VELDIG rar lyd som dukker opp i ny og ne

Aasbakk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.02.2017
Innlegg
55
Antall liker
16
Sted
Ådalsbruk
Dette spørsmålet blir spennende å høre tilbakemeldinger på.

Jeg lytter med hodetelefoner, og de siste dagene har det kommet et meget rar lyd noen ganger. Flere ganger pr album - samme lyd.

Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare lyden, så jeg legger ved en link til lydopptak av den.
Her er lydfilen. (Litt høy, så demp volumet før du setter på): https://www.icloud.com/iclouddrive/082bpnDuprv0JfieNxODolvDA#Rarlyd

Mitt oppsett er i denne rekkefølge: Tidal - Roon - Mac Mini - Graham Slee Novo - Focal Elear

Ideer om hva dette er?
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.183
Antall liker
2.648
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Lyden minner om innstrålt gsm oppdaterings signal "fra mobil modulert " til wifi ,Hvis så kan faktisk være om noen av kabinettene er dårlig sjermet feks , det kan være jord eller de bruker plast deler . Eller ar støyen hentes inn via strøm kurs ,,,Hos meg feks problemet kan forsterkes vet at telefonen lades samtidig og kansje på samme kurs som hi fi apparatene
Ha telefonen godt unna og har du apple watch prøv og uten den ,kan du kjøre kabel til streamer prøve det og neste ville jeg prøvet å stacke bokser og ledninger så de ikke fanger .Lite trolig at head ampen elektronikken lager den internt , men kan være innstrålt til også denne ,Jeg har erfart at kretser med høy input impedans som feks rør og fets kan fange opp slike signaler ,ved dårlig sjerming , eller når støy " kilden tett på som feks en mobil telefon
Håper noe av dette kan hjelpe
 
Sist redigert:

Aasbakk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.02.2017
Innlegg
55
Antall liker
16
Sted
Ådalsbruk
Lyden minner om innstrålt gsm oppdaterings signal "fra mobil modulert " til wifi ,Hvis så kan faktisk være om noen av kabinettene er dårlig sjermet feks , det kan være jord eller de bruker plast deler
Ha telefonen godt unna og har du apple watch prøv og uten den ,kan du kjøre kabel til streamer prøve det og neste ville jeg prøvet å stacke bokser og ledninger så de ikke fanger .Lite trolig at head ampen elektronikken lager den internt , men kan være innstrålt til også denne ,Jeg har erfart at kretser med høy input impedans som feks rør og fets kan fange opp slike signaler ,ved dårlig sjerming , eller når støy " kilden tett på som feks en mobil telefon
Håper noe av dette kan hjelpe
Det kan være en årsak. Har både iPhone og Watch, så jeg skal prøve uten begge de. Har kabel hele veien for øvrig. Jeg tror egentlig ikke at det er ra
 

Aasbakk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.02.2017
Innlegg
55
Antall liker
16
Sted
Ådalsbruk
Det kan være en årsak. Har både iPhone og Watch, så jeg skal prøve uten begge de. Har kabel hele veien for øvrig. Jeg tror egentlig ikke at det er ra
Kom visst borti knappen... Tror egentlig ikke det er radiostøy, ettersom problemet dukket opp plutselig nå, men det er verdt å forsøke.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.183
Antall liker
2.648
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Hvis Graham har switch mode supply kan problemet relateres også til den , og du har ikke den lyden ut på anlegget med høytalere ?
Send en mail til graham og hør om de har hatt issues " med støy
 
S

Syncrolux

Gjest
Veldig rar lyd ja. Nesten så det kan være noe synk problemer en plass, men det høres lite sannsynlig ut det også.

Har du prøvd hodetelefoner rett i mac'en ?
 

Aasbakk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.02.2017
Innlegg
55
Antall liker
16
Sted
Ådalsbruk
Fant ut av det til slutt 😓
Brukte eliminasjonsmetoden, og skjønte egentlig mindre og mindre hva dette kunne være.
Trodde til slutt det var USB porten som var defekt, men det var faktisk en innstilling i Roon som til slutt fikset problemet.

Innstillingen for lyden via usb - dragonfly - hodetelefonamp var satt til Enhetsvolum. Når jeg endret denne til Fast volum, så forsvant problemet.
Ikke spør meg hva dette betyr, - var vel bare flaks at jeg testet dette.

Kjedelig løsning da for så vidt... Hadde vært mye kulere om det faktisk hadde vært en ufo, ikke sant Lovemusikk 😁
 

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Innlegg
1.443
Antall liker
556
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Fant ut av det til slutt 😓
Brukte eliminasjonsmetoden, og skjønte egentlig mindre og mindre hva dette kunne være.
Trodde til slutt det var USB porten som var defekt, men det var faktisk en innstilling i Roon som til slutt fikset problemet.

Innstillingen for lyden via usb - dragonfly - hodetelefonamp var satt til Enhetsvolum. Når jeg endret denne til Fast volum, så forsvant problemet.
Ikke spør meg hva dette betyr, - var vel bare flaks at jeg testet dette.

Kjedelig løsning da for så vidt... Hadde vært mye kulere om det faktisk hadde vært en ufo, ikke sant Lovemusikk 😁
Bra musikk da!
 

Aasbakk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.02.2017
Innlegg
55
Antall liker
16
Sted
Ådalsbruk
Merkelige greier dette her, men nå har problemet med "støyen" kommet tilbake.
Satt og lekte meg litt med equalizeren inne i Roon, og da dukket "lyden" opp igjen. Samme som før, og like ofte.
Tydelig at det er noe rart med programvaren.

Skjønner snart ingenting av dette. Løsningen som fungerte sist, fungerer ikke nå.
Og det har vært en oppdatering av Roon i ettertid også.

Spørs om det blir en avinstallering, og starte på nytt.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.074
Antall liker
145
Torget vurderinger
3
Spill heller cd så slipper dere å klage og sutre over alt dette tøvet. Mye bedre lyd også .
 
Topp Bunn