Jeg har lenge grublet over dette med vibrasjoner i forbindelse med platespillere. Jeg har så langt kommet frem til noen hypoteser om hva som har de største konsekvensene. Jeg presiserer at dette er antagelser basert på teoretisk forståelse av platespillerens virkemåte. Det er ikke testet, verken ved målinger eller lytting.
Dette er vanskelig å forklare uten hjelp av bilder eller tegninger, men jeg gjør et forsøk.
Da må jeg dra dere med på et tankeeksperiment:
Vi kan for tydelighetens skyld anta at alle lagrene i spilleren er perfekt stive og friksjonsfrie. Vi kan videre anta at armens masse har sitt senter der lagrenes rotasjonsakser krysser hverandre. Videre antar vi at spillerens øvrige deler er perfekt stive.
Disse antagelsene er naturligvis ikke sanne, men de er ikke så langt fra sannheten heller. Når det gjelder unipivot- og tangentialarmer stiller det hele seg annerledes, på grunn av at slike armers masse beveger seg grunnleggende annerledes. Derfor ser jeg bort fra slike systemer i dette tankeeksperimentet.
Tenk deg så at hele spilleren vibrerer i en rettlinjet bevegelse. Enten det er opp og ned, fra høyre til venstre, eller framover og bakover, vil ikke dette ha noen innflytelse på lyden. Med forutsetningene jeg beskriver over vil alle deler av spilleren bevege seg like langt, og i samme retning, hele tiden. Pickupens posisjon i forhold til plata vil altså ikke endre seg.
Tenk deg så at spilleren roterer om en akse som går ovenfra og ned gjennom senter av platetallerkenen. Tallerkenen selv er da frikoblet i lageret, og kan holde korrekt fart uten variasjon. Samtidig vil chassiets rotasjon medføre at armbasen beveger seg i en bue omkring senteret av tallerkenen. Dette vil si at tallerkenens rotasjonshastighet i forhold til armen varierer. Resultatet er WOW og FLUTTER, eller hastighetsvariasjoner i gjengivelsen av den innspilte lyden.
Tenk deg så at spilleren roterer om en akse som går ovenfra og ned gjennom senter av armlageret. Armen selv er da frikoblet i lageret, og vil holde seg i ro på grunn av massens treghet. Tallerkenen vil bevege seg sideveis i forhold til pickupen. Dette vil gi utslag i et LYDSIGNAL hvor kanalene er i fase. Dette vil avspilles summert med den innspilte lyden.
Tenk deg så at spilleren roterer om en akse som går fra høyre til venstre gjennom senter av armlageret (i forhold til armrørets lengderetning). Armen selv er da frikoblet i lageret, og vil holde seg i ro på grunn av massens treghet. Tallerkenen vil bevege seg opp og ned i forhold til pickupen. Dette vil gi utslag i et LYDSIGNAL hvor kanalene er i motfase. Dette vil avspilles summert med den innspilte lyden.
Det jeg mener å kunne slutte av dette er: For platespillere med vanlig lagret arm, er det først og fremst rotasjonsbevegelser fra omgivelsene som må bekjempes. Siden ingen legemer er fullstendig eller perfekt stive, bør naturligvis rettlinjede bevegelser også bekjempes. Men, rotasjoner først.
For å relatere dette til din platespillerhylle, Espen: På vegghyller blir det så vidt jeg kan forstå bevegelser fram og tilbake som er problemet. Hvis hylla er montert i stender på den ene siden men ikke den andre, kan det tenkes sidene vibrerer i forskjellig grad. Dermed oppstår en rotasjonsbevegelse i hylla. Hvis det er umulig å montere i stender på begge sider vil jeg foreslå å montere begge sider i gipsplata, og like langt fra stenderne.