Vepsebol

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg kunne trenge noen tips om fjerning av vepsebol.

Det er litt kinkig fordi det sitter i luftrøret fra kjøkkenvifta. Beslag med gitter er naturligvis støpt fast i veggen. Røret er av "alumininumsfolie"-typen, bøyd flere ganger, og ca. fire meter langt. Det er en ting å drepe vepsen, men bolet hindrer luftgjennomstrømmingen.

Hva gjør jeg? Noen idèer?

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
drep for all del vepsen før du tar ut bolet. går det ikke ann å plukke fra hverandre røret??

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Hehe, den morsomste måten å kvitte seg med vepsebol på er definitivt noen kraftige kinaputter. Tigerskott f.eks. Men om det lar seg gjøre i ditt tilfelle er et annet spørsmål...

Z

Zomby_Woof

Gjest
Røret er selvfølgelig snekret inn i en trekasse, men jeg kommer til det hvis tar av filteret på vifta.

Det kan jo bli underholdende nok å dra vepsebolet inn på kjøkkenet uten å drepe vepsen først.

Holder det med feltuniform, hette, vindvotter og vernemaske?

;)

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Æsj, nå har jeg også fått vepsebol :mad:. Inni veggen. Må ut i kveld og spraye jævelskapen.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.773
Bruk støvsugeren til å fjerne bolet. Med veps, men husk at de kan overleve.
Et tips for å redusere risken for vepsebol i huset; drep de svære beistene av noen veps en ser tidlig på sommeren. De er dronninger på leit etter en passende tomt.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.430
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Noe jeg har prøvd som virker----hvis du har tilgang til inngangen til bolet.

Spray en god dæsj med skikkelig insektsspray (Anbefaler her gode gamle DDT eller en fjøsspray) også tar du litt byggeskum og tetter åpningen(Fyller hele bolet). Det hele kan stå å godgjøre seg litt før du plukker ned og kaster hele dritten.

Mvh
OMF

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Vil anbefale et insektsmiddel som heter permetrin. Ufattelig effektivt.

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Anbefaler her gode gamle DDT eller en fjøsspray
DDT ble forbudt å bruke allerede i 1969 i Norge...

1. Det var en grunn til det..
2. Hvor i all verden regner du med å kunne kjøpe dette utdaterte kjemikaliet ?
3. De nye insektsmidlene som brukes til å behandle fjøs og driftsbyggninger er langt mer effektive enn gamle syndere som DDT

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Pelias har en insektspray som er uhyre effektiv, Pelias Universal Insektspray.
Denne er uhyre effektiv, det klarer seg med at du sprayer litt på åpningen på vepsebolet.

Sikkert en fordel å slippe å bruke flere flasker med tanke på at dette bolet sitter i direkte tilknytning til kjøkkenet.

Gudd løkk!

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
3
Vil anbefale et insektsmiddel som heter permetrin. Ufattelig effektivt.
Jepp! Kan bekrefte at permetrin er meget bra. Og den skal også ha en repellerende effekt som holder dem unna, det har funka veldig bra på vår veranda, har sett at noen veps og andre insekter har kommet flyvende for så å bråsnu omtrent der jeg sprayet RIKELIG med permetrin i våres ;D
Meget godt fornøyd med permetrin.

Men om den er sterk nok til å ta knekken på et helt bol fort nok veit jeg ikke, høres uansett ut som en god ide med beskyttelsesutstyr ::) Og kanskje tette igjen inngangen som foreslått, hvis du kan se denne da?

A

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.308
Sted
Østfold
Det høres ut som du har vepsebolet nær rista i veggen slik at det er vanskelig å få tilgang fra andre siden?

Jeg ville hektet av røret inne, skjøtet det med et rør som gikk ut av vinduet og behandlet skiten med insektsmiddel noen timer først.

Dersom røret er solid vil det være mulig å brenne ut bolet, men det kan være litt risikabelt. Kloakkstaking kan sikkert også fungere. Da vil det la seg fjerne med støvsuger. Men er det er normalt 6" eller 8" rør er nok bolet såpass stort at det er ganske hardt i midten så det må trolig parteres.

hugin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Radar gjør jobben, har kverka store bol med det.
Ta dem om kvelden når de er rolige.

Du bør få ut alt, lukta vil nemlig tiltrekke seg nye "gjester" neste år...

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det ser (høres) ut som om Radar gjorde jobben hos meg også.

Nå kommer jobben med å stake faenskapen ut av veggen. Tro meg, død veps stanker lik.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.308
Sted
Østfold
Mitt første egne hjem var en glissen leilighet er veps kom inn i stua. Da vi kom hjem fra jobb en dag kverket vi 120 veps med støvsugeren. Daglig var det minst 30-40 halvsløve veps på gulvet og på veggene. Savner det ikke når jeg tenker meg om :eek:

T

theStig

Gjest
Når jeg skiftet panel og etterisolerte den ene gavl-veggen på huset så kom det fram et vepsebol inne i veggen mellom to stendere som sikkert var 60x100 cm! Fyllte hele hulrommet i veggen (der det engang var flis). Synd jeg ikke tok noe bilde av det. Imponerende byggverk! Heldigvis var vepsen ikke der nå jeg rev....

Topp Bunn