Vera Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Problemet med ny forforsterkar er å finne noko som matchar Kiseki Blue, AT33SA og Denon 103 som MC-riaa, i tillegg til å vere ein god linjeforsterkar. Og som passar min smak. Ref phono 2 er ein glimrande riaa, så den kunne nok gjort litt av same jobben. Min absolutte favoritt-riaa er EAT-e-glo, som matchar absolutt alt eg har prøvd. Men eg veit ikkje kva linjetrinn som kunne passe.....
    Og no har eg vel eigentleg bestemt meg for å halde på gamle, gode SP10.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Til slutt er det vel ingen vei utenom.
    Jeg må vel be om å få låne en Vera P150/600 for å høre i eget anlegg. I normale tider hadde det selvfølgelig vært mye hyggeligere å tvinge seg på en entusiast og høre den først hos han. Som tidene er nå er jeg tvunget i isolat av min arbeidsgiver :( Så må høre med butikken om å få låne en P150/600?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    "Best" vil henge saman med kva slags høgtalarar du har (spesielt kor tungdrivne dei er), kor stort rommet ditt er, kva forforsterkar og signalkjelder du treng, og ikkje minst musikksmaken din.
    Så mitt råd er: gå på besøk til så mange stereoentusiastar som råd.
    Ufattelig godt sagt!

    Samtidig som jeg ikke kan fatte at drøyt 100 kg med «ASR-elektronikk» ikke (!) avgir noen form for «egen-signatur» på den måten at forskjellen til den lile Vera boksen ikke er større enn den du har beskrevet (og jeg tror jeg har lest alt du har skrevet om det).

    Ei heller har jeg egentlig godt nok forstått HVA som Håkon mente ikke var helt i toppklasse på Vera, men jeg respekterer allikevel at «noe var det da» - han har jo lytte erfaring som de færreste har.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg skjønar at eg ikkje har uttrykt meg skikkeleg - ASR er ein "integrert" forsterkar, ved at det er ein "forforsterkardel" som Vera manglar. Denne delen er ansvarleg for mykje av lydsignaturen til elektronikken. No har Vera ganske bra med gain på inngangen, og kan spele svært tilfredsstillande ved å bruke t.d. Topping D90 dak, og har endåtil potmeter på inngangen. Men det er ingen forforsterkar. ASR sin "Exclusive" forforsterkardel er batteridriven og svært påkosta,
    Håkon mangla nok ein forforsterkar etter hjartet då han vurderte Vera. Personleg har eg for tida den haldninga at farging er som krydder. Det vert for kjedeleg utan....
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.177
    Antall liker
    2.123
    Til dere som vil låne eller har andre spørsmål, så ber vi om det dere tar direkte kontakt med oss. Siden dette er en vennetråd, så skal egentlig ikke bransjeaktører operere her. Så dersom det ikke kommer svar fremover, så vet dere årsaken nå. Bruk også helst epost og ikke pm på hifisentralen da vi f.eks trenger epost adressen til å sende faktura o.l.

    Til Magnepan anbefales primært den kraftigere P400/1000, så sant man ikke planlegger å brokoble to stykker. Magnepan 1.7 har en følsomhet på lave 83 dB i 8 Ohm (Magnepan oppgir i 4 Ohm). Det er veldig lav følsomhet og så sant man ikke spiller på veldig lavt volum, så kan fort en P150/600 RS nå klippegrensen. Vi har derimot ingen P400/1000 utlånsmodell for øyeblikket.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Ei heller har jeg egentlig godt nok forstått HVA som Håkon mente ikke var helt i toppklasse på Vera, men jeg respekterer allikevel at «noe var det da» - han har jo lytte erfaring som de færreste har.
    Dette er en vennetråd.
    Det er derfor viktig for meg å si at isolert sett er det ingenting som er mangler eller er feil på Vera, det er bare sånn at mine valg ikke alltid passer inn i lag med forsterkere med høy dempefaktor. Dette forsøkte jeg få fram i min artikkel.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    En bemerkelsesverdig effektforsterker denne P150/400 RS!
    Som det er uttrykt i en annen sammenheng: Ingen over og ingen ved siden!
    Det er jaggu sant.
    En imponerende råtass av en forsterker med kraft, finesse, detaljerer, kontroll, kontroll, kontroll ..... kort fortalt.
    Bassgjengivelsen: subwoofer(e) trengs ikke.

    Den er testet i blandinger av ulike oppsett og 3 lokaliteter med følgende utstyr: Respons Grand LE/Musical Innovation 23.5/Stello D700 DAC, Forsell platespiller/Neurochrome Modulus-286/Modulus-86/Musical Innovation 17 DMB/Sonus Faber ilCremonese/ARC REF6 SE/ARC DAC9/ARC REF 150M/ARC REF 75 SE/Sonus Faber Stradivari/Vera Audio P400/1000/Parasound A21/Aurender N100/HiFiBerry DAC HD.
    Edit: Sumiko S.10 (flere) sub woofer.
    Tidal/Roon/Audirvana sw.

    Det skulle ikke forundre noen at testingen resulterer i nok et solgt eksemplar.
    Bare nysgjerrig, ser du koblet Vera mellom MI 23,5 og Respons. Hvordan ble det sammenlignet med andre effekttrinn i samme oppsett?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Til dere som vil låne eller har andre spørsmål, så ber vi om det dere tar direkte kontakt med oss. Siden dette er en vennetråd, så skal egentlig ikke bransjeaktører operere her. Så dersom det ikke kommer svar fremover, så vet dere årsaken nå. Bruk også helst epost og ikke pm på hifisentralen da vi f.eks trenger epost adressen til å sende faktura o.l.

    Til Magnepan anbefales primært den kraftigere P400/1000, så sant man ikke planlegger å brokoble to stykker. Magnepan 1.7 har en følsomhet på lave 83 dB i 8 Ohm (Magnepan oppgir i 4 Ohm). Det er veldig lav følsomhet og så sant man ikke spiller på veldig lavt volum, så kan fort en P150/600 RS nå klippegrensen. Vi har derimot ingen P400/1000 utlånsmodell for øyeblikket.
    Jeg har Magnepan 20.7 og de er også oppgitt til 86dB/1W/1m. Uavhengige målinger har vist at de i virkeligheten er 80dB så dataene er litt optimistiske....:). Det har ikke vært vanskelig å få 150/600 til å klippe. Jeg antar hvertfall at det grønne og røde lysorgelet indikerer klipping.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.177
    Antall liker
    2.123
    Ja, en P150/600 RS er for lite til høyttalere med så lav følsomhet. Det er ingen overraskelse og også helt vanlig at høyttalerprodusenter overdriver oppgitt følsomhet. Tror vi må begynne med kontrollspørsmål på hvilke høyttalere man har før vi låner ut fremover :D
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Tenker umiddelbart at det er bra at noen har prøvd 150/600 på Magnapan. For da vet vi andre hva som er begrensningen i praksis. Så kan vi fokusere på riktig alternativer.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Takk for innspill Arve. Den forsterkeren jeg har i dag har vel like mye krutt som den 520 du har til salgs. Jeg har aldri merket å gå tom for krefter med den. Så behøver egentlig ikke mer enn jeg har i dag. Opplever du 150/600 like kraftig som din 150W transistor forsterkeren din?
    Har ikkje prøvd 150 600 endå, men har det på lista
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Hvordan skrur jeg av det at den dør etter 3timer uten musikk? Jeg fant ikke noe om det i den medfølgende brukermanualen.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Hvordan skrur jeg av det at den dør etter 3timer uten musikk? Jeg fant ikke noe om det i den medfølgende brukermanualen.
    Sett en minijack inn i triggerinngangen. Da disabler du denne funksjonen, men det er jo ikke bra å sløse slik med strømmen da ;)
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Eg skjønar at eg ikkje har uttrykt meg skikkeleg - ASR er ein "integrert" forsterkar, ved at det er ein "forforsterkardel" som Vera manglar. Denne delen er ansvarleg for mykje av lydsignaturen til elektronikken. No har Vera ganske bra med gain på inngangen, og kan spele svært tilfredsstillande ved å bruke t.d. Topping D90 dak, og har endåtil potmeter på inngangen. Men det er ingen forforsterkar. ASR sin "Exclusive" forforsterkardel er batteridriven og svært påkosta,
    Håkon mangla nok ein forforsterkar etter hjartet då han vurderte Vera. Personleg har eg for tida den haldninga at farging er som krydder. Det vert for kjedeleg utan....
    PS!! Det er IKKE et potensiometer på inngangen. Disse er ikke bra for lyden, så der sitter det brytere som setter gain i faste steg på 3dB
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Sett en minijack inn i triggerinngangen. Da disabler du denne funksjonen, men det er jo ikke bra å sløse slik med strømmen da ;)
    Den brukes i et termostatregulert rom så den enorme sløsingen av effekt benyttes i oppvarmingsøyemed.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Hvorfor ikke lage forsterkere som har 200watt kont. og 1000watt dynamisk. :)

    Hvor mye dynamisk effekt gir P150/600 ved 4 ohm? Ved sampleskift knepper det ganske heftig i diskanten min og det framprovoserte kraftig blått/hvitt lys i av/på knappen på Vera ampen. Var det et varsel av noen slag.

    Edit: Leste gjennom tråden på nytt og fant svarene :)
     
    Sist redigert:

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.177
    Antall liker
    2.123
    Spesifikasjonene på både P150/600 RS og P400/1000 er oppgitt kontinuerlig. Men en forskjell er at P400/1000 klarer det i det uendelige.

    P150/600 RS:
    Stereo, both channels driven at 8 Ohm
    - 220W with maximum 1% THD+N
    - 180W with maximum 0.01% THD+N
    - 140W with maximum 0.0005% THD+N

    Stereo, both channels driven at 4 Ohm
    - 420W with maximum 1% THD+N
    - 340W with maximum 0.01% THD+N
    - 270W with maximum 0.0007% THD+N

    Bridged 8 Ohm
    - 800W with maximum 1% THD+N
    - 680W with maximum 0.01% THD+N
    - 600W with maximum 0.0005% THD+N

    Bridged 4 Ohm
    - 920W with maximum 1% THD+N
    - 900W with maximum 0,0007% THD+N

    P400/1000:
    - Stereo, both channels driven at 8 ohms:
    - 400W with maximum 1% THD+N
    - 330W with maximum 0.01% THD+N
    - 300W with maximum 0.004% THD+N

    Stereo, both channels driven at 4 ohms:
    - 750W with maximum 1% THD+N
    - 620W with maximum 0.01% THD+N
    - 550W with maximum 0.004% THD+N

    Bridged, driven at 8 ohms:
    - 1500W with maximum 1% THD+N
    - 1100W with maximum 0.01% THD+N
    - 800W with maximum 0.004% THD+N
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Er det mulig å tenke seg to stk brokoblede P150/600 RS i en boks i fremtiden?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    PS!! Det er IKKE et potensiometer på inngangen. Disse er ikke bra for lyden, så der sitter det brytere som setter gain i faste steg på 3dB
    På Benchmark DAC2 og 3 gjør man dette "elektronisk" - er dette også negativt selv om dette åpenbart ikke skjer via et vanlig potmeter?
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    649
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    11
    Hvordan går det med måleresultatene når dere brokobler Vera forsterkerene? Altså THD+N. Skjønner jo at watt verdiene øker:)
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.177
    Antall liker
    2.123
    Hvordan går det med måleresultatene når dere brokobler Vera forsterkerene? Altså THD+N. Skjønner jo at watt verdiene øker:)
    Den synker. Det ligger for øvrig i databladet som nettsiden til Vera Audio.

    Viser det igjen her.

    Stereo:
    THD+N 1KHz_stereo P150.png




    Brokoblet:
    THD+N 1KHz bridge overview.png
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    649
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    11
    Vakkert...
    Utstyr den med noen VU metere og en liten DSP som inneholder karakteristikken til de mest kjente forsterkerne. Slik at eier kan velge etter humør og behov.
    Vera will then rule the world:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vakkert...
    Utstyr den med noen VU metere og en liten DSP som inneholder karakteristikken til de mest kjente forsterkerne. Slik at eier kan velge etter humør og behov.
    Vera will then rule the world:)
    If only.. Vi er følelsesbaserte dyr med voldsomme svingninger i våre rasjonelle egenskaper, og det er før vi sammenligner oss med andre mennesker. Jens hørte en gang for 15 år siden en fæl klasse D i et bøttekott, dermed konkluderte han at klasse D er fæle greier.
    Siden har hans opplevelse av Klasse D alltid bekreftet mistanken.

    Petter opplevde en gang en sammenligning av Klasse D og en rørforsterker i et godt dempet rom og fant at rørforsterker manglet sprut og snert. Petter har alltid fått bekreftet det inntrykket ved senere anledninger.

    Truls liker lys og spesielt varmt lys, så for hans del er sjarmen med rør viktigere enn detaljene rundt lyd.

    Trine vil ikke se en eneste boks i rommet, så for henne er det viktigste å stue det vekk i en skuff uten at det tar fyr. Om værdamen høres ut som hun har kommet i stemmeskifte eller ei er ikke viktig.

    Coolio liker alle varianter så lenge det låter bra, kan stues vekk, ikke setter fyr på kåken og har massevis av effekt uten å koke stuen på sommerstid.

    Preben er teknologi interessert og vil helst ha nye bokser annenhver uke og leter etter alle mulige unnskyldninger for å rettferdiggjøre det. Store bokser er best, selvsagt.

    Det er altså er marked for alt, men ingen produkt som kan nå alle markeder.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Voffen hørte på hornhøytalere på Boahs hi-fi i 1981 (eller var det '82?); svære beist for plassering i hjørne (Klipsch?). Er fremdeles traumatisert......
    Vaksinert mot horn....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    ...og jeg har spart 1 million. Og takk for det..... :LOL:
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg hørte også på de... 😖😖 Nå har jeg svidd av en mill. på horn...
    Spiller det også til en million - beundrer jeg deg for å ha unnet deg selv opplevelsen. Respekt!

    Alt for mange som «samler» på penger, ikke får brukt de til en dritt da verdien av å ha pengene i seg selv overgår nytelsen av å bruke de på noe. Alltid sagt jeg skal i prinsippet brenne en 1000-lapp og glede meg over synet av flammen og varmen, før jeg blir gjerrig og kun samler på den.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.666
    Torget vurderinger
    23
    Svelene er enda bedre! :giggle: Savner sånne kant-tørre velstandslefser også, og sur kaffe - fra dagene med reising rundt i utkanten...
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Svelene er enda bedre! :giggle: Savner sånne kant-tørre velstandslefser også, og sur kaffe - fra dagene med reising rundt i utkanten...
    Med andre ord har du svidd av noen millioner på ferger :ROFLMAO:
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Bare nysgjerrig, ser du koblet Vera mellom MI 23,5 og Respons. Hvordan ble det sammenlignet med andre effekttrinn i samme oppsett?
    Først: MI 23.5 og Vera effekt er en fin kombo, begge har svært lav forvrengning og spiller rent/dynamisk/kontrollert/musikalsk.
    Så: ARC effekt ble litt tam, kraften/dynamikken ble mindre.
    Så: Vera og ARC pre: en flott musikalsk kombo. En av testpersonene valgte bort ARC effekt til fordel for Vera, instrumenter/stemmer stod bedre fram i lydbildet og mer kontroll, lydbildet stod spikret i rommet.
    MI effekt: Vera har et hakk bedre kontroll, men noen likte den musikalske signaturen til MI 17.4 bedre over tid.

    ps. testingen ble foretatt i 3 ulike rom/hus.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Først: MI 23.5 og Vera effekt er en fin kombo, begge har svært lav forvrengning og spiller rent/dynamisk/kontrollert/musikalsk.
    Så: ARC effekt ble litt tam, kraften/dynamikken ble mindre.
    Så: Vera og ARC pre: en flott musikalsk kombo. En av testpersonene valgte bort ARC effekt til fordel for Vera, instrumenter/stemmer stod bedre fram i lydbildet og mer kontroll, lydbildet stod spikret i rommet.
    MI effekt: Vera har et hakk bedre kontroll, men noen likte den musikalske signaturen til MI 17.4 bedre over tid.

    ps. testingen ble foretatt i 3 ulike rom/hus.
    Takk for at du deler. Respons funket bra også i denne sammenhengen med Vera?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Fint å lese erfaringer som det du her deler med oss, Naturlig
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Er det mulig å kjøpe P160/600 om dagen eller venter man fremdeles på en offisiell lansering?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.177
    Antall liker
    2.123
    Er det mulig å kjøpe P160/600 om dagen eller venter man fremdeles på en offisiell lansering?
    Håper det er lov til å svare på dette her.

    Vi har for øyeblikket kun en VA PA150/600 RS for salg og den har et par avvik som beskrevet under og selges derfor med rabatt (33 500 kr framfor 37 000 kr).

    1. Liten anodiseringsavvik på ett område. Kun mulig å se med direkte sterkt lys fra en viss vinkel. Oppleves som ubetydelig og ikke mulig å vise med kamerabilde.
    2. Skrift i front er noe større enn på ferdig modell. Ser ut som følgende:
    P150_600 RS_front (Medium).jpg

    Usikker når nye modeller er klare. Det ligger ikke i vår hender akkurat nå. Kan være alt fra 2 uker til 4 uker eller mer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn