Venner av Thorens platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Har du fått løs den sorte plastkonen som står nederst på armen?
     
    Sist redigert:

    beefheart

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.05.2008
    Innlegg
    98
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar Jorwed og dere andre ,jeg kan løfte den sorte konen ja, den holdes nede med en fjær og liften kan justeres opp , så da er vel mulig da og komme til de to skruene. trodde det ble for trangt og at armen måtte demonteres, da prøver jeg med vinkeltrekker og få ut de to skruene.
     

    beefheart

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.05.2008
    Innlegg
    98
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Rettelse :Jorwed, så det forstørrede bildet ditt nå, strammeskruen først, så ut med armen, deretter festebraketten med de to skruer. Takk til dere alle.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Husk at armkablene sitter festet i armen og spilleren , så vær forsiktig når du løfter ut armen. :)
     

    beefheart

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.05.2008
    Innlegg
    98
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Så , med det samme : armens opplagring vertikal, horisontal: skal opplagringen oljes eller være helt tørre?
     

    RogA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2017
    Innlegg
    141
    Antall liker
    77
    Sted
    Kristiansand
    Hei! Har en td150 mk1. Holder på å bli litt gal etter at jeg oppdaget en bitteliten skrapelyd som er nødt til å komme fra den indre tallerken og det er sikkert akselen (som sikkert heter noe annet). Har sett på denne akselen og den ser ikke slitt ut. Men det må være noe som kommer borti. Har oljet iht instrukser og lyden kommer litt random når tallerken går rundt. Noen som har erfart og løst tilsvarende problem?
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Om du snur tallerken opp/ned på innertallerken og starter spilleren, så vil du enkelt se om reima løper riktig - og det vil kunne være enklere å lokalisere hvor lyden kommer fra.
     

    RogA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2017
    Innlegg
    141
    Antall liker
    77
    Sted
    Kristiansand
    Om du snur tallerken opp/ned på innertallerken og starter spilleren, så vil du enkelt se om reima løper riktig - og det vil kunne være enklere å lokalisere hvor lyden kommer fra.
    Fulgte rådet og det er ingen tvil om at lyden kommer fra akselen og brønnen den står i. Kan det være at en eller begge deler har fått noen små riper som gir lyden? Jo mer vekt på tallerken jo mer lyd. Er det da evt polering som gjelder? Tenker også at jeg går på med full rens med sprit og ny runde med olje.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Enten er det urenheter, eller så er det skade. Du har vel spindelen m/kule?
    Jeg ville sjekket den først - og anlegget til den (i bunnen av lageret).
    Alternativt kan akselen og eller lageret (sylinderkanten) ha fått en skade.
    Det kan jo være vanskelig å se ned i lageret og om det er skader i sylinderen.
    En utbedring og hvordan utbedre vil jo avhenge av skadens art/omfang.

    Spinner innertallerken fint uten reima på?
    Endres det om du legger på tallerken i tillegg - dvs er det da du registrerer mer lyd?
    Om så er så mistenker jeg skade på kulen/anlegget.
    Det kan jo også være slitasje, slik at lageret har blitt litt for romt, men burde strengt tatt ikke resultert i periodisk skrapelyd.
     

    RogA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2017
    Innlegg
    141
    Antall liker
    77
    Sted
    Kristiansand
    ^ Enten er det urenheter, eller så er det skade. Du har vel spindelen m/kule?
    Jeg ville sjekket den først - og anlegget til den (i bunnen av lageret).
    Alternativt kan akselen og eller lageret (sylinderkanten) ha fått en skade.
    Det kan jo være vanskelig å se ned i lageret og om det er skader i sylinderen.
    En utbedring og hvordan utbedre vil jo avhenge av skadens art/omfang.

    Spinner innertallerken fint uten reima på?
    Endres det om du legger på tallerken i tillegg - dvs er det da du registrerer mer lyd?
    Om så er så mistenker jeg skade på kulen/anlegget.
    Det kan jo også være slitasje, slik at lageret har blitt litt for romt, men burde strengt tatt ikke resultert i periodisk skrapelyd.
    Nå har jeg fått et tilnærmet lydløst resultat. Renset alt med sprit og gitt kula litt ekstra oppmerksomhet. Ser ut som den kan ha sitter litt hardt på. Sikkert gammel skitt. Har også bukt en litt tynnere olje. Denne gangen roterte jeg innertallerken rundt når den senket seg ned i oljen. Tallerken (stor og liten) spinner nå 1 minutt og 37 sekunder fra jeg roterer den med moderat fart. Det er vel innenfor akseptanen? Om den ikke gir noe mer lyd så tror jeg dette ble suksess. Takker og bukker for bistand.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Akseptabel rotasjonstid det. Tipper det kan ha vært noe urenheter rundt kulen som har vært årsaken.
     

    RogA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2017
    Innlegg
    141
    Antall liker
    77
    Sted
    Kristiansand
    Hei! Litt tilfeldig har jeg sett at ringen som holder kula på plass på akselen på min Thorens Td150 er ganske sliten. Ujevn overflate på den indre delen av ringen. Har søkt høyt og lavt etter slike deler, men uten hell. Forsøker derfor her. Noen som har byttet ut på sin spiller?
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Har brukt dagen til å fikse en TD124 mk2

    Har byttet lager i motor
    Ny bunnplate i messing på tallerkenlager
    Smurt trappehjul
    Ny Swissonor plint

    Slik ser den ut:
    A9330232-096B-42DF-99A2-5E1D82778859.jpeg


    Jeg synes den er penest med 9’’ arm


    Får teste den i helgen
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hvor finner jeg deler til td150/160 utenom eBay? Noen norske nettbutikker som selger reimer, antiskate og vekter til armene? Evt lokk også.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Ville ha prøvd med ønsket kjøpt annonse her på sentralen etter smådeler. Kan være at folk har liggende
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det eneste du finner i butikk i Norge til eldre Thorens er reimer. Duet har det.
    Men hør med Elektronisk Bureau om Thomas kan ha brukte deler liggende.
    Alternativt er det å legge ut øk- annonser.
    Lokk til TD150 kan det nok være vanskelig å finne, da de fleste nok har sprekt i utsparringen til armen.

    Vinyl Nirvana har noe deler, men utvalget varierer:
    https://vinylnirvana.com/product-category/thorens-part
     

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    Hei
    Jeg har en Thorens 124II som jeg har oppgradert og restaurert over de siste 10 årene. Er nå i mål etter å kjøpt den siste lille dingsen fra Schopper, NOS motorhjul. Spilleren består av NOS deler fra Schopper, ekstern strømforsyning fra Hanze, non mag platter og hovedlager fra swissonor og nye Coiler i motor og annet som Audiosilente har. Den siste delen kjøpte jeg egentlig mest for å slappe av med at det som kan gjøres er gjort med spilleren og nyte musikken. Ble litt overrasket når jeg merket hvor mye den lille dingsen påvirket lyden. Sånn i etterkant så ser jeg at dersom denne ikke er helt balansert så forplanter dette seg ned i motoren og det blir vibrasjoner og støy.
    En oppgradering som jeg kan anbefale og som jeg tror ofte blir oversett.

    IMG_20210506_183636.jpg
     

    flyer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.05.2015
    Innlegg
    132
    Antall liker
    186
    Torget vurderinger
    3
    Hei
    Jeg har en Thorens 124II som jeg har oppgradert og restaurert over de siste 10 årene. Er nå i mål etter å kjøpt den siste lille dingsen fra Schopper, NOS motorhjul. Spilleren består av NOS deler fra Schopper, ekstern strømforsyning fra Hanze, non mag platter og hovedlager fra swissonor og nye Coiler i motor og annet som Audiosilente har. Den siste delen kjøpte jeg egentlig mest for å slappe av med at det som kan gjøres er gjort med spilleren og nyte musikken. Ble litt overrasket når jeg merket hvor mye den lille dingsen påvirket lyden. Sånn i etterkant så ser jeg at dersom denne ikke er helt balansert så forplanter dette seg ned i motoren og det blir vibrasjoner og støy.
    En oppgradering som jeg kan anbefale og som jeg tror ofte blir oversett.

    Vis vedlegget 722246
    Det er gjort på min spiller også.aaaden første 124 som jeg har hatt uten rumling---:)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hei
    Jeg har en Thorens 124II som jeg har oppgradert og restaurert over de siste 10 årene. Er nå i mål etter å kjøpt den siste lille dingsen fra Schopper, NOS motorhjul. Spilleren består av NOS deler fra Schopper, ekstern strømforsyning fra Hanze, non mag platter og hovedlager fra swissonor og nye Coiler i motor og annet som Audiosilente har. Den siste delen kjøpte jeg egentlig mest for å slappe av med at det som kan gjøres er gjort med spilleren og nyte musikken. Ble litt overrasket når jeg merket hvor mye den lille dingsen påvirket lyden. Sånn i etterkant så ser jeg at dersom denne ikke er helt balansert så forplanter dette seg ned i motoren og det blir vibrasjoner og støy.
    En oppgradering som jeg kan anbefale og som jeg tror ofte blir oversett.

    Vis vedlegget 722246
    Da kommer den intetanende (meg) og spør, hva er det?

    Btw, hva er å foretrekke på generell basis, lite footprint eller stort?
     

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    Det er gjort på min spiller også.aaaden første 124 som jeg har hatt uten rumling---:)
    Min erfaring også, mørkere bakgrunn og alt det positive som følger med det. MarkusH Det er hjulet som står på den elektriske motoren og som du legger gummistrikken rundt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn