Vekt på Linn Ekos/Ittok?

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Noen som har anelse om vekta på disse? Finner ikke dette oppgitt noen steder.

Mvh.
Ketil

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Det finnes så mange rare svar der ute i forumene, Ketil. Jeg ville heller sendt en mail hit: helpline@linn.co.uk, så får du svar fra riktig sted. Om ikke det er noen her inne som faktisk vet det da ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kan være greit å vite vekta på arma forsåvidt, men hva skal du med den? Har du en spiller med svært mykt oppheng du har tenkt å sette den på?
Det skulle vel ikke være en begrepsfeil her? Er det effektiv masse (effective mass) du er ute etter, eller er det faktisk armas vekt? Det er to vidt forskjellige ting iallefall.

Mvh Vidar P

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Vidar P skrev:
Kan være greit å vite vekta på arma forsåvidt, men hva skal du med den? Har du en spiller med svært mykt oppheng du har tenkt å sette den på?
Det skulle vel ikke være en begrepsfeil her? Er det effektiv masse (effective mass) du er ute etter, eller er det faktisk armas vekt? Det er to vidt forskjellige ting iallefall.

Mvh Vidar P
Ingen begrepsforvirring her. Interessen for vekta skyldes at jeg vurderer ny arm, Origin Live Encounter MkIII, til eksisterende eller en ny LP12. Armen er oppgitt å veie 758 g, hvilket jeg frykter kanskje vil belaste spesielt bakre høyre fjær for mye. Til sammenligning mener jeg å huske at Rega RB700 og min nåværende Jelco SA-750 hadde ei vekt rundt 450 - 500 g. Samtidig synes jeg skreddersydde armer som Ekos og Ittok, ser ganske så solide ut og kanskje nærmer seg 750 g de også. I så fall skulle ikke vekta på OL behøve å bety noe problem, i seg selv.

Synd Linn ikke har et alternativ mellom Ekos og Akito....

Noen som drister seg på tips til andre egnede armer for LP12, i prisklassen rundt kr.10.000,-?

Mvh.
Ketil

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Totalvekt husker jeg ikke, men har en følelse av at det ligger rundt 500g. Synes >750g hørtes drøyt ut... er det noe vi vet, så er det at LP12 låter dårlig med tunge armer; men som sagt husker jeg ikke hva Ittok veier. Spør Linn.

Har aldri sett noen bruke denne OL på en LP12 i noen blader; dristig. Ellers er jo brukt Aro mulig å skaffe til 10k; de er jo unipivot og tilnærmet uslitelige. Og iallefall uslåelige på lydkvalitet imo :)

Mvh Vidar P

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Hvor finner jeg brukte ARO? Sjekket ebay.uk, uten resultat.

Mvh.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
De dukker vel opp i ny og ne i UK ikke minst. Om det ikke er noen akkurat nå. Kan jo sjekke PFM også. Det kan kanskje være en vel så god mulighet å handle brukt fra butikk forresten.

Mvh Vidar P

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
MaHa skrev:
Det finnes så mange rare svar der ute i forumene, Ketil. Jeg ville heller sendt en mail hit: helpline@linn.co.uk, så får du svar fra riktig sted. Om ikke det er noen her inne som faktisk vet det da ;)
Takk for tipset, Magne. Har fått svar idag og for eventuelle andre interesserte veier Ekos 516 g, "without the arm collar". Hva det siste betyr, vet jeg faktisk ikke.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det høres ut som om du kanskje gjør klokt i å se bort fra denne >750g arma på LP12, KH. En kvartkilo ekstra i ene hjørnet er neppe noen god nyhet for LP12's bounce.

Mvh Vidar P

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Vidar P skrev:
Det høres ut som om du kanskje gjør klokt i å se bort fra denne >750g arma på LP12, KH. En kvartkilo ekstra i ene hjørnet er neppe noen god nyhet for LP12's bounce.

Mvh Vidar P
Er kommet til nøyaktig samme konklusjon, så det er vel bare å lete videre....hvis det da i det hele tatt blir aktuelt med noen ny arm. Synes nemlig min rimelige Jelco gjør tingene overraskende bra. Men på den annen side; jeg har svært liten erfaring med dyrere armer og vet kanskje ikke hva jeg går glipp av?

Mvh.
Ketil

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er ingen selvfølgelighet i at dyre armer fungerer bra :) Men velfungerende armer fungerer alltid bra, og ift mindre velfungerende armer vil de gi deg en litt "rar" oppgradering; det går på armas evne til å la pu'en spore godt, og armas evne til å tåle energi uten å resonere særlig plagsomt; det går i det hele tatt på innsikt og mangfold i lyden fra rillene.

Jeg vil sammenlikne f.eks steget fra Akito2 til Aro med det å legge til en ekstern psu på cdp og preamp samtidig(Naim-relevant); energi, klangfarger og musikalsk uttrykk øker slik at musikken virker mer levende og ekte, mindre mekanisk og "stakkato"; mer engasjerende og "ærlig" kanskje.

Aro er forresten høyt anbefalt for vurdering som bruktkjøp; den er et trygt kjøp fordi det ikke kan være noen skjulte slitasjer eller feil, den er tilnærmet uslitelig, er en av de best-lydende armene på markedet, kanskje (i manges mening) den aller best lydende arma på LP12 på markedet, er direkte billig ift andre armer med mindre overbevisende musikalitet men flere fleksible funksjoner; og Naim utfører evt nødvendig service greit og rimelig.

Mvh Vidar P

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Kunne vært veldig interessant å prøve ARO. Leste nylig en test som i all hovedsak var bra, men der armen ble kritisert for litt svak bunn og topp. Tror det var i Stereofile.

Ellers ser det ut for meg som det ikke er mulig å justere pickupen att/fram i pickuphuset. Hvis dette er riktig må vel justeringen foregå bak i armbasen, på en eller annen måte. Eller er jeg helt på bærtur?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Aro har ikke sine styrker i utstrekningen av topp og bunn, det er rett. Andre armer kan gi en enda mer "korrekt" subsonisk og ultrasonisk ytelse... for de som er interessert i slikt. Men ila mine 12-13 år som eier, hvor ofte tror du jeg har reflektert over det som noe relevant problem? Kan love deg; aldri. Selv er jeg mest interessert i den musikalske ytelsen. Hvor godt de forskjellige instrumentene låter, og hvor god innsikt man blir tildel i musikernes og instrumentenes uttrykk. Slik det står for meg, så har det tydeligvis svært lite å gjøre med hval- og flaggermusfrekvenser... om Aro's musikalske ytelse er noe å dømme etter iallefall.

Den er bedre enn de fleste armer imo topp og bunn, men det fins armer i prisklassen og over som er sterkere i så måte, bl.a min Ekos. Men ARO tar det igjen, med bravur, med en uovertruffen mellomtone; en musikalitet som flyter, bobler, syder og gnistrer; såpass at gåsehuden har helt andre høyder enn med de armene som den sammenliknes med.
Den spiller her i øyeblikket Brendels Beethovensonater i et ultra-bredbåndet system, med subwoofere som gir betydelig nivå ved 15hz (REL) og diskanter som spiller langt opp i flaggermusfrekvenser (KEF Reference)... evt lett tendens til diffusitas i frekvenser som ingen instrumenter har sine grunntoner er ikke akkurat noe jeg merker meg. For å si det mildt. Ja, selv når jeg prøver å legge merke til spor etter det akkurat nå i sakens anledning, i dette ultrahøyoppløste og -ekspressive systemet, så må jeg erkjenne at jeg ikke egentlig klarer å sette fingeren på det... med min beste vilje.

Det er helt korrekt at du ikke kan justere overheng i headshell. Hvorfor skulle du? Det er plenty supre pu'er som har rett avstand fra stift til monteringshull. Evt overhang KAN justeres i armbasen, men Naim hevder (antakelig med rette) at få mm avvik på overheng er ikke like skadelig for lyden som de resonanskarakteristika et glideskjært headshell gir. Det er ikke uten grunn at de lager tre små hull istedet for lange slides. Det er ikke kostnader involvert. Når det så er sagt; om man vil lage glideskjær, så er det en 5-minutters jobb for et verksted; men de jeg har sett som har gjort det angrer.

Mvh Vidar P

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Takk for info, Vidar. Det høres absolutt ut som denne ARO kunne være et fristende alternativ, men selvfølgelig som brukt. Var forresten ikke klar over at du hadde en Ekos også.

Mvh.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
K.H. skrev:
Takk for info, Vidar. Det høres absolutt ut som denne ARO kunne være et fristende alternativ, men selvfølgelig som brukt. Var forresten ikke klar over at du hadde en Ekos også.

Mvh.
Hadde en Ekos er korrekt. Den ble ikke nevneverdig brukt etter at jeg fikk Aro; jeg foretrekker Naim-arma.

Jeg har egentlig aldri trukket frem, skrytt og lovprist denne arma på disse sidene; men siden det er del av tema her så kan jeg iallefall si at jeg har eid den i 12-13 år, og selv etter å ha hørt mye og mangt til inntil langt over Naim-armas pris (er det ikke rundt 25k tro?) så har det ikke slått meg et sekund at jeg vil ha noe annet. Dette er den best lydende og mest musikalske tonearma jeg noensinne har hørt.

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Mener å ha fått med meg at den er noe komplisert å montere/justere? Jeg kan ta feil.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
toriamos skrev:
Mener å ha fått med meg at den er noe komplisert å montere/justere? Jeg kan ta feil.
Da tar du feil. Justering er verdens enkleste sak, det er ikke engang overhengjustering; jeg monterte min selv; det følger med et ferdigborret LP12 armbord. Kan det bli enklere?

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
K.H. skrev:

Mvh.
Ketil
Har vært i Tyrkia noen dager, men her har du fasiten, målt av den kjente SpekeB:

Vi brukte Sartorius ED623S in "Batterilab 2" for å veie delene og totalen av linn EKOS .
(Vekten var sist kalibrert 2007-07-27 og viser milligram, men jeg har rundet bort siste siffer)

Armen alene uten motvekt og fatning: 359.24g Fatningen til armbordet med unbrakoer: 101.71g Tre unbrakoer og skiver: 11.59g
Motvektsloddet: 154.55g
4 arm til pickup ledninger: 0.84g
-------------------------------------------------------
Armen totalt: 616.35g

FZ

B

break_out

Gjest
FZ skrev:
K.H. skrev:

Mvh.
Ketil
Har vært i Tyrkia noen dager, men her har du fasiten, målt av den kjente SpekeB:

Vi brukte Sartorius ED623S in "Batterilab 2" for å veie delene og totalen av linn EKOS .
(Vekten var sist kalibrert 2007-07-27 og viser milligram, men jeg har rundet bort siste siffer)

Armen alene uten motvekt og fatning: 359.24g Fatningen til armbordet med unbrakoer: 101.71g Tre unbrakoer og skiver: 11.59g
Motvektsloddet: 154.55g
4 arm til pickup ledninger: 0.84g
Armen totalt: 616.35g

FZ
Skulle være nøyaktig nok ;).

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Jeg har idag fått vite at Encounters vekt på 750 g også innbefatter armkabelen, som er en integrert del av armen. Dette kan tyde på at vektforskjellen mellom Ekos og Encounter likevel ikke er allverden. Siden ARO er vanskelig å oppdrive brukt og koster ca. kr.22.000. ny, har jeg derfor besluttet å prøve Encounter. Litt "research" i mellomtiden har dessuten gitt meg en bra magefølelse av at dette kan bli bra.

Mvh.

Topp Bunn