Vera Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Ja det var det jeg tenkte ... regner med dere har stålkontroll på det dere driver med :cool:

    Det er jo ennå en ekstra fordel med brokoblingen siden jeg forstår det slik at en enkelt Purifi 1ET400A faktisk er single-ended.
    Kun fordeler med å kjøre fullbalansert som man da får med brokobling, kult :love:

    Mine Avanti III dipper dog på 3 ohm, ser jo effekten da begynner å droppe litt, kanskje ikke noe problem :unsure:
     
    Sist redigert:

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    En spennende tid: 2 stk Vera Audio P150/600 til test, brokobles.
    1) kobles til Mola Mola Tambequi DAC/Respons Grand
    2) kobles via MI 23.5 pre/Mola/Respons Grand
    3) kobles til ARC REF 6 SE/ARC DAC9/Aurender/Sonus Faber Il Cremonese
    ++
    Vil sjekke tidvis P150 koblet enkeltvis, ingen blind testing, men prøver å lytte kritisk uten å påvirkes, ikke enkelt det vet vi.

    Om vi har landet med begge beina på jorda etterpå, noteres noen inntrykk her på tråden etterhvert.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Kommer dere til å sende et eksemplar til test hos audiosciencereview? Ville være veldig gøy å få en Norsk aktør på toppen over Benchmark AHB2!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kommer dere til å sende et eksemplar til test hos audiosciencereview? Ville være veldig gøy å få en Norsk aktør på toppen over Benchmark AHB2!
    Vera står på lista, meget hederlig plassering kan sies.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Det er en Matias fra brasil som har laget listen. Data kommer fra ASR, Stereophile + produsentdata. Vera ser for meg ikke ut til å være testet av ASR. Link til listen er her:


    og link til ASR der listen er lagt ut er her:
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28


    Stod den ikke her?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28


    Stod den ikke her?
    8 plass på SINAD lista, om det har noe å si
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.178
    Antall liker
    2.127
    Kommer dere til å sende et eksemplar til test hos audiosciencereview? Ville være veldig gøy å få en Norsk aktør på toppen over Benchmark AHB2!
    Ja. Har avtalt test av P150/600 RS med ASR for flere måneder siden. Vil sende en etter offisiell lansering av forsterkeren. Det har drøyd ut pga forsinkelser fra kabinettleverandøren. Kan se ut som det løsner nå.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Ja. Har avtalt test av P150/600 RS med ASR for flere måneder siden. Vil sende en etter offisiell lansering av forsterkeren. Det har drøyd ut pga forsinkelser fra kabinettleverandøren. Kan se ut som det løsner nå.
    Veldig bra! All honnør for å sende frivillig til uavhengig test.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    914
    vi vet fra før hvordan det måler. eigentakt er testet
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    vi vet fra før hvordan det måler. eigentakt er testet
    Mange produsenter viser til hvordan moduler måler uten å vise til hvordan det faktisk måler i sitt produkt. Synes derfor det er veldig bra at Vera Audio både er transparente med egne målinger, og i tillegg sender til uavhengig test/måling.
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Vera Audio P150/600 brokoblet, diverse test og lytteinntrykk:
    I et oppsett med Respons Grand LE og Mola Moa Tambequi og vekselvis med Musical Innovation 23.5 i mellom:
    Sammenlignet med 1 stk P150 er det en del forskjell å spore. Lydbildet er bredere, instrumenter og stemmer står klart fram. Hvert lyd element defineres klarere og står fram med en mer definert karakter og detaljrikdom. Det er enda bedre kontroll over innspillingene om det er mulig? Respons LE har en relativt jevn impedanskurve rundt 4 Ohm og følsomhet 86dB/2,83V
    Et forslitt uttrykk: "Bedre lyd har det ikke vært i huset før".

    Nytt sted: I et oppsett med Audio Research REF6/DAC9 og Sonus Faber Il Cremonese:
    Mye av det samme som over. I tillegg kommer de dypeste basstonene fram som er mulig å få til med Il Cremonese ht, formidabelt rett og slett, en god mer kontroll og definert bass enn det ARC 160M monoblokkene makter (og de koster som kjent en god slump penger). Også her er tegnes lydbildet klart og tydelig i rommet. Stemmer og instrumenter står klippefast og kan plukkes fram i rommet. F.eks. kontrabasser låter helt utrolig, basstrommer har et attakk som er helt hårreisende. I følge bladet HiFiNews har Il Cremonese en nominell impedans på ca 4 Ohm med noen dipp ned til 3 ved 44 Hz og opp i 15 Ohm ved 1,5 kHz, ikke noe problem for P150 brokoblet tydeligvis.
    "Bedre lyd har det ikke vært i huset før".

    Det var 2 stk P150/600 RS promo enheter (#1 og #8) som ble testet.

    Et klart ønske om å høre dette igjen sier lyttegjengen.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Vera Audio P150/600 brokoblet, diverse test og lytteinntrykk:
    I et oppsett med Respons Grand LE og Mola Moa Tambequi og vekselvis med Musical Innovation 23.5 i mellom:
    Sammenlignet med 1 stk P150 er det en del forskjell å spore. Lydbildet er bredere, instrumenter og stemmer står klart fram. Hvert lyd element defineres klarere og står fram med en mer definert karakter og detaljrikdom. Det er enda bedre kontroll over innspillingene om det er mulig? Respons LE har en relativt jevn impedanskurve rundt 4 Ohm og følsomhet 86dB/2,83V
    Et forslitt uttrykk: "Bedre lyd har det ikke vært i huset før".

    Nytt sted: I et oppsett med Audio Research REF6/DAC9 og Sonus Faber Il Cremonese:
    Mye av det samme som over. I tillegg kommer de dypeste basstonene fram som er mulig å få til med Il Cremonese ht, formidabelt rett og slett, en god mer kontroll og definert bass enn det ARC 160M monoblokkene makter (og de koster som kjent en god slump penger). Også her er tegnes lydbildet klart og tydelig i rommet. Stemmer og instrumenter står klippefast og kan plukkes fram i rommet. F.eks. kontrabasser låter helt utrolig, basstrommer har et attakk som er helt hårreisende. I følge bladet Absolute Sound har Il Cremonese en nominell impedans på ca 4 Ohm med noen dipp ned til 2 ved ca. 100 Hz, ikke noe problem for P150 brokoblet tydeligvis.
    "Bedre lyd har det ikke vært i huset før".

    Det var 2 stk P150/600 RS promo enheter (#1 og #8) som ble testet.

    Et klart ønske om å høre dette igjen sier lyttegjengen.
    For oss som gjennom noen tiår har fått ekte ståpels av varmen fra ekte klasse A, blitt blanke i øynene ved synet av fete kjøleribber høye som en glass-cola og med guttaktig eier-følelse når muskler skal flytte apparaturer på 50 kg og oppover.
    Ja, så er pinadø disse små, superlette, billige og designfattige Vera Audio ampene i ferd med å frata en gamlings tiårs hi-fi interesse slik sakene rapporteres å spille musikk - sågar av stadig flere.

    Snuuufs, jeg nekter å plutselig innta en ny hobby med denne store kultur-kollisjon som årsak - amen & over til Bergen :)

    Hadde to klasse A amper på 2 x 100 W hver og hver sine 63 kg, skulle aldri solgt men beholdt de begge og brukt de som grunnmur til ny furtebu...
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Veldig bra! All honnør for å sende frivillig til uavhengig test.
    Joda..

    Men nå synes jeg dette målegreiene tar litt for av over alt her inne.

    Hører dere ikke på musikk?

    Få heller Vera hjem til dere å nyt musikken.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Joda..

    Men nå synes jeg dette målegreiene tar litt for av over alt her inne.

    Hører dere ikke på musikk?

    Få heller Vera hjem til dere å nyt musikken.
    Er vi ikke alle her fordi vi liker en hobby som inkluderer musikk, HiFi komponenter og for noen av oss film?

    Vi må ha takhøyde på dette nerdeforumet til å vinkle nerdingen som vi vil mener nå jeg. Hvor skal vi ellers nerde? Kona mi gidder ihvertfall ikke å høre på meg om HiFi 😄
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    For oss som gjennom noen tiår har fått ekte ståpels av varmen fra ekte klasse A, blitt blanke i øynene ved synet av fete kjøleribber høye som en glass-cola og med guttaktig eier-følelse når muskler skal flytte apparaturer på 50 kg og oppover.
    Ja, så er pinadø disse små, superlette, billige og designfattige Vera Audio ampene i ferd med å frata en gamlings tiårs hi-fi interesse slik sakene rapporteres å spille musikk - sågar av stadig flere.

    Snuuufs, jeg nekter å plutselig innta en ny hobby med denne store kultur-kollisjon som årsak - amen & over til Bergen :)

    Hadde to klasse A amper på 2 x 100 W hver og hver sine 63 kg, skulle aldri solgt men beholdt de begge og brukt de som grunnmur til ny furtebu...
    Ingenting hindrer deg i å biampe. Da kan du gjemme Veraˋn under sofaen og briefe med klasse A. Ingen trenger å vite at du har klasse D under 300Hz😎
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ingenting hindrer deg i å biampe. Da kan du gjemme Veraˋn under sofaen og briefe med klasse A. Ingen trenger å vite at du har klasse D under 300Hz😎
    Enda smartere, egentlig, tror jeg det hadde vært å konvertere helt til aktive høyttalere - også økonomisk sett. «Dyre» utgaver av studiomonitorene til Focal, Dynaudio og Genelec tror jeg gir mest for både ørene & lommeboka.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Er vi ikke alle her fordi vi liker en hobby som inkluderer musikk, HiFi komponenter og for noen av oss film?

    Vi må ha takhøyde på dette nerdeforumet til å vinkle nerdingen som vi vil mener nå jeg. Hvor skal vi ellers nerde? Kona mi gidder ihvertfall ikke å høre på meg om HiFi 😄
    Jo det er greit.
    Men én må ikke nærde om dette samme målegreiene over alt i alle tråder vel 😜😊
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ingenting hindrer deg i å biampe. Da kan du gjemme Veraˋn under sofaen og briefe med klasse A. Ingen trenger å vite at du har klasse D under 300Hz😎
    Må vel være tøffere med en "liten" boks som spille reva av alt annet? 😁
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Enda smartere, egentlig, tror jeg det hadde vært å konvertere helt til aktive høyttalere - også økonomisk sett. «Dyre» utgaver av studiomonitorene til Focal, Dynaudio og Genelec tror jeg gir mest for både ørene & lommeboka.
    ALDRIG
    Dvs vertfall ikke før de blir trådløs.
    Nå kan en slippe høyttaler ledning.. Men svarte da.. Erstatte det med strøm?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.178
    Antall liker
    2.127
    vi vet fra før hvordan det måler. eigentakt er testet
    Fult så enkelt er det ikke. P150/600 RS måler forskjellig fra NAD M28 forsterkeren med samme Eigentakt modulene. Og P400/1000 måler veldig forskjellig fra Nord One forsterkeren med de samme Ncore modulene ved høy watt.
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    NAD M28 er en syvkanals forsterker.
    NAD C298 er en tokanal amp som sånn sett tilsvarer P150/600 med eigentakt.

    Problemet er at du må ha to og brokoble før det blir gøy om du har litt tungdrevne høyttalere.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.178
    Antall liker
    2.127
    NAD M28 er en syvkanals forsterker.
    NAD C298 er en tokanal amp som sånn sett tilsvarer P150/600 med eigentakt.

    Problemet er at du må ha to og brokoble før det blir gøy om du har litt tungdrevne høyttalere.
    Har ikke sett uavhengige målinger av NAD C298, men det er flere nå som har sammenlignet den mot P150/600 RS. De har alle hørt grei forskjell.
    Ja, P150/600 RS er ikke en veldig kraftig forsterker.
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Har ikke sett uavhengige målinger av NAD C298, men det er flere nå som har sammenlignet den mot P150/600 RS. De har alle hørt grei forskjell.
    Ja, P150/600 RS er ikke en veldig kraftig forsterker.
    Jeg har lånt 2 stk P150/600 av dere tidligere og hatt 2 stk NAD C298 også. De låter uten tvil forskjellig med fordel til Vera.

    For min del har jeg ikke klart å få klasse D ampene til å gi samme magi som klasse A, A/B og rør. Men det er muligens en smakssak. Nå har jeg da sammenlignet med ting som koster flere ganger prisen, så det hadde jo vært trist om det ikke var tilfellet også.
     
    Sist redigert av en moderator:

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Føler for å nevne at Vera P400/1000 er vel 9kg, P150/600 7kg. Ikkje lettvektere altså!

    Men sjølvsagt i ein anna liga enn kjøleribbe-monster! 😊

    Mvh Arild 😊
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Føler for å nevne at Vera P400/1000 er vel 9kg, P150/600 7kg. Ikkje lettvektere altså!

    Men sjølvsagt i ein anna liga enn kjøleribbe-monster! 😊

    Mvh Arild 😊
    Omtrent det samme som en grei DAC 😁

    Men jeg synes virkelig Vera gir godfølelse på byggekvalitet, det er flotte kabinetter. Så får generasjoner etter meg være ok med at dette er veien å gå 🤔
     
    Sist redigert av en moderator:

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    En bekjent kjøpte nylig en P400 nr 2 og brokoblet disse. JBL 4367 er koblet til forsterkerne og bruker Parasound P5 som pre.
    Etter et par dager med avspilling ringte han, overstadig lykkelige utrop i telefonen "imponerende". "knallbra", "mektig dynamikk og krefter i massevis", "superfornøyd".
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    En bekjent kjøpte nylig en P400 nr 2 og brokoblet disse. JBL 4367 er koblet til forsterkerne og bruker Parasound P5 som pre.
    Etter et par dager med avspilling ringte han, overstadig lykkelige utrop i telefonen "imponerende". "knallbra", "mektig dynamikk og krefter i massevis", "superfornøyd".
    Da "trenger" han bare en grommere preamp så blir det nok lydnirvana 😊
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Brokoblede P400/1000 på JBL 4367 må være mektige greier. Den har følsomhet på 94dB med 2,83V inn. Nominell impedanse er 6 ohm, impedanskurven viser at dette er godt innenfor siden den faller til minimum 5,5 Ohm ved 1kHz.
    Lav utgangsimpedanse på forsterkeren sørger også for at frekvensresponsen holdes jevn når impedansen i høyttaleren stiger ved 50Hz og 200-700Hz.
    1621932943840.png
    1621932985926.png


    Frekvensresponsen på disse rakkerne er meget jevn, og forvrengningen som også vises på bildet under er svært lav (ca. 0,1%). Med den lave forvrengning i Vera koblet til disse høyttalerne oppnår man uanstrengt og forvrengningsfri lyd selv om man drar på til langt over 120dB.
    1621934184659.png


    Den kraftige strømforsyningen på 3kW sørger for at en brokoblet P400/1000 kan levere minst 1,5kW kontinuerlig i 6 Ohm før klipping. Det er ca. 100V RMS (140 peak eller 280V P-P) på høyttalerterminalene, så her bør man holde fingrene unna 😁
    Regner man dette om til lydtrykk har altså dette systemet kapasitet til å levere et lydtrykk på 129dB SPL på en meters avstand!! Pass på hørselen :cool:
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Apropos Jbl 4367 og lydtrykk; Jeg køddet til noe i dsp kjeden med mine høyttalere (samme drivere som 4367) og blåste full guff med 1200 watt med støy ut på høyttaleren kl 23.30 på kvelden i en blokkleilighet.
    Moroa varte et sekund eller noe sånt før jeg fikk revet ut kabelen fra høyttaleren.

    Jeg hadde hjertebank et par timer før jeg fikk sove for å si det mildt. Heldigvis satt jeg bak høyttaleren og ikke foran, ellers hadde jeg vært døv :LOL:
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Men hører mannen i gata/blokka egentlig forskjell på denne utblåsningen og den jevne bergenser? :cool:
    (Må jo tøffe meg litt etter at «hjemmelaget» har vært en tur vestpå;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn