Verdens største konkurs

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.234
Antall liker
9.094
Torget vurderinger
1
For de informerte er dette ikke noe nytt, men likevel: General Motors er verdens største konkurs!

Søndag opplyste Det hvite hus at selskapet General Motors (GM) ville levere konkursretten en begjæring om konkursbeskyttelse mandag morgen. Konkursbegjæringen vil i henhold til amerikansk konkurslovgivning, Chapter 11, gi GM beskyttelse mot sine kreditorer mens virksomheten fortsetter som normalt og GM gjennomfører en eller annen form av restrukturering som de har 60 - 90 dager for å sikre finansiering av videre drift. Men, totalt 11 av 20 fabrikker vil bli stengt, og flere tusen ansatte vil miste sine jobber. GM har en gjeld på 173 milliarder dollar, omtrent 1.100 milliarder kroner.


Flere detaljer: http://www.hegnar.no/okonomi/article376977.ece


Mvh. Bjørn
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.512
Antall liker
3.056
Government Motors heter selskapet nå. Staten eier i praksis 60% av selskapet. Akkurat som i gamle sovjet da staten lagde biler.
Og dette er i "tjen-penger-eller-dø-landet" USA i 2009 :eek:
 
V

vredensgnag

Gjest
Nja, sannheten er jo at styre og ledelse i det privatkapitalistiske GM kjørte selskapet fullstendig på ræva ved å fornekte sannheter om biler, tilgang på drivstoff og bilers fremtid som andre bilselskap i det minste har forsøkt å forholde seg til.

Myndighetene går inn med støttekapital for å unngå ren atombombe-effekt i statene som berøres. Allerede kan man kjøpe villaer for USD 10 i Detroit, så det sier sitt. Og for å ikke belønne elendig lederskap, har staten insistert på overføring av en eierandel som senere skal selges, om snuoperasjonen skulle lykkes, slik at skattebetalerne kan få igjen noe.

Men de fleste regner med at Detroit er ferdig som bilby. Dog verdt å merke seg at Alan Mulally, hentet inn fra Boeing, har gjort en rekke gode sjakktrekk, der alt som kunne selges ble omsatt for å sikre driftskapital, mens verdiene fortsatt var høye - slik at Ford ikke skulle behøve statlig hjelp. Dette har gitt Ford sympati hos amerikanske forbrukere som er dypt imot at deres skattepenger skal brukes på denne måten.

Skriver en del for The Truth About Cars. Dette skrev jeg da konkursen var et faktum:
http://www.thetruthaboutcars.com/ed...th-watch-258-stein-x-leikangers-gm-politburo/

En konkurs jeg forøvrig har varslet høyt og tydelig siden tidlig 2000-tall.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.987
Antall liker
1.058
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Likte det bedre før, når det var kjent som General Mistake... 8)

Arne K

@ vredensgnag; bra artkkel! Med flere gode kommentarer...har du snart til en "Lee Iacocca"-bok...(med motsatt fortegn?)
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Grådige fagforenninger (AU) og sjefer har fått det som fortjent. Så langt det kan gå.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.512
Antall liker
3.056
Hvor ble rasjonaliseringsgevinsten av?

Argumentet med å ha mange bilmerker under samme paraplyen skulle jo være å gi forbrukerne billigere biler, mer rasjonell produksjon og sterke resultater. Man samarbeider om felles plattformer og motorer. Å være STOR var det som skulle sikre din posisjon i markedet. Tror kanskje vinninga gikk opp i spinninga her?
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Jeg er ikke kjent med detaljer, men har tenkt på noen store og mangeårige helseforsikringer og pensjonsavtaler mellom GM og fagforeninger som på slutten tokk knekken på GM.
 
V

vredensgnag

Gjest
Ekstremt dårlige markedsbeslutninger, med fokus på overdimensjonerte biler (i vekt og motorstyrke) tok knekken på GM. Man forsøkte bl.a. å skape et bilmerke som skulle hete GM, på bekostning av undermerkene. Og vha såkalt badge engineering, forsøkte man å innbille markedet at like plattformer var ulike (Opel, Saab, Vauxhall, Holden, Saturn - for eksempel.) En stund kunne man gå inn på www.gm.com og bestille GM-cars, mens det som opprinnelig skilte undermerkene fra hverandre ble helt utvasket over tid.

Det er en myte at fagforeningene tok knekken på GM, likeledes som det er en myte at legacy costs (som pensjonsforpliktelser) var årsak til det samme. GM har ikke tjent penger på over ti år, og det skyldes at produktene har vært markedsirrelevante i forhold til hva markedslederne leverte. Derfor har GM måttet tilby ekstremt høye incentiver til kjøpere (0% rente over 72 måneder), for å bli kvitt de elendige bilene.

Naturligvis er det et potensielt problem at et firma med GMs levetid har dratt på seg et etterslep når det gjelder forpliktelser som er inngått overfor tidligere arbeidsstokk og deres slektninger, men så kan man sette spørsmålstegn ved hvor klokt det er å sikte etter å være verdens største bilprodusent i volum, og ikke i volum kombinert med profitt.

Det som virkelig tok knekken på GM var at man var villig til hva som helst for å holde på rangeringen som verdens største bilprodusent, i mange år etter at man skulle lagt om kursen. Prestisjetapet ble ansett som så stort at man heller produserte volum med tap, fremfor å ta konsekvensene.

Uansett, GM er ikke så stort som det en gang var, selskapets R&D innen biler er helt uinteressant, og følgene av en konkurs blir ikke så store som man forestiller seg. Transplant-produsentene (utenlandske merker som produserer i USA) lager langt flere biler pr/år.
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.654
Antall liker
228
Er det grådig at fagforeningene ønsker pensjonsavtale og helseforsikring for arbeiderne? Jeg må si jeg blir stadig overrasket over denne type ytringer... Enkelte ser på andre mennesker som noe de kan bruke og kaste. Heldigvis så har vi fremdeles et styre i dette landet som ser på mennesker som noe mer.

GM gikk dukken pga. dårlig styring og ledelse, ikke pga. sterke fagforeninger. De var for store, maktet ikke å snu seg kjapt nok rundt når etterspørselen etter andre typer biler kom, og falt.

Hørte en uttale seg her om dagen, at han fryktet at nå som staten hadde gått inn kraftig på eiersiden, så ville man miste all innovasjon og nytenking...!! ;) Hehe, også et artig syn å ha. Det er kun det private næringsliv som kan drive butikk altså, mens staten kun kan drive en nasjon... jaja, om staten vil klare å berge stumpene i GM får vi nå se på, noen enkel oppgave blir det ikke.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
vredensgnag skrev:
Skriver en del for The Truth About Cars. Dette skrev jeg da konkursen var et faktum:
http://www.thetruthaboutcars.com/ed...th-watch-258-stein-x-leikangers-gm-politburo/
Interessant artikkel. Men like mye som sammenhengen med Sovjetmodellen er plausibel så er vel GMs nedur en arv fra den konsumerismen som ble skapt etter Edward Bernays ' model, hvor det alt vesentligste handler nesten utelukkende om å skape etterspørsel etter produktene og manipulere folk gjennom reklame og propaganda til å velge riktige produkter. Det var en fantastisk sukksesformel i siste halvdel av forige århunde, og virker godt fremdeles. Men når kanalene for informasjon, reklame og propaganda blir så fragmentert at alle kan nå ut og produktene selv skaper omtale gjennom brukernes interaksjon gjennom nye media. Så kan man ikke opprettholde gamle mastodonter som utelukkende har basert seg på denne modellen lenger. En styrt avvikling og oppspliting av GM var den eneste holdbare løsningen.
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
rumath skrev:
Er det grådig at fagforeningene ønsker pensjonsavtale og helseforsikring for arbeiderne? Jeg må si jeg blir stadig overrasket over denne type ytringer... Enkelte ser på andre mennesker som noe de kan bruke og kaste. Heldigvis så har vi fremdeles et styre i dette landet som ser på mennesker som noe mer.

GM gikk dukken pga. dårlig styring og ledelse, ikke pga. sterke fagforeninger. De var for store, maktet ikke å snu seg kjapt nok rundt når etterspørselen etter andre typer biler kom, og falt.

Hørte en uttale seg her om dagen, at han fryktet at nå som staten hadde gått inn kraftig på eiersiden, så ville man miste all innovasjon og nytenking...!! ;) Hehe, også et artig syn å ha. Det er kun det private næringsliv som kan drive butikk altså, mens staten kun kan drive en nasjon... jaja, om staten vil klare å berge stumpene i GM får vi nå se på, noen enkel oppgave blir det ikke.
Du har rett,.....det er mye bedre i et land på 4.5 millioner som har 1 000 000 byråkrater, mer enn 100 000 statsubsidierte "kunstnere" som er flere enn hele landets hotel og restaurantbransjen, 400 000 trygde, 200 000 innvandrere uten jobb men som motar sosialen (trygd) likevel, 1 400 000 pensjonister,......

For meg, vi ser ut akkurat som GM for 10 år siden. Våres offentlig sektor fikser for seg selv lønninger, forsikringer, etterutdanniger (vektaler=lønningstrinn) og pensjonsordninger via demmes fagforenning (Arbeiderparti).....ja, vi kan gå konkurs, vi også. ;)
 
A

AK27

Gjest
Espen R skrev:
AK27 skrev:
Og vi som elsker amerika, blindt.
Hmm...snakk for deg selv.
Neida, vi som ikke uhildet deltar i feiringen er amerikahatere, standard polemikk. Du kan jo ikke som respons antyde at jeg er en av disse som blindt elsker amerika, det gir liten mening. Eller, du kan, men jeg kan ikke se at det kan være effektivt. Det er dog litt trist å se at det klages så sterkt over den norske sosialdemokratiske modellen, mens foregangslandet drukner i teltlandsbyer, konkurser, og så videre. Selvfølgelig kan ting kritiseres, jeg kom mer med en generell respons til flommen av i mine øyne unyanserte innlegg som har kommet i løpet av morgentimene. En kan selvfølgelig være uenig, ikke var det en særlig smart kommentar heller. Men av og til trenger vi bare å underholde oss selv.

Hepp!
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
AK27 skrev:
Espen R skrev:
AK27 skrev:
Og vi som elsker amerika, blindt.
Hmm...snakk for deg selv.
Neida, vi som ikke uhildet deltar i feiringen er amerikahatere, standard polemikk. Du kan jo ikke som respons antyde at jeg er en av disse som blindt elsker amerika, det gir liten mening. Eller, du kan, men jeg kan ikke se at det kan være effektivt. Det er dog litt trist å se at det klages så sterkt over den norske sosialdemokratiske modellen, mens foregangslandet drukner i teltlandsbyer, konkurser, og så videre. Selvfølgelig kan ting kritiseres, jeg kom mer med en generell respons til flommen av i mine øyne unyanserte innlegg som har kommet i løpet av morgentimene. En kan selvfølgelig være uenig, ikke var det en særlig smart kommentar heller. Men av og til trenger vi bare å underholde oss selv.

Hepp!
Huff.

For det første; du legger selv opp til en usaklig debatt ved ditt innlegg om å elske amerika.

Videre er det relativt perifert å trekke inn det politiske aspektet. Forgubbing og mangel på nytenking kunne like gjerne forekomme i en statseid bedrift. GM`s problem skyldes i første rekke deres egne ledere, ikke det politiske systemet.


Mvh. RS
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.860
Antall liker
10.346
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
R.Solhaug skrev:
GM`s problem skyldes i første rekke deres egne ledere, ikke det politiske systemet.


Mvh. RS
Selvsagt i en stor grad rett. Men for å kaste inn en liten motforestilling: det amerikanske bilmarkedet har vært ulikt bilmarkedet i resten av verden (stort sett), bla pga en relativt særamerikansk transport- og energipolitikk. GMs suksess har vært tuftet på dette markedet, og når denne politikken får en i trynet av realitetene og amerikanske forbrukere må endre adferd, går GM under. Neppe 100% tilfeldig.
 

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Innlegg
323
Antall liker
3
R.Solhaug skrev:
AK27 skrev:
Espen R skrev:
AK27 skrev:
Og vi som elsker amerika, blindt.
Hmm...snakk for deg selv.
Neida, vi som ikke uhildet deltar i feiringen er amerikahatere, standard polemikk. Du kan jo ikke som respons antyde at jeg er en av disse som blindt elsker amerika, det gir liten mening. Eller, du kan, men jeg kan ikke se at det kan være effektivt. Det er dog litt trist å se at det klages så sterkt over den norske sosialdemokratiske modellen, mens foregangslandet drukner i teltlandsbyer, konkurser, og så videre. Selvfølgelig kan ting kritiseres, jeg kom mer med en generell respons til flommen av i mine øyne unyanserte innlegg som har kommet i løpet av morgentimene. En kan selvfølgelig være uenig, ikke var det en særlig smart kommentar heller. Men av og til trenger vi bare å underholde oss selv.

Hepp!
Huff.

For det første; du legger selv opp til en usaklig debatt ved ditt innlegg om å elske amerika.

Videre er det relativt perifert å trekke inn det politiske aspektet. Forgubbing og mangel på nytenking kunne like gjerne forekomme i en statseid bedrift. GM`s problem skyldes i første rekke deres egne ledere, ikke det politiske systemet.


Mvh. RS
Å joda det politiske systemet har en stor del av skylden, for lav bensinpris, som ingen har turt å røre, har ført til at de spede forsøk på å lage små bensingjerrige biler har strandet(i allefall på det amerikanske markedet).
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
11.112
Antall liker
6.791
Sted
Holmestrand
vredensgnag skrev:
Ekstremt dårlige markedsbeslutninger, med fokus på overdimensjonerte biler (i vekt og motorstyrke) tok knekken på GM. ...
Hva baserer du dette på?
Så vidt jeg har skjønt er det mangel på kreditt i markedet som har fratatt kundene muligheten for å kjøpe biler som er problemet. Ikke at den jevne amerikaner plutselig ble miljøvennlige og skulle kjøre Nissan Micra eller lignende.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Julenissen skrev:
Å joda det politiske systemet har en stor del av skylden, for lav bensinpris, som ingen har turt å røre, har ført til at de spede forsøk på å lage små bensingjerrige biler har strandet(i allefall på det amerikanske markedet).

Unektelig en medvirkende faktor, men de er det såmenn flere av. Ta f.ex. petroleumsindustrien; alledere i 1971 fikk vi en klar advarsel om at bensinmotorens dager var talte. Etter -71 forsvant entusiasmen og nytenkningen fra amerikansk bilindustri. Se bare på 80-tallets utrolig fantasiløse kreasjoner. Ikke rart kundene vendte dem ryggen.


Mvh. RS
 

b@s

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2007
Innlegg
107
Antall liker
1
xerxes skrev:
vredensgnag skrev:
Ekstremt dårlige markedsbeslutninger, med fokus på overdimensjonerte biler (i vekt og motorstyrke) tok knekken på GM. ...
Hva baserer du dette på?
Så vidt jeg har skjønt er det mangel på kreditt i markedet som har fratatt kundene muligheten for å kjøpe biler som er problemet. Ikke at den jevne amerikaner plutselig skulle kjøre Nissan Micra eller lignende.
Om jeg har forstått sammenhengen riktig er det vel den akutte kredittørken kombinert med den for amerikanerne voldsomme økning i bensinpris i fjor som har bremset salget av biler generelt og tørste biler spesielt.
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Da boligprisene i USA stoppet å øke med 5-6% hvert år,....skjønte de at de gikk konkurs, og at de har ikke noe untatt gigantisk servissektor og lite sterk subsidiert landbruk. Akkurat samme som Stor Britania,.....og nå Spania,......og hele Øst Europa,......
 
A

AK27

Gjest
Julenissen skrev:
R.Solhaug skrev:
AK27 skrev:
Espen R skrev:
AK27 skrev:
Og vi som elsker amerika, blindt.
Hmm...snakk for deg selv.
Neida, vi som ikke uhildet deltar i feiringen er amerikahatere, standard polemikk. Du kan jo ikke som respons antyde at jeg er en av disse som blindt elsker amerika, det gir liten mening. Eller, du kan, men jeg kan ikke se at det kan være effektivt. Det er dog litt trist å se at det klages så sterkt over den norske sosialdemokratiske modellen, mens foregangslandet drukner i teltlandsbyer, konkurser, og så videre. Selvfølgelig kan ting kritiseres, jeg kom mer med en generell respons til flommen av i mine øyne unyanserte innlegg som har kommet i løpet av morgentimene. En kan selvfølgelig være uenig, ikke var det en særlig smart kommentar heller. Men av og til trenger vi bare å underholde oss selv.

Hepp!
Huff.

For det første; du legger selv opp til en usaklig debatt ved ditt innlegg om å elske amerika.

Videre er det relativt perifert å trekke inn det politiske aspektet. Forgubbing og mangel på nytenking kunne like gjerne forekomme i en statseid bedrift. GM`s problem skyldes i første rekke deres egne ledere, ikke det politiske systemet.


Mvh. RS
Å joda det politiske systemet har en stor del av skylden, for lav bensinpris, som ingen har turt å røre, har ført til at de spede forsøk på å lage små bensingjerrige biler har strandet(i allefall på det amerikanske markedet).
Og i den grad helseforsikring og trygder har kostet GM for dyrt, er ikke det et systemisk problem? USA har et av vestens beste, men minst effektive helsesystem, jeg tror faktisk det minst effektive er korekt. Korriger meg gjerne om jeg tar feil. Min kommentar var kanskje ikke sårlig intelligent, likevel tror jeg vi trygt kan anta at det var en hel del sannhet i den. Problemet er aldr systemisk når det gjelder USA, kan det virke som. Norge derimot, alt er "sosialistenes" skyld, b0ortsett fra det som fungerer, selvfølgelig. Det blir fort noe karikert.
 
N

nb

Gjest
AK27 skrev:
Og i den grad helseforsikring og trygder har kostet GM for dyrt, er ikke det et systemisk problem? USA har et av vestens beste, men minst effektive helsesystem, jeg tror faktisk det minst effektive er korekt. Korriger meg gjerne om jeg tar feil. Min kommentar var kanskje ikke sårlig intelligent, likevel tror jeg vi trygt kan anta at det var en hel del sannhet i den. Problemet er aldr systemisk når det gjelder USA, kan det virke som. Norge derimot, alt er "sosialistenes" skyld, b0ortsett fra det som fungerer, selvfølgelig. Det blir fort noe karikert.
I følge "The undercover Economist" bruker <i>myndighetene</i> i USA like mye penger på helse pr. innbygger som de fleste vesteuropeiske land. De får bare ingen ting igjen for det. USAs helsebyråkrati alene koster nesten like mye som et vanlig helsevesen.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.512
Antall liker
3.056
nb skrev:
AK27 skrev:
Og i den grad helseforsikring og trygder har kostet GM for dyrt, er ikke det et systemisk problem? USA har et av vestens beste, men minst effektive helsesystem, jeg tror faktisk det minst effektive er korekt. Korriger meg gjerne om jeg tar feil. Min kommentar var kanskje ikke sårlig intelligent, likevel tror jeg vi trygt kan anta at det var en hel del sannhet i den. Problemet er aldr systemisk når det gjelder USA, kan det virke som. Norge derimot, alt er "sosialistenes" skyld, b0ortsett fra det som fungerer, selvfølgelig. Det blir fort noe karikert.
I følge "The undercover Economist" bruker <i>myndighetene</i> i USA like mye penger på helse pr. innbygger som de fleste vesteuropeiske land. De får bare ingen ting igjen for det. USAs helsebyråkrati alene koster nesten like mye som et vanlig helsevesen.
Det er så mye som er så tullete og idiotisk i det samfunnet vi lever i. Man skulle tro vi bevegde oss bakover i tid og ikke fremover.*
Fra før har vi hørt at legene bruker alt for mye av tiden på kontorarbied, tid som skulle vært brukt på pasienter. Tidligere i denne uka var det en eldre lærer som uttalte seg at hun var oppgitt over hvordan ting hadde utviklet seg i skolen og all tid som gikk med på skjemaer og annet tull, tid som hun heller ønsket å bruke på elevene.

* Ingen snåsamannsammeligninger fra Deph, takk!
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.234
Antall liker
9.094
Torget vurderinger
1
-fra noen hold heter det kvalitetssikring. Eller byråkratisering.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Er det noen bilprodusenter som reelt sett gjør det godt for tiden?
Sosialdemokratiske Volvo og SAAB sliter jo kraftig.
 
V

vredensgnag

Gjest
Er du i Kina har du grunn til å smile. Der steg bilsalget med 55% i mai. Tilsvarende går det godt i Tyskland, der myndighetene tilbyr god kompensasjon for eldre biler, dersom man kjøper ny.
http://www.thetruthaboutcars.com/oh-may-china’s-car-sales-up-55-percent/

Subaru gjør det godt, og mens Toyota og Honda er blitt tvunget til å ta ned veksten, og tom stanse produksjon, så er de fortsatt ekstremt tilbakeholdne med å tilby incentiver på sine biler - såkalt "money on the hood" - ved salg. Dette er har vært Chrysler, Ford og GMs bane - der GM på slutten tilbød biler til "employee rate" med 0% rente over 72 mnd, USD 1000 i bensinrabatt og garantert tilbakekjøpspris.

Mao. de ga bort bilene sine.

(Og godt skal leses som "relativt godt." Hele bilmarkedet er i transformasjon, og er man en klok bilkjøper, så sikrer man seg en modell med et par-tre år på turtelleren. Dagens biler er skrapt ned til beinet på kvalitet, fra leverandør av muttere og hele veien til final assembly.)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.234
Antall liker
9.094
Torget vurderinger
1
Kineserne har jo penger, og lånefinasierer USA i ett tempo som gjør dem effektivt til verdens største kreditorer. Og på sikt den største økonomiske supermakten. Når USA ikke lenger har muligheter til å dekke sin enorme gjeld til Kina, ikke klarer å subsidiere sitt gigantiske Forsvar, hva da?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.234
Antall liker
9.094
Torget vurderinger
1
For de som er interessert i USA sin økonomi, utgifter, arbeidsledige, så kan man få en oversikt på dette i sanntid:

http://www.usdebtclock.org/
 
Topp Bunn