Venner av Thorens platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.507
    Antall liker
    36.337
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    OG da spiller det her..........i alle fall på testbenken. Fant en gammel Shure pickup i skuffen og en like herpa LP som fulgte med en bruktbunke - sånn for sikkerhets skyld.
    Puttet batteri i armen , stilte pickup sånn passelig og lot det stå til. Er lyd også , men for tidlig å vurdere lydmessig kvaliteter utfra benyttet materiale.
    Men, det virker lovende. Tror jeg skal smøre og finjustere litt til på armen før den får en mere anstendig pickup, og strøkne plater. Forsto ikke så mye av de tallene på loddet bak på armen , men jeg bruker uansett en stift-vekt , så no problem.

    Rabco 2.jpg

    Rabco.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.507
    Antall liker
    36.337
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Siste detaljer på vei i posten. 45 adapter fra en fyr i Slovenia. Dreid i rustfritt stål etter modell av den originale - finnes på eBay.
    Føtter i eloksert aluminium med gummi og dreide striper i beste 70 talls stil. Gjelder å kjæle for detaljene !

    adaptere w.jpg

    feet w.jpg
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    KoperViking: Kitsch nok, iallefall. Sitter det en Ortofon på, låter den bra også. Designmessig burde den kunne sammenlignes med Detroitstilen til McIntosh. Liker Thorens godt, men designmessig er mine øyne mest fornøyd med TD309 derfra.
    Smaken er som baken og godt er det. TD309 -"Wankel" slo det meg, pen nok men litt "for mye".
    Samtidig fant jeg lett mitt Thorens favorittdesign her nå: TD160 Super / TD160 -Stilrent og lekkert! -Med muligheter, som dere flott har demonstrert:)
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    KoperViking: Kitsch nok, iallefall. Sitter det en Ortofon på, låter den bra også. Designmessig burde den kunne sammenlignes med Detroitstilen til McIntosh. Liker Thorens godt, men designmessig er mine øyne mest fornøyd med TD309 derfra.
    Smaken er som baken og godt er det. TD309 -"Wankel" slo det meg, pen nok men litt "for mye".
    Samtidig fant jeg lett mitt Thorens favorittdesign her nå: TD160 Super / TD160 -Stilrent og lekkert! -Med muligheter, som dere flott har demonstrert:)
    Jeg er så heldig å ha en TD150 og en TD160, og min favoritt er helt klart 150-ien. Kun fordi den er så enkel og grei som det nesten er mulig å få det. Har med 'kugel-armen' også, som jo er en 'kul' liten sak ... :)
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.507
    Antall liker
    36.337
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    TD 150 og TD 160 er begge klassiske og vakre spillere , og jeg tror mange ville blitt overrasket over hvor bra de kan spille også.

    Har nå justert opp min TD 125 / Rabco SL-8E med en Denon DL-103 R . Mange mener den armen og pickupen er match made in heaven -
    og jeg må bare si at jeg har ikke hørt Denon 103 R spille bedre i noen av de armene/comboene jeg har prøvd den. VTA er ikke helt på stell
    da jeg trenger en litt tykkere spacer mellom pick up og arm , men den er nesten plan.

    Denne riggen fikk nettopp status som fredet her i huset. Bra vintage som er riktig matchet og satt opp kan spille utrolig engasjerende.
    Har bedre definisjon i bassen , og generelt flere klangfarger gjennom hele registeret i forhold til andre armer - samtidig som punch og tilstedeværelse som jeg
    synes er Denon sin styrke absolutt er tilstede.
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    KoperViking: Kitsch nok, iallefall. Sitter det en Ortofon på, låter den bra også. Designmessig burde den kunne sammenlignes med Detroitstilen til McIntosh. Liker Thorens godt, men designmessig er mine øyne mest fornøyd med TD309 derfra.
    Smaken er som baken og godt er det. TD309 -"Wankel" slo det meg, pen nok men litt "for mye".
    Samtidig fant jeg lett mitt Thorens favorittdesign her nå: TD160 Super / TD160 -Stilrent og lekkert! -Med muligheter, som dere flott har demonstrert:)
    Jeg er så heldig å ha en TD150 og en TD160, og min favoritt er helt klart 150-ien. Kun fordi den er så enkel og grei som det nesten er mulig å få det. Har med 'kugel-armen' også, som jo er en 'kul' liten sak ... :)
    Forstår hva du mener. De er linjerene begge to, men..
    Den lille brytningen med "nebbete" knapper går i TD160's favør..for meg:)
     

    Even S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.11.2010
    Innlegg
    143
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    3
    Hei. Har en Thorens 166mk2 som mangler strømforsyning. Noen som har tips om hvor jeg får kjøpt en slik. Må være 16V ac og minimum 50 mA.

    Even S
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.101
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Ikke for å krangle, men den første blir langt billigere enn den andre på grunn av mva og gebyrer for pakker over kr 350 inklusive mva.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    18.187
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ja, det har du jammen rett i. Men da har han i alle fall viten om at man også kan kjøpe originalt om det er viktig. :)

    jorwed
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    18.187
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.507
    Antall liker
    36.337
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Sannsynlig at det er samme platen jorwed - det er samme selger som har de ferdige spillerne også. Personlig ville jeg droppa den Thorens logoen på fronten , men ellers synes jeg den var lekker.

    Stilig at man kan få kjøpt nye topp-plater. Da blir det håp for spillere selv om toppen er stygg. Finnes i sort , sølv mm.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.079
    Antall liker
    6.754
    Sted
    Holmestrand
    Vis vedlegget 370922

    Jeg har også et slikt plinth fra Østerrike
    Dette er i valnøtt
    GunnarS
    Ser veldig flott ut! Har du valgt å ikke ha lokk i det hele tatt, eller har du en sånn du bare legger over uten hengsler?
    Jeg har bare et defekt lokk som ikke tåler offentlighetens lys.

    Har flere spillere jeg mangler lokk til. Ikke alltid like lett finne gode løsninger. Denne venter også på en lengre arm, og da blir det enda vanskeligere å finne noe som passer.
    Vis vedlegget 371914
    GunnarS
    Kanskje disse kan hjelpe deg? Kreativ plast på Nøtterøy
     

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    heia
    er det noen som sitter med eksakte mål for å bygge seg en plinth til td 160B mk2, skal sende de over til en kar jeg kjenner og vil ikke bare stole på min egen tommestokk.. Har googlet en del uten å finne noe og prøver en snarvei her. trenger forsåvidt alle målene innvendig i kassa, inklusive plassering av klossene i hjørnene
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.507
    Antall liker
    36.337
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    heia
    er det noen som sitter med eksakte mål for å bygge seg en plinth til td 160B mk2, skal sende de over til en kar jeg kjenner og vil ikke bare stole på min egen tommestokk.. Har googlet en del uten å finne noe og prøver en snarvei her. trenger forsåvidt alle målene innvendig i kassa, inklusive plassering av klossene i hjørnene
    Hadde et par original plinth liggende etter mine TD 160 prosjekter. Jeg målte 40 x 31 cm innvendig i kassa , og over hjørneklossene er det 12 mm.
    Avstanden på undersiden av klossene avhenger jo av tykkelsen på bunnplata. Du bruker vel kryssfiner eller noe sånt på 10-12 mm......... ?

    Stemmer dette med dine målinger så er det vel bare å kjøre på !

    mvh
     

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    Heia
    og takk for respons, dine mål stemmer godt med mine (målte likt) så da er det å sende til min mann møbelsnekkeren. får se hva han gir meg som prisoverslag. tenker at jeg kan lage festepunkter for bunnplate når jeg mottar "møbelet"
    Funderer da bare på om jeg skal få han til å bygge inn RCA ut kontakter og strøm ut. har lyst til at disse skal kunne benytte løse ledninger som kan byttes når lyst, baksiden av dette er at jeg kvier meg for å lodde både strøm og signal wire fra tonearmen, og må event se om jeg kan finne noen som er kyndige og gjør dette som et lite oppdrag, tror vel at en som har loddet litt før gjør dette ganske enkelt og raskt.

    Angående tips ovenfor så fikk jeg polert opp platetallerken med drillen, siden jeg bare har tenkt å gjøre dette en gang i livet unnet jeg meg ikke en slik pussemaskin som du presenterte Soundscape (litt gjerrig...) og kjøpte en skive med "filler" som kunne festes i drill, brukte Autosol og en god time så ble det bra, kan hende at jeg får den enda blankere med en finere pusseskive og et annet poleringsmiddel.

    Bestiller nå en runde til med tonearmwire siden den forrige ikke hadde sko i enden som passer i cartridge for å gjøre ting litt enklere.. dog litt usikker på hele den affæren der siden det er tynn sytråd som benyttes og jeg ikke er noe flink til lodding ( helt novise faktisk)

    Jeg har satt meg en tidsfrist til juni på prosjektet, da kommer rør-riaa i posten og jeg vil ikke vente mer enn tiden det tar fra å pakke opp til ferdigmontert før jeg tester dette .

    J
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.507
    Antall liker
    36.337
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Høres bra ut dette Jorgen1 . Jeg ville kanskje bestemt meg for tykkelse på bunnplata, og bedt snekkeren kappe bunnklossene slik at avstanden til bunnen av plinthen stemmer med bunnplata. Så kan du evt. feste ben/føtter med samme skruen som du fester plata til hjørneklossene.

    Ellers har jeg et tips til Thorens venner der ute som trenger en 45 adapter. Mottok min fra Slovenia i dag, dreiet i rustfritt stål med perfekt passform ! Koster omtrent det samme som en gammel original i aluminium.

    Adapter.jpg
     

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    Takker igjen.

    Det er vel naturlig, for å si det slik, at bunnplata flukter med plinthen? Da kan jeg jo bare bestemme meg for tykkelse av bunnplate og legge det inn i beregningene?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.507
    Antall liker
    36.337
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Takker igjen.

    Det er vel naturlig, for å si det slik, at bunnplata flukter med plinthen? Da kan jeg jo bare bestemme meg for tykkelse av bunnplate og legge det inn i beregningene?
    Ja, jeg ville gjort det sånn - for jeg forsto det som at du skal ha litt høyere plinth enn originalen.
     

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    Mange spørsmål, men dere er flinke... naturlig at føtter festes i bunnplaten i stedet for i plinth?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.823
    Antall liker
    18.209
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Skru de fast med treskruer gjennom bunnplaten og opp i hjørneklossene (som er en del av plinthen).
    Mht bunnplate. Når en slik allikevel skal lages ny, så ville jeg samtidig vurdert å ta ut hull slik at fjærene kan justeres uten å ta av bunnplaten.

    I forhold til ben og innfesting:
    På mine Thorens spillere så har jeg valgt å montere 3 stk justerbare ben i steden for 4. To i front og ett (på likevektpunktet) bak.
    Da kan spillerene enkelt vatres opp - og 3 ben er er mer fornuftig mht "stabilitet" enn 4.
     

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    Ja har sett at det er blitt gjort slik av andre. Har det på HT også, md tre føtter. Tenkte jeg skulle bestille en fjøl (?) som den skal stå på også som bygges i samme finish som plinth, denne får også ben, så må bare sørge for at det ikke blir for mye av det gode liksom. Riaa som nå er i byggefase har løs treramme som er tenkt å matche TT, kan som sagt bli litt mye og funderer litt på om det er lurt eller ikke å ha samme høyde på alt stashet.
     

    usse

    Medlem
    Ble medlem
    30.12.2014
    Innlegg
    25
    Antall liker
    16
    IMAG2425.jpg


    Vil lige vise min første plint til min Thorens TD-125 som jeg lige er blevet færdig med..

    Nu da jeg var igang har dæmpet chasis med nogle specielle dæmpemåtter i butylgummi, hvilket har givet et løft i lyden.. Andre der har haft erfaringer med det?

    IMAG2416.jpg


    IMAG2420.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.507
    Antall liker
    36.337
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    En riktig solid og flott plinth du har laget der. Jeg har eksperimentert med demping på TD-160 spillere - samt et par Lenco , men ikke TD 125. Min nåværende TD 125 skal få bli som den er. Jeg forsøkte et par andre matter på tallerkenen , men begge forandret lyden på en måte jeg ikke kunne like.

    Man kan modifisere og forandre ganske mye på disse spillerne , og det finnes vel ingen klar fasit på hva som fungerer best. Det dreier seg om personlige preferanser og ikke minst matching. Noe som gjør hobbyen både interessant , morsom - og noen ganger veldig frustrerende. Spesielt morsomt er det når "lynet slår ned" og man har funnet en match mellom spiller / arm / pickup som løfter det hele til uante høyder.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.823
    Antall liker
    18.209
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Helt enig i det du er inne på her - at det ikke er noen fasit. Prøve og evt "feile" er det som gjelder.
    Det gode er jo at mange av disse mods også er fullt ut reverserbare.

    Demping av chassis (top-deck og sub-chassis) er jo noe mange hevder har noe for seg på en vintage Thorens. Så kan man jo samtidig stille seg det spm om hvorfor dette ikke har vært noe utpreget, stort tema når det gjelder f.eks. LP12?

    Det jeg tror de aller fleste ubetinget kan enes om er å erstatte huntonitt bunnplaten med noe annet - og bytte ut de små gummiknottene (føttene) med noe litt mer ordentlige greier.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.507
    Antall liker
    36.337
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Vet ikke hvorfor modding av eldre LP 12 ser ut til å være helligbrøde. En gammel LP 12 og en Thorens TD 125 er jo bygget over samme konsept.
    TD-150 og særlig TD-160 serien har vært favorittene blant modde-objekter. Antagelig fordi det er så mange av dem , og de er enkle og logisk bygget opp -
    og man kan fremdeles finne rimelige utgangspunkt for et prosjekt. OG etter hvert ferdiglagde customdeler med super finish.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.823
    Antall liker
    18.209
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Modding av LP12 helligbrøde? Tvert i mot. Det finnes jo ingen annen spiller der det finnes mer (både originale og aftermarket) mods og oppgraderinger;).
    Men - demping har "aldri" vært noe særlig tema.
    Og - du kan banne på om Linn hadde ment at det ville ha noe for seg, så hadde de hatt det i sortimentet - til stiiive priser. Akkurat som med platematta. Linn sverger til at det eneste riktige er filtmatte. Og, utfra mitt resonnement vedr. demping, kan man velge å stole på at det er riktig:). Ihvertfall utfra Linn`s filosofi.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.507
    Antall liker
    36.337
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jo hvis du tenker alle ferdigløsninger som Linn leverer som kan den jo oppgraderes så langt som helst. Mye av dette kunne man sikkert gjøre med DIY løsninger også, men verdien på spilleren ville jo aldri bli det samme.

    Rent logisk så bør jo et drivverk snurre plata rundt i nøyaktig hastighet - uten å tilføre noe som helst , altså godt dempet. Virkeligheten virker allikevel å være en annen.
    Jeg foretrekker i alle fall en spiller som farger lyden (vinyl er for meg før 1980 tallet) , og en godt bygget spiller fra samme tiden lyder bare mere riktig i mine ører.
    Men igjen, personlige preferanser / matching osv. Det som lyder riktig for en person kan bli feil for en annen. Og som du nevnte - det meste kan reverseres og prøve / feile metoden er det som gjelder.
     

    usse

    Medlem
    Ble medlem
    30.12.2014
    Innlegg
    25
    Antall liker
    16
    Hej Soundspace, og tak for tilbagemeldingen.. Du har helt ret i at det sjove ligger i de modificerings muligheder der er i de gamle Thorens pladespillere og det hele handler om personlige præferencer, så man bliver ikke klogere af at læse sig frem til noget, men derimod afprøve og eksperimentere selv. Men man kan jo få inspiration og motivation ved at kigge på hvad andre har lavet "tweaked" sig ud af.


    Hvilke måtter har du afprøvet (filt, kork, etc)? Og den originale gummimåtte har fungeret bedst hos dig ?


    Til Ptb. Jamen hele ideen er vel at dæmpe resonans så det ikke går ind i motor og tallerken fra top-chasis. Man kan jo bare prøve at banke på chasis for at høre om det klinger :D
    Jeg har lavet en 12mm bundplade i MDF til plinten hvori der er boret huller igennem til plinten og monteret gevind til metalskrue, så jeg kan prøve spikes gummi afkobling mfl.


    Synes det er en rigtig fed tråd herinde.. Jeg skal have gennemlæst det hele på et tidspunkt..
     

    usse

    Medlem
    Ble medlem
    30.12.2014
    Innlegg
    25
    Antall liker
    16
    Nogen der ved om der er lavet en long board (LB) version af Thorens td-125 MKII ?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.507
    Antall liker
    36.337
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hej Soundspace, og tak for tilbagemeldingen.. Du har helt ret i at det sjove ligger i de modificerings muligheder der er i de gamle Thorens pladespillere og det hele handler om personlige præferencer, så man bliver ikke klogere af at læse sig frem til noget, men derimod afprøve og eksperimentere selv. Men man kan jo få inspiration og motivation ved at kigge på hvad andre har lavet "tweaked" sig ud af.


    Hvilke måtter har du afprøvet (filt, kork, etc)? Og den originale gummimåtte har fungeret bedst hos dig ?


    Til Ptb. Jamen hele ideen er vel at dæmpe resonans så det ikke går ind i motor og tallerken fra top-chasis. Man kan jo bare prøve at banke på chasis for at høre om det klinger :D
    Jeg har lavet en 12mm bundplade i MDF til plinten hvori der er boret huller igennem til plinten og monteret gevind til metalskrue, så jeg kan prøve spikes gummi afkobling mfl.


    Synes det er en rigtig fed tråd herinde.. Jeg skal have gennemlæst det hele på et tidspunkt..

    Styrken i den comboen jeg har nå er de klangmessige egenskapene. (TD-125 / Rabco SL-8E / Denon DL-103R). Original matten (bilde øverst på siden) er laget slik at lite av platen har kontakt med matten. Man skulle jo tro at dette var negativt. Det jeg opplever med å prøve andre matter som acryl og mere massiv gummi er at noe av klangen forsvinner / forandres vesentlig - det vil si at instrumenter og trommer ikke klinger på samme måte lenger. Og som sagt er klang styrken til denne riggen. Det er nok mye som ikke er perfekt på alle parametere , men opplevelsen av både stemmer og instrumenter er mange ganger forbløffende realistisk og med et nærvær jeg ikke har hørt fra noen annen kilde i nåværende oppsett. Av samme grunn ønsker jeg ikke å dempe chassis - så lenge det ikke er noen resonanser jeg føler er ødeleggende.

    På en annen spiller med en annen arm og pickup kan historien være en annen. Det hele handler om samspill mellom komponentene.
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.285
    Antall liker
    5.936
    Torget vurderinger
    15
    2016-04-08_14-49-53.jpg

    En til salgs hos hificlassic.dk nå Nusse.
    Løp og kjøp.

    GunnarS
     

    usse

    Medlem
    Ble medlem
    30.12.2014
    Innlegg
    25
    Antall liker
    16
    Hej Soundspace, har godt studset over din pladespiller, den ser godt nok pæn ud og lidt ekstrem ud pga. Rabco armen :D Den orginalle måtte du har ligner ikke min "MKII" måtte, men princippet er nok det samme.. Nedenunder vises billedet af den originale måtte jeg har.

    $_1.JPG

    Kunne være interessant og høre om hvilken en der er bedst af disse to originalmåtter.


    Du har helt ret i at man godt kan overdæmpe så "instrumenter" ikke længere klinger ud = dvs. det kommer til at lyde flad og kedeligt (to much hifi).. :D
     

    usse

    Medlem
    Ble medlem
    30.12.2014
    Innlegg
    25
    Antall liker
    16
    Jeg har godt set disse Thorens TD-125 MK II, men jeg kan ikke finde noget officielt information der bekræfter at der findes en LB udgave i MKII.. Jeg har nemlig hørt at man har kunne købe en længere alu-liste, så man kunne ombygge en standard Thorens TD-125 til LB. Hvis man kigger på manualer og marketings annoncer fra dengang pladespilleren var i handel, var der ikke noget omkring MKII i LB.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn