Velgerguiden

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.036
Traff relativt bra i mitt tilfelle, uten at jeg trenger å sjekke VG for å få bekreftet at det er fullstendig uaktuelt å stemme FrP, KrF, SP eller SV.

S

Slubbert

Gjest
Blir vel Venstre i år for min del, men det er like mye en stemme mot de rødgrønne (nannystatkameratene) og mot en konstellasjon FrP+H (politistatkameratene), som det er en stemme for Venstre som sådan.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Slubbert skrev:
VG kjører den vanlige greia.

Den blir imidlertid ganske schizo for oss liberale.

Hvis man kunne føyd til hva man absolutt IKKE vil ha noe av, så hadde vel samtlige partier havnet ned mot null for min del.
Hehe... også du da, din Slubbert, at DU skulle være skap-SV'r da gitt! :D
Nå vel. Uten premisser er spørsmålene håpløse, og dermed meningsløse. Jeg ble SV'r med nokså klar margin, men mange (nesten alle) av spørsmålene var jo rene valg mellom to ONDER, så jeg kan dessverre ikke akseptere "dommen"!

:)

Honkey (Liberaddis)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.407
Torget vurderinger
12
V 57%
SV 56.2%
SP 56.1%
H 55.4%
AP 54%
KRF 44%
FRP 38.4%

Stemmer godt med foretrukket og ikke foretrukket parti.

A

AK27

Gjest
SV 80.4%
AP 65.7%
V 60.4%
SP 59.8%
KRF 53.1%
H 41.4%
FRP 23.2%

De høye tallene vil vel tilsi at jeg i disse sakene ligger ganske tett opptil konsensus blant være profesjonelle politikere. Overraskende. Heil!

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Følte at man fikk kniven litt på strupen uten å kunne ta forbehold, ja. Krf så høyt opp da gitt, vart nesten skræmt.

SV 79.5%
AP 77%
SP 63.5%
KRF 60.3%
V 59.4%
H 49.8%
FRP 24.2%

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Ingenting om høyere utdanning og forskning - ikke hos TV2 heller...

Det er dårlig det!

Utover det - fikk Venstre hos TV2, og Ap her..

AP 79.8%
H 67.4%
SV 61.6%
SP 60.9%
V 55.1%
KRF 48.3%
FRP 23.7%

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.782
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
La Valentino være din personlige guide i partijungelen.

Stem Venstre!

;D

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Én til som stemmer venstre nå, så er de pinadø over sperregrensa! Ikke grenser for hva HFS får til!

Honkey

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.919
Sted
Oslo
H 64.7%
AP 63.9%
V 57.7%
SP 53.1%
KRF 52.2%
SV 48.9%
FRP 47.4%

Det var jo også et resultat for en som blir spyttet på som håpløs blodrød raddis. ::) ::) ::)

S

Slubbert

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
Det er én tilforlatelig ting med sosialister og det er at de er antinasjonalistiske og globalt orienterte. Nei det er to; de er globalister og så er de ofte mindre dogmatiske i forhold til forbrytelse & straff enn de konservative. Helt til de får reell makt såklart, da blir det Gulag, Stasi, eksekusjonspelotonger og alt det andre gøyale vi kjenner fra sosialistland. SV er dessuten sosialdemokratisk og så synes jeg etterhvert at det bare er tull å være i Afganistan, eller å i det hele tatt ha militært nærvær i fjerne verdensdeler. Gjør som Sveits, de blander seg ikke inn i noe. Her er en god kritikk av intervensjonisme.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Slubbert skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Det er én tilforlatelig ting med sosialister og det er at de er antinasjonalistiske og globalt orienterte. Nei det er to; de er globalister og så er de ofte mindre dogmatiske i forhold til forbrytelse & straff enn de konservative. Helt til de får reell makt såklart, da blir det Gulag, Stasi, eksekusjonspelotonger og alt det andre gøyale vi kjenner fra sosialistland. SV er dessuten sosialdemokratisk og så synes jeg etterhvert at det bare er tull å være i Afganistan, eller å i det hele tatt ha militært nærvær i fjerne verdensdeler. Gjør som Sveits, de blander seg ikke inn i noe.
Ja, Sveits er vel heller ikke i FN. Sveitserne lar andre ta seg av dritten. Selv forvalter de gullet. Mye jødetenner i sveitsike nazi-bankhvelv (som kjent).

S

Slubbert

Gjest
BBking skrev:
Ja, Sveits er vel heller ikke i FN. Sveitserne lar andre ta seg av dritten.
De andre lager mye mer dritt en de rydder unna. Én av hundre intervensjoner har hatt postive politiske utfall i den forstand at de har resultert i stabilt styre og sosial/økonomisk frihet. USA føkka opp Sør-Amerika, Sovjet føkka opp Kaukasus og Øst-Europa, Frankrike føkka opp Afrika, Bush-doktrinen gikk i dass...hvor mange mislykkede invasjoner skal man gjøre med den unnskyldning at det funket i Tyskland i 1945?

http://www.cato.org/pubs/pas/pa-209.html

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.405
Torget vurderinger
1
AP 75.1%
V 70.1%
SV 68%
SP 65.1%
KRF 62.7%
H 51.6%
FRP 23.2%

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Det ble AP. Og jeg som hadde tenkt å se på Høyre i år, etter 20 år med veksling mellom AP og SV (pluss Rødt i lokalvalg). Men jeg savnet kulturspørsmål i denne testen. Venstre kunne vært interessant, men jeg mener jeg hørte for ikke lenge tilbake at de ville kjempe for fri nedlasting og bort med opphavsrett; dette kom vel gjerne like etter EU-valget for litt tilbake, der Piratpartiet gjorde det stort hos våre gule og blå naboer.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.782
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Honkey-Chateau skrev:
Én til som stemmer venstre nå, så er de pinadø over sperregrensa! Ikke grenser for hva HFS får til!

Honkey
Stem Venstre du også!
Og dama mi foretrekker 4 12".

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.407
Torget vurderinger
12
Valentino skrev:
Honkey-Chateau skrev:

Honkey
Stem Venstre du også!
Og dama mi foretrekker 4 12".
Samtidig?

G

Gjestemedlem

Gjest
AP 74.7%
SV 60.3%
V 56.5%
SP 52.9%
KRF 49.8%
H 48.4%
FRP 33.2%

TV2 testen ble det:

Venstre

Blir nok Venstre for meg. De er de eneste som virkelig forsvarer individuelle forskjeller og rettigheter, privatlivets fred og personvern og er en motvekt både mot sosialistene og bajasene og halvfascistene på ytre høyre.

Litt overrasket over at SV kommer så høyt på listen, men turbofeministene og klassekampengjengen har for stor innflytelse til at de er spiselige.

Ap er ikke egentlig et parti, men mer en admistrasjonsordning i mine øyne. Funker greit, men jeg hverken liker eller misliker dem. Kan alltids stemme på dem hvis det er viktig for å unngå at slauren i frp får makt, men Venstre er nok viktigere i den rollen nå.

Venstre - det beste valget for selvstendige tenkende mennesker.

Denne damen bør får en viktig post i neste regjering:

Vedlegg

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
FRP 57.8%
KRF 55.5%
V 49.3%
H 47.4%
AP 44.1%
SP 41.3%S
V 36.5%

Vel FRP skal jeg ihvertfall ikke stemme, men ellers virker det forholdsvis realistisk.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.407
Torget vurderinger
12

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.407
Torget vurderinger
12
Valentino skrev:
12" felger, hva slags biler kjørte på slikt?
Muligens originale mini. Eller evt Lamborghini Countach, men da snakker vi i bredden.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.782
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg tror det er på tide at vi får dette helvetes valget overstått. TSG ser litt skummel ut på bildet Deph viste.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
H 55.8%
SP 52.9% Skremmende :-\
V 49.3%
KRF 44%
SV 40.2%
FRP 39.8%
AP 39.4%

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Antall liker
0
Nå er jeg relativt ung (27 år), og selv om jeg har hatt stemmerett i snart 10 år, så har jeg enda ikke brukt den.
Grunnen til dette er at jeg aldri har satt meg inn i hvert enkelt partis politikk. Jeg føler ikke at jeg har noe i stemmeboksen å gjøre med mindre jeg kan gjøre et informert valg basert på solid kunnskap. I det minste en anelse om hva partiet jeg stemmer på står for i motsetning til de andre.

Her i huset sees det aldri på TV. Vi har ikke signaler engang. Det går i DVD og media center uten live TV tilgang. Derfor er det vanskelig å involvere seg i debatter i valgtidene. De gangene jeg har sett en debatt på TV ved tidligere valgår, irriterer jeg stort sett mest over at politikere ikke kan holde kjeft mens andre personer snakker. "Har moren din aldri lært deg folkeskikk?!" tenker jeg da. Litt morsomt men det er vel meg. Kan ikke fordra det, og føler at poengene drukner i en lang, relativt irriterende dialog hvor ingen sier noe konkret.

Jeg leser aviser og artikler på nett, og her kommer som regel hver enkelt politiker med uttalelser for sitt parti i hver enkelt sak/tema. Det er enklere å følge med her og jeg får en følelse av å skjønne litt mer. Samtidig føler jeg også at alle partiene ønsker det samme. Bedre skoler, bedre veier, bedre kollektiv transport, mer fokus på miljø. Alle partiene vil mye av det samme, men hvert parti har sitt fokus. Det er her jeg føler at jeg må ta mitt valg fra. Se hvilke partier som støtter de grunnverdiene jeg føler er viktige for landet.

Jeg anser meg selv som en meget liberal person. En god del av mitt vesen kunne nok helt fint stemt på FrP. Det blir nok ikke aktuelt. Hele Norges "snille-fascister" bør ikke være i makten i min mening. Noen ganger, synes jeg allikevel det hadde vært morsomt om de fikk prøve seg. Bare for å se om det går helt til helvete, eller om de faktisk klarer å gjøre alt det de sier. De sier jo som regel det folk flest vil høre.
Jeg kommer til å basere mitt valg basert på hver enkelt partis grunnverdier og saker. Valgløfter er i min mening litt meningsløse. Stort sett blir mange løfter ikke opprettholdt, og jeg ønsker da heller å støtte det partiet som representerer mine individuelle ønsker og verdier. Den testen gjorde meg til FrP'er, rett etterfulgt av Høyre. Så langt er Høyre det partiet som støtter mine verdier best. Men jeg liker også deler av Venstres politikk, da spesielt deres miljøpolitikk. Det skulle ikke være lett.

Jeg tror det er ganske mange yngre mennesker i min situasjon. Folk som ikke helt vet hva de skal stemme på fordi det er relativt mye å sette seg inn i dersom man ikke følger debatter nøye. Jeg vil anbefale og se på hvert enkelt partis grunnverdier og hva de står for og baser en god prosentdel av avgjørelsen på dette. Det kan selvfølgelig gjøres samtidig mens man følger med på aktuelle debatter/valg løfter. Ha et fortreffelig valg alle sammen 8)

M

Morpheus

Gjest
SP: 54%
FRP: 46.5%
H: 45.6%
V: 45.5%
KRF: 43.1%
SV: 39.3%
AP: 37.4%

SP kommer nok på topp fordi jeg er skeptisk til enda mer globalisering og for mer regionalt selvstyre. Men rødgrønt blir uaktuellt å stemme på til høsten.

FRP: Nah... med mindre det skulle dukke opp et behov for å stemme taktisk under valgkampen.

H: Nei!

V: Er det mest sannsynlige valget mitt. Liker spesielt godt at de var rimelig tydlige i diskusjonen rundt datalagringsdirektivet og personvern, trekker litt ned at Sponheimen tvilte seg til et ja til EU-medlemskap.

SV og AP kom plassert der jeg føler de hører hjemme, så testen for mitt vedkommede var ganske presis, men det burde vært større prosentvise forskjeller mellom partiene... mulig jeg er litt for abivalent...

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Neste likt på FRP og H (60+%). Prøvde et par ganger. Litt usikker på hjertesaker.
Stemmer H.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
ØivindJ skrev:
Neste likt på FRP og H (60+%). Prøvde et par ganger. Litt usikker på hjertesaker.
Stemmer H.
Så kjedelig og forutsigbart. :-\

Nei, ta'n helt ut og gjør noe spennende, stem FRP. Da bidrar du i allefall til noe uforutsigbart! ::)

Med FRP for spenning i hverdagen! 8) ;D ;D

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Spiralis skrev:
Nei, ta'n helt ut og gjør noe spennende,
Kunne vel blitt litt vel spennende.

Hmm, ser de uhelbredelige randroidene er i farta igjen: http://stemdlf.no/

Vi har jo neste rene kommunistpartier her i landet, så hvorfor ikke.
(Ikke så veldig særiøst ment)

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Antall liker
0
DLF? Første gangen jeg hører om de nå. Leste akkurat prinsippprogrammet deres. Oi sier jeg bare. Og litt lol. ^^

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.782
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Tuxflux skrev:
Jeg anser meg selv som en meget liberal person. En god del av mitt vesen kunne nok helt fint stemt på FrP. Det blir nok ikke aktuelt. Hele Norges "snille-fascister" bør ikke være i makten i min mening. Noen ganger, synes jeg allikevel det hadde vært morsomt om de fikk prøve seg. Bare for å se om det går helt til helvete, eller om de faktisk klarer å gjøre alt det de sier. De sier jo som regel det folk flest vil høre.
De er jævlig gode på det også, det skal de ha.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Slike valgbarometere blir jo et kompromiss med ens egne meninger, men jeg havnet som jeg trodde på AP.
Det er vel også det jeg kommer til å stemme ved valget.

Topp Bunn