Venner av Avantgarde Acoustic hornhøyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.914
    Antall liker
    107.979
    Torget vurderinger
    23
    hel skrev:
    Jeg skulle gjerne hatt dem men jeg fikk litt problemer med noen Altec horn i fjor så jeg skal ikke begi meg ut på den øvelsen igjen (nå kommer det sikkert en morsom kommentar fra LMC). Kona sier at jeg kan kline til med så store høyttalere jeg bare vil hvis vi bygger på. Å bygge på koster like mye som 4 par sånne trippeltrompeter, hvis jeg kjøper dem brukt ::)
    Det er vel bare å bygge på - eller er du helt kylling? Smarteste hifi-investeringen noensinne, både i kroner og i anvendelighet og spilleglede.

    Og så kan du ta DIY-virketrangen din absolutt helt ut - og da får du virkelig maksimum valuta for pengene. Snakk om win-win!
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.355
    Antall liker
    2.727
    Torget vurderinger
    4
    Grattis Leifi, bra det funket med Audiopax´en!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.914
    Antall liker
    107.979
    Torget vurderinger
    23
    Nå var det strengt tatt en eventuell påbygging av huset jeg refererte til som den smarteset investeringen - ikke høyttalerne.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.115
    Antall liker
    11.145
    Torget vurderinger
    10
    pengesluk skrev:
    Nå var det strengt tatt en eventuell påbygging av huset jeg refererte til som den smarteset investeringen - ikke høyttalerne.
    Du har helt rett. Ser for meg et stort rom, skikkelig takhøyde og vinduer ut mot et furet værbitt kystlandskap :D
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.998
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    utsikt mot kystlandskap fra Vestby?
    da trenger du noe seriøst med fyllmasse! ;D
    mvh
    Leif
     

    KnB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.517
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil jo selvsagt påstå at TRIO kan være et knall valg, siden jeg ikke har hørt noe bedre selv 8) men det krever jo litt jobbing etc. For egen del er jeg veldig happy med mine TRIO G2 og jeg har nettopp fått lyd i de ;)
    I denne tråden kan jeg selvsagt skryte uhemmet!! :p
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.914
    Antall liker
    107.979
    Torget vurderinger
    23
    Trio er et FERDIG konsept, et av de få betalbare ekte tre-veis hornkonseptene på markedet. Selv skal jeg i gang med GOTO fire-veis system, og regner med å bruke kanskje et par år før alt sitter som det skal. Og ganske andre summer enn Trio...
     

    KnB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.517
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    4 veis GOTO er noe de aller fleste bare kan drømme om :) aller øverste hylle!! og dette krever mye mer en bare penger..
    megakult!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.998
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    GOTO med LC horn? ;D
    det var en brå død for GPA Alnico driver´n
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.914
    Antall liker
    107.979
    Torget vurderinger
    23
    Nå må du snart lære da! Ingen ting som dør her! Det går ikke an å ha bare ett system, særlig ikke når det er snakk om et prosjekt som kan ta sin tid. Dessuten låter GPA svært så bra - drømmer ikke om å hive de ut, kunne godt leve med de permanent, men så var det fremtdriften da...

    Slettes ikke sikkert det blir LC horn til GOTO heller, men poenget er at man har sakene tilgjengelig og kan prøve det ut selv! Trenger ikke spørre noen, og det er til syvende og sist kun egen erfaring som kan gi svarene all den tid dette er en meget subjektiv hobby.
     

    AKA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    212
    Antall liker
    107
    Torget vurderinger
    6
    Det har plutselig oppstått et umiddelbart behov for Avantgarde i heimen. Om noen av dere kommer over et brukt par Solo, setter jeg stor pris på tips i denne tråden.

    Mvh
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.914
    Antall liker
    107.979
    Torget vurderinger
    23
    Solgte desverre mine tidligere i år, tok vel tyve min. sånn ca. Meget anvendelige saker og attpåtil betalbare.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Dessuten låter GPA svært så bra - drømmer ikke om å hive de ut, kunne godt leve med de permanent, men så var det fremtdriften da...
    Skulle du begynne å drømme om å kvitte deg med dem står jeg parat...(2" altså, ikke 15")
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.914
    Antall liker
    107.979
    Torget vurderinger
    23
    Hvilken modell? Har lageret fullt.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.355
    Antall liker
    2.727
    Torget vurderinger
    4
    Hva bruker dere mezzoister som underlag?
    Rett på gulvet med org.føtter?
    Spikes?
    Soundcares?
    Skiferplater?
    Gummi?

    Har ikke kikket under (ikke så lett å få til alene) men det er vel gjenger til spikes (M6 eller M8)?

    Prøvde her om dagen med noen harde gummiføtter som jeg kom over på biltema. Fungerte bra og følte (med vekt på følte) at bassen ble litt mer "bouncy" (som forventet med gummi ::)), litt mindre vibrasjoner i gulvet og like mye vibrasjoner i brystkassa. Problemet var bare at de stinker noe så inni h..vete av tjære. Prøvde å spraylakkere dem men lukta trenger gjennom og det er ikke mulig å ha dem innendørs.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Ett sett med Trio + et par store basshorn ligger for salg på finn.no. 219k
    (ikke mine)

    Bare et tips hvis noen er på let.
     

    Nido

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Innlegg
    238
    Antall liker
    10
    Noen som har prøvd å dempe baksiden av AG-hornet ala det som blir gjort på Goto horn?
     

    Nido

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Innlegg
    238
    Antall liker
    10
    tanken var at : "når en gjør det på Goto, hvorfor ikke på AG"? Ut fra det jeg leser er Goto hornene av metall og at dette trenger å dempes. Har du noen tanker om dette LMC?
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.914
    Antall liker
    107.979
    Torget vurderinger
    23
    GOTO bruker spunne aluminiumshorn, med resonansfrekvenser som ligger i den delen av audiobandet hvor det kan høres. Derfor benyttes et asfaltderivat som demping.

    Avantgarde benytter et plastmateriale hvor resonansfrekvensen ikke er i samme band som arbeidsområdet til de respektive horn.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.998
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    eneste jeg vet er at en kjent horndesigner mente at ventilerte bakkammere gjorde at hornet ble mere linjert i et videre område
    GOTO jobber i et ekstremt avgrenset område per driver
    ofte 4 og helst 5 veis-systemer
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.914
    Antall liker
    107.979
    Torget vurderinger
    23
    LMC skrev:
    det er jo Tor hos Lyric
    han må jo være rimelig "på tuppa"!
    et sett basser kostet jo ca 90K
    dvs at et sett demo(antar jeg) nye Omega G2 går for 130K
    dette belyser problemet med å handle hos slike forhandlere
    ved forsøk på bruktsalg underbys man av egen forhandler
    slik har det vært siden 70-tallet!
    mvh
    Leif
    Dette er absolutt ikke riktig. Disse bassene ble kjøpt inn til en kunde som klarte å ombestemme seg, og Tor nevnte dette for meg tilfeldigvis, at han hadde et sett slike uten noen Trio til å kjøre demo på. Når jeg for litt siden bestemte meg for å selge et sett nye Trio så sa jeg til Tor at han gjerne måtte bake de inn i et systemsalg sammen med sine basshorn, dersom det var av interesse.

    Dette forklarer prisen, det er ikke Omega versjonen av Trio og følgelig må salgsprisen settes lavere enn om dette var seneste modell. Så enkelt er det. På ingen måte noen prisdumping fra Lyric's side, og jeg synes det er dumt å bare pøse på med beskyldninger om sådant når man ikke kjenner alle fakta. Dette er mennesker som har vår hobby som levebrød, og som prøver så godt de kan å gjøre en seriøs figur. Hva Avantgarde angår så er det slettes ikke Lyric som har foretatt noen prisdumping, vi skal tvertimot til vårt danske naboland for å finne den taktikken.

    Med tanke på at mange leser innleggene på HFS som fanden leser bibelen synes jeg det er betimelig med en aldri så liten "jeg beklager" overfor Tor og Lyric.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.998
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    sry men da misforstod jeg og beklager påstanden
    men det var da vittterlig bilde av g2
    mvh
    Leif
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.636
    kjoenik skrev:
    Hva bruker dere mezzoister som underlag?
    Rett på gulvet med org.føtter?
    Spikes?
    Soundcares?
    Skiferplater?
    Gummi?

    Har ikke kikket under (ikke så lett å få til alene) men det er vel gjenger til spikes (M6 eller M8)?

    Prøvde her om dagen med noen harde gummiføtter som jeg kom over på biltema. Fungerte bra og følte (med vekt på følte) at bassen ble litt mer "bouncy" (som forventet med gummi ::)), litt mindre vibrasjoner i gulvet og like mye vibrasjoner i brystkassa. Problemet var bare at de stinker noe så inni h..vete av tjære. Prøvde å spraylakkere dem men lukta trenger gjennom og det er ikke mulig å ha dem innendørs.
    Ikke mezzo-ist, men bruker med hell SD-damping feet. Kjøpes vekttilpasset, og gir ingen feedback ned i gulv over 7hz mener jeg det var.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.914
    Antall liker
    107.979
    Torget vurderinger
    23
    Kanskje han ikke hadde bilde av "antikvitetene"... :eek: :eek: AG er ikke akkurat rause med bilder som omhandler historikk etc. på sine sider. Der er det andre produsenter som er i særklasse bedre, med full "backlog" med bilder, datablader etc. etc. Det burde de lære av.
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.309
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    LMC skrev:
    det er jo Tor hos Lyric
    han må jo være rimelig "på tuppa"!
    et sett basser kostet jo ca 90K
    dvs at et sett demo(antar jeg) nye Omega G2 går for 130K
    dette belyser problemet med å handle hos slike forhandlere
    ved forsøk på bruktsalg underbys man av egen forhandler
    slik har det vært siden 70-tallet!
    mvh
    Leif
    Kan for ordens skyld nevne at prisen du nevner på bassene (90K) er pr stk. Veiledende pris fra Avantgarde er €25,000 pr par store basshorn, dvs ca 200K norske.

    Audioart i Danmark har et sett Trio med store basshorn til salgs for 175K danske.

    Mvh
    jan
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.309
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Jeg synes forøvrig vi bør støtte opp om vår lokale Avantgarde leverandør, såpass synes jeg Tor fortjener etter alle årene han har jobbet og slitt for dette merket. Tor er reall og prismessig vet jeg han strekker seg langt for å møte konkurransen fra Danmark. Han kan nok bli stresset til tider, men det er bare slik han er. Jeg har selv kjøpt Duo, Trio, Cary og Accuphase hos ham, og prisene har vært greie. Jeg har vært fornøyd og han har vært fornøyd. Underveis har det vært noe uenigheter og tull ved feil, men det har alltid endt opp med at Tor har ordnet opp.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Trio + subber.
    Noen som har testet alternativ plassering av subbene? Det er påstått at bass er omni-directional. Hva skjer hvis de plasseres i hjørnene bakerst i rommet, altså kl 4 og 8 ift lytteposisjon?

    Retning i utgangspunktet mot lyttepos.

    Mvh
    Helge
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.355
    Antall liker
    2.727
    Torget vurderinger
    4
    HSobstad skrev:
    Trio + subber.
    Noen som har testet alternativ plassering av subbene? Det er påstått at bass er omni-directional. Hva skjer hvis de plasseres i hjørnene bakerst i rommet, altså kl 4 og 8 ift lytteposisjon?

    Retning i utgangspunktet mot lyttepos.

    Mvh
    Helge
    Kan vel lett bli et problem med mellomtone/diskant og bass som treffer ørene på forskjellig tidspunkt, vil jeg tro.
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    HSobstad skrev:
    Trio + subber.
    Noen som har testet alternativ plassering av subbene? Det er påstått at bass er omni-directional. Hva skjer hvis de plasseres i hjørnene bakerst i rommet, altså kl 4 og 8 ift lytteposisjon?

    Retning i utgangspunktet mot lyttepos.

    Mvh
    Helge
    Hei Helge!
    Det er jo bare å prøve.
    Som en stor og kraftig Karate Kid som deg slenger du fort noen små basser der du vil ha de i rommet bare med ett par velrettede spark ;D
    Ellers har jo jeg endt opp med å ha bassene på utsiden av høyttalerne (altså kl 3 og 9), men det krever jo god bredde i rommet.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jens skrev:
    Hei Helge!
    Det er jo bare å prøve.
    Øhh...ja...forsåvidt. Har ikke kabler som tillater alle disse krumspring. Kan selvsagt koble fra PARC-en og gå tilbake til ht-kabel på subbene..
    Men du finner at det ikke nødvendigvis MÅ bli VELDIG feil....da er det jo verd å teste.

    Jens skrev:
    Ellers har jo jeg endt opp med å ha bassene på utsiden av høyttalerne (altså kl 3 og 9), men det krever jo god bredde i rommet.
    3 go 9 ift lytteposisjon er jo rett ut på siden. Krever bra bredde eller at bassene er klin opp i lytteren. Hvordan fungerer dette da? Forskjell fra da du hadde dem i hjørnene, altså kl. 1 og 11...

    Jens skrev:
    Som en stor og kraftig Karate Kid som deg slenger du fort noen små basser der du vil ha de i rommet bare med ett par velrettede spark ;D
    hmmmm...når jeg ser meg sjøl i speilet ser jeg ikke en slik mann du beskriver....skal høre med min kone, et øyeblikk.....
    .... ..
    .....nix!!! :mad: :mad: :mad:

    ...men jeg kan alltids knuse avantgardehorn med velrettede spark (KIA!!!) bare økonomien tillater det. ;D
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Er vel fryktelig enkelt å få tak i noen lengre signalkabler.
    Tror ikke det behøves noen spesielt eksklusive kabler til å kjøre kun bass på linjenivå.
    Jeg har f.ks.bare laget noen enkle kabler selv som koster nesten ingen penger.

    Angående kl 3 og 9 som fungerer det ihvertfall strålende hos meg og jeg får en mye kjappere bass med denne plasseringen enn å ha bassene bak i hjørnet.
    Avstanden fra bass til lytteposisjon blir jo tilnærmet identisk med avstanden fra mellomtone/diskant til lytteposisjon.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.619
    Antall liker
    161
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Jens skrev:
    Er vel fryktelig enkelt å få tak i noen lengre signalkabler.
    Tror ikke det behøves noen spesielt eksklusive kabler til å kjøre kun bass på linjenivå.
    Jeg har f.ks.bare laget noen enkle kabler selv som koster nesten ingen penger.

    Angående kl 3 og 9 som fungerer det ihvertfall strålende hos meg og jeg får en mye kjappere bass med denne plasseringen enn å ha bassene bak i hjørnet.
    Avstanden fra bass til lytteposisjon blir jo tilnærmet identisk med avstanden fra mellomtone/diskant til lytteposisjon.
    Beklageligvis stor forskjell på signalkabler som skal kjøre bass på linjenvå også! :eek: :(
     

    avantgardist

    Medlem
    Ble medlem
    30.05.2011
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Jeg vurderer sterkt å kjøpe Duo Omega (det ligger to par på bruktbørsen) og lurer på om noen har erfaringer med å bruke EAR 861 sammen med de? Jeg bruker EAR 868 som forforsterker.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har ikke prøvd 861, men har eid 890 som gjorde en utmerket jobb på både Uno og Duo. Mitt inntrykk er at EAR huslyden går godt sammen med AG.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn