Venner av Thorens platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Jeg er veldig fornøyd med valget, og så langt har det meste gått på skinner. Til og med frakten! Så nå venter jeg i spenning for å se den live. Kan dog ta meg litt tid å få satt den opp, men pytt slik er det noen ganger. Takk igjen for handel, soundscape!
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.052
    Antall liker
    33.674
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg er veldig fornøyd med valget, og så langt har det meste gått på skinner. Til og med frakten! Så nå venter jeg i spenning for å se den live. Kan dog ta meg litt tid å få satt den opp, men pytt slik er det noen ganger. Takk igjen for handel, soundscape!
    Vi forventer vel at jorwed sitter med den vannrett på fanget hele turen - og at det bare er å legge på en vinylskive og sette seg tilbake å nyte ;)
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Nåsså, jeg holder meg på denne siden av vannskillet. Den gamle legger ut på den farefulle ferden over fjellet... Men kan sende med en kosebamse som kan passe på den på reisen. :)
    Får den plass i en banankasse, Soundscape? Greit å emballere lett uansett.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    HifiGirl77: Gratulerer! Det høres ut til at du får den hel over fjellet også. Setup blir heller ikke noe problem, kjenner jeg Baluba rett...;D Så spørs deet på pickupen, da..
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Gratulerer så mye med beslutningen og kjøpet, Hifi-girl! Det tror jeg var et veldig klokt valg.
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Takk impulse og Auditor!

    Når det gjelder pickup så starter jeg med min lettere brukte Dynavector DV 10x5, det vil nok bli en god match. På sikt tenker jeg også å teste ut Denon 103 som er varmt anbefalt av mange til tonearm Audio Technica ATP-12T.
    Oppsettet tenkte jeg å prøve meg på selv faktisk, hr. baluba bor nok litt for langt unna Bergen til at det bare er å stikke innom. Dessuten, skal jeg holde på med vinyl må jeg også lære meg å skifte/sette opp en pu selv. Sist bytte var tkr snill og hjalp meg med og viste litt hvordan det gjøres. Litt etter litt så faller bitene på plass :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes mange mer kompetente personer i nærområdet til Hifigirl enn meg, og det er bra fordi dette kommer nok til å låte kuler og krutt neste gang jeg tar turen nordover og besøker henne. :)
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Gleder meg veldig til å få satt den opp, så får jeg se om jeg får det til selv. Ny i gamet her, men bretter opp armene. Du er som alltid hjertelig velkommen baluba!
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.052
    Antall liker
    33.674
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Dette klarer du glatt. Litt tålmodighet og stødig og lett hånd - så er det ikke så vrient egentlig. Ledningene er fargekodet og med en enkel protractor så finner du hvor pickup'en skal festes. Fjører og slike ting er justert , så jeg bare løfter av tallerkenen under frakt.

    Eksempel på rimelig protractor.

    cartridge-alignment-protracker.jpg
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Takk, sounscape. Har akkurat kjøpt en lignende, bare den var som speil. Så den pluss en stylus track gauge så er jeg i gang. Om jeg har spørsmål for hvordan vta stilles på armen hører du nok fra meg :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.915
    Torget vurderinger
    12
    TD126 må være en flying vinylstart. Gratla med en klassisk, solid og flott plötuspilari. Man må liksom innom en Thorens i platespillerkarrieren.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.052
    Antall liker
    33.674
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Bare å fyre løs. Armen er meget enkel , med en settskrue for vta. To lodd hvor det minste skyves helt tilbake - og man stiller bakloddet til armen "svever" vannrett. Så har du en skala på selve armrøret med strek hvor hvert 1/2 gram. DV 10x5 trives vel rundt 2 gram mener jeg.

    ATP-12T.jpg
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Takk! Har hatt en Luxman PD-282 i ett års tid. Så helt fersk er jeg ikke, dog innstillinger er en annen sak. Begynte i det små for å finne om vinyl var for meg. Og det er det, så oppgradering er på høy tid nå synes jeg. Og vintage spillere er jo smykker, så Thorens er for meg et naturlig valg :)
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Bare å fyre løs. Armen er meget enkel , med en settskrue for vta. To lodd hvor det minste skyves helt tilbake - og man stiller bakloddet til armen "svever" vannrett. Så har du en skala på selve armrøret med strek hvor hvert 1/2 gram. DV 10x5 trives vel rundt 2 gram mener jeg.

    Vis vedlegget 493174
    Tracking force er 1,8 - 2,3 gram. På min Luxman i dag står den til 1,9. Antok at det var en settskrue, så da finner jeg nok ut av den greit.
     

    Arilha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    743
    Antall liker
    2.207
    Torget vurderinger
    5
    Nå har jeg fått gjort de siste oppgraderinger på min Thorens Td-320, ny Ortofon 2M black og 5 mm. Achromat (hvit). Allerede etter kun ca. 2-3 timers spilletid føles dette meget bra, stram bass men likevel "varmere" og ikke så skarp/hard som min tidligere pick-up (Audio Technica AT 150 SA) så takk for gode råd.8)


    For øvrig består mitt anlegg av:
    Clones PA-1 riaa.
    Thorens TPN-2000 strømforsyning.
    Pro-Ject ground-it deluxe, spiller-plattform.
    Sugden A21 forsterker
    Marantz Pearl Lite cd-spiller
    Reference 3A MM de Capo BE høyttalere.
     
    Sist redigert:

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Råd ønskes..

    Skulle fått en TD321 fraktet fra sør til nord. Selger har ikke org. eske...

    Å lå lånt en orginal eske vil være langt bedre enn en hjemmelaga eske..
    Bør sikkert sendes med isatt transport skrue..

    Eller er det kanskje nagivt å to at Posten klarer å få den hel frem...

    Mvh
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Sålenge en pakker godt så bør det gå bra å sende en slik Thorens i posten.
    Jeg har sendt og tatt i mot ganske mange platespillere uten problemer.

    Sålenge en låser av opphenget slik at den er fast mot basen så skal platespilleren tåle ganske mye.
    Original eske er helt sikkert best, men det bør gå fint uten.

    Ta av tallerken og fest den i bunnen av kassen
    Ta av lokk og ha det separat i esken.
    Ta av lodd på arm
    Pakk slik at alt er hindret i å bevege seg løst i kassen og bruk rikelig med støtabsorberende materiale som isopor og lignende.
     

    Arilha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    743
    Antall liker
    2.207
    Torget vurderinger
    5
    Valg av riaa til td-320

    Hei!
    Nå har jeg fått ny pick-up (2m Black) og ny matte (Achromat) til min TD.320 med TP-90 arm. Det neste blir ny riaa i prisklasse ca. 10 000,-
    Ser at mange anbefaler Graham Slee og Trichord.

    Jeg bruker en Sugden A21i som jeg er veldig godt fornøyd med så den blir ikke skiftet ut nå uansett.
    Har lest flere steder at Sugden og Graham Slee er en dårlig kombinasjon med mye støy fra riaa.

    Ber om innspill til valg av ekstern MM riaa fra dere som har erfaring med denne forsterkeren.
     

    Arilha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    743
    Antall liker
    2.207
    Torget vurderinger
    5
    Så kjekk ut den, men hva er ca. pris med frakt ?
    Koster vell fort det dobbelte av hva jeg hadde tenkt/har råd til:confused:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.123
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ..... Det neste blir ny riaa i prisklasse ca. 10 000,-
    Ser at mange anbefaler Graham Slee og Trichord.

    Jeg bruker en Sugden A21i som jeg er veldig godt fornøyd med så den blir ikke skiftet ut nå uansett.
    Har lest flere steder at Sugden og Graham Slee er en dårlig kombinasjon med mye støy fra riaa.

    Ber om innspill til valg av ekstern MM riaa fra dere som har erfaring med denne forsterkeren.
    Ditt spm bør nok heller rettes i en tråd om emnet. Da vil du nok få flere svar og innspill enn i en Thorens tråd. Egentilg har det jo ikke med Thoens å gjøre heller;)

    BTW - jeg fikk ikke bukt med støy fra Reflex C (rent MC-trinn) mot min A21ai, men du skal jo kjøre med MM-trinn, og da kan for alt jeg ved GS fungere fint.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Heisann
    Noen som har kunnskap om hvorvidt den blanke "metallskinnen" i forkant på spilleren er limt fast med universets sterkeste lim... eller om det er praktisk mulig å få av denne uten å risikere å ødelegge overflaten på finèren...?


    blogTHORENS TD 320 2.jpg


    mvh Kai
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Det burde gå helt fint. Ser at på eBay selges de listene der løst, som antagelig er ett tegn på at de er mulig å ta av:) Gi listen noen minutter under en hårføner (evt er varmepistol) så løsner den nok lett vil jeg tro.
    Skal du skifte farge på spilleren?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.123
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Den lar seg fjerne. Bruk et knivblad og start men å "bende" den opp i det ene hjørnet. Samtidig kan du påføre litt, og litt Whitesprit med tynn pensel innunder mens du forsiktig "bender". Den løser opp limet.

    Limet, eller om det faktisk er tape, er av en type som aldri størkner helt. Har en list liggende, som tidligere eier tok av en spiller for flere år siden, og restene som sitter på listen er fortsatt klebrig.

    Du kan evt forsøke med varmluftpistol, som @Jorwed nevner.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Takker for svar :)

    Skal ikke skifte farge... spillern jeg endelig fikk tak har rett farge(lik den på bildet i forrige innlegg faktisk), men den har en del riper/sår i overflaten. Har lyst til å demontere hele hopprennet, og varsomt slipe ned overflaten og lakkere opp med x antall klarlakk. Finner sikkert en how-to teknikk på nett som kan brukes i et slikt tilfelle.

    Lokket er uten brist/skader, men har en del bruksriper, men det tror jeg skal være mulig å få bort med PlastX fra Meguiers.

    Forøvrig, JEG personlig syns at spilleren ser bedre uten skinna uansett.

    mvh Kai
     

    oysteinr

    Medlem
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    39
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    0
    Hva er erfaringene med ekstern strømforsyning til Thorens? Tenker særlig på TPN-2000. Er det noe jakte etter, eller er det like greit å kjøpe en ny veggvorte? Andre alternativer?

    Jeg har den originale til min Td-320 mkii som durer litt mer enn jeg ønsker. Tips mottas med takk !
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.308
    Torget vurderinger
    1
    TD320 skal ha innebygd elektronisk motorstyring. Jeg vil foreslå enten å kjøpe ei ny veggvorte eller selv bygge ei AC strømforsyning med en god trafo etc.

    EDIT er det mekanisk during? er det veggvorta som durer eller kommer det fra snurra?

    Mvh
    KJ
     

    oysteinr

    Medlem
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    39
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    0
    Det er veggvorta som durer, spilleren er tyst som .... vel så tyst som noe kan bli.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn