Venner av Thorens platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    609
    Antall liker
    555
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Ser ut som hele motoropphenget har feil høyde i forhold til chassis, er det feilmontert tro ? De tre opphengene med rødt på ?

    Takk for innspill. Jo, jeg har nå fikset opp noen av disse :) Men her stod jeg fast :)
    Jeg har justert, smurt, loddet og gjort alt jeg skulle :) Spilleren er virkelig gitt en god service... Men den spilte fremdeles for sakte (som den også gjorde da jeg fikk den inn (i deler).
    Jeg hentet min egen TD124 og la begge frem for å sammenligne. Bare for å eliminere alt synlig. Etter en time (med spillerene på rygg og mage) så jeg det plutselig. En feil som skriker deg i trynet når du først ser den :)
    Ser du feilen?

    Min spiller: (som går riktig)



    Pasienten:

     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    609
    Antall liker
    555
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    AHH ,ser det nå:)) motorspindel står opp ned på pasienten:)))
    Ser ut som hele motoropphenget har feil høyde i forhold til chassis, er det feilmontert tro ? De tre opphengene med rødt på ?

    Takk for innspill. Jo, jeg har nå fikset opp noen av disse :) Men her stod jeg fast :)
    Jeg har justert, smurt, loddet og gjort alt jeg skulle :) Spilleren er virkelig gitt en god service... Men den spilte fremdeles for sakte (som den også gjorde da jeg fikk den inn (i deler).
    Jeg hentet min egen TD124 og la begge frem for å sammenligne. Bare for å eliminere alt synlig. Etter en time (med spillerene på rygg og mage) så jeg det plutselig. En feil som skriker deg i trynet når du først ser den :)
    Ser du feilen?

    Min spiller: (som går riktig)



    Pasienten:

     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Pekaill: Greit å få med alle deler--
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    MadsBje: Kork er kjedelig, behold heller den som er der:cool:
     

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    MadsBje: Kork er kjedelig, behold heller den som er der:cool:
    Jeg har forstått det slik at forskjellige matter gir en hørbar endring i lyden. Jeg har ikke testet ut forskjellige selv, men når jeg først er i gang med å få denne spilleren så god som jeg klarer så tenkte jeg at jeg også må sjekke ut dette med matter. Har du hørt filtmatter og kork og kan si noe om forskjellen hvis det er noe?

    Mvh
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    la oss åpne den og se hva som er inni!

    Prøvde meg på et lite kit som skal gjøre det mulig å åpne motoren på en td 16x, ta en service, lukke igjen og få en bedre sammenskrudd motor med mer nøyaktig sentrert motoraksel https://www.ebay.com/itm/Thorens-Sonceboz-Motor-Upgrade-Kit-TD-145-147-160-166-also-B-O-Bang-Olufsen/253683167689?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

    Dette var så enkelt at selv Hr Pølsefingre fikk det til. På det midterste bildet kan dere kanskje skimte at skruen er satt inn med gummi for å forsegle og dempe mellom platene. Fikk ikke løsnet magnetankeret med den mengde vold jeg var villig til å utøve, så jeg kom ikke til lageret fra innsiden der. Tror ikke jeg kunne få gjort så mye fra eller til. Lagrene er vel pressmonterte, så hvem vet hva som kunne hende om jeg tvang dem ut.

    Hadde ventet at det skulle se verre ut der inne. Et funn forbauset dog. Vet ikke om det kommer frem på nærbildet av magnetankeret, men det er tydelig slitt. Det må ha gnisset mot "tennene". Det kan jo ikke være bra for verken det ene eller andre.

    Nå spinner spilleren pent og ordentlig. Jeg har ikke utsyr til å måle eventuelle endringer. Jeg har syndet stygt og gjort mange endringer i anlegget i dag uten å lytte mellom (Nye sandfylte stativer og montering av gjomle s gamle SME 3009), så hva som er hva er vanskelig å si. Har heller ikke fått lyttet på så mye, men jeg synes basslinjer lyder slanker og mer presise, akustiske instrumenter lyder mer naturlig. Monosynthen på shine on youre crasy diamond puster og skinner friere. Lydbildet oppleves litt luftigere og større? Men, hvor mye kan man stole på ørene etter så mye jobb og så mange forventninger

    Mvh

    IMG_0687.jpg
    IMG_0688.jpg

    IMG_0686.jpg
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Bolter til å sentrere motor den skjønner jeg ikke helt ?

    Mvh

    Muligens noe treg :D
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Bolter til å sentrere motor den skjønner jeg ikke helt ?

    Mvh

    Muligens noe treg :D
    Skal ikke påberope meg kompetanse til å bedømme gehalten i denne patenten, men det er på det rene at måten motoren er montert på gir både muligheter for at de fire platene kommer skjevt på hverandre og at avvik kan komme over tid. De gummibelagte skruene tvinger platene til å ligge riktig, dermed bør og motorakselen bli bedre sentrert - i teorien. Har som sagt ikke muligheter til å måle. Subjektivt går spilleren stillere og det kjennes som akslingen går friere. Det kan jo og være fordi jeg har renset og smurt opp litt

    Mvh
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Sniff: Har du montert SME 3009? Mitt tips: Gi den en Audio Technica AT-OC9 Mk3 når den tida kommer...:cool:
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Sniff: Har du montert SME 3009? Mitt tips: Gi den en Audio Technica AT-OC9 Mk3 når den tida kommer...:cool:
    Jupp! Strålende fornøyd så langt. Var litt mer å forholde seg til enn på en tp-28, men du verden for en vakker skulptur.
    Takk for tips. Har rotet litt rundt på nett etter mc-tips til denne armen, men har skjønt at det ikke nødvendigvis er bare-bare. Ser i en test på analogaholic at oc9 mk3 trenger ca 2 gram stifttrykk. Målte maks på min arm til et sted på 1,9. Bruker du standard lodd på din arm?

    Mvh
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Kjapt spørsmål til dere Thorens-venner: trenger en bolt til fjæropphenget på en TD-160. Er det noen som kjenner dimensjonen på disse, og hvor de er mulig å få tak i?
     

    tob

    Medlem
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    29
    Antall liker
    24
    Sted
    5235 Rådal
    Torget vurderinger
    2
    Den tynne isen holder vel såvidt på å smelte:).

    TD 158, TD 170, TD 190 og TD 240 mener jeg er produsert på samme fabrikk (Fehrenbacher) som de "tilsvarende" Dual modellene.

    De senere MK-versjonene av TD 295, TD 203, TD 206, TD 209, TD 309 og TD 2035 er jeg usikker på hvor er produsert. Likeledes hvor TD 350 og TD 550 produseres (trolig av Acoustic Signature).

    Fint om noen som vet kunne fylle på med litt info om det:).

    I tråden nedenfor er det skrevet mye om hvem som produserer hva for Thorens, spesielt fra en svenske med brukernavn raphaelmabo.

    https://www.vinylengine.com/turntab...sid=108faf8073b49b9958019d6ea3abfa96&start=15
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Noen som har en slik liggende å slenge? Er til en TD160. Ta gjerne kontakt på pm om du har en du kan selge for en billig penge :)

     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Hei.

    Lurte bare på om noen vet hva som er fornuftige og gode valg ang PU til en Thorens TD 145 ?
    Kan eks nyere som Denon 103, eller Cadenza serien være noe, eller er original arm for gammel og dårlig til fullt ut dra nytte av dem?

    Devialet 400/Manley Chinook eller Simaudio P5.3SE pre, skal brukes som riaa
     
    Sist redigert:

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    TD 160 Mk1 #2 in the making.

    Med Origin Live Encounter Mk2. Trenger fortsatt en del tuning, spesielt på demping, men det begynner å ligne en spiller dette også!

     
    Sist redigert:

    simrol

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2009
    Innlegg
    109
    Antall liker
    174
    Torget vurderinger
    1
    Min datter er og en THORENS venn, hun holdt på og pusse opp sin Thorens TD166 når jeg var innom i går, det varmet en fars hjerte å se.
    22E0B70E-E012-4FC5-A33C-08712D0CD48D.jpg
    3A985120-0D0E-433C-81F9-AD76F704CF07.jpg
    200BC1F0-9F71-4455-99D4-6CC4FA387DA9.jpg
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.715
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har tips til S arm som er forholdsvis plug and play til Thorens TD166. Har en TD166 stående og planer om og bytte ut armen. Fint og se at man fører interessen for vinyl nedover i familie leddet, blir nok en knakende fin spiller når den blir ferdig.
     

    Hulken

    Medlem
    Ble medlem
    02.01.2016
    Innlegg
    14
    Antall liker
    11
    TD 160 Mk1 #2 in the making.

    Med Origin Live Encounter Mk2. Trenger fortsatt en del tuning, spesielt på demping, men det begynner å ligne en spiller dette også!

    Fikk du det meste til denne i en postpakke tro? Synes jeg kjenner igjen mye her..... 😉
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    TD 160 Mk1 #2 in the making.

    Med Origin Live Encounter Mk2. Trenger fortsatt en del tuning, spesielt på demping, men det begynner å ligne en spiller dette også!

    Fikk du det meste til denne i en postpakke tro? Synes jeg kjenner igjen mye her..... [emoji6]
    Hehe! Ja, fikk en del av dette i posten gitt. Men, det ble en litt annen spiller enn det du hadde tenkt tror jeg.

    Dempet chassis, nye chrome-pynteskruer, annen og litt mer diskret logo og ikke minst en annen arm. Men flott ble det! [emoji2][emoji106]
     

    Hulken

    Medlem
    Ble medlem
    02.01.2016
    Innlegg
    14
    Antall liker
    11
    Hehe! Ja, fikk en del av dette i posten gitt. Men, det ble en litt annen spiller enn det du hadde tenkt tror jeg.

    Dempet chassis, nye chrome-pynteskruer, annen og litt mer diskret logo og ikke minst en annen arm. Men flott ble det! [emoji2][emoji106]
    Nja, med unntak av armen så er den så absolutt i den gata jeg tenkte. Hadde nok ikke brukt logoen jeg heller, ble kjøpt inn sammen med noe annet "i tilfelle". Er det ikke puntekruene som kom fra meg?
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Hehe! Ja, fikk en del av dette i posten gitt. Men, det ble en litt annen spiller enn det du hadde tenkt tror jeg.

    Dempet chassis, nye chrome-pynteskruer, annen og litt mer diskret logo og ikke minst en annen arm. Men flott ble det! [emoji2][emoji106]
    Nja, med unntak av armen så er den så absolutt i den gata jeg tenkte. Hadde nok ikke brukt logoen jeg heller, ble kjøpt inn sammen med noe annet "i tilfelle". Er det ikke puntekruene som kom fra meg?
    Nei, koppene var børsta. Bestilte et sett i chrome. De som kom fra deg har fått tjeneste på den andre spilleren [emoji2].

     

    RuneSound

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.05.2018
    Innlegg
    58
    Antall liker
    150
    Sted
    Kr. Sand
    Torget vurderinger
    1
    Hei, da er jeg endelig blitt Thorens TD124 eier... har bare fått testet den litt, satt opp med Nagaoka MP200 men måtte frem med et 18gram Headshell da motvekt på arm er meget tung, tidlig eier hadde SPU her. Sitter på en ombygd SME 3009 arm, denne armen skal etter sigende være ombygd av en kar her på sentralen...?



    Første intrykk er at det er noe i overkant med drivverk støy her, hva vil ekspertisen si om hvilke punkter som er de viktigste for og få redusert dette?



    Er også usikker på veien videre mtp pickup her da ermen er meget tung, noen som har tips råd her?



    På forhånd takk!
     

    Vedlegg

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har restaurert min Thorens 124 og skiftet ut alt av lager som det blir slark i etter så mange år på disse spillerne. Noen deler har gitt større resultater en andre. Min lagde også mye lyd når jeg fikk den, men er nå veldig stille. Lager i motor, den lille kula i motoren og nye Coiler fra audiosilente var vel det som ga mest utslag hos meg. Hadde også investert i nytt idler wheel, det nyeste som er hørbart bedre, ny bronze bunnplate og kule på hovedlager. Hanze hifi har noen fjærer til oppheng av motoren som gir en hørbar forbedring på støy. Ny strikk på er greit å ha og noen ganger blir det noen små sorte gummiprikker der gummistrikken treffer metallet. Det vil lage en gjentakende flappelyd dersom du har de prikkene. ganske enkelt ville jeg skiftet ut alle lager som er på deler som roterer og gjort alle deler skikkelig reint og brukt olje som er anbefalt. Bruker du for tykk olje så går den ikke korrekt på hastighet. Du kan enkelt gjøre alt dette selv, også restaurering av motoren. Det vil koste deg noen tusen, men jeg mener du egentlig ikke har hørt en Thorens 124 før den er i skikkelig stand, forskjellen eg ganske stor.
     
    Sist redigert:

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Er det noen, som med hell, har byttet ut bunnpanne på en TD-320/321? Evt lenke til noen på interwebben?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Du tenker på å bytte "trauet" til noe i et annet materiale, eller?

    TD 320 bunnplate.jpg
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ja, det var tanken. Er det ditt trau på bilde? Pent dempet i alle fall.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn