Høyttalere Verdens beste "mellomstore" høyttalere? Tips ønskes.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.746
    Do it with style :-D
    Gale 401 + mye Accuphase krefter ..så er det bare å lene seg tilbake !
    Fantastisk utseende! Og det fra 1973... Må si dette er noe jeg kunne tenkt meg uansett lyd :)

    Jeg mener oppriktig at dette er verdens vakreste høyttaler! Krever ballemye watt (men kombinasjon med f.eks. en phase linear 2x350w eller annen amerikansk muskelforsterker låter det veldig bra. Men helst i et stort rom og ikke opp mot veggen.

    Hvis du er interessert, kan jeg gi deg linker til folk som restaurerer, bygger nye stativer (replika) osv. de gode nyhetene er at du får originaler på nettet for mellom 5 og 10 lapper (uten stativer).
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.746
    Definitivt, Pavru. Ikke vanskelig å se hvor designeren har hentet inspirasjon :)

    Men, hva er det for noe?
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.746
    Jamen, Impulse, jeg har 2.000w :) Men jeg gjentar, hva er dette for noe? googling av ison loudspeaker gir intet resultat.
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    612
    Antall liker
    560
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kan anbefale ATC, har jo slike selv så anbefalingen er subjektiv;-)

    Mvh.
    Rolf
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Nå ser det ut som om innlegget mitt hvor jeg anbefalte 1200W på de vakre Gale-høyttalerne ble borte, Swifty.. men jeg vet jo at du har litt å øse av. Jeg ville kikket på Wilson- Benesch ACT i en eller annen utgave. De kan fåes brukt uten å bli økonomisk årelatet, og kan få fram gåsehuden når som helst. "A chicken-skin-loudspeaker", for å parafrasere Ry Cooder. Fra tid til annen er de å få tak i brukt på køløya, og de låter uhyre åpent, lynraskt og dynamisk, virkelig med dynamikk så det holder. En altfor hemmelig høyttaler her til lands, ikke ulikt Gale .Hadde jeg hatt kraftreserver nok i forsterkeren (10w SET er ikke akkurat nok til å dra dem..) og ikke hadde vært så hekta på hønn, hadde det stått et par WB ACT her i stua. Så mye er sikkert.
    ACT now, so to speak..:cool:

    Eller hva med toppmodellene til Kudos? T88 ? Eller den nye 808, som riktignok ikke er på markedet enda, men ryktes å være fenomenal..
     
    Sist redigert:
    B

    Briern

    Gjest
    Mulig Øhman har hentet inspirasjon fra Gale når han designet Guru QM 10 two. Guru spiller vakkert, men jeg må nok innrømme at Gale utseendemessig er ennå mer dristig enn svensken. Om den er bedre lydmessig er vanskelig å si, siden jeg aldri har hørt denne Gale ht.
     

    aloz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    442
    Antall liker
    124
    Torget vurderinger
    2
    Eiere av WHT-høyttalere er jo fra seg av begeistring (for høyttalerne)
    Disse kan kanskje kalles mellomstore?
    PL0CrXBBoCrOLHKs.jpg
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Eiere av WHT-høyttalere er jo fra seg av begeistring (for høyttalerne)
    Disse kan kanskje kalles mellomstore?
    Disse var monsterstore og ikke spesielt pene, så her bommer du fælt i forhold til trådstarter.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Eiere av WHT-høyttalere er jo fra seg av begeistring (for høyttalerne)
    Disse kan kanskje kalles mellomstore?
    Disse var monsterstore og ikke spesielt pene, så her bommer du fælt i forhold til trådstarter.
    .....med all respekt, det er jo subjektivt.
    Selv synes jeg de er vakre, litt retro, vintage over det.
    Synes ikke de er monsterstore, heller store.

    Martin Logan er generelt monsterstore.
    Syntes iallfall Monolith var monstre i det rommet jeg hadde på den tiden, men det låt bra.

    De jeg har nå er heller ikke akkurat vakre, men jeg synes de har blitt det med tiden.
    En klassiker blir jo bare finere med åra.:cool:
    ...og de tar lite plass.

    B
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Siden det er snakk om "verdens beste" her, har jeg en magefølelse som sier meg at man kommer ikke utenom Geithain i en sånn kategori.
    Jeg tenker først og fremst på studiomonitorene, men jeg tror de lager hifi også.
    Spesielt design, men de fåes i flott trefiner finnish. Det er 2 prinsipper jeg har veldig sans for i den litt dyrere monitor serien.
    Diskant og mellomtone designet i midten av midbass/bass driver, og kardioide bass. Det er ikke så veldig spesielt med noen av de prinsippene i seg selv, mange andre gjør mye av det samme. Men Gethain har dratt dette langt. Kardioide konstruksjonen dems er det umulig å finne noe om når jeg googler. Sikkert strengt hemmelig.
    Forholdsvis høy prisklasse de med kardioide bass, 87K til 225K. Men man slipper forsterker.

    Her er 901K til drøye 100.000,-



    Om jeg plutselig hadde en del pæng til overs så vet jeg hva ville gått å hørt på.

    B

    Edit; sorry, ser at jeg allerede har nevnt disse tidligere i tråden. Er det mulig å være så glemsk?
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    .

    Martin Logan er generelt monsterstore.

    B
    De største modellene til Martin Logan er store, men ikke de jeg refererte til. De passer fint i stuen, og de slipper igjennom lys.

    Ellers enig i at utseende er subjektivt, men syntes de som var omtalt var litt vel store i forhold til trådstarters behov. Jeg synes de hadde personlighet og stil, så jeg sier ikke at de var stygge - men ikke akkurat helt harmoniske i rommet/stuen.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Siden det er snakk om "verdens beste" her, har jeg en magefølelse som sier meg at man kommer ikke utenom Geithain i en sånn kategori.
    Jeg tenker først og fremst på studiomonitorene, men jeg tror de lager hifi også.
    Spesielt design, men de fåes i flott trefiner finnish. Det er 2 prinsipper jeg har veldig sans for i den litt dyrere monitor serien.
    Diskant og mellomtone designet i midten av midbass/bass driver, og kardioide bass. Det er ikke så veldig spesielt med noen av de prinsippene i seg selv, mange andre gjør mye av det samme. Men Gethain har dratt dette langt. Kardioide konstruksjonen dems er det umulig å finne noe om når jeg googler. Sikkert strengt hemmelig.
    Forholdsvis høy prisklasse de med kardioide bass, 87K til 225K. Men man slipper forsterker.

    Her er 901K til drøye 100.000,-



    Om jeg plutselig hadde en del pæng til overs så vet jeg hva ville gått å hørt på.

    B

    Edit; sorry, ser at jeg allerede har nevnt disse tidligere i tråden. Er det mulig å være så glemsk?


    Vel, Bergfinn, inviter folk hjem til deg selv for å høre på Opalene dine (eller mine).

    Jeg har vært interessert i hi-fi i over 40 år, og ALDRI prøvd et lydprodukt som spiller så bra som disse høyttalerne - uansett pris/hva som helst.
     
    Sist redigert av en moderator:

    aloz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    442
    Antall liker
    124
    Torget vurderinger
    2
    Eiere av WHT-høyttalere er jo fra seg av begeistring (for høyttalerne)
    Disse kan kanskje kalles mellomstore?
    Disse var monsterstore og ikke spesielt pene, så her bommer du fælt i forhold til trådstarter.
    Nå har jo WHT flere modeller(som er mindre) enn det man ser på bildet jeg brukte som eksempel på høyttalermerket.
    Det avbildede paret er forøvrig etter min mening ikke "monsterstore".
    Estetikk, kan som du senere innrømmer, diskuteres:)

    aloz
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Estetikk er, i likhet med lyd og hifi, subjektivt. 8)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.214
    Verdens beste er heldigvis objektivt. :cool:
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Hei.

    Det finnes masse gode høyttalere i små pakker og mange eksempler er dratt fram i denne tråden.

    Mitt førstevalg med moderat størrelse men samtidig god fullfrekvent lyd ville vært Suesskind BEO:

    Vis vedlegget 334592
    Suesskindaudio | Beo

    Dette er en høyttaler fra det ene av Joachim Gerrards to nye selskaper - etter at han forlot Audio Physichs.
    Dette er mannen bak Virgo II som nevnes tidligere i tråden og som på ingen måte var analytisk. Gerrard er
    flinkere enn noen annen høyttalerkonstruktør jeg vet om, til å sy sammen faselinjære høyttalere med
    konvensjonelle dynamiske elementer. Dette betyr varm lyd og fantastisk tegning av lydbilde både i bredde
    og dybde. Tåler dessuten å plasseres langt fra hverandre med kort lytteavstand (bredere enn likesidet
    trekant). Jeg hørte disse i Munchen 2014 sammen med den grommeste platespilleren fra Loricraft
    (Gerrard 501/OL Concourer/Lyra Etna) og høykvalitets tysk elektronikk (av for meg ukjent merke), og
    det spilte helt fantastisk. Spørsmålet er om du kan leve med utseende...

    Disse er (dessverre) ikke å se i norske butikker (selv om jeg har anbefalt dem for GT hos OHFC) så man
    må kanskje påregne å ta dem inn selv. Pris: euro 8.800,- Hør med OHFC.

    (Et annet alternativ som har noe av det samme utseendemessig - og lydmessig - er Doxa 8.2 men disse
    rager mer enn meteren i høyden. DOXA - PRODUCTS - SPEAKERS

    mvh
    Gunnar Brekke
    Tar opp igjen en gammel tråd her, ser at Gerhard himself har gått litt videre med denne?
    Er det noen som har hørt eller sett dette, ennå mere areal i mellomtonen og en beryllium diskant :unsure:

    Jeg har lenge vært fristet av noen av Gerhard sine designs etter at an forlot audio Physic men har aldri sett eller hørt noe av dem, men registrerer at alt som kommer fra den mannen får trampeklapp i pressen!


    Suesskind ara.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Ser BlieSMa diskanten der. Kommer nok til å dukke opp på flere gode høyttalere:)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Big Swifty: Her kommer du ikke utenom

    -PMC
    -Sonus Faber
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.746
    Morsomt at min 5 år gamle tråd er i live igjen :) Har hatt opptil flere høyttalere siden da. Valget falt først på Magico V3, og nå er det Händel-horn som gjelder. Men, er litt i tenkeboksen igjen, så kjør på med tips. Nå står anlegget i stuen og forsterker er ikke lenger MC2kw, men MC2000 Anniversary, 130w fløtelyd fra 8 winged -c kt88.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Pssst ... du har ikke signatur...
    Mitt innlegg er 5 år gammelt.
    I dag gjengis mellomtone av andre greier.

    20200705_203052.jpg


    Radialhorn med disse dingsene på baksiden:
    ...unntatt ølboksen.

    20200705_203433.jpg


    Får ikke tak i dette på hifisjappa. :p
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn