VEKT PÅ PICK UP KONTRA VEKT PÅ ARM

el che

Medlem
Ble medlem
20.11.2007
Antall liker
0
Hei Guruer!

Er en lykkelig LP12 eier og Linnist light
Men nå har jeg nok tråkka i baret.
Kjøpte meg en Ikeda pick up, en sånn cantilever løs sak.
Den skal være vanskelig å sette opp. Den må treffe vekta på miligrammet....

Jeg får den iallfall ikke til å treffe.
Lyden sprekker opp ved litt dynamikk, og ved forskjellige plater.
(Men der den funker - FYTTIKATTA FOR EN GOD LYD. BARE SÅ SYND DET IKKE ER SÅ OFTE )
Så jeg lurer på to ting:
PU'en veier 15 gr. Det er vel for tungt for arma (Ekos 2) - eller? Kan det være grunnen?
Pick Upen er laget for medium til highmass armer, og den krever ultraridgide lager. Det skulle vel gå m min Ekos 2?

Har jævlig lyst til å få denne til å spille. Hører et enormt potensiale!
Hvordan ville det være å sette på en 12 tommers Ikeda arm (tung type al FR65) på en LP12. galskap?

mvh
Tormod

K

kbwh

Gjest
Galskap. LP12 liker ikke armer som veier hverken for mye eller for lite, og en tolvtommer er rett og slett tre tommer for lang for det søte lille drivverket.

el che

Medlem
Ble medlem
20.11.2007
Antall liker
0
Klart svar ;)

Hva med en 15 gr pick up da?
Noen løsning på det?

Så at noen snakket om å legge noe "bluetac" aktig på ei anna arm for å øke massen i arma.....

Tormod

el che

Medlem
Ble medlem
20.11.2007
Antall liker
0
Hei!

Det er myyyye jeg ikke vet om platespillere... ;D

H er data om Linn arma: (merkat de sier den anbefales m pu opp til 9 gr)

Pivot to Stylus 229mm
Stylus Overhang 18mm
Tracking Down Force Adjustable by precision spring
Bias Force Adjustable by precision spring
Type Dynamically Balanced
Armboard Fitting Linn Standard
Effective Mass 11.5g
Weight 3-9g

PICK UP:
Ikeda 9EM -
Type: MC type
- Output voltage: 0.18mV
- Load impedance: 3 Ohms
- Frequency Range: 10 - 45k Hz
- Channel Separation: 27 dB (1k Hz)
- Weight: 15.7g

COOMPILANCE: Finner ikke den oppgitt noe sted. Men i og med at det er en cantileverløs pu er vel den i en ekstrem ende av skalaen? (om det betyr høy e lav aner jeg ikke :p )

Hva kan dere finne ut av dette.

Hjelp!! Rop i mørket av tommeltottbefengt musikkelsker :eek:

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.827
Torget vurderinger
27
Kan jo uansett se ut som armen din trives best med pickuper av lavere masse enn din Ikeda. (Uttalt på bakgrunn av de data du fremlegger og ikke etter egen erfaring).

el che

Medlem
Ble medlem
20.11.2007
Antall liker
0
Det kan se sånn ut.

Men er det noen måte å prøve å få det til å spille?
Eller vite mer sikkert om det kan spille?

mvh
Tormod

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Compliance på pickup er 6 (x10-6cm/Dyne).. Det gir i følge kalkulatoren på www.cartrigdedb.com en resonansfrekvens på 12.73 Hz, og da er ikke vekt av monteringsskruer tatt med i regnestykket. Regner vi med at skruer veier 2 gram, får vi en resonansfrekvens på 12,27Hz. Det er i overkant av hva som anbefales (8-10Hz, eller nærmest mulig 10Hz i følge van den Hul) Om det vil gi seg sånne utslag som du snakker om her er jeg usikker på. Det er sikkert andre her inne som kan gi deg mye bedre teknisk vurdering av disse tingene. Anbefalt VTF (stiftetrykk) er i følge the cartrigde database 2,5g. Du bruker ikke for lett stiftetrykk? Og har du dobbeltsjekket alle andre innstillinger; azimuth, VTA og sporingsvinkel? Vær nøye, bruk kraftig lupe og juster i forhold til nålearm og diamant, ikke picukp huset. Nå vet jeg jo ikke hvor erfaren du er ifht å sette opp platespillere, så du får ha meg unnskylt om dette blir for basalt..

K

kbwh

Gjest
Nå har jeg ikke verdens største erfaring, men jeg hadde personlig gitt opp Ikedaen og heller hørt på de gode Linnisters anbefalinger om en passende pickup med egenskaper som gir deg hakeslipp. Hifi skal være musikknytelse, ikke endeløs ufruktbar fikling, synes jeg.
(Alternativet er, igjen min ringe mening, å beholde Ikedaen, og få tak i et verk og en arm den vil fungere med.)

Ekos 2 er vel ikke den elendigste armen man kan ha på en LP12, forresten.

B

break_out

Gjest
Min Linn Akiva PU som er montert på en Ekos arm veier rett over 7g, jeg ser at du dobler denne og litt til med din PU, så ja det kan være en missmatch ute og går her. LP12 liker type Lyra, Ortofon og Dynavector (som jeg har testet) som vel ligger rundt samme +/- et gram her og der. Så du er nok på upløyd mark her med din PU. Har du gjort et søk på nettet med PU navn og LP12?

el che

Medlem
Ble medlem
20.11.2007
Antall liker
0
Takk for innspill!

Er forsåvidt enig Valentino.
Men AKKURAT NÅ. Har jeg lyst til å prøve alt som er mulig for å komme så langtsom mulig m Ikedaen.
Kanskje jeg får det til? ... Og det jeg hører på de partiene det funker er HIMMELSK!
Uansett, jeg lærer en del på veien ;D

OK: så hva blir neste trinn.

Jeg bruker ikke for lavt sitfte trykk. Får beste resultat mellom 2.6 - 2.7 gr. Men aldri optimalt. Noen LP'er spiller nesten bra. Andre blir helt ville.

Det høres ut som et sprukket høytaler element når det setter igang.
Hva kan skape den effekten?

Kan kombinasjonen gå?

Kan det ha noe for seg å øke massen på arma m bluetac?

Kan det skyldes VTA? Tror ikke det. har justert litt opp og ned der også.

Azimuth - det justeres vel ikke på Ekosen? Dvs. med den yunge pick Upen har jo balansen i fjærene blitt forskjøvet?

???

K

kbwh

Gjest
Har du kjørt en testplate? Hvilke(n) resonansfrekvens(er) har du nå?

el che

Medlem
Ble medlem
20.11.2007
Antall liker
0
Har ikke noe sånt. Jeg har masse MUSIKK ;D

la meg se: Det er som regel over midtregister i saxofon. Og piano sånn ca midt i der også. Eller, det er egentlig litt vanskelig å plassere. Men bass er aldri noe problem. Ikke cymbaler heller.
Og jeg synes det blir verre jo mer energi det er i musikken.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.827
Torget vurderinger
27
Poenget er jo at pickupen muligens er for tung. Blue-tac gir i tilfelle økt masse, ikke mindre. Det eneste Blue-tac kan brukes til er å justere stiftetrykket, men det har du allerede innen rekkevidde. Kan pickupen være utslitt, eller feiljustert? Dersom dette er normal compilanse (10hz) er den ganske stiv og kan muligens generere mer energi enn øvrige komponenter setter pris på (uten at jeg kjenner Linn).

B

break_out

Gjest
el che skrev:
Har ikke noe sånt. Jeg har masse MUSIKK ;D

la meg se: Det er som regel over midtregister i saxofon. Og piano sånn ca midt i der også. Eller, det er egentlig litt vanskelig å plassere. Men bass er aldri noe problem. Ikke cymbaler heller.
Og jeg synes det blir verre jo mer energi det er i musikken.
Kan saktens høre ut som armen ikke klarer denne PU'en, og du er laaaangt utenfor speck på Ekos armen din...
Kan være at FZ eller Vidar P. kan ha noen råd her, men jeg tror du har valgt deg et umulig prosjekt.

Men uansett lykke til :)

P

Parelius

Gjest
Dynamic compliance: (1000Hz) /6×10 to the minus sixth power/dyne; stemmer det?

Hva var comp. i den kalkulatoren du brukte, gut_man? (vanlige er vel ved 10Hz, så gange event. med 1,5-2 hvis det er ved 100Hz, men her er en jo oppe i 1000Hz, såvdt jeg forstår.

Du har jo overskredet abefalt masse på PU til den armen, men jeg ville ha prøvd litt ekstra masse over shellet, just for the f... fun of it.

Mismatch, dvs. f.eks. for høy resonansfrekvens, kan gi seg utslag som du beskriver.

Voodoo charm!

K

kbwh

Gjest
Ok. Du må MÅLE!

(Verbet "Å måle" er uglesett her inne. Man stoler på øra! Men man får ikke en pickup på plass uten en testplate.)

el che

Medlem
Ble medlem
20.11.2007
Antall liker
0
HEI!

Mulig jeg er ute på en LOST CRUSADE her ja!! :D

Men når jeg først har pu'en må jeg jo prøve så mye jeg kan før jeg selger. ;D

Så ekstra vekt på armrør har ingen hensikt?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.827
Torget vurderinger
27
Nja, skal modrere meg litt mht vekt. Det kan kanskje dempe noe, men jeg har litt problemer med å se hensikten med en klump blue-tac over pickup dersom for meget masse er problemet.
Ellers enig med Parelius, det koster ikke noe, og tar null tid å forsøke.

Oppgitte data for compilanse er vanlig måltall. Det står ikke noe om ved hvilken frekvens denne er målt i de data gut_man kom med. Som utgangspunkt kan man imidlertid regne med at det er 100 hz i og med at den er japansk. (Men jeg vet ikke).

el che

Medlem
Ble medlem
20.11.2007
Antall liker
0
Det er bare å fortsette m innspill her.
Nye synspunkter mottas m takk!! ;D

Tormod

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.827
Torget vurderinger
27
Se det Parelius, da besitter du jo kunnskap jeg ikke har. Beklagelivis var jeg i tåka og trodde du feilaktig konkluderte ut fra infoen gut_man kom med.
Ja, vel så da skal kanskje denne multipliseres med 1,5-2,0 for å nå 100 hz, og ytterligere 1,5-2,0 for å nå 1000? Vel, her er jeg uten kunnskap nok. I tilfelle er compilansen helt ok 15-20?

For tiden på tynn is.....

P

Parelius

Gjest
Jeg må si at jeg er litt forvirret i både mitt eget og Parelius' hode her. Dine beskrivelser av lyden (brytinger litt oppe), skulle vanligvis indikere for lite masse. På den andre siden, hvis comp. ved 1000Hz innebærer en faktor på 3-4 for comp. i forhold til likningen for resonansfrekvens, så er den etter mine kalkulasjoner nå under 8Hz.

Kanskje leker ikke Ikeda og Ekos sammen?

Hvor er Vidar P (Dualspesialisten med Linn i fagkretsen) og CBA?

el che

Medlem
Ble medlem
20.11.2007
Antall liker
0
HEI!

Nå har jeg kjøpt meg en lupe for å finsjekke nåla.
Og jeg har kjøpt bluetack for å sjekke massejusteringer.
SÅ måtte den gilde vinylherren stå meg bi!

Men jeg er fortsatt veldig moden for at dere funderer mer på dette m vekt på arm/pu her.
I og med at den svintunge stiften har tilført armbord og justeringer ca 9 gr mer enn før så er jo ikke fjærer og bord helt i vater lenger. Kan det føre til dette? (det må tilføres at det er ganske voldsomme utslag vi snakker om her.)

mvh
Tormod

K

kbwh

Gjest
En LP12 som ikke er pinlig i vater og giktig bounce (og all annen Linnterminologi) oppfører seg leit!

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
0
Nå skulle dere sett Ekos arma mi!!

I bakkant et velteferdig lass på 5cm på vekta.
Langs armrøret en 5 mm bred stripe.
På hodet 1,5 bred "kladass"
Alt i nydelig blått bluetack.

Og alt i søken etter å få Ikeda 9EM pu'en min til å spille på LP12 komboen min.
Funker det?
,....... Hmm..... kan ikke si at det er hallalujah nei!
Hjelper det i det hele tatt?

Skal ta av hele greie igjen nå. Så skal vi se!? ???
............................. tid.... fjerne fjerne........ Lytte lytte....

NEI! Det hjalp ikke i det hele tatt. I mine ører forvrengte det like mye, og det ble mer "sausete" i tillegg. GRRRRRR

Merker når jeg legger en finger på armbordet at det vibrerer som en stemmenøkkel når de energiladiningene som skaper "sprekklyden" oppstår.

Er det for mye energi i sving for Arma, Armbordet, basen???

Kan noe være festet for dårlig? PU? Armbord?
(armbordfestet er jo kun festet med de 3 latterlige skruene)

Mer hjelp å få?

mvh
Tormod

B

break_out

Gjest
tRMD skrev:
Nå skulle dere sett Ekos arma mi!!

I bakkant et velteferdig lass på 5cm på vekta.
Langs armrøret en 5 mm bred stripe.
På hodet 1,5 bred "kladass"
Alt i nydelig blått bluetack.

Og alt i søken etter å få Ikeda 9EM pu'en min til å spille på LP12 komboen min.
Funker det?
,....... Hmm..... kan ikke si at det er hallalujah nei!
Hjelper det i det hele tatt?

Skal ta av hele greie igjen nå. Så skal vi se!? ???
............................. tid.... fjerne fjerne........ Lytte lytte....

NEI! Det hjalp ikke i det hele tatt. I mine ører forvrengte det like mye, og det ble mer "sausete" i tillegg. GRRRRRR

Merker når jeg legger en finger på armbordet at det vibrerer som en stemmenøkkel når de energiladiningene som skaper "sprekklyden" oppstår.

Er det for mye energi i sving for Arma, Armbordet, basen???

Kan noe være festet for dårlig? PU? Armbord?
(armbordfestet er jo kun festet med de 3 latterlige skruene)

Mer hjelp å få?

mvh
Tormod
Her er det noe galt ja... Kan du ta et bilde av spiller fra siden (armsiden), å legge det ut her?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Morsomt å se noen utfordre de fysiske lovers relevans :) Du må love å holde oss oppdatert når du har lurt Newton et al! Når du imidlertid blir lei av de dyre forsøkene, og vil spille musikk med best mulig resultat; sjekk ut noen av de pu'ene som faktisk tillater LP12 og Ekos 2 å fungere under de rette forutsetningene, slikt som f.eks Linn's egne Arkiv og Akiva, div Ortofon (f.eks Rohmann og Windfeld), Lyra's egne og annet. Sikker på at du får like mye kick av lyden fra disse som fra en pu som overhodet ikke fungerer, og som overhodet ikke tillater arma å fungere.

Dersom du mot formodning skulle finne en måte å få en 15g pu å fungere optimalt i en optimalt fungerende Ekos 2 så hold oss for all del informert!

Mvh Vidar P

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.477
Hei,
Sjekket vinyl asylet for å se om der er noen erfaringer der. "mistracking", "sibilence" og "fantastic sound/great potential" er ord som går igjen (det lille som er postet). Så pickup'en er tydligvis ikke rett fram å få til, og ikke bare i Ekos. Men her fant jeg en som fant en løsning (nesten);

http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?forum=vinyl&n=251430&highlight=ikeda&r=&session=

Han måtte senke VTA/SRA dramatisk; så mye at pickupen nesten tar nedi platene i bakkant. Basert på dine beskrivelser, tror jeg at problemet ditt skyldes meget dårlig sporing. Og så dårlig som du beskriver, skyldes mer sannsynlig feil geometri av diamanten eventuelt kombinert med for lav VTF. Kan være at armen ikke er optimal med hensyn på vekt og resonansfrekvens, men resultatene burde ikke være så katastrofale kun av den grunn, så lenge armen er i orden og du klarer å balansere ut for å gi riktig VTF.
Ta vekk den ekstra massen og jobb med geometrien.

mvh

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
0
Hei!

Jeg hadde tenkt å kaste inn håndkledet her. Selv om jeg også hører et ENORMT POTENSIALE!!!
Men nå må jeg neste prøve med noe mellom pu og hode for å prøve en ekstrem vta løsning. Så får vi se.

Til Vidar vil jeg si:
Jeg har hatt flere av de du nevner:
Først en Ortofon SPU N - helt ok.
Så en Ortofon Jubilee. Veldig bra med litt slank synes jeg.
Arkiv A. Meget bra. Mye som Jubilee, men mer kropp og klang.
Arkiven har jeg fortsatt. SÅ jeg bytter nok tilbake til den.

Etter litt mer prøving vil jeg nok legge min IKEDA ut for salg/bytte. Anyone? Noen med en litt høyere armmasse vil jeg tro.

Et spørsmål å tampen: Jeg synes LP12 er superb. Har hørt topprigg m Keel, og synes den enkelt utseende spillern kjører ring rundt mange gromme vitenskapellig sci fi spillere.

Men med det potensiale jeg hører i Ikedaen. Hva slags rigg burde jeg ha (som ikke koster for mye) for å få potenialse ut av den?

Mvh
Tormod

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Finn deg en Luxman PD 350 og en Fidelity Research FR64 fx (Som jo er en Ikeda-konstruksjon.) Vintage, javel, men i stand til å spille ringer rundt veldig mye. Og her snakker jeg av tildels mye personlig erfaring. Anbefales!

P

Parelius

Gjest
Noen som vet hva en comp angitt ved 1000Hz har å si for den lille likningen til utregning av resonansfrekvens?

Kanskje du skulle kjøpe deg en stødig Luxman DD med Fidelity Research arm? ;)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Hei, Parelius! Du er nok inne på noe der! Det kan forøvrig nevnes at overnevnte kombinasjon også er helt usedvanlig glad i Dynavector-avtastere..... ;)

K

kbwh

Gjest
Nå må dere to holde opp med å snakke DV hele tiden!

Jeg ser at Hr. Doktoren har foreskrevet kalde avrivninger, dvs. passende pickuper. At d'herrer DV-fundamentalistene foreskriver passende drivverk og armer er som forventet. ;D

el che

Medlem
Ble medlem
20.11.2007
Antall liker
0
Hva må man gi av Lønnsposen for å kunne skaffe seg sådanne Luxmanner da?
(slev hisker jeg med intens glede min Luxman Bilhøytalere. Rægga rundt i kadetten m nydelig lyd i hatthylla til og fra besøk hos snasne damer ;D )
Og er de å oppdrive?
Evt. suvstitutt hvis de ikke lar seg spore?

mvh
Tormod

el che

Medlem
Ble medlem
20.11.2007
Antall liker
0
Eh.. jeg er to. ;D
Var litt problemer med passord en periode her ;)
Men nå går alt så meget bedre - for oss begge 8)

Nu, har du en Luxman DD å selge meg? Hvor mye?

Topp Bunn