Venner av Thorens platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nei, ikke min panne. Fant bildet på nett. Flere har tydeligvis bygget tilsvarende løsning som du viser bilde av. Har ikke finner noe som viser annet enn ferdis spiller.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    På 1980-tallet var det «populært» å kjøre TD318/320 uten bunnpanne, med passende bein montert rett på plinthen.

    Litt potensiell inspirasjon :

    Ferdigsydd bunnplate til TD320 mm :

    Jeg så i forbifarta ikke noe om TD320 på https://www.theanalogdept.com/thorens_dept_.htm men det er kanskje noe inspirasjon å hente.
    EDIT her var det en https://www.theanalogdept.com/tom_jung.htm

    Elektronisk Bureau har et par bilder av custom TD320 på hjemmesiden sin, men det ser ut som de har resirkulert bunnpanna:
    http://elektroniskbureau.no/nettbutikk/22-platespiller/169-thorens-td-320-mkiii-custom/

    mvh
    KJ
     

    bjornvip

    Medlem
    Ble medlem
    21.12.2013
    Innlegg
    7
    Antall liker
    4
    Jeg trenger ny strømforsyning på 16V AC, vil en på 500ma fra Pro-ject holde mål til en TD 166?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Helt sikkert så lenge det er AC, altså en trafo og ikke en såkalt batterieliminator (som er et fantastisk ord når man tenker på det). Mener åp ha sett at den drar ca 160mA, men ta ikke det for god fisk.
     
    Sist redigert:

    RogA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2017
    Innlegg
    141
    Antall liker
    77
    Sted
    Kristiansand
    Har lest endel i denne tråden og nå får jeg lyst til å prøve ut en Thorens spiller. Noen modeller jeg bør sikte på? Er litt der hvor det er spennende å innovere så lenge spilleren inviterer til det.. bør ikke koste skjorta i innsteget.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Regner med at det er en vintage-modell du har i tankene?
    Hvilke modell(er) du bør se etter avhenger litt av hvor mye du vil legge i en spiller. Skjortepriser varierer jo en del ;) .
    Det er jo normalt en vesensforskjell i pris på eksempelvis en TD-166 vs TD 160 vs TD 126.
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    TD 160 dukker jo opp til fornuftige priser innimellom. Det er en solid, enkel spiller som er svært enkel å modifisere og leke med :).
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    De gamle er eldst, er det ikke det det heter.
    Mange bra eldre spillere, men de begynner vel å koste de også. Dessverre.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Har lest endel i denne tråden og nå får jeg lyst til å prøve ut en Thorens spiller. Noen modeller jeg bør sikte på? Er litt der hvor det er spennende å innovere så lenge spilleren inviterer til det.. bør ikke koste skjorta i innsteget.
    Man trår sjeldent feil med en Thorens :)
    Det er vel kort fortalt 14x (145/147), 150 og 16x (160/165/166) seriene som er tingen om du vil knote litt selv. Styr unna 11x serien og nyere modeller.
    Det er små, men merkbare forskjeller innenfor hver serie. Noen har Auto lift, plast innertallerken 8 eller 10mm lager osv.
    Du må gjerne kikke litt på bruktmarkedet og deretter stille spørsmål her i tråden når du finner ett objekt du liker.
    Det kan virke som om den store "hypen" etter vintage Thorens spillere har avtatt noe og du kan finne flotte spillere til en litt rimeligere penge i dag kontra 1-2 år siden.
    Lykke til!
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Kan legge til jorwed´s informasjon at BMW-serien (les 316, 318 og 320) og TD 2001 og 3001 også er bra kandidater, selv om man på disse ikke kan "leke" med demping osv på samme måte.
    Styr også unna modeller som f.eks TD 170 og TD 190.
     

    RogA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2017
    Innlegg
    141
    Antall liker
    77
    Sted
    Kristiansand
    Takk for tilbakemeldinger, folkens! Jeg har vel på en måte landet en liten liste Thorens TD 150, 160 og 125. Ser noen gjør et poeng av eget armboard. Er det for økt fleksibilitet for ulike armer som er styrken ved separat board?
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Avhengig av hvilke arm man ønsker å benytte kan det hende at armbordet må modifiseres (innfestingen, hulldiameter, monteringsavstand). Alternativt kan man lage et eget, nytt.

    Vær obs på noen utfordringer ved å montere en tyngre arm på TD 150. Jeg måtte sette på en motvekt på subchassiet for å balansere det. Uten det var det umulig å justere fjærene slik at man fikk en tilfredsstillende bounce. Normalt ikke nødvendig på andre da bakre fjær på subchassiet mot armbordet sitter lenger ut.
     

    RogA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2017
    Innlegg
    141
    Antall liker
    77
    Sted
    Kristiansand
    Da ble det en 150 mk I med original arm. Veldig fornøyd! Det er enorme mengder informasjon om spilleren og om muligheter for små og store oppgraderinger og tweaks. Noen erfaringer som dere har for «must» og tullball så tar jeg gjerne imot. Stikkord: ny arm og armboard, plinth i heltre (lønn/bjørk/eik), kontakter bak, LP12 konvertering, oppgradering power, polering/chrome.

    Tror høsten går fort!
    8C872B4F-AD1E-4948-B888-1FF1F31A3BFF.jpeg
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Sånn ble min TD-150 tilslutt:

    077.JPG

    Kraftigere finert plinth, Linn Akito 2 tonearm, Chrome tallerken, DIY topplate og armbord, Echstein støvdeksel m/Linn hengsler med mer.

    Som nevnt måtte jeg sette inn en motvekt på subchassiet for å balansere fjæringen.
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.746
    Antall liker
    8.531
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Sånn ble min TD-150 tilslutt:

    Vis vedlegget 669944
    Kraftigere finert plinth, Linn Akito 2 tonearm, Chrome tallerken, DIY topplate og armbord, Echstein støvdeksel m/Linn hengsler med mer.

    Som nevnt måtte jeg sette inn en motvekt på subchassiet for å balansere fjæringen.
    Nydelig Ptb 😁
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
    L

    Lassencad

    Gjest
    Måske er dette link lagt op måske ikke :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Flott spiller ptb, sikkert mange som synes platespillere er best jo finere/flottere de ser ut. Jeg er dog uenig, derfor passer min td160 super for meg, strøken, men fremstår som gammel, ikke ny. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Litt smak/behag det der. Utgangspunktet mitt var en temmelig lurvete spiller, så det var "umulig" å sette den tilbake til fin original stand. Men lager, motor og subchassiet var bra.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    ^ Litt smak/behag det der. Utgangspunktet mitt var en temmelig lurvete spiller, så det var "umulig" å sette den tilbake til fin original stand. Men lager, motor og subchassiet var bra.
    Jaja, som sagt en fin spiller, men alle disse som er pussa opp minner meg om Pro-Ject/Rega osv, selv om det ikke på noen måter er det samme. Min spiller trengte ny reim og rca-kabler, som jeg fikk tak i ganske fort, kjøpt strøken utenom disse to tingene. Ønsker meg på sikt en original td160 i palisander også, med arm som støtter mc-pickup, da det er noe jeg kunne tenkt meg å prøve. Hadde vært fint med platespiller i anlegg nr.2, så den havner sikkert dit. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    RogA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2017
    Innlegg
    141
    Antall liker
    77
    Sted
    Kristiansand
    Ohh! Den ble lekker @ptb ! Liker veldig godt at du har hatt "respekt" for det opprinnelige designet når du har oppgradert.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Jo, takk.
    Noe av tanken var å holde den "clean", men samtidig med et noe mer "moderne" uttrykk enn original.
    Det kunne sikkert også gjort seg med et større heltre plinth, men valgte å lime 6mm MDF på det originale plinthet og så finére det. Akkurat det ble gjort av Thomas på EB.
    Med Linn armen (som ble til overs etter oppgradering til Ekos på LP 12´n min), ny SoundSmith Carmen og det øvrige ble det tilslutt ikke akkurat noen budsjett-modell, men spiller fint.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ja, jeg har maskinpolert tallerken på min TD 2001:
    941.JPG


    Polerte også opp tallerkene på 2 tidligere Thorens spillere jeg hadde.

    Det blir blankt og fint det også, men den sink-legeringen som er i disse tallerkene er notoriske mht oksydering, så selv om man vokser de i etterkant av poleringen, så må de freshes opp jevnlig.
    Samtidig, så er det etter min mening 2 ulike visuelle uttrykk i polert vs chrome
     
    Sist redigert:

    RogA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2017
    Innlegg
    141
    Antall liker
    77
    Sted
    Kristiansand
    Kaster ut et spørsmål til. Er det noen tonearmer som utmerker seg som gode til TD 150?
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.746
    Antall liker
    8.531
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    ^ Ja, jeg har maskinpolert tallerken på min TD 2001:
    Vis vedlegget 670045

    Polerte også opp tallerkene på 2 tidligere Thorens spillere jeg hadde.

    Det blir blankt og fint det også, men den sink-legeringen som er i disse tallerkene er notoriske mht oksydering, så selv om man vokser de i etterkant av poleringen, så må de freshes opp jevnlig.
    Samtidig, så er det etter min mening 2 ulike visuelle uttrykk i polert vs chrome
    Jeg kunne også tenkt meg å få en mer vedlikeholdsfri overflate og slippe poleringen jeg må gjøre nå. Er det så enkelt som å levere inn tallerken til forkromming? Det finnes et firma med lang erfaring i nabobyen...
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Kaster ut et spørsmål til. Er det noen tonearmer som utmerker seg som gode til TD 150?
    Med mindre en skal balansere ut det flytende chassiset med vekter så bør en erstatningstonearm veie omtrent like mye eller kanskje litt mindre enn originalen. Når det er sagt, det er et klassisk drivverk som «kler» klassiske tonearmer. Det åpenbare alternativet er en SME3009. Tipper også en S formet Jelcoarm kan bli bra. For et mer «moderne» uttrykk tipper jeg Reagarmer fungere fint, den gjør i alle fal det på min TD166.

    mvh
    KJ
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Kaster ut et spørsmål til. Er det noen tonearmer som utmerker seg som gode til TD 150?
    Har ikke hatt en fungerende 150 selv, men har til gjengjelde hatt et par 160. Har benyttet både SME 3009 og Rega RB 300 med stort hell på disse. SME-armen er vel den som ser best ut (min mening) :).
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    De fleste armer med max 9" lengde vil fungere fint, men vær obs på at TD 150 har et mye smalere plinth enn de øvrige Thorens spillerne. Du vil kunne støte på noen utfordringer med enkelte armer som evt har løsninger (kabel/innfesting) som "bygger" mye bakover eller mot høyre under armbordet. Det er også viktig at armkabelen kan routes slik at den ikke hindrer "fri" bevegelse av det fjærende opphenget.
    Der samme gjelder for så vidt også der armen bygger "mye" bakover, eller på høyre side. Da vil den kunne komme i konflikt med støvdeksel. Originalt støvdeksel på TD 150 hadde utsparring mht dette.

    Det siste er som både KJ og jeg tidligere har nevnt: Den originale tonearmen veide "nothing" og de fleste armer det vil være naturlig å bruke veier såpass mye mer at en motvekt må til for å få balansert subchassiet tilstrekkelig.

    Edit: Her er bilde som viser hvordan jeg løste det:

    020.JPG
     
    Sist redigert:

    RogA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2017
    Innlegg
    141
    Antall liker
    77
    Sted
    Kristiansand
    De fleste armer med max 9" lengde vil fungere fint, men vær obs på at TD 150 har et mye smalere plinth enn de øvrige Thorens spillerne. Du vil kunne støte på noen utfordringer med enkelte armer som evt har løsninger (kabel/innfesting) som "bygger" mye bakover eller mot høyre under armbordet. Det er også viktig at armkabelen kan routes slik at den ikke hindrer "fri" bevegelse av det fjærende opphenget.
    Der samme gjelder for så vidt også der armen bygger "mye" bakover, eller på høyre side. Da vil den kunne komme i konflikt med støvdeksel. Originalt støvdeksel på TD 150 hadde utsparring mht dette.

    Det siste er som både KJ og jeg tidligere har nevnt: Den originale tonearmen veide "nothing" og de fleste armer det vil være naturlig å bruke veier såpass mye mer at en motvekt må til for å få balansert subchassiet tilstrekkelig.

    Edit: Her er bilde som viser hvordan jeg løste det:

    Vis vedlegget 670182
    Det var en fin og enkel løsning som muliggjør bruk av mange ulike armer så lenge armboard tillater det. Jeg har vurdert om jeg skal øke størrelsen litt på armboard. Ser noen går i retning av LP12 størrelse og div netthandler selger utstyr til dette (dog av usikker kvalitet) :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Du har jo litt alternativer for armbord. Ulike materialer kan/vil (i begrenset grad) påvirke lyden. Men, det kan jo være smart å tenke vekt i den sammenheng også.
     

    RogA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2017
    Innlegg
    141
    Antall liker
    77
    Sted
    Kristiansand
    ^ Du har jo litt alternativer for armbord. Ulike materialer kan/vil (i begrenset grad) påvirke lyden. Men, det kan jo være smart å tenke vekt i den sammenheng også.
    Det er bra en kan flekse litt i materialvalget. Jeg ser også på mulighetene med en ny plinth. Siden dybdemålene er nesten like Linns LP12 så tenker jeg at jeg gjør spilleren tilsvarene bred og dermed få muligheten til å lage/kjøpe armboard for flere typer armer uten å få plassproblemer.

    En annen ting: er det noen som har erfaring med å bytte ut PCB? Er vel sin tid for alt, også kortet som er laget til denne spilleren. Ser de selger div på EBay til lavkost og mer avanserte greier tilpasset Linn. Hercules heter den vel.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Origin Live har vel også løsninger.
     

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    Utpakking av den nye Thorens 124 DD. Jeg synes det ser bra ut. Hadde vært morro å hørt denne opp mot en strøken 124II med tilsvarende god SPU og arm.
     
    Sist redigert:

    beefheart

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.05.2008
    Innlegg
    98
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Har fått en TD150 MK1 som trenger bl.a. lakkering av armbord. Kan noen forklare hvordan jeg demonterer armen fra bordet?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn