Diverse Verdi vurdering av bøker

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.885
Antall liker
26.683
Sted
Oslo/Grebbestad
En familie medlem som gått bort har etterlatt sig en anselig samling bøker ca700st+ Personen var kulturellt bevandret og litteratur stod han varmt om hjertet.
Er sikker på att det finns store verdier her, men er litt usikker på hur att gå til veie? Veit om att antikvariat tar sig om vurderinger, men litt skeptisk samtidl! att man får rett pris? finnes kanske oberoende aktører man kan bruke til prissetting?

Noen her som kanske vært borti noe lignende og kan komme med noen gode råd/tips.
Takk på forhånd
Mvh
Roger
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.525
Antall liker
7.854
Torget vurderinger
0
Be om en forsikringstakst! Gjør det samtidig klart at du under ingen omstendigheter har til hensikt å selge så mye som et ark!

Hvis du i tillegg ber ditt forsikringsselskap om henvisning til en godkjent takstmann på området bør du være trygg. Selvsagt må du nok betale litt for dette men det vil gi deg et ganske bra ansalg på verdien.

Om du så ønsker å selge må du være klar over at du nok ikke vil oppnå det samme i betaling som forsikringsverdien er. Hvis du selger til et antikvariat så skal jo de sitte med bøkene til det kommer en kjøper ( tapte renteintekter ) og de skal da tjene litt også. De driver ikke "Blå Kors".

Anbefaler å selge på nettet. Det finnes sikkert spesielle nettsteder for bibliofile. ( Gærninger som oss men som holder seg til bøker. )
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.560
Antall liker
7.087
Holder med Spiralis her, og har vært gjennom samme prosess flere ganger selv. Som bibliofil var det dobbelt tungt å forholde seg til dødsboet til et kjært familiemedlem med et møysommelig oppbygd bibliotek gjennom 60 år av den engelske typen, og med flere tusen skinninnbundne bøker, mange av dem unike eksemplarer, og ikke ha råd til å kjøpe samlingen ut selv. I slike tilfeller er det jo som regel mer enn en arving verdiene skal deles på, så desto større grunn til å gå frem på en måte som ikke skaper splid. Som Spiralis sier, få derfor takst fra noen som vurderer verdi uten tanke på egen profitt, som et antikvariat rimeligvis vil gjøre.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.525
Antall liker
7.854
Torget vurderinger
0
Med en far som hadde et bortimot religiøst forhold til bøker og som overlot meg mange tusen bøker, mange mere enn det jeg har plass til å sette i bokhyller har jeg selv et dilemma. Hva pokker skal jeg gjøre med boksamlingen?? Ungene har dessverre ikke arvet min forkjærlighet for slikt som finnes mellom stive permer. Får man det ikke i lydbok eller e-bok er det liksom ikke interessant.

Å donere samlingen til noe offentlig er ikke et alternativ, til det har man sett alt for mange "offentlig arvede samlinger" av ymse slag som vansmekter og dels blir ødelagt på grunn av manglede interesse/kunnskap. Drømmen er selvsagt å finne et svært hus med både bibliotek og veggplass nok til all billedkunst som jeg har "lagret". Da kunne man jo når dagen kom kunne legge inn i testamentet at huset skulle selges med både bøker og billedkunst, og restriksjoner på videresalg av bøker/kunst og på den måten sørge for at samlingen ble overatt av noen som ville sette pris på den.
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.885
Antall liker
26.683
Sted
Oslo/Grebbestad
Spiralis/ Det med en forsikringstaks skall jeg fremføre til anhørige som har ansvar av dødsboet.

Mvh
 
Topp Bunn