Vera Audio

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Armand

    BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Vil bare nevne et problem som eksisterer pÄ de to tre fÞrste P150/600 jeg lagde. Dette kan fÞre til at forsterker mÄ slÄs pÄ to-tre ganger fÞr den starter opp som den skal. En av dem er demomodellen som var hos "Trondmeg" nylig.
    Årsaken til dette problemet er en programmeringstabbe fra min side. I forbindelse med testing satte jeg forsinkelsen ved pĂ„slag ganske kort (4 sekunder) siden jeg mĂ„ skru av og pĂ„ mange ganger og ville slippe Ă„ vente de ekstra sekundene hver gang. Hos meg gĂ„r dette fint siden nettspenningen hjemme hos meg er ganske hĂžy og ligger pĂ„ ca. 240V samt at jeg har en kurs med lav impedanse som kan gi mye strĂžm ved pĂ„slag.
    Hvis forsterkeren skrus pÄ pÄ en kurs med hÞyere impedanse og/eller lavere spenning sÄ er ikke fire sekunder nok og forsterkeren gÄr i "protection" siden spenningen til buffertrinnet er for lav. Ved Ä skru pÄ igjen en gang til rett etterpÄ er kondensatorene delvis oppladet og da gÄr det bra.

    Dette er fikset pÄ senere leveranser der forsinkelsen er satt til seks sekunder.
     

    Hjortulf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2010
    Innlegg
    112
    Antall liker
    28
    Torget vurderinger
    2
    Hei Armand, jeg var vel en av de fÞrste som kjÞpte P150/600, sÄ eksemplaret mitt har vel dette minimale problemet.

    Det du beskriver her har skjedd en gang hos meg, det var nÄ nylig, men rettet seg ved at jeg skrudde pÄ igjen rett etter. Dette skjedde etter at anlegget hadde vÊrt koblet ned noen uker. Ikke skjedd hverken fÞr eller etter denne ene episoden.

    Ellers gÄr det meget bra, lytter i dette Þyeblikk og bare smiler:)

    Mvh Øyvind
     

    lydogakustikk

    BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.178
    Antall liker
    2.128
    Hei Armand, jeg var vel en av de fÞrste som kjÞpte P150/600, sÄ eksemplaret mitt har vel dette minimale problemet.

    Det du beskriver her har skjedd en gang hos meg, det var nÄ nylig, men rettet seg ved at jeg skrudde pÄ igjen rett etter. Dette skjedde etter at anlegget hadde vÊrt koblet ned noen uker. Ikke skjedd hverken fÞr eller etter denne ene episoden.

    Ellers gÄr det meget bra, lytter i dette Þyeblikk og bare smiler:)

    Mvh Øyvind
    Hei Øyvind. Det er bare Ä ta kontakt med oss dersom du Þnsker at vi skal rette pÄ det. Det er kun snakk om en rask softwareoppdatering.
     

    Hjortulf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2010
    Innlegg
    112
    Antall liker
    28
    Torget vurderinger
    2
    Ok, takker. Har skjedd bare en gang, om det blir noe problem fremover bÞr det fikses. Har ikke mÄlt min nettspenning, men det tyder vel pÄ at den er hÞy nok iom det har skjedd bare en gang hos meg? Mvh Øyvind.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg lurer pÄ om man vurderer Ä komme med noen effektforsterkere med f.eks 5 eller 7 kanaler?
     

    lydogakustikk

    BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.178
    Antall liker
    2.128
    Jeg lurer pÄ om man vurderer Ä komme med noen effektforsterkere med f.eks 5 eller 7 kanaler?
    ForelÞpig har vi kun planlagt en 4-kanals som i utgangspunkt er tiltenkt aktive hÞyttalere, men som selvsagt kan brukes i f.eks et surround anlegg med passive hÞyttalere ogsÄ. Litt usikker pÄ om markedet er stort nok for 5 eller 7 kanals.
     

    fenrik

    Fersking
    Ble medlem
    04.07.2020
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Sted
    Malmö, Sweden
    Vil bare nevne et problem som eksisterer pÄ de to tre fÞrste P150/600 jeg lagde. Dette kan fÞre til at forsterker mÄ slÄs pÄ to-tre ganger fÞr den starter opp som den skal. En av dem er demomodellen som var hos "Trondmeg" nylig.
    Årsaken til dette problemet er en programmeringstabbe fra min side. I forbindelse med testing satte jeg forsinkelsen ved pĂ„slag ganske kort (4 sekunder) siden jeg mĂ„ skru av og pĂ„ mange ganger og ville slippe Ă„ vente de ekstra sekundene hver gang. Hos meg gĂ„r dette fint siden nettspenningen hjemme hos meg er ganske hĂžy og ligger pĂ„ ca. 240V samt at jeg har en kurs med lav impedanse som kan gi mye strĂžm ved pĂ„slag.
    Hvis forsterkeren skrus pÄ pÄ en kurs med hÞyere impedanse og/eller lavere spenning sÄ er ikke fire sekunder nok og forsterkeren gÄr i "protection" siden spenningen til buffertrinnet er for lav. Ved Ä skru pÄ igjen en gang til rett etterpÄ er kondensatorene delvis oppladet og da gÄr det bra.

    Dette er fikset pÄ senere leveranser der forsinkelsen er satt til seks sekunder.
    Min P150/600 har #2 sÄ jag antar att den har problemet.
    Hittills har den fungerat bra, inte hamnat i protection.
    GÄr det att uppdatera sjÀlv?
    Antar att det görs via usb-kontakten, sidanom reset-knappen.
     

    Armand

    BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Man kan ikke oppdatere selv, men det gÄr an Ä koble en PC til denne USB porten og sÄ kan jeg gjÞre det via Teamviewer.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    2.505
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    PS!! Det er IKKE et potensiometer pÄ inngangen. Disse er ikke bra for lyden, sÄ der sitter det brytere som setter gain i faste steg pÄ 3dB
    Hei Armand , Vera inntresserer meg ganske mye ,Jeg mÄ nok fÄ prÞvd den en eller annen anledning Jeg bare lurte pÄ Ässen gain justeringen forgÄr rent teknisk,Jeg regner med at hypexen har en fixed gain .Bruker du gain justering gjennom FB loopen i opamp trinnet ?Eller attenuator pÄ inngangen ?
     

    Armand

    BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Jeg brukte lang tid pÄ Ä fÄ til gainjusteringen pÄ Vera slik jeg ville. Det er ingen attenuering av signalet siden det fort gÄr ut over signal stÞyforhold. Det er altsÄ gjort, - som du er inne pÄ - gjennom Ä endre pÄ forsterkningen i feedback loopen pÄ inngangsbufferet. Dette blir gjort ved Ä switche inn/ut forskjellige presisjonsmotstander med en bryter. StÞyen fra buffertrinnet er dermed tilnÊrmet konstant ved alle gain, men det blir bittelitt hÞyere ved 27dB og 30dB gain. I omtrent alle tilfeller vil stÞyen fra utstyret som er tilkoblet vÊre dominerende. Dette merket ogsÄ TheSky tidligere nÄr han hadde en pÄ lÄn. NÄr kan kortsluttet inngangene ble det stille selv pÄ hans fÞlsomme diskanter :)
    Hele inngangstrinnet er bygget opp pÄ en spesiell mÄte som muliggjÞr gainjustering med en enkelt motstand samtidig som det er fullbalansert og har svÊrt hÞy CMRR.
    For Ä fÄ det hele stabilt mÄtte det bygges pÄ et fire lags kretskort med en ganske intrikat arrangement av korte baner som er impedansmatchet pÄ positiv og negativ fase av det balanserte signalet.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    2.505
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg brukte lang tid pÄ Ä fÄ til gainjusteringen pÄ Vera slik jeg ville. Det er ingen attenuering av signalet siden det fort gÄr ut over signal stÞyforhold. Det er altsÄ gjort, - som du er inne pÄ - gjennom Ä endre pÄ forsterkningen i feedback loopen pÄ inngangsbufferet. Dette blir gjort ved Ä switche inn/ut forskjellige presisjonsmotstander med en bryter. StÞyen fra buffertrinnet er dermed tilnÊrmet konstant ved alle gain, men det blir bittelitt hÞyere ved 27dB og 30dB gain. I omtrent alle tilfeller vil stÞyen fra utstyret som er tilkoblet vÊre dominerende. Dette merket ogsÄ TheSky tidligere nÄr han hadde en pÄ lÄn. NÄr kan kortsluttet inngangene ble det stille selv pÄ hans fÞlsomme diskanter :)
    Hele inngangstrinnet er bygget opp pÄ en spesiell mÄte som muliggjÞr gainjustering med en enkelt motstand samtidig som det er fullbalansert og har svÊrt hÞy CMRR.
    For Ä fÄ det hele stabilt mÄtte det bygges pÄ et fire lags kretskort med en ganske intrikat arrangement av korte baner som er impedansmatchet pÄ positiv og negativ fase av det balanserte signalet.
    Ja Godt Ä hÞre Armand ,,, jeg kan ikke forstÄ noe annet enn at den nitidige perfeksjoneringen mÄ komme lyden til gode :)Allt for mange konstruktÞrer driter i siste delen din om impedanse matchet positiv og negativ fase ,Den er jeg opptatt av selv Som regel fÄr man ikke den uten en fullbalansert dual amp topologi ,Jeg kjenner at jeg fikk litt enda mer lyst Ä hÞre pÄ Vera :)
    PS hvor mye gain er det i hypexen ?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    RÞd er forsterkerens stÞy mÄlt pÄ en cm avstand. GrÞnn er avslÄtt forsterker. AltsÄ rommets stÞygulv.

    Diskantens fĂžlsomhet rundt 3kHz er 104 db/w
    signal stÞy mÄlt pÄ en cm.jpg
     

    Armand

    BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Ja Godt Ä hÞre Armand ,,, jeg kan ikke forstÄ noe annet enn at den nitidige perfeksjoneringen mÄ komme lyden til gode :)Allt for mange konstruktÞrer driter i siste delen din om impedanse matchet positiv og negativ fase ,Den er jeg opptatt av selv Som regel fÄr man ikke den uten en fullbalansert dual amp topologi ,Jeg kjenner at jeg fikk litt enda mer lyst Ä hÞre pÄ Vera :)
    PS hvor mye gain er det i hypexen ?
    12dB. Selv om jeg kunne laget negativ gain i bufferet slik at total gain i forsterkeren hadde blitt lavere enn 12dB valgte vi Ă„ ikke gĂ„ lavere. Det er jo tross alt en forsterker 😄
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg likar veldig godt gainkontrollen pÄ 400/1000. Dette med gaintilpassing og volumkontroll er viktig Ä ta omsyn til. Eg kjem nok til Ä bruke Topping sin forforsterkar 90Pre, men talde litt pÄ knappane med tanke pÄ 90A-alternativet. Pre har ein attentuator, men A har tre stille pÄ gain, og dÄ kan du fintipasse denne ogsÄ. Men eg opplever Pre som Þrlite betre saman med Vera, sÄ langt, iallfall..
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Eg likar veldig godt gainkontrollen pÄ 400/1000. Dette med gaintilpassing og volumkontroll er viktig Ä ta omsyn til. Eg kjem nok til Ä bruke Topping sin forforsterkar 90Pre, men talde litt pÄ knappane med tanke pÄ 90A-alternativet. Pre har ein attentuator, men A har tre stille pÄ gain, og dÄ kan du fintipasse denne ogsÄ. Men eg opplever Pre som Þrlite betre saman med Vera, sÄ langt, iallfall..
    Er Topping d90 pre og dac virkelig sÄ bra at den "spiller ball" med Vera?
     

    Armand

    BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Jeg har gjort mÄlinger av Topping D90. MÄ si jeg var litt skeptisk til stÞy fra power supply siden alt sitter i et sÄ lite kabinett, men her har de gjort en solid jobb. Det finnes ikke stÞy. NÄr ogsÄ forvrengning er langt unna det hÞrbare og den har balanserte utganger ser jeg ingen ulemper med D90. Den bÞr ha helt minimalt med egenlyd.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    2.505
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hadde flere produsenter vÊrt mere bevisste pÄ gain kontroll , sÄ hadde det ikke vÊrt sÄ himmla vanskelig Ä matche opp ett system , helt ut til hÞytalerne ( effektivitet) Jeg tenker da og pÄ dacer og prees .Det ligger flere gevinster i det lydmessig uten om Ä ha kilder som spiller samme level "
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Eg likar veldig godt gainkontrollen pÄ 400/1000. Dette med gaintilpassing og volumkontroll er viktig Ä ta omsyn til. Eg kjem nok til Ä bruke Topping sin forforsterkar 90Pre, men talde litt pÄ knappane med tanke pÄ 90A-alternativet. Pre har ein attentuator, men A har tre stille pÄ gain, og dÄ kan du fintipasse denne ogsÄ. Men eg opplever Pre som Þrlite betre saman med Vera, sÄ langt, iallfall..
    Hvordan stÄr Topping seg mot ARC SP? Har Topping linjeinngang? (For RIIA)
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Jeg har gjort mÄlinger av Topping D90. MÄ si jeg var litt skeptisk til stÞy fra power supply siden alt sitter i et sÄ lite kabinett, men her har de gjort en solid jobb. Det finnes ikke stÞy. NÄr ogsÄ forvrengning er langt unna det hÞrbare og den har balanserte utganger ser jeg ingen ulemper med D90. Den bÞr ha helt minimalt med egenlyd.
    D90 er en fin DAC og passer garantert lydmessig supert sammen med Vera P150. Testet grundig D90 og EVAL1 (med de samme Vera effektmodulene 1ET400A). Problemet er vel at D90 er vrien Ä fÄ tak i pga brannen i DAC chip fabrikken. Best resultat nÄr D90 (DAC mode) ble koblet til en god forforsterker.
    Jeg har gjort mÄlinger av Topping D90. MÄ si jeg var litt skeptisk til stÞy fra power supply siden alt sitter i et sÄ lite kabinett, men her har de gjort en solid jobb. Det finnes ikke stÞy. NÄr ogsÄ forvrengning er langt unna det hÞrbare og den har balanserte utganger ser jeg ingen ulemper med D90. Den bÞr ha helt minimalt med egenlyd.
    D90 (i DAC mode) lÄter best med en god forforsterker mellom den og Vera. Vera avslÞrer at volumreguleringen i D90 ikke henger helt med.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Med mindre man allerede har D90 er RME ADI-2 DAC FS et bedre valg dersom du skal kjÞre uten pre. Den har en hybrid volumkontroll som gir deg 18 db ekstra headroom i det analoge domenet. Den har ogsÄ en DSP slik at du kan fÄ ryddet opp litt i bassen eller andre justeringer, samt ekstra headroom for intersample overs, som vel heller ikke Topping har. Dog er sistnevnte av mindre viktighet om man allerede har senket volumet digitalt.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Er det noen som har A/B testet Vera P150/600 mot Adyton?
    for eksempel Adyton Cordis 1.8 Signature ...
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Du har vel muligheten til det snart?
    Kunne vÊrt interessant Ä fÄ gjennomfÞrt.
    Ja, kan sikkert vurdere Ä invitere til noen lytterunder snart ... hvis jeg fÄr lÄne en eller to stk Vera P150/600

    NÄr jeg etterhvert "fÄr" inn og kalibrert opp Trinnov Amethyst og Adyton Cordis 1.8 Signature .... mot Audio Physic Avanti III og 4 stk Audio Physic Rhea II ..... kilder er p.t. Auralic Aries G1 og Studer A727 (platespiller ogsÄ snart, Ariston RD40)
     
    Sist redigert:

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Er det ikke det "dark side" som kommer pÄ besÞk med Class-D...
    Da mÄ det bli en Imperial I-class Star Destroyer :D

    1612876663520.png
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.057
    Torget vurderinger
    32
    Kranglete Ă„ lukeparkere den der^^
    Ser jo ut som den har drifta pÄ bakakslingen, sÄ da er det vel bare Ä vrenge over og gi litt gass, sÄ "drifter" du bare kjerra pÄ plass.

    Roy
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    ForstÄr jeg det slik at det med dette menes at Vera er for nÞytral?
    Eg synes ikkje det. Men om ein forforsterkar skulle vere like nÞytral som 400/1000 vil eg tru det ikkje er optimal match. Det fine med nÞytraliteten til Vera er at det vert pÄ sett og vis eit "blankt ark" der du kan bruke din ynskjelege forforsterkar- og signalkjelde-palett slik du kjenner.

    Tidlegare var eg pÄ jakt etter ein rÞreffektforsterkar og matchande forforsterkar. SÄ var eg innom ASR Emitter 2 Exclusive og fekk oppleve ekstremnÞytralitet. SÄ testa eg ut Vera i ymse konstellasjonar, og bestemte meg for Ä ta fram min gamle SP 10. Det endar nok med at eg har:
    - vinylrigg der Kiseki BlÄ leverer signalet til SP 10.
    - SP 10 tappast via Tape Out inni Topping 90Pre
    - Topping D90 tek imot digitale signal av ymse slag, og sender desse til Pre
    - Pre sender signalet til Vera 400/1000, som leverer til MBL 101E2

    Alternativt brukar eg SP10 som "klassisk" forforsterkar, med signalet inn i Vera, medan analogsignal gÄr frÄ D90 inni SP 10.
    Kjekt Ă„ kunne sjonglere litt.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    RÞd er forsterkerens stÞy mÄlt pÄ en cm avstand. GrÞnn er avslÄtt forsterker. AltsÄ rommets stÞygulv.

    Diskantens fĂžlsomhet rundt 3kHz er 104 db/w
    Vis vedlegget 696130
    Crown Cdi 4/1200 for sammenligning. Tilsvarende-ish sensitivitet pÄ diskanten fra 1 cm. Absolutt nivÄ ikke kalibrert.

    Crown CDI - noise test 10 cm.jpg
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Jeg blir forvirret nÄr jeg leser om P150/600 RS, stemmer det ikke at den benytter Purifi 1ET400A moduler og at den kan brokobles?

    nÄr jeg leser tech spec fra Purifi pÄ denne modulen stÄr det fÞlgende under 4.3.2 Speaker Output (OUT+, OUT-)
    bridging two 1ET400A Designs will result in performance degradation as the circuit is not configured to sense the voltage differential that exists between the (now unused) OUT- terminals of the two 1ET400A Designs. Bridging is therefore not recommended. All operation and performance specs are void in this configuration.

    Hva er det jeg har misforstÄtt her? :unsure:
     
    Sist redigert:

    lydogakustikk

    BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.178
    Antall liker
    2.128
    Jeg blir forvirret nÄr jeg leser om P150/600 RS, stemmer det ikke at den benytter Purifi 1ET400A moduler og at den kan brokobles?

    nÄr jeg leser tech spec fra Purifi pÄ denne modulen stÄr det fÞlgende under 4.3.2 Speaker Output (OUT+, OUT-)
    bridging two 1ET400A Designs will result in performance degradation as the circuit is not configured to sense the voltage differential that exists between the (now unused) OUT- terminals of the two 1ET400A Designs. Bridging is therefore not recommended. All operation and performance specs are void in this configuration.

    Hva er det jeg har misforstÄtt her? :unsure:
    Det er riktig at den bruker Purifi 1ET400A moduler og at den kan brokobles.

    Den utfordringen som nevnes av Purifi er noe som er lÞst. Legg merke til at Purifi skriver at dette beror pÄ det i uthevet tekst:
    "bridging two 1ET400A Designs will result in performance degradation as the circuit is not configured to sense the voltage differential that exists between the (now unused) OUT- terminals of the two 1ET400A Designs.

    Her er hva Armand har skrevet i en annen trÄd.
    The circuit in our Vera P150/600 is made so that it does in fact "sense the voltage differential that exists between the (now unused) OUT- terminals of the two 1ET400A Designs". That is why we can offer the bridging capability. We have of course tested this configuration and also demonstrated the performance as shown in post #32.
    550W into 8 Ohms with less than 0.0005% THD+N.
    This is measured with Rohde & Schwarz UPV audio analyser and we are at the limits of what this instrument is capable of. Probably the numbers are even a tad better, but there is only one instrument that can verify this today and that is AP 555x
    SÄ her det mulig Ä oppnÄ forvrengningsfri lyd med betydelig med watt.

    THD+N 1KHz bridge overview.png
     
  • Laster inn


DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Laster inn

Topp Bunn