Venner av Thorens platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tob

    Medlem
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    29
    Antall liker
    24
    Sted
    5235 Rådal
    Torget vurderinger
    2
    Den tynne isen holder vel såvidt på å smelte:).

    De senere MK-versjonene av TD 295, TD 203, TD 206, TD 209, TD 309 og TD 2035 er jeg usikker på hvor er produsert. Likeledes hvor TD 350 og TD 550 produseres (trolig av Acoustic Signature).

    Fint om noen som vet kunne fylle på med litt info om det:).
    Bak på min TD 550 står det: "Handmade in Germany"
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    PTB: Thorens er fra begynnelsen et sveitsisk merke, men fabrikken har siden begynnelsen av 90-tallet ligget i Lahr, Tyskland.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    PTB: Thorens er fra begynnelsen et sveitsisk merke, men fabrikken har siden begynnelsen av 90-tallet ligget i Lahr, Tyskland.
    Ta en titt i mitt innlegg #1942 på forrige side;). Det du hevder stemmer ikke helt. De flyttet langt tidligere.
    Er godt kjent med Thorens´historie, og at selskapet ble etablert i Sveits i 1883.

    Kan for øvrig anbefale denne boken (jeg fikk tak i for snaut 3 år siden) - for de som vil lese seg opp litt:

    DSC01652[1].jpg


    Utgitt i 2006, og noe vrien å få tak i.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.911
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Thorens ble oppkjøpt og selskapet ble sammenslått med EMT i 1966. Da ble produksjonen flyttet til Lahr i Schwarzwaldområdet i Tyskland
     

    tob

    Medlem
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    29
    Antall liker
    24
    Sted
    5235 Rådal
    Torget vurderinger
    2
    Den tynne isen holder vel såvidt på å smelte:).

    De senere MK-versjonene av TD 295, TD 203, TD 206, TD 209, TD 309 og TD 2035 er jeg usikker på hvor er produsert. Likeledes hvor TD 350 og TD 550 produseres (trolig av Acoustic Signature).

    Fint om noen som vet kunne fylle på med litt info om det:).
    Bak på min TD 550 står det: "Handmade in Germany"


    Har undersøkt litt mer og funnet en gammel test av TD 550 som kom ut til 125 års jubileet i 2008.
    https://www.connect.de/testbericht/plattenspieler-thorens-td-550-tp-125-313128.html

    Her står det å lese følgende: "Erst mal stellte sich die Frage, was den Thorens TD 550 außer den gewachsenen Dimensionen vom TD 350 (Test 7/05) unterscheidet. Die Fertigung ist es nicht, die blieb weiterhin im schwäbischen Malmsheim."
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Da er restaureringen i gang

    Da er det tid for å komme i gang med botshandlinger ovenfor min vanskjøttede TD 166v. I dag kom et komplett sett med ledninger og mekanikk til hastighetsvalg. Dessverre viste det seg at motoren er død. Den napper litt til, men begynner ikke å spinne. Men. Det skal nok ordne seg med en erstatning. Jeg har og renset lageret og smurt med et par dråper olje. Nå triller tallerkenen så pent som bare det. Lånte klaffeoljen sønnen bruker på klarinetten. Får se hvordan det funker over tid.

    Ellers venter jeg deler til armmekanikken snart. Var utrolig mye å finne på ebay. Mulig å finne ting til grei pris. Settet jeg monterte i dag kostet 190 kr pluss frakt - totalt litt over 300. Ubrukte deler kjøpt opp fra den Sveitsiske leverandørenens restlager, om jeg forsto det rett.

    IMG_0569.jpg


    Mvh
    Sniff
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Tuning-kit for motor til TD 160 etc

    Hei

    Noen som kjenner til Hanze Hifis tuning-kit for motoren som sitter i Td 160, 165, 166 etc?
    Salgsargumentet er at eksemplaravvikene i motorene er så store at standardverdiene på kondesator og motstand gir feil (eller varierende) fasevinkel i skiftet mellom spolen i motoren (dette er litt gresk for meg, så jeg nikker liksomt klokt og sier, m m m). Det man gjør er å sende inn motor til måling, og så får man tilpassede komponenter på et pent print tilbake. Men prisen blir stiv og frakt tilkommer.

    Tror dere dette har noe for seg?
    I så få fall: Er det mulig å få målt og regnet seg frem til dette rimeligere her på berget?

    Mvh


    https://www.hanzehifi.nl/wat-we-doe...platenspeler/thorens-td-160-motor-tuning-kit/
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Bilde og beskrivelse av motor fra Hanze HiFi i post #1698 i denne tråden.
    Det er mulig å finne passende verdier på motstand og kondensator(er) for å oppnå det samme.
    476519d1516388960-venner-av-thorens-platespillere-img_2605.jpg

    Det er utrolig stor forskjell i følbar vibrasjon på motor før og etter denne ombyggingen.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg så akkurat at du har en TD166V og den har vel 16 Volt motor.
    Har du 16 VAC forsyning? Kjøpte en gang en defekt TD166 og feilen var at strømvorten var DC.

    Hanze motor er 110 Volt.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Bilde og beskrivelse av motor fra Hanze HiFi i post #1698 i denne tråden.
    Det er mulig å finne passende verdier på motstand og kondensator(er) for å oppnå det samme.
    Vis vedlegget 566339
    Det er utrolig stor forskjell i følbar vibrasjon på motor før og etter denne ombyggingen.
    Kjøpte du ferdig ombygd motor, eller sendte du over?
    Vet du hva man måler for å finne frem til verdiene og hva slags utstyr som trengs?

    Veldig fine spillere du har!

    Mvh
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg kjøpte ferdig ombygd motor i forbindelse med at jeg besøkte butikken.
    Anbefales å besøke de hvis du tilfeldigvis er i området!

    Det er mulig å måle med multimeter. Størrelsen på fasekondensator avgjør spenningsforskjell mellom fasene til motor. Hvis størrelse på kondensator er riktig er det lik spenning på de to fasene til motor. Motstanden avgjør spenning til motor, og den skal være ca 100 volt.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Ikke så ofte jeg er i Nederland, for å si det forsiktig - men det er notert.
    Takk for godt svar. Vet du (eller noen andre) formelen man bruker dersom det er et avvik?

    MVh
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Jeg så akkurat at du har en TD166V og den har vel 16 Volt motor.
    Har du 16 VAC forsyning? Kjøpte en gang en defekt TD166 og feilen var at strømvorten var DC.

    Hanze motor er 110 Volt.
    Hei igjen!
    Kjøpte AC-forsyning på Duet. Den gamle hadde jeg forlagt i kaoset. da gjorde du jo et kupp, om du fikk den for defekt-pris.
    Nå begynner jeg å få inn alle delene jeg har bestilt på ebay. Håper å få gjort litt jobb med den til helgen. Vurderer å bygge ny plint, men vil først få den opp å spille

    Mvh
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Sniff: Plinthet henter du heller hos Schopper AG i Sveits...Dette kan bli bra, det..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Sniff: Restaurering skal tross alt gjøres ordentlig. En Rat Rod blir aldri en helt ferdig bil- til det må man ta karosseriet også- opp til Concourse Standard...
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hiver meg på og kan bare anbefale Vintage Audio i Danmark som deleleverandør til Thorens. Hyggelige, effektiv og god kvalitet. :)
    Ikke helt uefne priser heller - i dagens marked.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Så en gang en artikkel om en fyr som satte en replika av et karosseri fra en supersportsbil på et Saab 99 chassi. Det var jo kult og han hadde det sikker gøy, men det ble ingen superbil. Min spiller er en budsjettspiller. Opprinnelig en god budsjettspiller, men en budsjettspiller. Den er et resultat av kompromisser i nesten alle ledd. Det er enkelt å oppgradere der meste, mye. Men da er det ikke en restaurering. Da er det en ombygging, a la en hot rod eller en boble med Porschemotor. Så kommer jeg nok ikke til å være 100% tro mot originalen. Den er ikke noe viktig kulturminne i seg selv liksom - men jeg tenker det må være litt proposjoner på ting. High-end plint og tp 28? Superarm og innertallerken i plast med 7 mm lager? Blir litt hagleskuddaktig. Men vi får se hvor veien går😉
     

    aloz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    442
    Antall liker
    124
    Torget vurderinger
    2
    Bilde og beskrivelse av motor fra Hanze HiFi i post #1698 i denne tråden.
    Det er mulig å finne passende verdier på motstand og kondensator(er) for å oppnå det samme.
    Vis vedlegget 566339
    Det er utrolig stor forskjell i følbar vibrasjon på motor før og etter denne ombyggingen.
    Hvordan høres denne utrolige forskjellen I følbar vibrasjon etter denne ombyggingen?
    Jeg har en original 166 2, som spiller flott, uten støy av noe salg.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Bilde og beskrivelse av motor fra Hanze HiFi i post #1698 i denne tråden.
    Det er mulig å finne passende verdier på motstand og kondensator(er) for å oppnå det samme.
    Vis vedlegget 566339
    Det er utrolig stor forskjell i følbar vibrasjon på motor før og etter denne ombyggingen.
    Hvordan høres denne utrolige forskjellen I følbar vibrasjon etter denne ombyggingen?
    Jeg har en original 166 2, som spiller flott, uten støy av noe salg.
    Jeg har ikke hørt eller prøvd ombyggingen. Men om jeg har forstått det riktig så er det store eksemplarforskjeller på motorene. Ombyggingen tilpasser kondensator og motstand til den spesifikke motor. Det kan hende at du har en motor som ikke avviker fra standarden og at komponentene dermed gjør riktig jobb.

    Mvh
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    og vi har lyd

    Så fikk jeg endelig liv i spilleren. Noe skikkelig rask å lodde armledninger for Hr Pølsefingre.
    Låter ganske fint. Første plate spilt nå. Cohens "Thanks for the dance". Får godt frem kvaliteten på denne etter min mening fremragende utgivelsen.

    Nå skal det nytes musikk en stund, så får vi se hva som skjer videre

    Mvh



    6270549B-C52D-4030-BAF5-E7689CD74A81_1_105_c.jpg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.822
    Antall liker
    38.493
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Så fikk jeg endelig liv i spilleren. Noe skikkelig rask å lodde armledninger for Hr Pølsefingre.
    Låter ganske fint. Første plate spilt nå. Cohens "Thanks for the dance". Får godt frem kvaliteten på denne etter min mening fremragende utgivelsen.

    Nå skal det nytes musikk en stund, så får vi se hva som skjer videre

    Mvh



    Vis vedlegget 566958
    Se det ja, den ble jo veldig fin :) kos deg med vinylen Sniff

    mvh
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Sniff: Kos deg med den!
    PTB: Jo. Fordi det i all enkelhet betyr "så nær som nystand", men tar høyde for kjente svakheter som seinere har blitt utbedret over tid. En mer puristisk holdning- som jeg forresten har til Rega- fordrer full originalitet hvis mulig. Der ER det også mulig. Eldre Thorenser, Lencos og Sysdeks faller i en annen kategori.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Sniff: Kos deg med den!
    PTB: Jo. Fordi det i all enkelhet betyr "så nær som nystand", men tar høyde for kjente svakheter som seinere har blitt utbedret over tid. En mer puristisk holdning- som jeg forresten har til Rega- fordrer full originalitet hvis mulig. Der ER det også mulig. Eldre Thorenser, Lencos og Sysdeks faller i en annen kategori.

    Restaurere kommer fra visst fra latin "restaurare" 'gjenoppføre, gjenopprette'; jf. fransk restaurer, tysk restaurieren. Altså, man gjør godt igjen det mennesker og tid har gjort av gnaging på noe eller noen (Restaurant var opprinnelig et sted der det ble servert mat av så utsøkt kvalitet at mennesket ble restaurert av opplevelsen. Stikk motsatt av det som skjer på McDonalds, selv om de kaller seg restaurant). Så er ikke restaurering det samme som nygjøring eller reskaping, for slikt er det bare metafysiske størrelser som kan (eller ikke kan?) bedrive. Dermed blir en hver restaurering på et eller annet nivå en ombygging/tukling. Men hvorfor ivaretakelse av en Thorens med nødvendighet må få preg av ombygging, mens Rega restaureres - det går over min begripelse. Men jeg er kun en liten bjørn med svært liten forstand.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Tror en lydelsker er rekruttert

    Har en sønn på 17 som er veldig musikkinteressert - som utøvende. Men han har til nå vist 0 interesse for lyd. Hans musikk-konsum har skjedd inne i hodetelefoner koblet til telefon og spotify etc. Da jeg skulle vise ham platespilleren igår, var han kanskje litt måtelig interessert, men han satte seg pliktskyldig i lytteposisjon. Jeg satte på en av guttens gitarhelter - Mark Knofler (Down the road where ever). Det var veldig artig å se kroppsspråket endre seg, våknet. Hvordan han endret måten han forholdt seg til det han hørte på. Kommentarene hans handlet om ny innsikt i Knoflers tommelteknikk på kassegitar, om hvordan aksentueringer virket inn på drivet i låta, om helheten i Knoflers måte å synge og spille gitar på. Det var håndverket, instrumentene, tilstedeværelsen - den aspirerende musikerens opplevelse av musikere og musikk, uten hifibegreper om frekvensområder, oppløsning osv osv.

    En herlig påminnelse om hvorfor stereoanlegg finnes og hvorfor det er verdt å lete etter god lyd.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Skal ratt se at du får stua full av "teens" nå, når han forteller det til hele venneflokken:)
     

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    Hei
    Jeg lurer på noe ifm. Kobling av motoren på Thorens 124. Skal de gule kablene (125-150v) kobles sammen slik som de grønne eller er det i orden slik det er nå?
    IMG_20200115_151448.jpg

    Mvh
    Mads
     
    Sist redigert:

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    Hei
    Jeg har lurer på noe ifm. Kobling av motoren på Thorens 124. Skal de gule kablene (125-150v) kobles sammen slik som de grønne eller er deti orden slik det er nå? Vis vedlegget 567355
    Mvh
    Sjekk link ligger et bilde der av kobling jeg fikk fra Thorens DK en gang i tiden, kanskje det kan være til noe hjelp om ikke annet .

    Mvh

    https://www.hifisentralen.no/forume...4244-thorens-124-mk-ii-elektrisk-kobling.html
    Takk
    Den var lik min. Ser ut på bildet at de gule ikke skal kobles sammen og det var også slik den den var før jeg begynte å koble. Så på den ene tegningen at den grønne skulle kobles direkte på strøm inn. Gjorde du det? Som du ser på bildet mitt så er min koblet likt som din. En rød på strøm inn og de to grønne koblet sammen.

    Mvh
    Mads
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Hei
    Jeg har lurer på noe ifm. Kobling av motoren på Thorens 124. Skal de gule kablene (125-150v) kobles sammen slik som de grønne eller er deti orden slik det er nå? Vis vedlegget 567355
    Mvh
    Sjekk link ligger et bilde der av kobling jeg fikk fra Thorens DK en gang i tiden, kanskje det kan være til noe hjelp om ikke annet .

    Mvh

    https://www.hifisentralen.no/forume...4244-thorens-124-mk-ii-elektrisk-kobling.html
    Takk
    Den var lik min. Ser ut på bildet at de gule ikke skal kobles sammen og det var også slik den den var før jeg begynte å koble. Så på den ene tegningen at den grønne skulle kobles direkte på strøm inn. Gjorde du det? Som du ser på bildet mitt så er min koblet likt som din. En rød på strøm inn og de to grønne koblet sammen.

    Mvh
    Mads
    Koblet slik som layout viser i post #10 men dette er lenge siden. Skisse / koblingen fikk jeg av Classic Audio - Thorens men er du i tvil så send classic audio gode bilder av spilleren din , jeg fikk i alle fall meget god hjelp . 124'n er solgt for lenge siden så jeg har ingen mulighet å sjekke visuelt men layout på tegning skal være rett .

    Mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn