venstre siden mot høyre siden......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Merkelig fenomen spør du meg........og vi spør oss hvorfor det er krig i verden?
    Hva er "venstresiden" politisk og hva er "høyresiden"?
    Er de "fattige" på venstre siden og de rike på høyresiden?
    Vilke parti er på "venstre" siden og omvendt?
    Jeg forstår meg ikke på sutrete sosialister,er dere offer for et komplott og er i en slags krig mot de rike?
    "Vi vil ha like mange penger som dere,men vi vil ikke legge ned det arbeid som kreves for å få til noe" ?

Kanskje jeg er litt stygg nå,men jeg forstår det virkelig ikke...............

Mvh
    Rune

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397
    Merkelig fenomen spør du meg........og vi spør oss hvorfor det er krig i verden?
    Hva er "venstresiden" politisk og hva er "høyresiden"?
    Er de "fattige" på venstre siden og de rike på høyresiden?
    Vilke parti er på "venstre" siden og omvendt?
    Jeg forstår meg ikke på sutrete sosialister,er dere offer for et komplott og er i en slags krig mot de rike?
    "Vi vil ha like mange penger som dere,men vi vil ikke legge ned det arbeid som kreves for å få til noe" ?

Kanskje jeg er litt stygg nå,men jeg forstår det virkelig ikke...............

Mvh
    Rune

Og hva var det som utløste dette da?

Vedlegg

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Vi er nødvendigvis ikke så "venstresida" som du tror, men vi er nok for å ha en solid off sektor alle vi som skriver for "venstresida" her.

Men det er tydelig at du ikke forstår. Du skal jobbe litt for å forstå dette, hvis du ikke har vokst opp i det. For meg var det slik at jeg vokste opp i en borgerlig familie. Det var en selvfølge at jeg skulle bli borgelig i innstilling, USA var vår venn og Høyre et godt parti. Det var bare slik at de borgerlige hadde rett, og at AP og SV var noen bakstreverske raringer. Det var ofte så som så med begrunnelser (omtrent som på dette forumet).
    Jeg var lei av at alt "riktig" kom fra borgerlig side. Jeg skaffet meg info fra flere parter, og var kulturliberal en lang periode.
    Så flyttet jeg til Oslo og oppdaget klasseforskjellene. Det var opprivende for en landsens gutt. Jeg oppdaget også at de fra Oslo V ikke forsto hva jeg snakket om da jeg tok opp dette temaet. Jeg opplevde de som uten samvittighet og som bortskjemte og ignorante. På Oslo V var velstanden og arrogansen tydelig, -de var seg selv nok. I Oslo Ø var det mere kameratskap, men også synlige sosiale problemer.

Oslo var visst "Høyres utstillingsvindu" på denne tida. Jomen sa jeg smør!

Kan ikke stemme Høyre mere!

Vedlegg

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Hva synst herrene om for eksempel Kjell Inge Røkke?

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Ikke så mye. Han må være veldig forskjellig fra meg. Hvis jeg har forstått det riktig har han tatt endel sjanser og jobbet veldig mye for å bli rik. Jeg ser på han som en finansmann, mao en som ikke skaper verdier selv, men spekulerer i transaksjoner. Det er langt unna min psyke/motivasjon, jeg har aldri vært særlig opptatt av penger. Det er greit for meg om jeg har nok til et forholdsvis normalt forbruk. Andre ting teller mye mer.

Hva skal han med disse hyttene, pengene, bilene osv?

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hva synst herrene om for eksempel Kjell Inge Røkke?
    Røkke er en kulten fyr, en næringslivets "gangsta-rappa". All surface, and no substance.

Forøvrig er jeg fullstendig 'stumped' om hva du mener i starten av tråden. Skjønner rett og slett ikke en pøkk.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.773
    Røkke er en kulten fyr, en næringslivets "gangsta-        rappa". All surface, and no substance.

Forøvrig er jeg fullstendig 'stumped' om hva du mener i starten av tråden. Skjønner rett og slett ikke en pøkk.
    Ang. ditt første punkt var jeg av samme oppfatning for noen år siden. Når man nå ser hva mannen har fått til så er jeg ikke så sikker. Det er mange skipsverft langs kysten som har arbeid idag takket være ham. Han vil heller bygge i norge enn utlandet, for som han sier, får mer for pengene.
    Han som hadde bursdag nå i helgen er nok slik som du sier.

Ditt andre punkt er jeg helt enig i.

Vedlegg

frans

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Antall liker
    3
    Nå vet jeg ikke helt hva Røkke har med vestresiden vs. høyresiden å gjøre. Han har jo forlengst erklært seg som sosialdemokrat og støtter arbeiderbevegelsen.

I dag er det vanskelig å skille partiene på politisk ideologi. Til det vingler partiene for mye etter hvor vinden blåser fra.

Den siste politiske ideolog var Jagland, men han ble regelrett frosset ut fra partiet til fordel for en kandidat med godt utseende og veltalenhet. Høyre har med Erna klart å tydeliggjøre sin politikk bedre enn før. Men hva hjelper det når de har en total sjarmløs leder og gedigen velgerflukt? FrP har en "idelogisk" samling av hummer og kanari, der de på den ene siden kaller seg liberale, mens de på den andre siden er svært så verdikonservative.

De verdikonservative med Bush og Sharon i spissen har ikke akkurat gjort verden til en mer fredelig sted å være.

Vedlegg

R

Rojoh

Gjest
    Edit: Fatter ikke at jeg lot meg rive med... :-/ Får skylde på varmen.

S

slowmotion

Gjest
    Jeg føler på meg at dette kommer til å bli en givende tråd.....

;)

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ang. ditt første punkt var jeg av samme oppfatning for noen år siden. Når man nå ser hva mannen har fått til så er jeg ikke så sikker. Det er mange skipsverft langs kysten som har arbeid idag takket være ham. Han vil heller bygge i norge enn utlandet, for som han sier, får mer for pengene.
    Han som hadde bursdag nå i helgen er nok slik som du sier.

Ditt andre punkt er jeg helt enig i.
    Hei!
    Stort sett samme oppfatning som jeg sjøl har.
    Det var han som hadde bursdag nå nylig som for under et år siden gikk sterkt ut å ba "toppene" besinne seg ::)
    Røkke har (også han) arbeidet seg opp fra bunnen av og slik sett er det jo hans eget "verk", samtidig så virker han rimelig ujålete (fikk et rimelig godt inntrykk av ham da han var med "Gutta på tur"
    At han er sosialdemokrat, kan vel kanskje være en blanding av "ektethet" og taktikk, og det er ingen hemmelighet at det er flere av de større næringslivstoppene som foretrekker en sosialdemokratisk regjering fremfor en "famlende" mindretallsregjering på borgerlig side.
    Dog tror jeg nok de ikke er "overbegeistret" for SV sin medinnflytelse ::)
    Ellers synes jeg rus sitt startinnlegg både er rotete og ikke særlig godt formulert og også samtidig veldig generaliserende (som ofte fra deg Rune ;) på OT )
    "Venstresiden bor ikke på østkanten og har dårlig råd og høyresiden bor ikke nødvendigvis på vestkanten og er rike :eek:
    Jeg bor på "vestkanten", sutrer ikke (i hvert fall ikke på egne vegne,tvert i mot), har rimelig god råd og stemmer på de som leder Norge i dag.
    Ser ikke bort i fra at jeg rent økonomisk/personlig kunne være tjent med borgerlig ledelse, men jeg er nå en gang slik laga at det er andre ting som er viktigere for meg når jeg går til valgurnene.

Tilbake til Røkke, så synes jeg ikke det er så rart at man "koser" seg litt (mye) ekstra når det går godt.
    Det er heller ikke slik at enhver som stemmer venstresiden, dermed er "forpliktet" til ikke å ha visse materalistiske sider (og gleder).
    Folk er forskjellige Røkke og Sundt liker mye av det deres egen velferd kan gi dem (av luksusliv og ting), mens f.eks. O. Thon er en helt motsatt type.

Dette er noe jeg har diskutert med fagforeningskolleger (les ledere) en del, og noen av de har en negativ tilnærmelse til dette med materielle goder og ting og tang, noen av de har gjennom en årrekke brukt (veldig) mye av pengene sine på fast og flytende føde (uteliv).
    Dette er bare et bevis på at vi alle er litt forskjellige enten vi nå hører til på den ene eller andre siden.
    Mvh.KW

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    KW,jeg har nok aldri vert noen ordkunstner ;) Stil på skolen var sannsynligvis det aller verste jeg måtte gjøre der.

Innlegget mitt var rotete og jeg vet ikke hvor jeg ville med det heller,men det var jo noen som hengte seg på :D

Jeg spurte om Røkke fordi jeg hører måten mange snakker om mannen på,og deres misunnelse skinner så utrolig lett igjennom.Mener dere han ikke fortjener det eller hva?Er dere klar over hvor mange mennesker han har sikret en jobb og et levebrød?Men er folk takknemlig for at de har et arbeid å gå til? Jeg har enda ikke hørt et takk.............
    Jeg har i løpet av fjoråret vert med på å starte opp 3 aksjeselskap etter at det rederiet som min far og hans bror har byggt opp ble delt.
    Vi kunne godt tatt pengene,kjøpt hus i syden og drukkket rødvin og champagne resten av livet,men det er ingen av oss som ser på det som lykken,så dermed satset vi videre og skaffet endel folk en trygg arbeidsplass.
    Men maken til papirmølle for å komme dit vi er nå håper jeg at jeg aldri får se igjen,og der er så mye vanvittig byråkrati at jeg har ofte spurt meg hvordan folk i det hele tatt gidder å satse i dette landet.Skatter og avgifter blir et selskap belastet med i alle retninger og med det høye kostnadsnivået som er i Norge er det veldig vanskelig å skape noe veldig lønnsomt.I tilleg har vi alle de som sitter og skal kontrolere oss ,og for meg er det en barnevakt tjeneste som er påtvunget og man føler seg som et barn som blir uglesett og må passes på.Beklager om jeg tråkker noen på tærne,men slike jobber står for NULL verdiskapning! og er en belastning for et selskap idet man må bruke tid på alt papir-arbeidet istedet for å konsentrere seg om det en vil drive med.Jeg har snakket med en del av desse byråkratene i "høyere" stillinger og selv om det er vi som tross alt gjør at de har en jobb og at en kanskje kunne forvente litt service,så har det vert stikk motsatt.Man blir sett ned på,og viss man er så frekk å spørre om de ikke kan skynde litt på prosessen så kan du bite deg i halen på at de snur bunken og din søknad kommer nederst etter at de er ferdig med å slarve seg igjennom sin 2 timers lunchpause.
    Min mening er at Norge hadde vert totalt på steinaldernivå hadde ikke vi hatt all verdien som ligger i oljen.Alle desse olje pengene er med på å betale for et urealistisk høyt kostnadsnivå og for alle "tullejobbene" i dette landet som jeg mener det kan kalles alt dette unødvendige byråkratiet.

Røkke har vel til tider hatt 20 timers arbeidsdag og han har turt og prøvt å skape noe,og det er grunnen til at han kan kjøpe seg fly og lystbåter.
    Det er fritt frem for alle og prøve,men når enkelte snakker med den misunnelige tonen og vil ha noe av pengene gjennom "mer rettferdig deling av godene"(som det heter på sosialistik),men skal selvsagt ikke jobbe for det,da blir det bare utrolig patetisk.
    Slik opplever jeg ENKELTE på venstresiden og i dagens regjering,og min mening er at ingen skulle hatt lov å vere politiker før de hadde hatt en skikkelig jobb i 1 år på en bondegård eller en fabrikktråler, pluss 1 år der de skulle starte opp og drive en bedrift.Da hadde vi kanskje fått litt mer fornuftig styring enn det de presterer nå.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Nå snakker du fornuft, Rune.

Jeg forstår hva du mener, og er til og med enig med deg.

Et unntak: Røkke er fortsatt kulten. Dog har han en dyktig medierådgiver som har sett verdien i å sludre rundt leirbålet med Dæhlie & Co.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.773
    Mer fornuft nå, ja. Når det gjelder byråkrati, har du prøvd å få byggetillatelse i Spania? Det har en kollega av meg og han gav opp.
    Nå skal du heller ikke se bort fra endel av det du oppfatter som misunnelse er forbannelse. Når en pressetalsmann presterer å si "Christian kan godt drikke en billig rødvin til 5000 kroner flasken" så er det nok endel mennesker som blir kraftig provosert.
    De som er så flinke til å skaffe andre jobb burde også være takknemmelige ovenfor de som jobber der. Uten dyktige platearbeidere hadde ikke verftene til Røkke hatt noen oppdrag.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    KW,jeg har nok aldri vert noen ordkunstner ;) Stil på skolen var sannsynligvis det aller verste jeg måtte gjøre de
    Hei Rune!
    Da har vi en ting skikkelig felles og det er det med stil på skolen.
    Det var mitt værste mareritt (som hjemmelekse særlig)

Utover det så kan jeg godt tenke meg at det for selvstendig næringsdrivende ofte kan fortone seg som et helvete å få i gang div. her i Norge.
    Her har jeg null erfaring (heldigvis kanskje), men samtidig så har jeg en viss forståelse for at det bør og må være en viss styring, men detaljstyringen kan kanskje noen ganger ta overhånd.
    Når dette er sagt så tror jeg også at Norge kan være et greit land å drive forretninger i, det er ikke så ille som enkelte vil ha det til.
    Jeg husker meget godt hvor mange bedriftet som varslet "utflytting" dersom vi ikke ble medlem i EU (EF), det var mange det og jævlig mye svartmaling og skremselspropaganda, men hvor mange har egentlig flyttet ut? Det er så langt jeg veit svært få.
    Når en først har kommet i gjennon "papirmølla" så tror jeg det er rimelig greit å være selvstendig næringdsdrivende i Norge (noen får jo aldri frie nok tøyler og lav nok skatt), men litt kjenner jeg til alle "mulighetene" de ved hjelp av dyktige revisorer kan få til (til egen fordel) ::)
    Jeg påstår ikke herved at det er like enkelt for enhver næring her i landet (store som små) å drive med fornuftig overskudd.

Hvor lang arbeidsdag Røkke (gjennomsnittlig) har hatt veit nok hverken du eller jeg, men jeg tviler meget sterkt på at det er 20 timer for det ville svært få greie særlig lenge.
    At han har arbeidet lange dager og mye i oppbyggingen av sitt "imperie" (særlig i starten) tror jeg nok (mer) på, etterhvert så skaffer man seg gode medarbeidere til avlastning.
    Og ja, jeg misunner ikke slike personer sin "lønn" for "utført" arbeid og blander meg heller ikke opp i hvordan og til hva de bruker pengene.
    Derimot "veit" jeg at han har en god del flere uker ferie/fri enn folk flest (må muligens svare/ta noen telefoner i ferien).

En ting som faktisk "irriterer" meg en del, er alle (de negative) reaksjonene på en del av disse folkas såkalte hytteimperier.
    Jeg fatter ikke at det går an.
    Dersom noen har penga (tjent eller arvet på lovlig vis) så må det da kunne være fullstendig fritt frem for hvor store hytter de eventuelt ønsker å bygge, så lenge de får godkjennelse for størrelse,plassering og oppføring.

Mvh.KW

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    KW,jeg har nok aldri vert noen ordkunstner ;) Stil på skolen var sannsynligvis det aller verste jeg måtte gjøre der.

Innlegget mitt var rotete og jeg vet ikke hvor jeg ville med det heller,men det var jo noen som hengte seg på  :D

Jeg spurte om Røkke fordi jeg hører måten mange snakker om mannen på,og deres misunnelse skinner så utrolig lett igjennom.Mener dere han ikke fortjener det eller hva?Er dere klar over hvor mange mennesker han har sikret en jobb og et levebrød?Men er folk takknemlig for at de har et arbeid å gå til? Jeg har enda ikke hørt et takk.............
    Jeg har i løpet av fjoråret vert med på å starte opp 3 aksjeselskap etter at det rederiet som min far og hans bror har byggt opp ble delt.
    Vi kunne godt tatt pengene,kjøpt hus i syden og drukkket rødvin og champagne resten av livet,men det er ingen av oss som ser på det som lykken,så dermed satset vi videre og skaffet endel folk en trygg arbeidsplass.
    Men maken til papirmølle for å komme dit vi er nå håper jeg at jeg aldri får se igjen,og der er så mye vanvittig byråkrati at jeg har ofte spurt meg hvordan folk i det hele tatt gidder å satse i dette landet.Skatter og avgifter blir et selskap belastet med i alle retninger og med det høye kostnadsnivået som er i Norge er det veldig vanskelig å skape noe veldig lønnsomt.I tilleg har vi alle de som sitter og skal kontrolere oss ,og for meg er det en barnevakt tjeneste som er påtvunget og man føler seg som et barn som blir uglesett og må passes på.Beklager om jeg tråkker noen på tærne,men slike  jobber står for NULL verdiskapning! og er en belastning for et selskap idet man må bruke tid på alt papir-arbeidet istedet for å konsentrere seg om det en vil drive med.Jeg har snakket med en del av desse byråkratene i "høyere" stillinger og selv om det er vi som tross alt gjør at de har en jobb og at en kanskje kunne forvente litt service,så har det vert stikk motsatt.Man blir sett ned på,og viss man er så frekk å spørre om de ikke kan skynde litt på prosessen så kan du bite deg i halen på at de snur bunken og din søknad kommer nederst etter at de er ferdig med å slarve seg igjennom sin 2 timers lunchpause.
    Min mening er at Norge hadde vert totalt på steinaldernivå hadde ikke vi hatt all verdien som ligger i oljen.Alle desse olje pengene er med på å betale for et urealistisk høyt kostnadsnivå og for alle "tullejobbene" i dette landet som jeg mener det kan kalles alt dette unødvendige byråkratiet.

Røkke har vel til tider hatt 20 timers arbeidsdag og han har turt og prøvt å skape noe,og det er grunnen til at han kan kjøpe seg fly og lystbåter.
    Det er fritt frem for alle og prøve,men når enkelte snakker med den misunnelige tonen og vil ha noe av pengene gjennom "mer rettferdig deling av godene"(som det heter på sosialistik),men skal selvsagt ikke jobbe for det,da blir det bare utrolig patetisk.
    Slik opplever jeg ENKELTE på venstresiden og i dagens regjering,og min mening er at ingen skulle hatt lov å vere politiker før de hadde hatt en skikkelig jobb i 1 år på en bondegård eller en fabrikktråler, pluss 1 år der de skulle starte opp og drive en bedrift.Da hadde vi kanskje fått litt mer fornuftig styring enn det de presterer nå.
    Og så sier de at det er venstresiden som klager!! :D:D:D

Honkey

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.773
    Og så sier de at det er venstresiden som klager!! :D:D:D

Honkey
    Åh, dumme meg. Rune S tilhører venstresiden. Og jeg som trodde han var en god høyremann :eek:

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    ....og som et apropos til påstanden om klaging på venstresiden i norsk (og internasjonal?) politikk: Vi har et parti som faktisk har vokst seg meget stort basert på at alt er galt: Bensinen er for dyr. Maten er for dyr. Skatten er for høy. Bilene er for dyre. Lovene er for mange og urettferdige. Alkoholen er for dyr. Alle "de andre" får alt, jeg får ikkeno. Innvandrerne sniker i barnehagekøene, boligkøene, og skjønner ikke norsk. Operaen er for dyr og opera er for kjedelig. Nå må jeg slutte før jeg begynner å stemme på det partiet selv ettersom raseriet bygger seg opp her... ;) Hm? Nei, utrolig nok tenkte jeg ikke på SV!

Honkey

Vedlegg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.773
    ....og som et apropos til påstanden om klaging på venstresiden i norsk (og internasjonal?) politikk: Vi har et parti som faktisk har vokst seg meget stort basert på at alt er galt: Bensinen er for dyr. Maten er for dyr. Skatten er for høy. Bilene er for dyre. Lovene er for mange og urettferdige. Alkoholen er for dyr. Alle "de andre" får alt, jeg får ikkeno. Innvandrerne sniker i barnehagekøene, boligkøene, og skjønner ikke norsk. Operaen er for dyr og opera er for kjedelig. Nå må jeg slutte før jeg begynner å stemme på det partiet selv ettersom raseriet bygger seg opp her... ;) Hm? Nei, utrolig nok tenkte jeg ikke på SV!

Honkey
    Hva er det med bokstaven B som tiltaler folk?
    På 60 tallet var BB det heteste sexsymbolet.
    På 70-80 tallet var BBB reolen in
    Nå er det BBBB partiet (Billig Brennevin, Bensin og Bacon)

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.426
    Torget vurderinger
    2
    En ting som faktisk "irriterer" meg en del, er alle (de negative) reaksjonene på en del av disse folkas såkalte hytteimperier.
    Jeg fatter ikke at det går an.
    Dersom noen har penga (tjent eller arvet på lovlig vis) så må det da kunne være fullstendig fritt frem for hvor store hytter de eventuelt ønsker å bygge, så lenge de får godkjennelse for størrelse,plassering og oppføring.

Når det gjelder hyttebygging er det selvsagt ikke greit å bygge etter hjertens lyst bare man har tillatelse fra et eller annet tilfeldig kommunestyre som bare tenker inntekter de neste fire år.
    Man har et ansvar utover dette, for hvordan naturen ser ut ( har du vært på Beitostølen i det siste ? ) og forurensing/ energiforbruk. ( byggebransjen topper både søppel og energilista )

Når det gjelder hyttebyggere som Røkke kan vi snakke om hans rolle som forbilde og mesen. Det hviler ekstra stort ansvar på slike. Han kunne roet ned sitt private forbruk og sponset kultur slik noen rike folk gjorde før.
    ( Nei, Molde fotball teller ikke )

Dessuten tror jeg ikke det er misunnelse som gjør at f.eks Chilenske fiskere ikke liker Røkke. Det er sult.

Tilslutt til Rune; les en bok ! med litt flaks snubler du over en gripende og involverende skildring av fattigdom og så vil du forstå hvorfor det finnes en venstreside.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    De som sitter i kommunestyret (med unntak for Fr.p) tenker lenger frem enn fire år, det ville du oppdage om du satt i et. Fr.p er unntaket, jeg har opplevd at de vil ha viktige saker ang utbygging av store fjellområder vekk fra politikerenes bord, vedtatt en masse og rett til teknisk etat. Men de er unntaket.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Hva er det med bokstaven B som tiltaler folk?
    På 60 tallet var BB det heteste sexsymbolet.
    På 70-80 tallet var BBB reolen in
    Nå er det BBBB partiet (Billig Brennevin, Bensin og Bacon)
    Dust!
    Det er da opplagt!

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Når det gjelder hyttebygging er det selvsagt ikke greit å bygge etter hjertens lyst bare man har tillatelse fra et eller annet tilfeldig kommunestyre som bare tenker inntekter de neste fire år.
    Man har et ansvar utover dette, for hvordan naturen ser ut ( har du vært på Beitostølen i det siste ? ) og forurensing/ energiforbruk. ( byggebransjen topper både søppel og energilista )

Når det gjelder hyttebyggere som Røkke kan vi snakke om hans rolle som forbilde og mesen. Det hviler ekstra stort ansvar på slike. Han kunne roet ned sitt private forbruk og sponset kultur slik noen rike folk gjorde før.
    ( Nei, Molde fotball teller ikke )

Dessuten tror jeg ikke det er misunnelse som gjør at f.eks Chilenske fiskere ikke liker Røkke. Det er sult.

Tilslutt til Rune; les en bok ! med litt flaks snubler du over en gripende og involverende skildring av fattigdom og så vil du forstå hvorfor det finnes en venstreside.

Egentlig fattigdom finnes naturligvis ikke i Norge. Selvsagt er det noen som har mindre enn andre, men slik skal det naturligvis være. Innsats og stå-på-vilje skal jo lønne seg.

Når det gjelder hyttene dere nevner, er det jo en del som ikke er pent rent estetisk vurdert. Men folk må da få gjøre som de vil. I Norge er missunnelsen sterkere enn kjønnsdriften. Det har vi visst lenge. Dere eks-stalinister (sorry høvding) elsker selvsagt alle inngrep i folks personlige frihet, men dere vil vel ikke gjøre landet om til en eneste Gulag?

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Når det gjelder den evige debatten om høyresiden og venstresiden så har vel begge sider endel rett angående andre siden. De til høyre har sin egoisme, de vil ha mindre skatt fordi de ofte tjener bra og vil beholde pengene sine selv. De på venstresiden har ofte ( ikke alltid, det finnes noen idealister) lavere inntekt, og synes at de som tjener bra burde dele litt mer med alle de andre. Jeg synes begge sider er like "gode" her og fremstår som omtrent like egoistisk på sin måte.
    Jeg kan finne saker som jeg støtter ved de fleste partier, og også saker jeg er helt imot. Jeg synes det er litt rart at såpass mange så lett finner seg et parti eller en side og holder seg til denne sidens syn i de fleste saker. Jeg vingler mer rundt fra side til side fra sak til sak. Derfor er det ofte et problem når man skal stemme, jeg kunne ofte heller ønsket å stemme på sak, enn på en gruppe personer som noen andre ( som jeg ikke på noen måte har styring over) har plukket ut og satt på en liste.
    Hvilket demokrati er det egentlig, å kunne velge mellom en 10-15 forskjellige forhåndslagde lister, med liten eller ingen mulighet til stryking, omrokering, og oppføring av andre navn?

Venstresiden har nok ofte mer sympati med de svake, men dessverre er det også en del naivitet angående hvem som faktisk trenger hjelp og på hvilken måte. Høyresiden synes vel i større grad folk får klare seg selv, og da kan man bli litt kynisk i forhold til de som faktisk trenger hjelp.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Problemet med venstresiden er at de tror alle vanskeligheter kan løses ved hjelp av en lov eller et inngrep i enkeltmenneskets frihet. Derfor kan liberalt sinnete mennesker aldri stemme sosialistisk. Staten bør være mest mulig usynlig og den enkelte borger bør i størst mulig grad kunne styre sitt eget liv og levnet. Kapitalismen er den eneste sikkerheten for et rettferdig samfunn. Sosialismen i all sin gru er død etter tallrike mislykkete forsøk (Sovjet, Kina, Cuba, DDR). Et spesielt problem i Norge er at mange gamle kommunister fra NKP og AKP har gått inn i Ap, LO eller SV. Derfra styrer de skuta med sikker hånd i totalitær retning og tvinger vanlige folk til å stemme FrP. Intelligentsiaen vil trolig fortsatt holde seg i Venstre og Høyre.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    De som sitter i kommunestyret (med unntak for Fr.p) tenker lenger frem enn fire år, det ville du oppdage om du satt i et. Fr.p er unntaket, jeg har opplevd at de vil ha viktige saker ang utbygging av store fjellområder vekk fra politikerenes bord, vedtatt en masse og rett til teknisk etat. Men de er unntaket.

He, he artig så stille venstresiden blir etter kl 1500. Tør vi gjette på at deres lønn betales over våre skattesedler. Jeg var for øvrig ikke klar over at de brukte PC i det vernete arbeidslivet.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Er ikke på jobb. Jeg er bare lei sola.

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.426
    Torget vurderinger
    2
    He, he artig så stille venstresiden blir etter kl 1500.  Tør vi gjette på at deres lønn betales over våre skattesedler.  Jeg var for øvrig ikke klar over at de brukte PC i det vernete arbeidslivet.
    Det er klart det må idealister til når viktige arbeidsplasser som ikke betales ordentlig ( men over skatteseddelen ) skal besettes, men de fleste av disse har vel ikke tid til å sitte å taste skit på OT.
    Selv er jeg selvstendig næringsdrivende og må følge litt med på korrespondansen av og til, har "laptop-ferie"

Når det gjelder den evige debatten om høyresiden og venstresiden så har vel begge sider endel rett angående andre siden. De til høyre har sin egoisme, de vil ha mindre skatt fordi de ofte tjener bra og vil beholde pengene sine selv. De på venstresiden har ofte ( ikke alltid, det finnes noen idealister) lavere inntekt, og synes at de som tjener bra burde dele litt mer med alle de andre.
    Arild Rønsen gjorde engang en reportasje fra en brun pub rett ved Oslo S som jeg burde huske navnet på. Midt i kontortida på en hverdag fant han fullt av folk med røyk, øl og kaffe. Nesten alle var trygda, og nesten alle stemte på n'Carl og a'Liv. De kunne man stole på.
    Carl og Liv hadde samme året trygdereduksjoner og svekket arbeidsrett på programmet, så fullt så enkelt som du vil ha det til er det vel ikke.

Men jeg kan ikke forstå at ikke du kan la din nåværende hudfarge også bli din politiske farge slik du stiller opp motsetningene Komponenten  ;), jeg mener hva vil du helst bli husket som ?
    Egoist eller en som synes at verden hadde vært et bedre sted om vi delte litt med hverandre  ?

edit: Arild , ikke Anders...

Vedlegg

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Det er klart det må idealister til når viktige arbeidsplasser som ikke betales ordentlig ( men over skatteseddelen ) skal besettes, men de fleste av disse har vel ikke tid til å sitte å taste skit på OT.
    Selv er jeg selvstendig næringsdrivende og må følge litt med på korrespondansen av og til, har "laptop-ferie"

Arild Rønsen gjorde engang en reportasje fra en brun pub rett ved Oslo S som jeg burde huske navnet på. Midt i kontortida på en hverdag fant han fullt av folk med røyk, øl og kaffe. Nesten alle var trygda, og nesten alle stemte på n'Carl og a'Liv. De kunne man stole på.
    Carl og Liv hadde samme året trygdereduksjoner og svekket arbeidsrett på programmet, så fullt så enkelt som du vil ha det til er det vel ikke.

Men jeg kan ikke forstå at ikke du kan la din nåværende hudfarge også bli din politiske farge slik du stiller opp motsetningene Komponenten ;), jeg mener hva vil du helst bli husket som ?
    Egoist eller en som synes at verden hadde vært et bedre sted om vi delte litt med hverandre ?

Hovedpoenget er få folk i lønnet arbeid, og der er høyresiden bedre enn venstresiden. Å dele ut trygder i øst og vest blir som å pisse i buksa for å holde varmen.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Hovedpoenget er få folk i lønnet arbeid, og der er høyresiden bedre enn venstresiden.  Å dele ut trygder i øst og vest blir som å pisse i buksa for å holde varmen.
    Mens det å argumentere slilk du gjør er som å pisse i motvind! :D:D:D

Honkey!

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6

Men jeg kan ikke forstå at ikke du kan la din nåværende hudfarge også bli din politiske farge slik du stiller opp motsetningene Komponenten  ;), jeg mener hva vil du helst bli husket som ?
    Egoist eller en som synes at verden hadde vært et bedre sted om vi delte litt med hverandre  ?

Min nåværende hudfarge er en mellomting av rosa og brun... mest brun faktisk med litt rosa skjær...kanskje ikke helt optimalt... ;)

Er helt klart for deling, til en viss grad, men det kan bikke litt over og, for mange er for lite villige til å bidra med det de kan... og lar andre ta støyten. Ikke bra det heller.

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.426
    Torget vurderinger
    2
    Hovedpoenget er få folk i lønnet arbeid, og der er høyresiden bedre enn venstresiden.  Å dele ut trygder i øst og vest blir som å pisse i buksa for å holde varmen.
    Det er vel blitt venstrepolitikk å flagge ut lønnsomme foretak også nå da eller ?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Jeg husker en politisk vitsetegning fra 80-tallet, hvor Gro og Kåre satt på venterommet på patentkontoret med hver sin oppfinnelse. På gro sin sto det: -Putt på en krone, og maskinen går i 5 minutter. På Kåre sin sto det: -Drei håndtaket i 5 minutter og det kommer en krone ut.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn