Aro har ikke sine styrker i utstrekningen av topp og bunn, det er rett. Andre armer kan gi en enda mer "korrekt" subsonisk og ultrasonisk ytelse... for de som er interessert i slikt. Men ila mine 12-13 år som eier, hvor ofte tror du jeg har reflektert over det som noe relevant problem? Kan love deg; aldri. Selv er jeg mest interessert i den musikalske ytelsen. Hvor godt de forskjellige instrumentene låter, og hvor god innsikt man blir tildel i musikernes og instrumentenes uttrykk. Slik det står for meg, så har det tydeligvis svært lite å gjøre med hval- og flaggermusfrekvenser... om Aro's musikalske ytelse er noe å dømme etter iallefall.
Den er bedre enn de fleste armer imo topp og bunn, men det fins armer i prisklassen og over som er sterkere i så måte, bl.a min Ekos. Men ARO tar det igjen, med bravur, med en uovertruffen mellomtone; en musikalitet som flyter, bobler, syder og gnistrer; såpass at gåsehuden har helt andre høyder enn med de armene som den sammenliknes med.
Den spiller her i øyeblikket Brendels Beethovensonater i et ultra-bredbåndet system, med subwoofere som gir betydelig nivå ved 15hz (REL) og diskanter som spiller langt opp i flaggermusfrekvenser (KEF Reference)... evt lett tendens til diffusitas i frekvenser som ingen instrumenter har sine grunntoner er ikke akkurat noe jeg merker meg. For å si det mildt. Ja, selv når jeg prøver å legge merke til spor etter det akkurat nå i sakens anledning, i dette ultrahøyoppløste og -ekspressive systemet, så må jeg erkjenne at jeg ikke egentlig klarer å sette fingeren på det... med min beste vilje.
Det er helt korrekt at du ikke kan justere overheng i headshell. Hvorfor skulle du? Det er plenty supre pu'er som har rett avstand fra stift til monteringshull. Evt overhang KAN justeres i armbasen, men Naim hevder (antakelig med rette) at få mm avvik på overheng er ikke like skadelig for lyden som de resonanskarakteristika et glideskjært headshell gir. Det er ikke uten grunn at de lager tre små hull istedet for lange slides. Det er ikke kostnader involvert. Når det så er sagt; om man vil lage glideskjær, så er det en 5-minutters jobb for et verksted; men de jeg har sett som har gjort det angrer.
Mvh Vidar P