Venner av Kvålsvoll Design

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    Forøvrig, det kan jeg si som en som har ekspertise på et helt annet felt: Man skal aldri overvurdere hvor mye utenforstående faktisk forstår av det man selv driver med. Når jeg foreleser for studentene mine skjer det stadig at jeg får spørsmål om ting som for meg fremstår så ekstremt opplagt at det ikke falt meg inn at jeg burde forklare det. Sånn er det nok innenfor lyd også... ting som du og andre fagpersoner opplever som opplagte, kan være nytt og vanskelig for oss andre!
    For lyd så har fagmiljøene etablert trykk i dB SPL som målenhet for lydstyrke, og dette med intensitet og akustisk effekt er utelatt. Det er fordi det i de aller fleste praktiske sammenhenger er det som trengs for å beskrive lyden, ikke fordi alle andre ikke har fått med seg dette.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    I = p (trykk) * v (partikkelhastighet) * cos gaffel (gresk bokstav som jeg kaller for gaffel fordi den ser slik ut)

    Jeg vil anta at du i denne sammenhengen tenker flaten det regnes mot er den som ørene sitter på. Altså når man sitter og hører musikk og ser rett frem, så er det vertikalplanet som går gjennom ørene man regner intensitet på.

    Formelen over indikerer jo også at dersom man vrir seg 90 grader i lytterommet - så går intensiteten fra maks til null.

    Mitt intrykk er at bassrespons i liten grad endrer seg om man beveger seg litt i rommet, eller om man vrir seg litt. Noe som tyder på at denne intensiteten ikke påvirker opplevd lydkvalitet. Man merker derimot veldig stor endring i diskant/mellomtone på små endringer og dreininger.

    Med bølgelenger på flere meter - så har jeg i det store og hele vanskelig for å forstå hvordan vi som mennesker skal greie å sanse det du beskriver som intensitet. Det innebærer jo at vi på en eller annen måte kan sanse partikkelhastighet - noe vi "indirekte" greier ved høye frekvenser pga avstand mellom ørene, men når vi ikke lengre greier å lokalisere hvor lyden kommer fra - så er jo det en indikasjon på at man bare sanser trykket under denne frekvensen.


    Mvh
    OMF
    For ørene så blir det ikke helt slik. Ørene virker slik at det er trykket blir sanset, og retning på lydfeltet kan vi ikke sanse direkte, kun ved å sammenligne lyden i ene øret i forhold til det andre. Ved lave frekvenser så blir lyden så lik på begge ører, at vi ikke kan sanse retningen lenger.

    Men vi kan sanse partikkelhastighet, direkte på huden eller på klær. Lydbølgene påvirker også kroppen innvendig, men dette blir litt annerledes fordi den mekaniske impedansen er slik at det trengs mere kraft for å påvirke, kroppen er mere som en fast masse, da må det være trykk også.

    Betraktningen din om ørene gjelder for et tynt papirark. Er lyden direktiv, så vil papirarket ikke utsettes for noen akustisk effekt hvis arket står langs lydretningen. Dette kan du sikkert lett se ved å sette på en lavfrekvent tone, og skru opp til en 140-150dB, og observere at arket ikke beveger seg når det vendes langs lydretningen. (Mulig det burde være med noe advarsler om forskjellig her, heldigvis så står målemaskinen min nede i kjelleren akkurat nå, slik at jeg ikke trenger å prøve dette.)

    Så kan en lure på om retningen på lyden kan sanses via kroppen. Det viser seg at det kan vi ikke, selv om lyden muligens vil oppleves som kraftigere om kroppen vender mot lydretningen fordi flaten som står i veien for lyden da er større.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    For de som er interessert i artikkelen om multi-sub fra godeste Kvålsvoll, så enkelt kan det altså skrives slik at det blir forståelig for alle;

    https://www.kvalsvoll.com/blog/2018/01/24/multisub-bassystemer-og-potensielle-utfordringer/

    Jeg setter stor pris på den enkle og oversiktlige måten du tester, skriver og forklarer ting på, Kvålsvoll! Antar at du har justert de bakre subbene til å kansellere bassen fra frontsubbene istedenfor å fyre hele veien frem til lytteposisjon under forsøket? Kan du si noe om sånn ca hvor mye luft man trenger frem til lytteposisjon for å gjøre dette effektivt? Mange har lytteposisjon inntil bakvegg i en stue og det er sikkert flere enn meg som lurer på hvor langt frem jeg må med sofaen for å kunne bruke subber bak for å kansellere istedenfor å nulle ut all intensitet i sweetspot :)
    Subwooferne bak kan kalibreres slik du beskriver, men det er ikke satt opp slik i dette systemet, de bak spiller i fase med samme frekvensområde, bare med separate eq settinger og forskjellig delay.

    Hvis lytteposisjonen er inntil bakveggen, så er det vel en grunn til at det står slik, og dermed ikke helt uten videre kan flyttes langt frem i rommet. Og da må en løse dette slik at lytteposisjonen kan bli der den er.

    Inntil veggen behøver ikke være helt håpløst - for bassen. Og trengs det subwoofere bak for å fylle ut, så plasseres disse ut til sidene. Et problem er at subwooferene kan bli stående ganske nær lytteposisjonen, og det kan være vanskelig å få til bra. Taktil respons kan bli kraftigere fordi de er nær, men det hjelper lite hvis det blir slik at subwooferene høres/kan lokaliseres, det kan også bli vanskelig å få til god impulsrespons fordi det er veldig stor forskjell i avstand til de forskjellige lydkildene.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    For de som er interessert i artikkelen om multi-sub fra godeste Kvålsvoll, så enkelt kan det altså skrives slik at det blir forståelig for alle;

    https://www.kvalsvoll.com/blog/2018/01/24/multisub-bassystemer-og-potensielle-utfordringer/

    Jeg setter stor pris på den enkle og oversiktlige måten du tester, skriver og forklarer ting på, Kvålsvoll! Antar at du har justert de bakre subbene til å kansellere bassen fra frontsubbene istedenfor å fyre hele veien frem til lytteposisjon under forsøket? Kan du si noe om sånn ca hvor mye luft man trenger frem til lytteposisjon for å gjøre dette effektivt? Mange har lytteposisjon inntil bakvegg i en stue og det er sikkert flere enn meg som lurer på hvor langt frem jeg må med sofaen for å kunne bruke subber bak for å kansellere istedenfor å nulle ut all intensitet i sweetspot :)
    Fikk lest nå, Kvålsvoll! Særs pedagogisk og lettfattelig som vanlig. Tusen takk for at du tar deg tid til å skrive slike ting.

    Det var en ting jeg lurte på som jeg ikke fikk svar på i artikkelen. Du skrev at du har gjort en kalibrering som er "optimalisert for å beholde intensitet og partikkelhastighet". Hva betyr dette sånn i praksis? Har du forsinket baksubwooferne, bare latt dem spille visse frekvenser, eller andre ting?
    Subwooferne bak spiller i fase med samme frekvensområde, bare med separate eq settinger og forskjellig delay. Det er i hovedsak delay på subwooferene som styrer dette i dette oppsettet.

    Dette er systemet som har stått i Den Moderat Kinoen i ganske lang tid nå. Det fungerer på et vis, men akkurat samme fremgangsmåte for kalibrering vil ikke gi samme resultat i andre rom, blant annet så er åpningen i venstre vegg spesiell for dette rommet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    I = p (trykk) * v (partikkelhastighet) * cos gaffel (gresk bokstav som jeg kaller for gaffel fordi den ser slik ut)

    Jeg vil anta at du i denne sammenhengen tenker flaten det regnes mot er den som ørene sitter på. Altså når man sitter og hører musikk og ser rett frem, så er det vertikalplanet som går gjennom ørene man regner intensitet på.

    Formelen over indikerer jo også at dersom man vrir seg 90 grader i lytterommet - så går intensiteten fra maks til null.

    Mitt intrykk er at bassrespons i liten grad endrer seg om man beveger seg litt i rommet, eller om man vrir seg litt. Noe som tyder på at denne intensiteten ikke påvirker opplevd lydkvalitet. Man merker derimot veldig stor endring i diskant/mellomtone på små endringer og dreininger.

    Med bølgelenger på flere meter - så har jeg i det store og hele vanskelig for å forstå hvordan vi som mennesker skal greie å sanse det du beskriver som intensitet. Det innebærer jo at vi på en eller annen måte kan sanse partikkelhastighet - noe vi "indirekte" greier ved høye frekvenser pga avstand mellom ørene, men når vi ikke lengre greier å lokalisere hvor lyden kommer fra - så er jo det en indikasjon på at man bare sanser trykket under denne frekvensen.


    Mvh
    OMF
    For ørene så blir det ikke helt slik. Ørene virker slik at det er trykket blir sanset, og retning på lydfeltet kan vi ikke sanse direkte, kun ved å sammenligne lyden i ene øret i forhold til det andre. Ved lave frekvenser så blir lyden så lik på begge ører, at vi ikke kan sanse retningen lenger.

    Men vi kan sanse partikkelhastighet, direkte på huden eller på klær. Lydbølgene påvirker også kroppen innvendig, men dette blir litt annerledes fordi den mekaniske impedansen er slik at det trengs mere kraft for å påvirke, kroppen er mere som en fast masse, da må det være trykk også.

    Betraktningen din om ørene gjelder for et tynt papirark. Er lyden direktiv, så vil papirarket ikke utsettes for noen akustisk effekt hvis arket står langs lydretningen. Dette kan du sikkert lett se ved å sette på en lavfrekvent tone, og skru opp til en 140-150dB, og observere at arket ikke beveger seg når det vendes langs lydretningen. (Mulig det burde være med noe advarsler om forskjellig her, heldigvis så står målemaskinen min nede i kjelleren akkurat nå, slik at jeg ikke trenger å prøve dette.)

    Så kan en lure på om retningen på lyden kan sanses via kroppen. Det viser seg at det kan vi ikke, selv om lyden muligens vil oppleves som kraftigere om kroppen vender mot lydretningen fordi flaten som står i veien for lyden da er større.
    Hei igjen...
    Jeg er enig i alt det du skriver her. Men ligger det ikke en selvmotsigelse her i at du sier at kroppen ikke kan sanse retningen på lyden, samtidig som retning er en helt sentral del i formelen for intensitet. Og hvis intensitet skal være viktig for vår lytteopplevelse, så må vi på en eller annen måte sanse retning - ellers kan jo intensiteten gå fra maks til null uten at vi sanser forskjell.

    Jeg er ikke helt ferdigtenkt på denne påstanden ennå, men vil det ikke være en ganske klar sammenheng mellom partikkelhastighet og demping. Altså jo mindre refleksjoner du har i et rom - jo høyere partikkelhastighet har du? nettopp fordi det er refleksjonen som er det eneste som har minustegn i regnestykket.

    Jeg har nok desverre ikke lest alt i denne tråden i denne omgang - hvordan måler du partikkelhastighet...?

    Mvh
    OMF
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    2.475
    Torget vurderinger
    1
    I = p (trykk) * v (partikkelhastighet) * cos gaffel (gresk bokstav som jeg kaller for gaffel fordi den ser slik ut)

    Jeg vil anta at du i denne sammenhengen tenker flaten det regnes mot er den som ørene sitter på. Altså når man sitter og hører musikk og ser rett frem, så er det vertikalplanet som går gjennom ørene man regner intensitet på.

    Formelen over indikerer jo også at dersom man vrir seg 90 grader i lytterommet - så går intensiteten fra maks til null.

    Mitt intrykk er at bassrespons i liten grad endrer seg om man beveger seg litt i rommet, eller om man vrir seg litt. Noe som tyder på at denne intensiteten ikke påvirker opplevd lydkvalitet. Man merker derimot veldig stor endring i diskant/mellomtone på små endringer og dreininger.

    Med bølgelenger på flere meter - så har jeg i det store og hele vanskelig for å forstå hvordan vi som mennesker skal greie å sanse det du beskriver som intensitet. Det innebærer jo at vi på en eller annen måte kan sanse partikkelhastighet - noe vi "indirekte" greier ved høye frekvenser pga avstand mellom ørene, men når vi ikke lengre greier å lokalisere hvor lyden kommer fra - så er jo det en indikasjon på at man bare sanser trykket under denne frekvensen.


    Mvh
    OMF
    For ørene så blir det ikke helt slik. Ørene virker slik at det er trykket blir sanset, og retning på lydfeltet kan vi ikke sanse direkte, kun ved å sammenligne lyden i ene øret i forhold til det andre. Ved lave frekvenser så blir lyden så lik på begge ører, at vi ikke kan sanse retningen lenger.

    Men vi kan sanse partikkelhastighet, direkte på huden eller på klær. Lydbølgene påvirker også kroppen innvendig, men dette blir litt annerledes fordi den mekaniske impedansen er slik at det trengs mere kraft for å påvirke, kroppen er mere som en fast masse, da må det være trykk også.

    Betraktningen din om ørene gjelder for et tynt papirark. Er lyden direktiv, så vil papirarket ikke utsettes for noen akustisk effekt hvis arket står langs lydretningen. Dette kan du sikkert lett se ved å sette på en lavfrekvent tone, og skru opp til en 140-150dB, og observere at arket ikke beveger seg når det vendes langs lydretningen. (Mulig det burde være med noe advarsler om forskjellig her, heldigvis så står målemaskinen min nede i kjelleren akkurat nå, slik at jeg ikke trenger å prøve dette.)

    Så kan en lure på om retningen på lyden kan sanses via kroppen. Det viser seg at det kan vi ikke, selv om lyden muligens vil oppleves som kraftigere om kroppen vender mot lydretningen fordi flaten som står i veien for lyden da er større.
    At partikkelbevegelse følger samme retning som lyden er helt greit ingen uenighet der, men at partikkelen svinger frem og tilbake rundt en normal tilstand er en forutsetning for lyd/trykkendring og amplituden er med å avgjøre hvilken partikkelhastighet man har, for en refleksjon vil selvsagt retningen partiklene svinger følge endret lydretning men den vil da ikke opphøre
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    ^
    Slik ser jeg for meg problemstillingen ved en enkelt frekvens veldig forenklet.

    standing-travelingwave.gif
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    I = p (trykk) * v (partikkelhastighet) * cos gaffel (gresk bokstav som jeg kaller for gaffel fordi den ser slik ut)

    Jeg vil anta at du i denne sammenhengen tenker flaten det regnes mot er den som ørene sitter på. Altså når man sitter og hører musikk og ser rett frem, så er det vertikalplanet som går gjennom ørene man regner intensitet på.

    Formelen over indikerer jo også at dersom man vrir seg 90 grader i lytterommet - så går intensiteten fra maks til null.

    Mitt intrykk er at bassrespons i liten grad endrer seg om man beveger seg litt i rommet, eller om man vrir seg litt. Noe som tyder på at denne intensiteten ikke påvirker opplevd lydkvalitet. Man merker derimot veldig stor endring i diskant/mellomtone på små endringer og dreininger.

    Med bølgelenger på flere meter - så har jeg i det store og hele vanskelig for å forstå hvordan vi som mennesker skal greie å sanse det du beskriver som intensitet. Det innebærer jo at vi på en eller annen måte kan sanse partikkelhastighet - noe vi "indirekte" greier ved høye frekvenser pga avstand mellom ørene, men når vi ikke lengre greier å lokalisere hvor lyden kommer fra - så er jo det en indikasjon på at man bare sanser trykket under denne frekvensen.


    Mvh
    OMF
    For ørene så blir det ikke helt slik. Ørene virker slik at det er trykket blir sanset, og retning på lydfeltet kan vi ikke sanse direkte, kun ved å sammenligne lyden i ene øret i forhold til det andre. Ved lave frekvenser så blir lyden så lik på begge ører, at vi ikke kan sanse retningen lenger.

    Men vi kan sanse partikkelhastighet, direkte på huden eller på klær. Lydbølgene påvirker også kroppen innvendig, men dette blir litt annerledes fordi den mekaniske impedansen er slik at det trengs mere kraft for å påvirke, kroppen er mere som en fast masse, da må det være trykk også.

    Betraktningen din om ørene gjelder for et tynt papirark. Er lyden direktiv, så vil papirarket ikke utsettes for noen akustisk effekt hvis arket står langs lydretningen. Dette kan du sikkert lett se ved å sette på en lavfrekvent tone, og skru opp til en 140-150dB, og observere at arket ikke beveger seg når det vendes langs lydretningen. (Mulig det burde være med noe advarsler om forskjellig her, heldigvis så står målemaskinen min nede i kjelleren akkurat nå, slik at jeg ikke trenger å prøve dette.)

    Så kan en lure på om retningen på lyden kan sanses via kroppen. Det viser seg at det kan vi ikke, selv om lyden muligens vil oppleves som kraftigere om kroppen vender mot lydretningen fordi flaten som står i veien for lyden da er større.
    Hei igjen...
    Jeg er enig i alt det du skriver her. Men ligger det ikke en selvmotsigelse her i at du sier at kroppen ikke kan sanse retningen på lyden, samtidig som retning er en helt sentral del i formelen for intensitet. Og hvis intensitet skal være viktig for vår lytteopplevelse, så må vi på en eller annen måte sanse retning - ellers kan jo intensiteten gå fra maks til null uten at vi sanser forskjell.

    Jeg er ikke helt ferdigtenkt på denne påstanden ennå, men vil det ikke være en ganske klar sammenheng mellom partikkelhastighet og demping. Altså jo mindre refleksjoner du har i et rom - jo høyere partikkelhastighet har du? nettopp fordi det er refleksjonen som er det eneste som har minustegn i regnestykket.

    Jeg har nok desverre ikke lest alt i denne tråden i denne omgang - hvordan måler du partikkelhastighet...?

    Mvh
    OMF
    Det står ikke noe mer om dette her i denne tråden enn det som er i de siste innleggene.

    Det jeg skrev om intensitet er noe forenklet, mer fullstendig blir det slik, for periodiske signaler:

    I = p_eff (trykk) * v_eff (partikkelhastighet) * cos phi (vinkel mellom p og v i tid) * cos gaffel (gresk bokstav som jeg kaller for gaffel fordi den ser slik ut)

    Lyd er svingninger i luften som er karakterisert ved at luftpartiklene beveger seg litt frem og tilbake. Denne bevegelsen medfører at det også blir et trykk som svinger. Sammenhengen mellom p og v (der v IKKE ER DET SAMME som hastigheten lyden forplanter seg med) er ikke fast, det er avhengig av lydkilden og omgivelsene.

    Vinkelen gaffel blir på en måte noe som er bestemt ut i fra observasjonen - vinkel på en flate i forhold til v i lydfeltet. I tillegg så har altså v fase i forhold til p. Dette faseforholdet kan bli slik at det kan være både p og v, men ingen intensitet.

    Intensiteten er på en måte kraften i lyden. Er det stor v, men liten p, så blir det lite kraft. Hvis vi tenker oss at vi setter en kasse inn i et lydfelt, så vil lyden flytte denne frem og tilbake i takt med svingningene. Er lydfeltet kraftig med høy intensitet, så flytter kassen mye på seg. Er det ikke noe kraft i lyden, så blir kassen stående i ro, selv om vi måler partikkelhastighet - det som skjer da er at v forsvinner når lyden treffer kassen.

    Partikkelhastighet kan måles med en mikrofon som er følsom for hastighet. En helt vanlig båndmikrofon er slik.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    I = p (trykk) * v (partikkelhastighet) * cos gaffel (gresk bokstav som jeg kaller for gaffel fordi den ser slik ut)

    Jeg vil anta at du i denne sammenhengen tenker flaten det regnes mot er den som ørene sitter på. Altså når man sitter og hører musikk og ser rett frem, så er det vertikalplanet som går gjennom ørene man regner intensitet på.

    Formelen over indikerer jo også at dersom man vrir seg 90 grader i lytterommet - så går intensiteten fra maks til null.

    Mitt intrykk er at bassrespons i liten grad endrer seg om man beveger seg litt i rommet, eller om man vrir seg litt. Noe som tyder på at denne intensiteten ikke påvirker opplevd lydkvalitet. Man merker derimot veldig stor endring i diskant/mellomtone på små endringer og dreininger.

    Med bølgelenger på flere meter - så har jeg i det store og hele vanskelig for å forstå hvordan vi som mennesker skal greie å sanse det du beskriver som intensitet. Det innebærer jo at vi på en eller annen måte kan sanse partikkelhastighet - noe vi "indirekte" greier ved høye frekvenser pga avstand mellom ørene, men når vi ikke lengre greier å lokalisere hvor lyden kommer fra - så er jo det en indikasjon på at man bare sanser trykket under denne frekvensen.


    Mvh
    OMF
    For ørene så blir det ikke helt slik. Ørene virker slik at det er trykket blir sanset, og retning på lydfeltet kan vi ikke sanse direkte, kun ved å sammenligne lyden i ene øret i forhold til det andre. Ved lave frekvenser så blir lyden så lik på begge ører, at vi ikke kan sanse retningen lenger.

    Men vi kan sanse partikkelhastighet, direkte på huden eller på klær. Lydbølgene påvirker også kroppen innvendig, men dette blir litt annerledes fordi den mekaniske impedansen er slik at det trengs mere kraft for å påvirke, kroppen er mere som en fast masse, da må det være trykk også.

    Betraktningen din om ørene gjelder for et tynt papirark. Er lyden direktiv, så vil papirarket ikke utsettes for noen akustisk effekt hvis arket står langs lydretningen. Dette kan du sikkert lett se ved å sette på en lavfrekvent tone, og skru opp til en 140-150dB, og observere at arket ikke beveger seg når det vendes langs lydretningen. (Mulig det burde være med noe advarsler om forskjellig her, heldigvis så står målemaskinen min nede i kjelleren akkurat nå, slik at jeg ikke trenger å prøve dette.)

    Så kan en lure på om retningen på lyden kan sanses via kroppen. Det viser seg at det kan vi ikke, selv om lyden muligens vil oppleves som kraftigere om kroppen vender mot lydretningen fordi flaten som står i veien for lyden da er større.
    At partikkelbevegelse følger samme retning som lyden er helt greit ingen uenighet der, men at partikkelen svinger frem og tilbake rundt en normal tilstand er en forutsetning for lyd/trykkendring og amplituden er med å avgjøre hvilken partikkelhastighet man har, for en refleksjon vil selvsagt retningen partiklene svinger følge endret lydretning men den vil da ikke opphøre
    For eksempel i en stående bølge så vil hastigheten forsvinne i enkelte punkt.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    2.475
    Torget vurderinger
    1
    For ørene så blir det ikke helt slik. Ørene virker slik at det er trykket blir sanset, og retning på lydfeltet kan vi ikke sanse direkte, kun ved å sammenligne lyden i ene øret i forhold til det andre. Ved lave frekvenser så blir lyden så lik på begge ører, at vi ikke kan sanse retningen lenger.

    Men vi kan sanse partikkelhastighet, direkte på huden eller på klær. Lydbølgene påvirker også kroppen innvendig, men dette blir litt annerledes fordi den mekaniske impedansen er slik at det trengs mere kraft for å påvirke, kroppen er mere som en fast masse, da må det være trykk også.

    Betraktningen din om ørene gjelder for et tynt papirark. Er lyden direktiv, så vil papirarket ikke utsettes for noen akustisk effekt hvis arket står langs lydretningen. Dette kan du sikkert lett se ved å sette på en lavfrekvent tone, og skru opp til en 140-150dB, og observere at arket ikke beveger seg når det vendes langs lydretningen. (Mulig det burde være med noe advarsler om forskjellig her, heldigvis så står målemaskinen min nede i kjelleren akkurat nå, slik at jeg ikke trenger å prøve dette.)

    Så kan en lure på om retningen på lyden kan sanses via kroppen. Det viser seg at det kan vi ikke, selv om lyden muligens vil oppleves som kraftigere om kroppen vender mot lydretningen fordi flaten som står i veien for lyden da er større.
    At partikkelbevegelse følger samme retning som lyden er helt greit ingen uenighet der, men at partikkelen svinger frem og tilbake rundt en normal tilstand er en forutsetning for lyd/trykkendring og amplituden er med å avgjøre hvilken partikkelhastighet man har, for en refleksjon vil selvsagt retningen partiklene svinger følge endret lydretning men den vil da ikke opphøre
    For eksempel i en stående bølge så vil hastigheten forsvinne i enkelte punkt.
    Ja som en konsekvens av utfasing
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    For ørene så blir det ikke helt slik. Ørene virker slik at det er trykket blir sanset, og retning på lydfeltet kan vi ikke sanse direkte, kun ved å sammenligne lyden i ene øret i forhold til det andre. Ved lave frekvenser så blir lyden så lik på begge ører, at vi ikke kan sanse retningen lenger.

    Men vi kan sanse partikkelhastighet, direkte på huden eller på klær. Lydbølgene påvirker også kroppen innvendig, men dette blir litt annerledes fordi den mekaniske impedansen er slik at det trengs mere kraft for å påvirke, kroppen er mere som en fast masse, da må det være trykk også.

    Betraktningen din om ørene gjelder for et tynt papirark. Er lyden direktiv, så vil papirarket ikke utsettes for noen akustisk effekt hvis arket står langs lydretningen. Dette kan du sikkert lett se ved å sette på en lavfrekvent tone, og skru opp til en 140-150dB, og observere at arket ikke beveger seg når det vendes langs lydretningen. (Mulig det burde være med noe advarsler om forskjellig her, heldigvis så står målemaskinen min nede i kjelleren akkurat nå, slik at jeg ikke trenger å prøve dette.)

    Så kan en lure på om retningen på lyden kan sanses via kroppen. Det viser seg at det kan vi ikke, selv om lyden muligens vil oppleves som kraftigere om kroppen vender mot lydretningen fordi flaten som står i veien for lyden da er større.
    Hei igjen...
    Jeg er enig i alt det du skriver her. Men ligger det ikke en selvmotsigelse her i at du sier at kroppen ikke kan sanse retningen på lyden, samtidig som retning er en helt sentral del i formelen for intensitet. Og hvis intensitet skal være viktig for vår lytteopplevelse, så må vi på en eller annen måte sanse retning - ellers kan jo intensiteten gå fra maks til null uten at vi sanser forskjell.

    Jeg er ikke helt ferdigtenkt på denne påstanden ennå, men vil det ikke være en ganske klar sammenheng mellom partikkelhastighet og demping. Altså jo mindre refleksjoner du har i et rom - jo høyere partikkelhastighet har du? nettopp fordi det er refleksjonen som er det eneste som har minustegn i regnestykket.

    Jeg har nok desverre ikke lest alt i denne tråden i denne omgang - hvordan måler du partikkelhastighet...?

    Mvh
    OMF
    Det står ikke noe mer om dette her i denne tråden enn det som er i de siste innleggene.

    Det jeg skrev om intensitet er noe forenklet, mer fullstendig blir det slik, for periodiske signaler:

    I = p_eff (trykk) * v_eff (partikkelhastighet) * cos phi (vinkel mellom p og v i tid) * cos gaffel (gresk bokstav som jeg kaller for gaffel fordi den ser slik ut)

    Lyd er svingninger i luften som er karakterisert ved at luftpartiklene beveger seg litt frem og tilbake. Denne bevegelsen medfører at det også blir et trykk som svinger. Sammenhengen mellom p og v (der v IKKE ER DET SAMME som hastigheten lyden forplanter seg med) er ikke fast, det er avhengig av lydkilden og omgivelsene.

    Vinkelen gaffel blir på en måte noe som er bestemt ut i fra observasjonen - vinkel på en flate i forhold til v i lydfeltet. I tillegg så har altså v fase i forhold til p. Dette faseforholdet kan bli slik at det kan være både p og v, men ingen intensitet.

    Intensiteten er på en måte kraften i lyden. Er det stor v, men liten p, så blir det lite kraft. Hvis vi tenker oss at vi setter en kasse inn i et lydfelt, så vil lyden flytte denne frem og tilbake i takt med svingningene. Er lydfeltet kraftig med høy intensitet, så flytter kassen mye på seg. Er det ikke noe kraft i lyden, så blir kassen stående i ro, selv om vi måler partikkelhastighet - det som skjer da er at v forsvinner når lyden treffer kassen.

    Partikkelhastighet kan måles med en mikrofon som er følsom for hastighet. En helt vanlig båndmikrofon er slik.
    At du legger til et ledd (tidsleddet) endrer jo ikke det at intensiteten fortsatt endrer fra maks til 0 ved å vri lytteren 90 grader.

    For å bevege oss litt bort fra likningenen, så tolker jeg deg dithen at hvis man har 2 ulike situasjer:

    1) feks et oppsett med DBA så vil bassen i lytteposisjon stort sett bestå av direktelyd fra fronten, og det vil være veldige lite refleksjoner. Her vil altså partikkelhastigheten være høy (fordi all lyden kommer fra samme retningen, og intensiteten vil jo også være høy fordi vinkelen er riktig)

    2) Et oppsett med flere subwoofere plassert runt i rommet. Her vil lydtrykket som oppstår i lytteposisjon være summen av lyd/trykkbølger fra alle subwooferene, og selv om trykket summerer seg til å være det samme som i 1) så vil partikkelhastigheten være (mye) lavere fordi de ulike bidragene kommer fra forskjellig retning. Her vil også intensiteten være lavere - pga lav partikkelhastighet og fordi denne gaffel vinkelen blir feil.

    Hvordan sanser vi i så fall denne forskjellen?

    Mvh
    OMF
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    For ørene så blir det ikke helt slik. Ørene virker slik at det er trykket blir sanset, og retning på lydfeltet kan vi ikke sanse direkte, kun ved å sammenligne lyden i ene øret i forhold til det andre. Ved lave frekvenser så blir lyden så lik på begge ører, at vi ikke kan sanse retningen lenger.

    Men vi kan sanse partikkelhastighet, direkte på huden eller på klær. Lydbølgene påvirker også kroppen innvendig, men dette blir litt annerledes fordi den mekaniske impedansen er slik at det trengs mere kraft for å påvirke, kroppen er mere som en fast masse, da må det være trykk også.

    Betraktningen din om ørene gjelder for et tynt papirark. Er lyden direktiv, så vil papirarket ikke utsettes for noen akustisk effekt hvis arket står langs lydretningen. Dette kan du sikkert lett se ved å sette på en lavfrekvent tone, og skru opp til en 140-150dB, og observere at arket ikke beveger seg når det vendes langs lydretningen. (Mulig det burde være med noe advarsler om forskjellig her, heldigvis så står målemaskinen min nede i kjelleren akkurat nå, slik at jeg ikke trenger å prøve dette.)

    Så kan en lure på om retningen på lyden kan sanses via kroppen. Det viser seg at det kan vi ikke, selv om lyden muligens vil oppleves som kraftigere om kroppen vender mot lydretningen fordi flaten som står i veien for lyden da er større.
    Hei igjen...
    Jeg er enig i alt det du skriver her. Men ligger det ikke en selvmotsigelse her i at du sier at kroppen ikke kan sanse retningen på lyden, samtidig som retning er en helt sentral del i formelen for intensitet. Og hvis intensitet skal være viktig for vår lytteopplevelse, så må vi på en eller annen måte sanse retning - ellers kan jo intensiteten gå fra maks til null uten at vi sanser forskjell.

    Jeg er ikke helt ferdigtenkt på denne påstanden ennå, men vil det ikke være en ganske klar sammenheng mellom partikkelhastighet og demping. Altså jo mindre refleksjoner du har i et rom - jo høyere partikkelhastighet har du? nettopp fordi det er refleksjonen som er det eneste som har minustegn i regnestykket.

    Jeg har nok desverre ikke lest alt i denne tråden i denne omgang - hvordan måler du partikkelhastighet...?

    Mvh
    OMF
    Det står ikke noe mer om dette her i denne tråden enn det som er i de siste innleggene.

    Det jeg skrev om intensitet er noe forenklet, mer fullstendig blir det slik, for periodiske signaler:

    I = p_eff (trykk) * v_eff (partikkelhastighet) * cos phi (vinkel mellom p og v i tid) * cos gaffel (gresk bokstav som jeg kaller for gaffel fordi den ser slik ut)

    Lyd er svingninger i luften som er karakterisert ved at luftpartiklene beveger seg litt frem og tilbake. Denne bevegelsen medfører at det også blir et trykk som svinger. Sammenhengen mellom p og v (der v IKKE ER DET SAMME som hastigheten lyden forplanter seg med) er ikke fast, det er avhengig av lydkilden og omgivelsene.

    Vinkelen gaffel blir på en måte noe som er bestemt ut i fra observasjonen - vinkel på en flate i forhold til v i lydfeltet. I tillegg så har altså v fase i forhold til p. Dette faseforholdet kan bli slik at det kan være både p og v, men ingen intensitet.

    Intensiteten er på en måte kraften i lyden. Er det stor v, men liten p, så blir det lite kraft. Hvis vi tenker oss at vi setter en kasse inn i et lydfelt, så vil lyden flytte denne frem og tilbake i takt med svingningene. Er lydfeltet kraftig med høy intensitet, så flytter kassen mye på seg. Er det ikke noe kraft i lyden, så blir kassen stående i ro, selv om vi måler partikkelhastighet - det som skjer da er at v forsvinner når lyden treffer kassen.

    Partikkelhastighet kan måles med en mikrofon som er følsom for hastighet. En helt vanlig båndmikrofon er slik.
    At du legger til et ledd (tidsleddet) endrer jo ikke det at intensiteten fortsatt endrer fra maks til 0 ved å vri lytteren 90 grader.

    For å bevege oss litt bort fra likningenen, så tolker jeg deg dithen at hvis man har 2 ulike situasjer:

    1) feks et oppsett med DBA så vil bassen i lytteposisjon stort sett bestå av direktelyd fra fronten, og det vil være veldige lite refleksjoner. Her vil altså partikkelhastigheten være høy (fordi all lyden kommer fra samme retningen, og intensiteten vil jo også være høy fordi vinkelen er riktig)

    2) Et oppsett med flere subwoofere plassert runt i rommet. Her vil lydtrykket som oppstår i lytteposisjon være summen av lyd/trykkbølger fra alle subwooferene, og selv om trykket summerer seg til å være det samme som i 1) så vil partikkelhastigheten være (mye) lavere fordi de ulike bidragene kommer fra forskjellig retning. Her vil også intensiteten være lavere - pga lav partikkelhastighet og fordi denne gaffel vinkelen blir feil.

    Hvordan sanser vi i så fall denne forskjellen?

    Mvh
    OMF
    Beskrivelse av lydfeltet bør nok helst være litt bedre enn det jeg har fått frem her, noen bilder og figurer hadde sikkert passet bra. Ser det er vanskelig å få frem en entydig og klar og enkel fremstilling.

    Men de 2 situasjonene du beskriver her kan kanskje hjelpe:

    I 1. med DBA så skal det bli en helt plan bølge som ikke er forstyrret av noen refleksjoner eller stående bølger. Dette lydfeltet er enkelt å beskrive, pv og p er i fase og forholdet mellom disse i nivå er bestemt av luften akustiske impedans. Det blir ikke mer partikkelhastiget (pv), men intensiteten blir høyere enn det en typisk vil ha i bassen inne i et rom fordi det ikke er refleksjoner som forstyrrer og reduserer intensitet og pv. Det tilsvarer det en får veldig langt fra lydkilden i fritt felt. For å få større pv må en gjøre noe med lydkilden, og plassere seg nær denne. En dipol vil for eksempel generere mer partikkelhastighet i forhold til trykk, men intensiteten er ikke like mye høyere fordi p og pv er ute av fase.

    I 2. så er dette bestemt av rommet, plassering av lydkildene og kalibrering med eq og delay. Derfor vil slike oppsett være veldig forskjellige. Typisk så blir det dårligere fordi en ikke greier å eliminere alle refleksjoner, det oppstår feil både i tidsdomenet og i sammensettingen av lydfeltet. Den artikkelen jeg skrev nettopp belyser akkurat disse problemstillingene.

    Typisk så vil dette oppleves forskjellig, og DBA skal i teorien gi bedre bass. Men forskjellen kommer ikke bare av at intensiteten er jevnere og høyere med DBA. Transientgjengivelsen blir bedre fordi oppførselene i tidsdomenet er mye bedre, frekvensresponsen er jevnere, bassen er lik over hele rommet. Og i forhold til typiske oppsett med et par butikksubwoofere er kapsiteten veldig mye bedre, fordi implementeringen av et DBA krever at hele veggen er dekket at lydkilder.

    I artikkelen skriver jeg også litt om hva som bestemmer det endelige resultatet. Både kvaliteten på subwooferene, plasseringen av disse og kalibrering er bestemmende.
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Kanskje et par V110 hadde gjort seg i stua
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    To par V110 fungerte i hvertfall ganske greit i dette oppsettet:

    V110 4x 1 P1060600.jpg


    Ser det er andre fra leverandørsiden som poster i disse vennetrådene, så da passer det at jeg legger ut noen bilder også. Slik at dere som ikke har fb eller følger med på nettsiden også får se hva som skjer.

    Dette er bilder fra et oppsett med 4x V110 i Rom2. Dette ble konfigurert slik at en kunne sammenligne 1x - 2x - 4x direkte. Resultatet av denne sammenligningen er oppsummert i en artikkel på blogsiden - https://www.kvalsvoll.com/blog/nb/.

    Det er forskjell på bass og BASS.

    Dette koster noen kroner, men inngangsbilletten er overkommelig med 1x V110.

    V110 4x 3 P1060611.jpg

    V110 4x 4 P1060620.jpg

    V110 4x 5 P1060609.jpg

    V110 4x 6 P1060602.jpg


    Til slutt et bilde av det du ikke ser - en V110 er ikke en tom kasse, inni har den en foldet hornkanal med 4 avstemte dempekammer:

    V110 71 xray 2.jpg
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Spesifikasjoner for subwoofere

    Spesifikasjoner for subwoofere - hvorfor Compact Horn subwooferene er spesifisert med frekvensområde og kapasitet når ingen andre gjør det - passende påskelesestoff:

    https://www.kvalsvoll.com/blog/2018/02/25/specification-for-subwoofers/

    Siden ingen andre publiserer slike data, er det heller ikke noen etablert forståelse for hva tallene betyr. Tall må settes inn i en sammenheng for å gi mening.

    Det er i hovedsak to problemer med feilaktig og mangelfull produktinformasjon:

    - Folk kjøper en subwoofer som reklamen sier gjengir ned til "7.5Hz" og konkluderer senere, etter prøving, at dypbass er fint, men gir ikke noe vesentlig tilskudd til lydopplevelsen.
    - Umulig å sammenligne produktenes faktiske ytelse og avgjøre om et gitt produkt vil tilfredsstille kravet til bass i et gitt rom.


    Jeg anbefaler dere å spørre om råd. Basert på romstørrelse, musikksmak og lyttevaner, type hovedhøyttalere, kan jeg gi en indikasjon på hva som må til. Hva slags modell som egner seg, hvor mange som trengs, hva slags ytelse en gitt konfigurasjon vil gi.

    Når det gjelder dypbass så er det ikke så mange som har opplevd skikkelig dypbass, og dermed har en ikke noe forhold til det, og kan heller ikke stille krav eller ha preferanser for noe en ikke vet hva er. Dette problemet forsterkes av disse villedende spesifikasjonene, som leder folk til å tro at dette er så bra det kan bli, fordi det står 7.5hz eller 14hz eller et annet tall basert på terningkast-metoden. Vil du oppleve dypbass hjemme, så kan jeg sette opp forslag til en konfigurasjon som gir deg dette - og da snakker vi om dypbass i form av lyd og lydenergi, ikke papir-hz.


    For pro utstyr er det selvsagt vanlig med slike spesifikasjoner, de som kjøper inn utstyr må jo vite hvor mange subwoofere de skal kjøpe for å tilfredsstille kravene de har satt.

    bilde.jpg
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Litt off topic fra K. Design.
    Jeg har vært et par måneders tid i synth/elctronica/plingplong modus.
    De Flashbulb greiene du anbefaler på siden din synes jeg har mye bra saker å lytte til, spesielt etter min siste oppgradering på transducere.
    ...kom gjerne med mer anbefalinger
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    @Bergfinn, Flashbulb er noe helt spesielt, og liker du stilen hans, har han laget så mye variert musikk at det dekker over veldig mye av elektronikaen. Alle albumene ligger på bandcamp, er ikke sikker på om alle er på Tidal.

    Innimellom jazz og klassisk og mere vanlig pop og rock, så gir denne musikken noe annet. I gamledagene var det Kraftwerk og Tangerine Dream, i dag har vi veldig mye annet i tillegg.

    Flashbulb passer best på høyttalere med kapasitet, selv om du spiller lavt utover i de sene nattetimer.

    Andre nye artister er fx Emancipator, Blue Sky Black Death, og enda litt mere sært - Panda Dub, prøv å finne de gamle fra midten av 2000-tallet.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    På lørdag var jeg en tur innom Ålesund for å hente guttungen, må innrømme at det gjorde vondt i sjelen at jeg ikke hadde mulighet til å ta kontakt for å høre på disse lekre produktene dine, Kvålsvoll.
    Gudene (og folkene som leser tråden) skal vite at jeg tenkte knapt på noe annet de timene jeg var i nærheten, men selv som voksen kan man ikke alltid få det slik man vil :(

    Selv om jeg i disse dager må prioritere å få realisert drømmen om enebolig med egnet plass til kinorom vil jeg si at jeg ikke har glemt drømmen om disse lekre hornsubbene dine!
    Fortsett gjerne med bilder og info om produktene dine, veldig kjekt at du velger å bidra all den tid det ikke er så mange andre som kan gjøre det foreløpig.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    På lørdag var jeg en tur innom Ålesund ...
    Det er bedre å prøve dem hjemme hos deg selv.

    En slik demo gir et slags inntrykk, men tid og forskjellig lyd i forhold til det en er vant med, vil gjøre at det ikke er like lett å få noe bestemt inntrykk av hvordan produktene fungerer til din bruk, hjemme hos deg, til daglig. Dette gjelder forsåvidt demo generelt, det er ikke noe spesielt for det jeg lager.

    Bare det å tilpasse seg forskjellen i lydkarakter til et oppsett tar tid. Og så lurer du på hvor mye av det du hører som skyldes oppsett og rom her. Og hvordan det blir på lavt volum, når du sitter lenge og hører på musikk.

    Det legges ut bilder både på nettsiden og på fb. På nettsiden er det nå en blog-seksjon med kortere artikler om lyd og produktene mine.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Vet jeg har skrevet på tråden(e) dine her inne før, men har gått litt i glemmeboka at jeg skulle prøve å stikke innom. Får prøve å huske det før jeg flytter tilbake til østlandet, hadde jo vært morro og hørt noe av det du har i demorommene dine, Kvålsvoll. :)
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Vet jeg har skrevet på tråden(e) dine her inne før, men har gått litt i glemmeboka at jeg skulle prøve å stikke innom. Får prøve å huske det før jeg flytter tilbake til østlandet, hadde jo vært morro og hørt noe av det du har i demorommene dine, Kvålsvoll. :)
    Det er litt avhengig av hva jeg holder på med, om det i det hele tatt er mulig å kjøre demo nå for tiden. Akkurat nå så er Rom2 i bruk for testing og utvikling av kalibreringsmetoder, og mediarommet er fylt opp med subwoofere som står i veien.

    Hvis du følger med på fb-siden så kan det dukke opp annonsering av demomuligheter der, når en ny modell er satt opp. Slik som når V110 ble satt opp i Rom2, med mulgihet for å høre på 1 - 2 - 4 av disse, og sammenligne. Dette ble stående bare et par dager, slik at det blir kort varsel og lite tid til å planlegge besøk langveis fra.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er bedre å prøve dem hjemme hos deg selv.

    En slik demo gir et slags inntrykk, men tid og forskjellig lyd i forhold til det en er vant med, vil gjøre at det ikke er like lett å få noe bestemt inntrykk av hvordan produktene fungerer til din bruk, hjemme hos deg, til daglig. Dette gjelder forsåvidt demo generelt, det er ikke noe spesielt for det jeg lager.

    Bare det å tilpasse seg forskjellen i lydkarakter til et oppsett tar tid. Og så lurer du på hvor mye av det du hører som skyldes oppsett og rom her. Og hvordan det blir på lavt volum, når du sitter lenge og hører på musikk.

    Det legges ut bilder både på nettsiden og på fb. På nettsiden er det nå en blog-seksjon med kortere artikler om lyd og produktene mine.
    Det er både óg om det er best å teste hjemme, synes jeg. Hvis man skal finne ut om et produkt bedrer lyden i sin egen stue slik man har det, så klart det er best. Men hvis man, som meg, er nysgjerrig på hvordan et gjennomtenkt system yter i et gjennomtenkt rom slik at man får både inspirasjon og nye referanser, så er det lurt å høre produktene i bedre omgivelser :)

    Klart, man bør ikke ta kjøpsavgjørelser basert ene og alene på demo i fremmed rom, men det skaper gjerne sterkere drømmer!
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    Det er både óg om det er best å teste hjemme, synes jeg. Hvis man skal finne ut om et produkt bedrer lyden i sin egen stue slik man har det, så klart det er best. Men hvis man, som meg, er nysgjerrig på hvordan et gjennomtenkt system yter i et gjennomtenkt rom slik at man får både inspirasjon og nye referanser, så er det lurt å høre produktene i bedre omgivelser :)

    Klart, man bør ikke ta kjøpsavgjørelser basert ene og alene på demo i fremmed rom, men det skaper gjerne sterkere drømmer!
    Hvis en er ute etter å utvide horisonten, finne noe nytt, som du skriver - inspirasjon og nye referanser.

    Da blir det noe annet. Da er ikke målet å høre noe som samsvarer med et lydideal du har tilegnet deg fra før, du vil høre noe nytt, og er åpen for at nye aspekter med lyd kan få innpass og endre litt på dette lydidealet.

    Jeg har kjørt demo i flere år i Den Moderate Kinoen, og nå i det siste også i Rom2. Mulig noen av de som har vært innom har fått en slags vekker, for meg så har det vært interessant og lærerikt å se hvordan andre opplever lyd. Begge disse rommene har ting som er utenom det vanlige.

    Det har vært folk innom som har reist langt, kun for å høre på dette. Det er lydentusiastene - de er nysgjerrige, åpen for nye ting. De mere erfarne greier også godt å høre utenom feil eller mangler, og får dermed utbytte av å høre noe som ellers ikke er komplett totalt sett.

    Nå er det ikke lenger samme behov for å ha folk innom for å høre og oppleve. For salget sin del tror jeg det gir bedre resultater å la kunder få prøve produktene hjemme hos seg selv.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Midbasshorn

    Jeg har hatt liggende forskjellige design for midbass - frontladet horn, bakladet horn, compact horn (som er en slags bakladet horn).

    Nå har jeg gjort ferdig en design som har akseptabel ytelse og kompakt format slik at det går an å få plass til den. 42cm x 42cm x 68cm - grunnflate som en V110, litt mer enn halve høyden, og den passer like godt liggende som stående.

    Dette er en compact horn design med mye kraftigere hornlading enn de større fullfrekvente modellene. Dette gir mye mere output i et mere snevert frekvensområde, som mangler dypbassen.

    Bruksområde er midbass fra rundt 40-50hz og opp til der hovedhøyttalerene overtar - typisk max 200hz. Dette hornet kan ikke brukes opppover i mellomtonen for å nå en stor kompresjonsdriver, da trengs det minst 500hz og grei respons i hvertfall til rundt 1000hz.

    Dette hornet gir ikke spredningskontroll, de er altfor små til det. Det er heller ikke nødvendig, fordi rommet med nærliggende flater bestemmer hvordan dette blir ved så lave frekvenser.

    Ytelsen er brukbar, se bildet av frekvensrepsons, max spl over 120dB fra rundt 50hz og opp. Dette er samtidig tunet for lydkvalitet - ingen resonanser, en impulsrespons uten snåle ting, kontrollert delay.

    T6050 spl.png


    Dette blir et alternativ til selvbygg. Du får et ferdig produkt, som virker, med dokumentert ytelse, og du får hjelp til oppsett og kalibrering.


    Dette ble presentert på fb, jeg poster her også fordi det er mange som bygger selv som bruker forumet her.

    Tekst fra fb:
    -------------

    Midbasshorn kan fort bli realisert.

    Høy ytelse i et lite kabinett - over 120dB fra rundt 50hz og opp, kabinettstørrelse 42cm x 42cm x 68cm.

    Her også lydkvaliteten ivaretatt. Visste du at fase og det osm skjer i tid har stor betydning for hvordan midbasshornet kan implementeres med resten?

    Dette er horn med lydkvalitet. Ren impulsrespons, lav forvrengning, ingen resonanser.

    Se bildet av frekvensrespons.

    Gjentar teksten fra forrige post:
    -----
    Er det noen interesse for midbass-horn?

    Har liggende en stabel med 12" drivere som ikke skal brukes i F2 fordi de blir erstattet av en nye modell. Disse driverene er akkurat den sorten som passer perfekt i et kompakt midbasshorn.

    Frekvensområde for en slik blir fra rundt 40-50Hz og opp mot 200Hz. Kapasitet >120dB. Trenger du mer, er det bare å stable flere oppå hverandre.

    Dette fungerer slik at du deler opp bassystemet i en sub-del <50hz og en midbass-del >50hz. Da kan du bruke vanlige sløve subwoofere som du kanskje allerede har stående under 50hz, og så få skikkelig spark og snert fra midbasshornene. Et par slike gir en fysikk i midbassen som blir som om noen slår deg med slegge i magen.

    Pris blir betydelig lavere en V-serien. Enklere konstruksjonmessig, og kan leveres i finish som egner seg best for innbygging.

    <Bilde: Se for deg en T138 med rene sideflater og omtrent halve høyden.>
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Liten interesse for midbasshorn, det var domt. For da blir det ikke bygd, og da får jeg ikke satt opp et særdeles spesielt system i Rom2 med bassystem med midbasshorn + V100 eller V80 for dypbass. Hadde vært arti å høre dette.

    Kanskje ikke så rart - spør en tilfeldig på gata om han vet hva midbasshorn er for noe.. De fleste vet ikke hva dette er, og selv de som er interessert i lyd må ha et lengre foredrag for å fatte poenget med å dele opp bassystemet i 2 deler.

    Men dette var ikke ment for alle, det var for de som bygger ting selv, og som allerede vet godt hva dette er for noe. Var dette interessant for denne gruppen - egentlig helt umulig å si. For jeg får aldri vite om denne målgruppen har fått det med seg.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Det er få med plass/guts til å bygge midbasshorn. Tror også de fleste som har plass/guts til å ha midbassorn stort sett også ønsker og kan bygge selv. Desverre.
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Jeg tror at mdibasshorn er / kan bli veldig aktuelt for de som kjøper hornsubbene dine. Kan også være at flere blir interessert i hornsubbene da de vet at det er mulig å oppgradere bassen høyere i frekvens i neste omgang. Altså først går for hornsub, deretter midbass.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Jeg tror at mdibasshorn er / kan bli veldig aktuelt for de som kjøper hornsubbene dine. Kan også være at flere blir interessert i hornsubbene da de vet at det er mulig å oppgradere bassen høyere i frekvens i neste omgang. Altså først går for hornsub, deretter midbass.
    Det er egentlig ikke så stort behov for separat midbassløsning med mine basshorn, for de dekker dette området ganske bra. Hvis det er ønskelig med mere kapasitet, så trengs det mere over hele frekvensområdet, og da må det installeres flere full-range basshorn, og da øker jo kapasiteten også oppover i midbassen.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Det er få med plass/guts til å bygge midbasshorn. Tror også de fleste som har plass/guts til å ha midbassorn stort sett også ønsker og kan bygge selv. Desverre.
    Det blir nok for spesielt. Bruken er tiltenkt systemer der dypbassen allerede er dekt av en eksisterende løsning, som mangler litt snert oppover i frekvens. Det er også litt krevende å sette opp dette slik at det faktisk blir bra resultat.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Tror også en Stacking av en ren bassløsning er å foretrekke med dine produkter, da uten å ha hørt de:)

    Men vi har jo hatt noe kontakt i det siste Kvålsvoll, på sosiale medier, hvor vi nå på slutten pratet litt om å felle bassystemet inn i vegg.
    Hvilke muligheter kommer det til å bli fremover av slike løsninger? Og hvordan ser du for deg at det kan løses uten at det stikker for mye ut i rommet?

    Jeg har stor tro på løsningene du presenterer, og liker den tydelige og direkte måten du publiserer artikler og fakta på.
    Uten tull og sminke.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Tror også en Stacking av en ren bassløsning er å foretrekke med dine produkter, da uten å ha hørt de:)

    Men vi har jo hatt noe kontakt i det siste Kvålsvoll, på sosiale medier, hvor vi nå på slutten pratet litt om å felle bassystemet inn i vegg.
    Hvilke muligheter kommer det til å bli fremover av slike løsninger? Og hvordan ser du for deg at det kan løses uten at det stikker for mye ut i rommet?

    Jeg har stor tro på løsningene du presenterer, og liker den tydelige og direkte måten du publiserer artikler og fakta på.
    Uten tull og sminke.
    Alle modellene får grunnflate med dybde 42cm, dette blir bestemmende for dybden. Unntaket er V80, som er 24cm dyp, den er veldig flat. Men de kan jo bygges inn i hjørnet på en slik måte at veggen kommer et steg ut inn mot hjørnet. Men skal frontht også bygges inn, så har jo disse også noe dybde, så det er ikke sikkert det blir så mye å spare på dette. Med 42cm x 42cm grunnflate så tar det ikke så veldig stor plass.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Jeg er absolutt interessert i middbashorn! Startet en tråd for få dager siden nettopp for å få tips til hva som eksisterer av løsninger.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Jeg er absolutt interessert i middbashorn! Startet en tråd for få dager siden nettopp for å få tips til hva som eksisterer av løsninger.
    Da kan du jo se om disse passer, står litt om dem i teksten jeg postet her i går kveld. Pris og mere informasjon får du ved å ta kontakt på mail eller facebook. Prisen er veesntlig lavere enn V-serien, som er en mye mer komplisert konstruksjon, de er også myem indre enn de største. Dimensjonene som er oppgitt i teksten stemmer - 42cm x 42cm x 68cm.

    Siden disse ikke fantes før nå nettopp, så er det heller ingen som kunne vite om dem.
     

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Noen lytteinntykk av V6 basshorn

    For noen dager siden kom det en kasse på døra. Inne i kassen var det to små V6 basshorn. De var så små og søte at det var vanskelig å tro at de kunne spille seriøs bass.
    Hvor feil kan man ta! Dette er seriøse saker. De står nå i hvert sitt hjørne i lytterommet og spiller som bare f..... . Bassen er stram med godt fraspark. God artikulasjon. Jeg har spilt bassrik, funky musikk , elektronica (som jeg nesten aldri hører på), rock med trommesoloer.
    Småtassene biter godt fra seg. Vanligvist bruker jeg 4x15tommer AE OB. V6 er minst like gode innenfor de volumene jeg spiller på. Dessuten er de ikke så visuelt påtrengende.
    Dette er gøy! Må jobbe litt mer med eq i miniDsp for å fintune anlegget.
    Jeg er ganske sikker på at disse blir stående.
    Takk Øyvind for god oppfølging.
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Herlig! Endelig begynner disse spennende kreasjonene å komme ut i de tusen hjem :)
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Mellombasshorn T6050 målt med 45hz HP og 150hz LP filter uten EQ og ingen jukse glatting av grafen. Ikke overraskende måler det som det skal, låter så tørt, kontant og presist som forventet, og med enorm kapasitet. Første gang jeg kjøper noe av Kvålsvoll og det blir nok ikke siste :)
     

    Vedlegg

    • 43.5 KB Visninger: 319

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Mellombasshorn T6050 målt med 45hz HP og 150hz LP filter uten EQ og ingen jukse glatting av grafen. Ikke overraskende måler det som det skal, låter så tørt, kontant og presist som forventet, og med enorm kapasitet. Første gang jeg kjøper noe av Kvålsvoll og det blir nok ikke siste :)
    Veldig moro å lese at du er så fornøyd med nyanskaffelsen. Kvålsvoll har meget god kunnskap rundt lyd og har meget gode produkter i sitt sortiment.

    Egentlig lite dokumentasjon rundt denne T6050


    Kunne godt tenkt meg å hørt denne midbassløsningen:) og du bor jo ikke så langt unna;)

    Tor
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn