvh.KW

Topp Bunn