Vera Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Vera Audio P150/600 RS (Reference Series) er i hus, testes noen dager i det samme oppsettet/opplegget som P400/1000 ble testet i forrige runde. Spennende.
    Det hører med til historien at forrige test av P400/1000 resulterte i at en av testdeltagerne kjøpte.
    Det overrasker meg om det ikke blir handel denne gangen også.
    Jeg klarer liksom ikke glemme opplevelsen jeg hadde med disse i hus. Det gravde dypt!:cool:
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    En bemerkelsesverdig effektforsterker denne P150/400 RS!
    Som det er uttrykt i en annen sammenheng: Ingen over og ingen ved siden!
    Det er jaggu sant.
    En imponerende råtass av en forsterker med kraft, finesse, detaljerer, kontroll, kontroll, kontroll ..... kort fortalt.
    Bassgjengivelsen: subwoofer(e) trengs ikke.

    Den er testet i blandinger av ulike oppsett og 3 lokaliteter med følgende utstyr: Respons Grand LE/Musical Innovation 23.5/Stello D700 DAC, Forsell platespiller/Neurochrome Modulus-286/Modulus-86/Musical Innovation 17 DMB/Sonus Faber ilCremonese/ARC REF6 SE/ARC DAC9/ARC REF 150M/ARC REF 75 SE/Sonus Faber Stradivari/Vera Audio P400/1000/Parasound A21/Aurender N100/HiFiBerry DAC HD.
    Edit: Sumiko S.10 (flere) sub woofer.
    Tidal/Roon/Audirvana sw.

    Det skulle ikke forundre noen at testingen resulterer i nok et solgt eksemplar.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tror kanskje folk er aller mest spent på hvordan dere opplevde den vs Audio Research - greiene?
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Tror kanskje folk er aller mest spent på hvordan dere opplevde den vs Audio Research - greiene?
    Nøkkelbegrep her må være: bedre kontroll. P150 holder høyttalerne fast i ei skruestikke, bredere lydpanorama, detaljer kan plukkes bedre fram i lydbildet i hele frekvensområdet. Suber ble forsøkt satt i gang, de ble kjappt slått av igjen, lydbildet ble upresist.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    En bemerkelsesverdig effektforsterker denne P150/400 RS!
    Som det er uttrykt i en annen sammenheng: Ingen over og ingen ved siden!
    Det er jaggu sant.
    En imponerende råtass av en forsterker med kraft, finesse, detaljerer, kontroll, kontroll, kontroll ..... kort fortalt.
    Bassgjengivelsen: subwoofer(e) trengs ikke.

    Den er testet i blandinger av ulike oppsett og 3 lokaliteter med følgende utstyr: Respons Grand LE/Musical Innovation 23.5/Stello D700 DAC, Forsell platespiller/Neurochrome Modulus-286/Modulus-86/Musical Innovation 17 DMB/Sonus Faber ilCremonese/ARC REF6 SE/ARC DAC9/ARC REF 150M/ARC REF 75 SE/Sonus Faber Stradivari/Vera Audio P400/1000/Parasound A21/Aurender N100/HiFiBerry DAC HD.
    Edit: Sumiko S.10 (flere) sub woofer.
    Tidal/Roon/Audirvana sw.

    Det skulle ikke forundre noen at testingen resulterer i nok et solgt eksemplar.
    Kjøre en slik på bassene fra min MI 25 hadde vel vert knall?
    Og så MI18.2 på resten av høyttaleren.
    Er forskjellen stor på bassen vs MI?
    Passer det i hop?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Tror kanskje folk er aller mest spent på hvordan dere opplevde den vs Audio Research - greiene?

    Hadde nok vært stas med en ARC pre og Vera sluttrinn.
    Hadde det ikke vært for at jeg kjøpte ny forsterker i fjor hadde jeg nok gått for det.....

    La meg få tilføye at det beste med Vera er at prisene ikke er vanvittige, snarere tvert imot etter dagens standard. Det skulle ikke være nødvendig å bruke hundretusener for en transparent forsterker....
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Kan du si noe om sammenligning med P400/1000?
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    675
    Antall liker
    755
    Hadde nok vært stas med en ARC pre og Vera sluttrinn.
    Hadde det ikke vært for at jeg kjøpte ny forsterker i fjor hadde jeg nok gått for det.....

    La meg få tilføye at det beste med Vera er at prisene ikke er vanvittige, snarere tvert imot etter dagens standard. Det skulle ikke være nødvendig å bruke hundretusener for en transparent forsterker....
    Man får ofte den man betaler for, all dyr hifi er ikke overpriset :). Det kommer an på hvilke forventinger man har, lyttevaner, anleggets generelle kvalitet osv. Man får ikke champagne-produkter til pølsepris. Lik det eller ikke.

    JP
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Man får ofte den man betaler for, all dyr hifi er ikke overpriset :). Det kommer an på hvilke forventinger man har, lyttevaner, anleggets generelle kvalitet osv. Man får ikke champagne-produkter til pølsepris. Lik det eller ikke.

    JP
    Ofte, men ikke alltid. Det finnes jo gode eksempler både på at det ikke alltid er champagne man får servert selv om man har betalt for det, og det motsatte, at man får champagne uten å ha betalt for det.

    Jeg husker for eksempel Xavian-høyttalerne da de kom. De benyttet elemeneter man måtte langt opp i pris for å finne tilsvarende til hos andre produsenter, selv om de selv var svært rimelige den gang. Primaluna som du selv har erfaring med synes jeg er et annet veldig godt eksempel.

    Roy
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    675
    Antall liker
    755
    Ofte, men ikke alltid. Det finnes jo gode eksempler både på at det ikke alltid er champagne man får servert selv om man har betalt for det, og det motsatte, at man får champagne uten å ha betalt for det.

    Jeg husker for eksempel Xavian-høyttalerne da de kom. De benyttet elemeneter man måtte langt opp i pris for å finne tilsvarende til hos andre produsenter, selv om de selv var svært rimelige den gang. Primaluna som du selv har erfaring med synes jeg er et annet veldig godt eksempel.

    Roy
    Primaluna er veldig bra til prisen, ingen tvil om det. Til prisen. Hifi kan selvsagt kjøpes "for dyrt" og mange produsenter blir "hypet opp" av media. Og egen markedsføring. Det kommer som sagt an på hvilke forventninger man har og hvor mye man vil legge i hifi. Poenget mitt var at det ikke finnes noen snarvei hvis man ønsker " å dra den helt ut". Ekstrem kvalitet koster mye penger.

    Selvsagt finnes det svært mye god hifi som ikke koster skjorta og resten av garderoben. For all del!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Man får ofte den man betaler for, all dyr hifi er ikke overpriset :). Det kommer an på hvilke forventinger man har, lyttevaner, anleggets generelle kvalitet osv. Man får ikke champagne-produkter til pølsepris. Lik det eller ikke.
    Noen ganger får du det du betaler for, men det du betaler for er ikke nødvendigvis lyd.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    2.245
    Vera Audio forsterkerne ville ha kostet betydelig mer dersom de ble solgt via forhandler. Men det hadde ikke gjort de bedre.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    675
    Antall liker
    755
    Noen ganger får du det du betaler for, men det du betaler for er ikke nødvendigvis lyd.
    Hvis jeg opplever at jeg får bedre lyd, så ja. Men dette er vel en litt håpløs diskusjon og en avsporing i en Vera tråd.
    Som sikkert er gode produkter til en fin pris.

    JP
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    963
    Torget vurderinger
    2
    Har vært litt interessert i disse Vera forsterkerene. Når man kommer opp i dette nivået. Så er vel min mening at man må betaler i stor grad for det som IKKE er der.
    Spørsmålet er om man blir av med enda mer av det man ikke vil ha. Ved å gå ytterligere opp i pris?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Drit lei dp og støyen så ønsker å prøve Veras minste modell i diskanten. Har den også muligheten for tilpassing av gain?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    2.245
    Er det fremdeles mulig med hjemlån?
    Ja, men vi har kun modellen P150/600 RS. Den er til utlån for øyeblikket og skal videre til en annen snart. Send gjerne en epost for å sette deg opp i køen. Man må betale frakt begge veier på forskudd.

    Ellers minner vi om at det er 14 angrefrist ved kjøp. Det er to rabatterte P150 til salg nå.

    Nye modeller av begge tviler jeg på vi får før tidligst februar foruten en av hver snart. Og den ene P400/600 er satt av til en kunde. Det tar dessverre mye tid å bytte kabinettleverandør og samtidig unngå prisøkning for kundene for kabinetter som frest av en massiv alu blokk. Neste produkt som ser ut til å bli en 4-kanals effektforsterker med Hypex Ncore får et mye enklere platekabinett.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.064
    Antall liker
    16.905
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Då sender jeg en mail. Kjenner ikke til forskjellene på P150/600 vs P400/600. 4 kanaler har jeg ikke bruk for. Men er det snakk om monoblokker i fremtiden?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    2.245
    Då sender jeg en mail. Kjenner ikke til forskjellene på P150/600 vs P400/600. 4 kanaler har jeg ikke bruk for. Men er det snakk om monoblokker i fremtiden?
    Er ikke snakk om monoblokker i nær fremtid. Usikkert hva som skjer lenger fremme. Vi har diskutert ekstremt kraftige monoblokker med kommende Purifi moduler. Det blir i så fall et mer kostbart produkt.

    Så må man vurdere et sånt produkt opp imot hvor mange som faktisk kan utnytte forsterkere på f.eks kontinuerlige 2500W og betydelig høyere i peak effekt. Det er ikke mange høyttalere som tåler slike effekter og da får man ikke utnyttet det. CBT høyttaler som lyd & akustikk planlegger å selge på et tidspunkt er en type høyttalere som kan det. Lavimpedante elektrostater som faller ned mot både 2 Ohm og 1 Ohm vil også kunne dra fordel av et slikt produkt sammenlignet med dagens forsterkere vi selger, selv om det riktig nok er langt mer watt enn hva de takler.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.064
    Antall liker
    16.905
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke snakk om monoblokker i nær fremtid. Usikkert hva som skjer lenger fremme. Vi har diskutert ekstremt kraftige monoblokker med kommende Purifi moduler. Det blir i så fall et mer kostbart produkt.

    Så må man vurdere et sånt produkt opp imot hvor mange som faktisk kan utnytte forsterkere på f.eks kontinuerlige 2500W og betydelig høyere i peak effekt. Det er ikke mange høyttalere som tåler slike effekter og da får man ikke utnyttet det. CBT høyttaler som lyd & akustikk planlegger å selge på et tidspunkt er en type høyttalere som kan det. Lavimpedante elektrostater som faller ned mot både 2 Ohm og 1 Ohm vil også kunne dra fordel av et slikt produkt sammenlignet med dagens forsterkere vi selger, selv om det riktig nok er langt mer watt enn hva de takler.
    Takk for oppklaring. 2500w er et par watt over mitt behov🤣
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Takk for oppklaring. 2500w er et par watt over mitt behov🤣
    Du kan jo bruke både P400/1000 og P150/600 som monoblokker. Da trenger du to stk. og de gir henholdsvis 600 og 1000 watt i 8 Ohm.

    Roy
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.064
    Antall liker
    16.905
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Du kan jo bruke både P400/1000 og P150/600 som monoblokker. Da trenger du to stk. og de gir henholdsvis 600 og 1000 watt i 8 Ohm.

    Roy
    Da lærte jeg noe nytt. Det siste tallet er watt styrken😀 Vet de kan brokobles. Om en brokoblet stereo forsterker er like bra som en ren monoblokk aner ikke jeg.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    2.245
    Da lærte jeg noe nytt. Det siste tallet er watt styrken😀 Vet de kan brokobles. Om en brokoblet stereo forsterker er like bra som en ren monoblokk aner ikke jeg.
    Den måler litt bedre brokoblet. Du kan se under hva P150/600 RS leverer av watt vs forvrengning i 4 Ohm. Watt ser du nede på x aksen og THD forvrengning på y aksen.
    Vera Audio P150_600 RS_THD bridged.png



    Dersom høyttalerne dipper under ca. 3,6 Ohm, så faller fordelen med brokobling vekk i forhold til mer krefter. For å vite impedanseforløpet til høyttalerne, må man se en måling av dette (som f.eks Stereophile utfører). Det er ikke tilstrekkelig til å se på oppgitt impedanse fra produsent.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Spent på hvilken pris 4 kanaleren havner jeg på. Interessert i 1-2 fysisk små forsterkere som kan drive alle høytalere bortsett fra frontene i min atmos kino. Få vekk forsterkere og lage plass for demping av baffelvegg 😀
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Kjøre en slik på bassene fra min MI 25 hadde vel vert knall?
    Og så MI18.2 på resten av høyttaleren.
    Er forskjellen stor på bassen vs MI?
    Passer det i hop?
    TTT (TingTarTid) visst.
    Om Vera Audio passer godt sammen med din MI effekt? det må du nok prøve ut selv.
    Forskjellen i bassgjengivelse er nok ikke særlig stor, kanskje litt mer presisjon/definisjon i Vera. Så er det litt ulik klangkarkter generelt, MI en anelse varmere.

    Ellers: Min store råtunge MI 17 DMB står fortsatt og spiller i kjellerstua. Jeg hygger meg med den, så er det deilig med varmen fra klA om vinteren (A velges med 3 trinns bryter enten A/AB/B drift) ;).
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    TTT (TingTarTid) visst.
    Om Vera Audio passer godt sammen med din MI effekt? det må du nok prøve ut selv.
    Forskjellen i bassgjengivelse er nok ikke særlig stor, kanskje litt mer presisjon/definisjon i Vera. Så er det litt ulik klangkarkter generelt, MI en anelse varmere.

    Ellers: Min store råtunge MI 17 DMB står fortsatt og spiller i kjellerstua. Jeg hygger meg med den, så er det deilig med varmen fra klA om vinteren (A velges med 3 trinns bryter enten A/AB/B drift) ;).
    Altså, misforstå meg rett.. Det er IKKE behov for mer krefter.
    Bare jeg som er nysgjerrig.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    2.245
    Godt nyttår til alle og takk for testen av P150/600 RS i Stereopluss.

    En kommentar til sammenligningstesten mellom Vera Audio P150/600 RS og NAD C298 i siste Stereopluss. Det står der følgende:
    Det skiller 35 watt i utgangseffekt i 8 Ohm som stereoforsterker og 20 watt i 8 Ohm som monoblokker, også det i favør NAD
    Oppgitt watt vil være i forhold til enn viss THD+N forvrengning og Vera Audio og NAD har her oppgitt watt forskjellig. Vera Audio oppgir wattstyrke med 0,0005% THD+N forvrengning i 8 Ohm. NAD har oppgitt wattstyrke med 0,005% i 8 Ohm ifølge databladet.

    Hvis vi ser på målt THD+N forvrengning i 8 Ohm av P150/600 RS i stereo og trekker en strek ved 0,005%, tilsvarende hva NAD har brukt, så ser vi at wattstyrken stiger og trolig er den samme som hva NAD c298 oppgir (185W).
    THD+N 1KHz stereo 8 Ohm at 0.005%.jpg



    Under er en oversikt av TDH+N med ulike impedanser i stereo. Wattstyrken ser man på x aksen og THD+N på y aksen.
    THD+N 1KHz_stereo P150.png


    Når det gjelder ved brokoblet modus, så blir grafen under for grov til å se hva wattstyrken blir dersom vi også her bruker 0,005% fremfor 0,0005%. Så den må evt. Armand zoome inn på og kommentere.

    THD+N 1KHz bridge 8 Ohm.jpg



    Det finnes ikke en felles standard som brukes når produsenter oppgir watt. Man ser at det brukes både i forhold til 1%, 0,5%, 0,005% THD+N osv. Vera Audio har valgt å oppgi watt ved lave og konservative 0,0005% på P150/600 RS siden det er en effektforsterker med eksepsjonell lav forvrengning.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Er man egentlig i stand til å høre forskjell på 0,005 og 0,0005 % forvrengning?
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    675
    Antall liker
    755
    Er man egentlig i stand til å høre forskjell på 0,005 og 0,0005 % forvrengning?
    Nei. Denne "forvrengningshysteri" er en total avsporing når det handler om hvordan man opplever musikk på det emosjonelle plan. Musikk gjengitt over ett anlegg skal gi gode opplevelser og de opplevelsene har ikke noe å gjøre med om en forsterker har 0,001 eller 0,00001 forvrenging.

    For mange vil sikkert slike tall imponere og være en kjøpsmotivator. Dem om det :).

    JP
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    2.245
    Er man egentlig i stand til å høre forskjell på 0,005 og 0,0005 % forvrengning?
    Nå var ikke det poenget her, men hvordan man oppgir watt og hvordan det kan gi et feilaktig inntrykk av en forsterker ser kraftigere ut enn den andre. Wattstyrke har absolutt noe å si.
    Hvor grensen går for hørbar THD+N er det delte meninger om. I utgangspunktet tror jeg andre målinger er viktigere for hva som er hørbart når man har kommet så langt ned som 0,005%.

    I forhold til high fidelity, så har tilstrekkelig lav forvrengning noe å si. Om man ønsker high fidelity eller ikke er åpenbart opp til enhver. Noen elsker den rene og uforvrengte lyden, men andre velger og ønsker noe annet. Begge Vera Audio forsterkerne er åpenbart den type effektforsterkeri som henvender seg til den første gruppen. Er man på jakt etter en effektforsterker med egenlyd, så bør man se seg etter noe annet. ;)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Nei. Denne "forvrengningshysteri" er en total avsporing når det handler om hvordan man opplever musikk på det emosjonelle plan. Musikk gjengitt over ett anlegg skal gi gode opplevelser og de opplevelsene har ikke noe å gjøre med om en forsterker har 0,001 eller 0,00001 forvrenging.

    For mange vil sikkert slike tall imponere og være en kjøpsmotivator. Dem om det :).

    JP

    Det kan kanskje fortelle noe om arbeidet som lagt ned i konstruksjonen? Ofte en korrelasjon mellom dette og lydkvalitet...
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nå var ikke det poenget her, men hvordan man oppgir watt og hvordan det kan gi et feilaktig inntrykk av en forsterker ser kraftigere ut enn den andre. Wattstyrke har absolutt noe å si.
    Hvor grensen går for hørbar THD+N er det delte meninger om. I utgangspunktet tror jeg andre målinger er viktigere for hva som er hørbart når man har kommet så langt ned som 0,005%.

    I forhold til high fidelity, så har tilstrekkelig lav forvrengning noe å si. Om man ønsker high fidelity eller ikke er åpenbart opp til enhver. Noen elsker den rene og uforvrengte lyden, men andre velger og ønsker noe annet. Begge Vera Audio forsterkerne er åpenbart den type effektforsterkeri som henvender seg til den første gruppen. Er man på jakt etter en effektforsterker med egenlyd, så bør man se seg etter noe annet. ;)
    Men er "egenlyd" på 0,005% kontra 0,05% hørbart i en vanlig norsk stue, eller blir det bare litt avansert ingeniør-jukking og en salespitch for de som liker å skryte av tall..
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    2.245
    ...med unntak av vifte da selvfølgelig
    Det er ikke vifter i P150/600 RS.

    P400/1000 har temperaturstyrte vifter. De blir aldri hørbare til vanlig bruk. På laveste intervall, så kan du faktisk ikke høre de før du legger øret inntil og det er helt stille i rommet. Fordelen er at de forlenger levetiden til forsterkeren betydelig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn