Velvel, dette holdt ikke

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    3.847
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kallax tenker jeg, selv om jeg da ikke får utnyttet de 60cm jeg har til rådighet fullt ut. Plater er heldigvis ganske hardføre en bloc, så det gikk vel en boksrygg eller to, men ellers ser det ganske ok ut. Døra til venstre er til soverommet, så jeg måtte sparke meg ut i morges.

    B
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    3.847
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Plast og papp gjorde ikke stort inntrykk på laminatet, verre med en 2T HDD full av backup som gikk 180 cm rett ned. Ikke noe problem, det var BU #2. Kun irritasjon og en halvtimes svett opprydding.

    B
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.908
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ikke bruk billige stålhyller. Stemningsbilde fra hytta, etter at det ble litt for mye verktøy i ei hylle på bua...

    Johan-Kr
     

    Vedlegg

    Mirage

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2012
    Innlegg
    103
    Antall liker
    79
    De hyllene fra CO er vel akkurat samme som de selger på Biltema.
    Særdeles raklete saker. Fungerer til småting, men svikter fort hvis belastet med noe særlig vekt.
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Har selvlagete hyller i garasjen. Laget av noe overskudd fra noe annet som ble laget. Furu 2x6. Du kan lesse på med sinnsykt masse (u)nødvendig ræl som samler seg opp gjennom årene. Kaste noe ???? Nei - det skulle tatt seg ut. Imponerer stadig konemor med at det alltid finnes en dings i garasjen som kan brukes, hvis noe går i stykker. Se bort i fra deler til et noe voksent stereoanlegg. Deler til dette ligger i kjellerboden :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Er det så vanskelig da å lage hyller av godt trevirke? Jeg kunne ha dosert i ukesvis om hyller, men jeg har gitt opp. Det skal bare kjøpes noe dritt som ofte er bare noe skranglefanteri. Hyll på!
    Hvis man er nevenyttig ser jeg for meg at man kunne fått noen riktig så snasne vinylhyller med utgangspunkt i noen 40mm tykke benkeplater i heltre eik eller valnøtt f.eks. Men da må man ha litt peiling på å snekre, og det blir jo ikke like billig som å handle på Claser'n og IKEA.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    For å bygge firkantede hyller trenger man ikke veldig mye snekkerferdigheter. Man får sagd plater etter eksakte mål hos en trelashandler og derfra kommer man langt med treplugger og lim, og eventuelt skruer. Spesielt billig blir det ikke sammenlignet med flatpakkede varer.

    Snekret meg et rack for en tid tilbake: Deleprisen var ca som følger:
    2 stk benkeplater i 40mm eik kjøpt på OBS Bygg: 1000 kroner stykket
    4 stk solide hjul fra Biltema: 200 kroner eller deromkring
    8 ben til baderomseksjon fra IKEA for å få stålrør til avstandsstykker: 400 kroner
    4 stk gjengestenger fra Biltema: 40 kroner
    4 stk møbelmuttere til å feste på topplaten: 40 kroner
    Pluss litt skruer, muttere og skiver jeg hadde liggende.

    Aner ikke hva det tåler men slike bekeplater er sterke som fy - jeg har ca 130 cm spenn på platene mine.

    Dykksag er kjekt å ha for å få bene og pene kutt, men det kan de for noen få kroner ordne der man kjøper platene som regel.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Vi har Biltemavarianten til sykkeldeler på jobben. Jeg ble skeptisk til bæreevnen med en gang jeg begynte å sette ting i dem. Kun lette gjenstander oppover, til nød kasser med slanger, kjeder og denslags på nederste. Det henger ikke helt i hop med oppgitt bæreevne, uten at jeg husker den i farta.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Er det så vanskelig da å lage hyller av godt trevirke? Jeg kunne ha dosert i ukesvis om hyller, men jeg har gitt opp. Det skal bare kjøpes noe dritt som ofte er bare noe skranglefanteri. Hyll på!
    Hvis man er nevenyttig ser jeg for meg at man kunne fått noen riktig så snasne vinylhyller med utgangspunkt i noen 40mm tykke benkeplater i heltre eik eller valnøtt f.eks. Men da må man ha litt peiling på å snekre, og det blir jo ikke like billig som å handle på Claser'n og IKEA.
    40mm eik? Det er så overkill at det er helt vilt, og dessuten så tungt at du er nødt til å bygge et voldsomt stenderverk for å holde bare platene.

    Expedit satt rett vei funker jo, så jeg kjører med det.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    For å bygge firkantede hyller trenger man ikke veldig mye snekkerferdigheter. Man får sagd plater etter eksakte mål hos en trelashandler og derfra kommer man langt med treplugger og lim, og eventuelt skruer. Spesielt billig blir det ikke sammenlignet med flatpakkede varer.

    Snekret meg et rack for en tid tilbake: Deleprisen var ca som følger:
    2 stk benkeplater i 40mm eik kjøpt på OBS Bygg: 1000 kroner stykket
    4 stk solide hjul fra Biltema: 200 kroner eller deromkring
    8 ben til baderomseksjon fra IKEA for å få stålrør til avstandsstykker: 400 kroner
    4 stk gjengestenger fra Biltema: 40 kroner
    4 stk møbelmuttere til å feste på topplaten: 40 kroner
    Pluss litt skruer, muttere og skiver jeg hadde liggende.

    Aner ikke hva det tåler men slike bekeplater er sterke som fy - jeg har ca 130 cm spenn på platene mine.

    Dykksag er kjekt å ha for å få bene og pene kutt, men det kan de for noen få kroner ordne der man kjøper platene som regel.
    Jepp, Bauhaus har også et greit utvalg i benkeplater og kapper på mål, det er mer selve sammensettingen som krever litt innsats og planlegging. Mulig lim og plugger er "bra nok" og blir solid, men det ser jo ikke særlig solid ut i utgangspunktet. Men det hadde vært kult å prøve hvis man var sikker på å ikke ende med lignende tilstander som i åpningsinnlegget her når man er ferdig.

    Er det så vanskelig da å lage hyller av godt trevirke? Jeg kunne ha dosert i ukesvis om hyller, men jeg har gitt opp. Det skal bare kjøpes noe dritt som ofte er bare noe skranglefanteri. Hyll på!
    Hvis man er nevenyttig ser jeg for meg at man kunne fått noen riktig så snasne vinylhyller med utgangspunkt i noen 40mm tykke benkeplater i heltre eik eller valnøtt f.eks. Men da må man ha litt peiling på å snekre, og det blir jo ikke like billig som å handle på Claser'n og IKEA.
    40mm eik? Det er så overkill at det er helt vilt, og dessuten så tungt at du er nødt til å bygge et voldsomt stenderverk for å holde bare platene.

    Expedit satt rett vei funker jo, så jeg kjører med det.
    Expedit funker nok, kan jo hende jeg ender med noe sånt selv. Men 40mm eik er i mine øyne fint, det ser ut og er massivt. Det er jo ikke ulovlig å ta i litt hvis man syns resultatet blir kulest på den måten.

    Uansett bør man ha skillevegger for å støtte opp platene med ganske korte mellomrom (50 cm?), og det vil nok eliminere noe av behovet for voldsomme stenderverk som du sier. Men tungt blir det.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Expedit funker nok, kan jo hende jeg ender med noe sånt selv. Men 40mm eik er i mine øyne fint, det ser ut og er massivt. Det er jo ikke ulovlig å ta i litt hvis man syns resultatet blir kulest på den måten.
    Neida, naturligvis ikke.

    Benkeplater er vanligvis 61-62cm dype, så da ryker man på en del svinn. Går det an å få kjøpt eikeplater i f.eks. 35cm? Man kan selvsagt splitte dem i to, og sitte igjen med to 30,5cm plater, og så frese kanten på den ene så den likner på den andre. ...Men man bør kanskje ha litt mer enn akkurat plass til platene?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    IKEA`s kjøkkenbenk skapstammer - 40cm bredde, som nå også fås i sort, er helt glimrende som platereol
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Meeeen -blir det no' høyde på det kan det være lurt å feste toppen Vis vedlegget 377199 i veggen, ellers......
    Den reolen er feilmontert. Der står de lengste platene vertikalt i stedet for horisontalt, mens all vekten blir hvilende på de små platene, og dermed bare på trepluggene.

    Roy
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Expedit funker nok, kan jo hende jeg ender med noe sånt selv. Men 40mm eik er i mine øyne fint, det ser ut og er massivt. Det er jo ikke ulovlig å ta i litt hvis man syns resultatet blir kulest på den måten.
    Neida, naturligvis ikke.

    Benkeplater er vanligvis 61-62cm dype, så da ryker man på en del svinn. Går det an å få kjøpt eikeplater i f.eks. 35cm? Man kan selvsagt splitte dem i to, og sitte igjen med to 30,5cm plater, og så frese kanten på den ene så den likner på den andre. ...Men man bør kanskje ha litt mer enn akkurat plass til platene?
    Er enig i at det bør være litt mer enn bare akkurat dybden på platene, ja. Da kan man selvsagt ikke bruke benkeplater som er bare 600mm dype, hvis et LP cover er 32 cm eller noe sånt. Et alternativ kan være å dele benkeplaten på langs i fire deler, og bruke to deler til hver hylle med litt avstand seg i mellom for å få rett totaldybde.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    3.847
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kallax vil fungere ja. Årsaken til at jeg ikke valgte Expedit den gang da, var at jeg har 62 cm mellom en safe og veggen, og jeg hater å ikke utnytte plassen fullt ut. Liten leilighet, sjø. Får kanske bygge selv, énrader Kallax er vel bare ca 150 høy. Bruke furu limtre fra Biltema, med forsterkninger, platene er bare 18mm, men det holder vel i 60 cm bredde. (Sa han glatt, selv om han nettopp hadde et plateskred.)
    Driter i hvordan det blir seende ut, jeg er ungkar, og funksjon trumper design.

    B
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    90cm benkeplate er jo standard, deler du den i to er en vel bra nærme noe fornuftig?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Guds straff til kjipinger som handler IKEA :cool: til slike viktige oppgaver..
    Å disse IKEA er rent snobberi. Da lager mye bra greier til latterlig lave priser. Men skrammelet de selger på Jysk, der snakker vi laber kvalitet!
    Det er forskjell på billig og billig, som det er på dyrt og dyrt...
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dybde? Jeg har aldri sett en 90cm dyp benkeplate, og lengden/bredden på en kjøkkenbenk er vel ikke standardisert?
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Dybde? Jeg har aldri sett en 90cm dyp benkeplate, og lengden/bredden på en kjøkkenbenk er vel ikke standardisert?
    Jeg vil påstå at en benkeplate ikke har dybde, kun lengde, bredde og tykkelse, men det er selvsagt helt uvesentlig, jeg skjønner godt hva du mente:)

    Jeg husket feil, 80cm er standard, vet ikke om 90cm er, men uansett holder 80cm i massevis til to hyller:



    IMG_0802.jpg

    IMG_0803.jpg
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville kalle det dybde, men det spiller jo ingen rolle. Jeg har bare sett plater på drøye 60cm, men hvis 80 også er standard, er det jo flott. Da holder en sånn til to hyller, ja.

    Kanskje plate til kjøkkenøy? Den ser jo ut til å ha avrundet hjørne på begge sider også. :)
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Det er til kjøkkenøy, ja. Den er ikke avrundet men har en liten fase på alle kanter. Den ene platen er levert fra JKE og er heltre eik, men du finner de mye billigere hos f.eks Ikea eller muligens Coop. De to platene er Motorpsycho's nyeste; Here Be Monsters vol1 og 2, anbefales :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Ikke faen om 80 cm bebkeplate er standard.

    Man skal ikke kimse av hobbyplater. 18 mm stavlimt furu er veldig sterkt og MYE sterkere enn 19mm mdf
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    Guds straff til kjipinger som handler IKEA :cool: til slike viktige oppgaver..
    Å disse IKEA er rent snobberi. Da lager mye bra greier til latterlig lave priser. Men skrammelet de selger på Jysk, der snakker vi laber kvalitet!
    Det er forskjell på billig og billig, som det er på dyrt og dyrt...
    Så er jeg også en snobb, legger ikke skjul på det heller! Antisnobber er bare sååå.. sååå.. antisnobb liksom.

    To SlukApproberte Ikea ting; store telys og vanlige hvite servietter. Resten er ræva :)
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    AA og AAA batteriene til Ikea er også bra:)

    For eikeplater, se etter billige bord, evt spør en møbelforhandler om de har bordplater uten bein liggende. Da kan du få mye god eik for lite penger. Billigkroken på Ikea Åsane hadde masse store eikeplater liggende nå i uka, de kostet jo noen kroner, men fortsatt billig kontra nytt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn