Vera Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel ett IKKE problem :)
    Nå er det jo noen år mellom din og min Audio Research så min tilbyr selvsagt full balansert XLR på 4 av ingangene og 2 av utgangene.
    Så kanskje heller tenke på en oppgradering på den fronten?

    Uansett, så er det ikke noe problem med overganger som du nevner.

    Tenker ihvertfall at det er liten grunn sånn som Vera er tenkt og konstruert å velge noe annet enn det som gir minst mulig støy.

    Mener å huske når jeg hadde en gammel DP, sånn rundt årtusenskifte, så hadde den også bare XLR inn :)
    Eg må nok ha betre grunnar for å oppgradere frå ein SP10 enn manglande XLR-utgangar... Trur ikkje ARC har riaa som matchar den innebygde, om ein då ikkje skal gå for dei aller villaste riaamodellane.
    Støy er ikkje noko problem, spesielt ikkje når høgtalarane mine er såpass tungdrivne.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er interessant å se på hvorfor flere foretrekker rør i kjeden og se om dette muligens er noe man kan "løse" (i mangel på bedre ord) på andre måter. F.eks vil andre harmonisk forvrengning tilfører en dose med varme/fylde/mykhet. Så kan man spørre seg hvorfor det er foretrukket, om det er relatert til andre områder som kan forbedres og hvorvidt en slik utbedring vil fjerne behovet for det. Og/eller om det er noe som burde være justerbart i forhold til type musikk man lytter til. Det er flere aspekter her som spiller inn som kan være vesentlig å se på.
    Dette er eit enormt felt som vi har for lite forskning på. Men det er ressurskrevjande å gå i gong med å finne ut av slikt.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Kan røpe så mye at det jobbes med et produkt som vil kunne fungere som DAC, forforsterker og med DSP mulighet. Noe mer enn det kan ikke deles per dags dato.
    I2S HDMI-inngang pleeeease 🥺
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Eg må nok ha betre grunnar for å oppgradere frå ein SP10 enn manglande XLR-utgangar... Trur ikkje ARC har riaa som matchar den innebygde, om ein då ikkje skal gå for dei aller villaste riaamodellane.
    Støy er ikkje noko problem, spesielt ikkje når høgtalarane mine er såpass tungdrivne.
    Skal snart teste ut hvordan det blir med Conrad Johnson ART Preamlifier, og den er jo kun RCA, men sannsynligvis like god eller bedre enn ARC sin LS28 :)
    Bare få byttet ut litt kondensatorer først :)

    Så det blir spennende å så hvor mye godlyd man klarer å trylle ut av Vera med ennå mer rør i forkant :)
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    ARTen er veldig god, og tjue år yngre enn min gamle SP10. Trur eg har høyrt sorten, men er usikker på om eg blandar han saman med ein annan.
    Han har vel ikkje riaatrinn?
    Nei, ikke noe RIAA i den. Det er en todelt pre hvor hver kanal har sitt kabinett. Kun datakabel mellom enhetene.
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Vera Audio P400/1000 har ankommet heimen og fyrt opp.
    Dette blir en artig og spennende opplevelse er jeg rimelig sikker på når produsenten er Armand Aanekre. Han har definitivt kontroll og peiling på å lage solide, avanserte byggverk.
    Forsterkeren blir nøye sammenlignet med forsterkere som: Musical Innovation 17 Dual Mono Balanced, Neurochrome Modulus-286, EVAL1 kit (Purify 1ET400A basert) og Audio Research REF 160M monoblokker. Lydkilder er f.eks. CD spiller, TIDAL HiFi, Forsell platespiller, Audirvana sw via Mac med USB, NRK1 nettradio. Bortsett fra platespilleren kjøres lyden inn i en Stello D700 DAC/Musical Innovation pre 23.5/Audio Research REF 6 SE/DAC9. Det blir difinitivt noen spennende dager i vente. Beskrivelse/inntrykk kommer.

    Edit 4.9: P400 er en utlåns forsterker. Testoppsettet er lokalisert hos flere.
     
    Sist redigert:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Blir spennende å høre dine inntrykk :)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    @Armand : Jeg har oppdaga et "fenomen" med min P150/600 RS. Jeg bruker trigger-inngangen fra forforsterker siden det ble litt plagsomt at P150/600 RS automatisk går i standby etter tre timer. Men etter en viss tid ser jeg at det hvite lyset i front begynner å blinke. Her er en demonstrasjonsvideo over hvordan det ser ut (beklager elendig kvalitet, men nok til å få fram poenget).

    Jeg har funnet ut at det er trigger-inngangen som forårsaker denne blinkingen. For når jeg napper ut trigger-kabelen så forsvinner blinkingen og det er stabilt hvitt lys igjen. Her er en annen demonstrasjonsvideo over hvordan det da ser ut (beklager elendig kvalitet, men nok til å få fram poenget).

    Jeg har tenkt at det kanskje kan være at P150/600 RS etter tre timer uten signal inn prøver å gå i automatisk standby, men klarer det ikke, og blir da stående å pulsere og at dette vises som at det hvite lyset blinker. Strengt tatt burde vel da denne blinkingen stoppet når man mater forsterkeren med signal igjen, men det gjør den ikke. Forsterkeren spiller helt fint, men det hvite lyset fortsetter å blinke.

    For ordens skyld: Det merkes ikke på noen som helst måte på selve forsterkeren noe annet enn at dette hvite lyset blinker. Forsterkeren spiller helt fint. Men om dette er normalt bør det kanskje stå noe om det i bruksansvisningen.
     

    fenrik

    Fersking
    Ble medlem
    04.07.2020
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Sted
    Malmö, Sweden
    @Armand : Jeg har oppdaga et "fenomen" med min P150/600 RS. Jeg bruker trigger-inngangen fra forforsterker siden det ble litt plagsomt at P150/600 RS automatisk går i standby etter tre timer. Men etter en viss tid ser jeg at det hvite lyset i front begynner å blinke. Her er en demonstrasjonsvideo over hvordan det ser ut (beklager elendig kvalitet, men nok til å få fram poenget).

    Jeg har funnet ut at det er trigger-inngangen som forårsaker denne blinkingen. For når jeg napper ut trigger-kabelen så forsvinner blinkingen og det er stabilt hvitt lys igjen. Her er en annen demonstrasjonsvideo over hvordan det da ser ut (beklager elendig kvalitet, men nok til å få fram poenget).

    Jeg har tenkt at det kanskje kan være at P150/600 RS etter tre timer uten signal inn prøver å gå i automatisk standby, men klarer det ikke, og blir da stående å pulsere og at dette vises som at det hvite lyset blinker. Strengt tatt burde vel da denne blinkingen stoppet når man mater forsterkeren med signal igjen, men det gjør den ikke. Forsterkeren spiller helt fint, men det hvite lyset fortsetter å blinke.

    For ordens skyld: Det merkes ikke på noen som helst måte på selve forsterkeren noe annet enn at dette hvite lyset blinker. Forsterkeren spiller helt fint. Men om dette er normalt bør det kanskje stå noe om det i bruksansvisningen.
    Jag har också en P150/600 och använder trigger-ingången. Har inte märkt av att lampan börjar blinka.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det tok lang tid før jeg begynte å legge merke til det, men til vanlig har jeg utstyret påslått konstant. Fredag kveld hadde jeg en omkobling, så da var utstyret avslått en liten stund. Blinkingen kom ikke tilbake før godt utpå ettermiddagen i dag, så det går kanskje opp mot to døgn før blinkingen kommer. Og da nappa jeg ut trigger-kabelen og putta den tilbake, og så var det hvite lyset stabilt igjen.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Jeg mistenker at blinkingen kommer av at forsterkeren har stått på i 48 timer ja. Denne funksjonen har vi bygd inn i Vera forsterkerne for å "minne" brukerne på at det er lurt å skru av forsterkeren når den ikke er i bruk.
    All elektronikk og spesielt effektforsterkere som har en god del store elektrolyttkondensatorer har ikke godt av å stå på kontinuerlig. Levetiden på en kondensator har direkte sammenheng med temperatur over tid, og alle forsterkere blir jo varme når de står på. Også klasse D.
    Kan man la kondensatorene hvile på romtemperatur når forsterkeren ikke er i bruk så øker levetiden tilsvarende, og typisk kan forsterkeren i de aller fleste tilfeller være avslått minst 2/3 deler av tiden gjennom et år. Levetiden til produktet vil da øke med tre ganger.

    Det er altså meningen at det blinkende hvite lyset skal være "litt" irriterende. Det er imidlertid nok å skru av i 2 sekunder og så skru på igjen så har man nye 48 timer før man får en ny "påminnelse".
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Takk for nyttig og oppklarende info, @Armand :) Det kan nok være lurt å skrive en setning eller to om dette i bruksanvisningen også, for de fleste (i likhet med meg selv) vil nok tro at det er noe feil med forsterkeren når det hvite lyset blinker ;) (og ja, jeg har lest bruksanvisningen :D )
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har selv Trinnov Amplitude8M med Ncore NC500 or Trinnov Ampltiude8 med Ncore NC1200. Disse gir ingen tilbakemelding på at de bør slås av, men jeg slår dem av når de ikke er i bruk (via trigger). Ser ingen grunn til å la forsterkere basert på Ncore NC500/NC1200 være påslått til evig tid, det gir ingen gevinst. De er i utgangspunktet perfekt i lyden rett fra standby. Enkelte påstår det tar 1 min før de yter 100%. Men som nevnt ovenfor her også. Det er meningsløst å la dem stå på døgnet rundt.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Egentlig helt enig i det, @TGB , men jeg har nok innarbeida meg noen (u)vaner/nevroser fra den tida da oppvarmingstid var et "issue", og har fortsatt i samme sporet selv om det nå ikke er noe poeng lenger.
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    NC500 måler faktisk noe bedre når den er kaldere, og det var noe av grunnen til at vi la mye jobb ned i å holde modulene så kjølige som mulig med ekstra kjøleblokker og vifter.
    Purifi's 1ET400A moduler måler så bra at jeg ikke klarer å måle noen forskjell på varm og kald.

    Det har det skjedd en glipp i manualen ser jeg ja. På P400/1000 modellen er informasjonen om det blinkende lyset med, men på P150/600 har den blitt borte.
    Det skal vi ordne og takk for tipset :)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har et par nCore NC400 monoblokkdr. Mellomtonen kommer ikke ordentlig på plass før de har vært i gang i en time eller to.

    Johan-Kr
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har et par nCore NC400 monoblokkdr. Mellomtonen kommer ikke ordentlig på plass før de har vært i gang i en time eller to.

    Johan-Kr
    Har ikke merket noe til det på NC500/NC1200 i det minste.
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Vera Audio P400/1000 effektforsterker, lytte inntrykk fra søndre Vestfold:

    Forsterkeren ble testet i stereo oppsett. P400/1000 ble pakket ut og med en gang kjennes det at her oser det av kvalitet, en tung sort elegant aluminiumsblokk, bare utseende jekker opp forventningene. «Testpanelet» bestod av 4-5 mannfolk med alle ganske solid hifi erfaring og meget varierende musikksmak, alt fra klassisk, korsang, jazz, blues, pop, prog rock og elektronika, alle med helt ulike anlegg i heimen. Test oppsettet var fordelt på 2 steder, min kjellerstue og ei normal stue i et annet hus.

    Konklusjon 1: Vera P400/1000 leverer lyd av svært høy klasse uansett hva slags kilder eller type musikk som avspilles, typisk er også at den har evnen til å skille de gode og mindre gode innspillinger.

    Gain bryteren stod for det meste i midten eller et hakk over (24). Utstyret P400/1000 ble sammenlignet med er av høy klasse så grunnlaget for uttalelsene fra gutta skal det ikke være noe i veien med. Uttrykk som oftest ble brukt: stålkontroll, rent, høy presisjon, og masse detaljer. Forsterkeren leverer med solid kraft, har dybde, presis bass, flott bredde, åpent og svært gode dynamiske egenskaper. Vokaler står klokkeklart fram der de skal i lydbildet. Innspillinger generelt blir nådeløst avslørt. Det er driv og kraft, ingen problemer med å presentere musikken gjennom de høyttalerne som ble koblet til (Response Grand/Sonus Faber Cremonese/Focal 1008 Be). P400/1000 er selvskreven på enhver shortliste om ny effektforsterker skal kjøpes inn. I løpet av en ettermiddag/kveld med godt pådrag, ble forsterkeren ganske varm uten at viftene startet.

    Et nanogram malurt i begeret: Noen ganger kan gjengivelsen av stemmer virke noe tynn og slank, men aldri skarp mente noen. Litt mangel på musikalitet forhold til rørforsterkeren til Audio Research og Musical Innovation (klasse A) mente noen. Generelt kan det virke som at det savnes litt kropp/klangkarakter. For noen instrumenter (gitar/cello/fiolin) kan det også hevdes at noe av den naturlige klangstrukturen er mindre tilstede. Men, dette handler vel til syvende og sist hva hver enkelt foretrekker.

    Konklusjon 2: Verdensklasse må dette være. Uslåelig ytelse i forhold til pris. Bunnsolid norsk byggverk. Ingeniørkunst.

    Konklusjon 3: Diskusjonene her på sentralen har vært innom temaene om hvilken betydning måleresultater har å si for gjengivelse av lyd, den diskusjonen tok ikke vårt panel opp.

    (se oppsettet i innlegg #373)
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Etter å ha hatt Vera P400/1000 en liten stund har jeg til stadighet vendt tilbake til å bruke CJ rør ampene da jeg synes de frembringer mer magi.
    Så begynte det å komme spennende lesning rundt P150/600. Så da endte det opp med to slike på lån.

    Der var jo noe av det jeg synes manglet i P400/1000 i toppen, men igjen manglet noe av det jeg elsket med P400/1000 i bunnen.

    Ingen av disse matcher i mine ører CJ på mellomtonen og diskanten, men P150-600 er nærmest av disse på det området.

    Det jeg ikke hadde sett for meg er hvor bra match det ble å bruke P400/1000 til å drive "low end" og CJ på toppen.
    Dette sitter som ett skudd etter å ha gain matchet disse. Siden Vera er så omgjengelig på dette området ble det lettere enn hva jeg hadde sett for meg.

    Det beste fra to verdener :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har flere ganger lurt på om man mister litt av rør-magien ved å la klasse D spille bassen. Mange rør-huer har sagt ja til det, men det du skriver her gir gjerne håp til mange av dem som er lei pudding-bass og fortsatt vil ha den magien i toppen:)

    Jeg har fundert litt på om jeg skal teste Purifi opp mot Ncore 400 på diskanten for å se om det er noe forskjell der. Noen som har testet?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Én ting jeg synes er verdt å nevne for alle som tester forsterkere back-to-back med andre forsterkere og som belager sin hifi rundt EQ;

    Ta en målemikrofon og plasser den i nærfelt til høyttaleren for å måle direkterespons med de forskjellige forsterkerne. Impedans-forløpet til en forsterker kan påvirke frekvensresponsen fra høyttalerne såpass mye at det blir veldig hørbart. Bruker man uansett EQ kan det være en fornuftig idé å matche responsen under sammenligning av forsterkerne slik at man ikke velger vekk den mest egnede basert på tilfeldig impedanseforløp som kan slå heldig/uheldig ut avhengig av hva man spiller, dagsform, plassering osv.
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Jeg har flere ganger lurt på om man mister litt av rør-magien ved å la klasse D spille bassen. Mange rør-huer har sagt ja til det, men det du skriver her gir gjerne håp til mange av dem som er lei pudding-bass og fortsatt vil ha den magien i toppen:)

    Jeg har fundert litt på om jeg skal teste Purifi opp mot Ncore 400 på diskanten for å se om det er noe forskjell der. Noen som har testet?
    Det er som å tulle med religion, så sannsynligheten for at alle er enige om noe lar seg ikke gjøre.
    Så det er godt å ikke være troende, bare følge det som passer meg best :)

    Det er heller ikke gitt at dette vil være det beste valget til enhver tid i alle oppsett, men hos meg fungerer det utmerket.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.173
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har flere ganger lurt på om man mister litt av rør-magien ved å la klasse D spille bassen. Mange rør-huer har sagt ja til det, men det du skriver her gir gjerne håp til mange av dem som er lei pudding-bass og fortsatt vil ha den magien i toppen:)
    Har aldri hørt noen rørforsterkere matche bassgjengivelsen i en fornuftig klasse D fra de senere år, nei. Der er forsterkere som f.eks. Vera helt soleklare vinnere.
    For enkelte av oss er det fra mellomtonen og opp, gode rørforsterkere oppleves å ha sine største forser.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    2.245
    Et nanogram malurt i begeret: Noen ganger kan gjengivelsen av stemmer virke noe tynn og slank, men aldri skarp mente noen. Litt mangel på musikalitet forhold til rørforsterkeren til Audio Research og Musical Innovation (klasse A) mente noen. Generelt kan det virke som at det savnes litt kropp/klangkarakter. For noen instrumenter (gitar/cello/fiolin) kan det også hevdes at noe av den naturlige klangstrukturen er mindre tilstede. Men, dette handler vel til syvende og sist hva hver enkelt foretrekker.
    Mange takk for tilbakemelding Nauturlig.
    Ikke sikkert det trengs, men har allikevel lyst til å komme med en kommentar angående "malurten". Og forhåpentligvis uten å starte igang en egen diskusjon om det...

    Smak og behag er nok en del av årsaken som du er inne på. Gjerne i forhold til musikktype man lytter mest til og hva man er blitt vant til. Men jeg tror det er en annen årsak som spiller mye inn her. Og det er hvordan høyttaleren måler frekvensmessig i rommet de står i foruten andre målemessige viktige kriterier til høyttaleren. Kropp, fylde, klangkarakter osv. påvirkes veldig mye av frekvensresponsen og akustikken i rommet.

    Frekvensmessige (og tidsmessige) avvik endrer tonaliteten. For lite eller for mye nivå i ulike frekvenser påvirker lyden gjerne langt mer enn matching mellom komponenter. Det er vanlig med flere dB avvik i både brede og smalere områder. Dette endrer seg også ulike steder i rommet. Derfor er det ikke merkelig at f.eks noen opplever veldig nøytral elektronikk som klinisk og kjedelig, mens andre har ikke den erfaringen. Man lytter rett og slett til ulike oppsett som varierer veldig mye. I tillegg kommer styrker og svakheter i høyttalerkonstruksjonen som forvrengning, sammenheng/homogenitet, diffraksjon, spredning og annet inni bildet.

    Når oppsett varierer så mye og i tillegg folk hører på innspillinger med ulik kvalitet, så kan man spørre seg hva man skal tilby som passer alle? Egentlig blir det en umulig oppgave med type forvrengning eller fravær av hørbar forvrengning fra elektronikk. Her tror vi at løsningen ligger mer i å tilby mulighet til å endre det frekvensmessige selv til rom og musikk. Og utvikle høyttalere som unngår diverse svakheter og klarer å frigjøre seg fra rommet i større grad enn konvensjonelle høyttalere. Så kunne man sikkert også ha gitt muligheten for å legge til f.eks noe andre harmonisk forvrengning i ulike styrker siden forvrengning er tross alt noe eget.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.261
    Antall liker
    6.336
    Sted
    Under stjernene
    Jeg har et par nCore NC400 monoblokkdr. Mellomtonen kommer ikke ordentlig på plass før de har vært i gang i en time eller to.

    Johan-Kr
    Satt sammen et par nCore NC400/SMPS600, det ble dessverre bare lyd ikke musikk sammenlignet med min referanse (klasse D)
    Det er nok mer enn selve forsterkermodulen som har betydning.
    Dessverre kom Vera på banen for sent for meg.
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Etter ha byttet fra Piega Classic 80.2 til MBL 116 F så får jeg i hvertfall Vera P400/1000 til å blinke rødt før det er ubehagelige volum. Så kreftene tilgjengelig kan sikkert diskuteres for de som vil det. Men den gjør en god jobb i bassen, og CJ en ennå bedre jobb i mellomtone/diskant.
    Men fy F så digg det låter :)
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Etter ha byttet fra Piega Classic 80.2 til MBL 116 F så får jeg i hvertfall Vera P400/1000 til å blinke rødt før det er ubehagelige volum. Så kreftene tilgjengelig kan sikkert diskuteres for de som vil det. Men den gjør en god jobb i bassen, og CJ en ennå bedre jobb i mellomtone/diskant.
    Men fy F så digg det låter :)
    Med følsomhet på 82 dB skal det litt til også. MBL 116 F har imidlertid et meget snilt impedansforløp så hvis du trenger mer effekt kan du brokoble. Men da må du nok brokoble CJ forsterkerne også. Hvilken effekt harCJ forsterkerne?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    2.245
    Skal man f.eks oppnå å spille like høyt med høyttaler med følsomhet på 82 dB som en høyttaler med følsomhet på 85 dB (som Arve har), så må man doble effekten. Sammenligner man med en høyttaler med følsomhet på 88 dB, så kreves det fire ganger så mye effekt for å spille like høyt.

    MBL 116F ser ut til ikke gå under 4,8 Ohm i impedanse.

    I stereo leverer P400/1000 dette med ulike impedanser.
    Watt vs impedance stereo mode.jpg


    Og her brokoblet:
    Watt vs impedance bridged mode.jpg
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    I følge målingene gjort her: https://www.soundandvision.com/cont...-5-channel-surround-sound-system-measurements
    så faller impedansen ikke lavere enn 6,6 Ohm i bassen (og 4,8 Ohm i diskanten).
    Med to stk. P400 som bassforsterkere i et biampings oppsett med CJ i toppen så kan P400 brokoblet levere 2kW før den klipper. Da burde det vel holde?Utfordringen er at man må jekke opp effekten like mye på forsterkerne i toppen også.
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    I følge målingene gjort her: https://www.soundandvision.com/cont...-5-channel-surround-sound-system-measurements
    så faller impedansen ikke lavere enn 6,6 Ohm i bassen (og 4,8 Ohm i diskanten).
    Med to stk. P400 som bassforsterkere i et biampings oppsett med CJ i toppen så kan P400 brokoblet levere 2kW før den klipper. Da burde det vel holde?Utfordringen er at man må jekke opp effekten like mye på forsterkerne i toppen også.
    Det er mer enn nok effekt for meg, og det spiller mye høyere enn hva jeg i utgangspunktet skulle ha behov for. Var bare at jeg måtte jekke opp litt for å høre hvordan det låt når man dro på litt utover det vanlige. Ble bare litt overrasket da den begynte å blinke, men det er helt uproblematisk for meg,og sannsynligvis noe naboen er glad for :)

    Men komboen Vera og CJ låter amazing!
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Vera Audio P150/600 RS (Reference Series) er i hus, testes noen dager i det samme oppsettet/opplegget som P400/1000 ble testet i forrige runde. Spennende.
    Det hører med til historien at forrige test av P400/1000 resulterte i at en av testdeltagerne kjøpte.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Etter ha byttet fra Piega Classic 80.2 til MBL 116 F så får jeg i hvertfall Vera P400/1000 til å blinke rødt før det er ubehagelige volum. Så kreftene tilgjengelig kan sikkert diskuteres for de som vil det. Men den gjør en god jobb i bassen, og CJ en ennå bedre jobb i mellomtone/diskant.
    Men fy F så digg det låter :)
    Med meg er det ubehageleg fyrst, og så blinkar raudelyset etterpå... sjølv om MBL 101E er meir tungdrivne. Men det er vel eit spørsmål om personleg smak, tenkjer eg.
    Digg ja, der er vi heilt på linje.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn