Veteranbil, men hvor langt fram i tid?

M

Mulelid

Gjest
Første januar 30 år etter bilen sitt første registreringsår kan man få status sånn på papiret, men hører snakk om 1979 som siste årsmodell. Hva er fakta? :)

Vinylguru

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
3
Jeg sjekket det en gang med biltilsynet, og de kunne fortelle meg at det ikke var/er noen grense for akkurat det. Nok at kjøretøyet er 30 år eller eldre :)

M

Mulelid

Gjest
Ja, men har hørt at de vil "stoppe" det fra og med 1979-modell. Dvs at en 1985-modell ikke blir veteran.. :)
Sikkert bare løse rykter, men det skal ikke forundre meg om de småparanoide klarer å få noe sånt gjennom siden biler fra 1980-tallet er såpass moderne som de er og dermed utgjør en trussel for salg av nye biler.. :) Norge er jo en Sovjetstat i noens øyne, og de har av og til rett..

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Mulelid skrev:
Ja, men har hørt at de vil "stoppe" det fra og med 1979-modell. Dvs at en 1985-modell ikke blir veteran.. :)
Sikkert bare løse rykter, men det skal ikke forundre meg om de småparanoide klarer å få noe sånt gjennom siden biler fra 1980-tallet er såpass moderne som de er og dermed utgjør en trussel for salg av nye biler.. :) Norge er jo en Sovjetstat i noens øyne, og de har av og til rett..
Tippar det har gått så bra no ei stund, at ryktesmedane diktar opp eittelleranna for å kunne slenge drit om styresmaktene. Og agurkane mine er i ferd med å modne også...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.602
Torget vurderinger
0
Noen som vet om det er registreringsdato eller registreringsår som avgjør ?
Har en 1978 model SAAB som er registrert i 77, men den er registrert 31.12.77 :(

M

Mulelid

Gjest
Da har du ikke en 1978-modell, men en 1977-modell siden året i vognkortet teller mer enn påstander om årsmodell for året etter når bilen er solgt høsten før. Ergo; Du har en veteranbil pr i dag og kan registrere den om allerede på mandag. :)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.503
Se til å få kassert de gamle stinkbombene der. Det er på grunn av slike som dere vi har Europas eldste bilpark. Fy !!!

;D

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
gamle stinkbomber?
jeg tør påstå at min 75 mod gamle 242 ikke forurenser det spøtt mer enn en ny suv.

Grunnen til at det muligens stoppes rundt 1980 (altså biler regga etter det) er (etter det jeg tror) at det fins haugevis av meget gode biler derfra og fremover, som kommer til å rulle i både 50 og 60 år.
Så, enten må veteranopplegget fjernes (hvilket er urettferdig for entusiastene) eller stoppes når det er fornuftig.
Ikke er det lagd særlig mange biler med sjel etter 1980 heller (ingen, tror jeg)

J

Jurassic

Gjest
ivar skrev:
gamle stinkbomber?
jeg tør påstå at min 75 mod gamle 242 ikke forurenser det spøtt mer enn en ny suv.

Grunnen til at det muligens stoppes rundt 1980 (altså biler regga etter det) er (etter det jeg tror) at det fins haugevis av meget gode biler derfra og fremover, som kommer til å rulle i både 50 og 60 år.
Så, enten må veteranopplegget fjernes (hvilket er urettferdig for entusiastene) eller stoppes når det er fornuftig.
Ikke er det lagd særlig mange biler med sjel etter 1980 heller (ingen, tror jeg)
Fiat Ritmo Abarth, Golf1 Gti samt Ford Sierra må jo være biler med sjel

Vinylguru

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
3
Spiralis skrev:
Noen som vet om det er registreringsdato eller registreringsår som avgjør ?
Har en 1978 model SAAB som er registrert i 77, men den er registrert 31.12.77 :(
Årets modeller ble presentert på markedet ca 3 mnd tidligere. Dvs en 78 mod fikk man kjøpt sept/okt 77.
Står det 1978 noen steder i vognkortet? Jeg mener at de går etter årstallet bilen kom fra fabrikken.
Biltsynet kan svare riktig på dette :)

Vinylguru

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
3
Jurassic skrev:
ivar skrev:
gamle stinkbomber?

Fiat Ritmo Abarth, Golf1 Gti samt Ford Sierra må jo være biler med sjel
Finnes det flere Ritmo'er? :) Trodde alle var døde, he he.... :D Første Golf Gti er allerede en klassiker :) Sierra kryr det av :(

J

Jurassic

Gjest
En Sierra RS500 er allerede en klassiker den også.
Finnes vel ikke flere Ritmoer igjen men fy f..... å kul Ritmo Abarth130TC var.
Lages ikke gode biler lengre :'(

M

Mulelid

Gjest
Man har en 1984-modell om bilen fikk reg.nr. sitt den 31/12-84 uansett hva slags reklame en bilforhandler kommer med som "forsvar". Da må man betale avgift for 1984 og får 1984 som årstall i vognkortet. Problemet der er at bilforhandlerne har ødelagt hele greia ved å selge "Neste års bilmodell" før neste år er kommet, og dermed biter folk på så det holder. Baksmellen kommer når man skal kjøpe deler, selge eller omregistrere bilen. :) Min 1982-modell ble importert til Norge i 1985 sånn at jeg da har TO årstall å forholde meg til. Det kan selvsagt være chassinr. som har året etter som "mal", men dette teller kun når man skal ha deler.

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
mulelid: når jeg handler deler til importert bil og de spør om regnr (hvorpå de alltid kommenterer at det er import) svarer jeg: såvidt meg bekjent er ALLE biler importert hit til landet
:)
ellers har jeg vært borti det du sier

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Foreløpig blir biler "avgiftsfrie" ved passerte 30 år. Det er primært to "aldersgrenser" for gamle biler; eldre enn 1960 er virkelige veteranbiler, eldre enn 1977 kan veteranforsikres som klassiker. Nyere er bare gamle biler :p

Ang. avgass; alle bensinmotorer fungerer utmerket på sprit, noe som gjør dem nærmest avgassfrie.

http://www.lmk.no/

http://www.bilhistorie.no/

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.602
Torget vurderinger
0
Mulelid skrev:
Da har du ikke en 1978-modell, men en 1977-modell siden året i vognkortet teller mer enn påstander om årsmodell for året etter når bilen er solgt høsten før. Ergo; Du har en veteranbil pr i dag og kan registrere den om allerede på mandag. :)
Neida min venn, bilen ER en 1978 modell, det framkommer av tallkombinasjonen 78 i chassinummeret. Veldig vesentlig når man skal ha deler til den ! Den ble registret 31.12.77 fordi forhandleren skulle oppfylle en salgskvote for året 1977.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.602
Torget vurderinger
0
Pink_Panther skrev:
Se til å få kassert de gamle stinkbombene der. Det er på grunn av slike som dere vi har Europas eldste bilpark. Fy !!!

;D

VANDAL !! Djengis Kahns avkom !! BARBAR !! Få seg til å si noe slikt om en fiiiin gammel SAAB !! :eek: ??? :'(

For det første kjøres veteranbiler så lite at de ikke behøve regnes med i CO2 hysteriet, for det andre kjører faktisk en SAAB 99 uten problemer på bioetanolbensin, så der har du miljøbilen sin der !!

I CO2 regnskapet vil det være en MYE større belastning for verden å skrote SAAB´en for å kjøpe en ny bil som går på 0,4 liter pr mil. Miljømessig er et best å beholde en gammel SAAB.

Rosa figur du er et bevis på at mangel på kunnskap kjører miljøsaken i grøfta!! Dessuten har jeg deg, etter det skammelige forslaget ditt, sterkt mistenkt for å være en slik som kaster gammelt Tandbergutstyr !! Vandal !!

"Good grief"
sitat Charlie Brown

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.689
Sted
Holmestrand
Pink_Panther skrev:

;D
Det er våre politikere godt assistert av de fantasifulle i finansdepartementet som sørger for bilstandarden i Norge!

O

OldBoy

Gjest
Fra delelageret til Citroën:

[/quote]
We are not amused!

2 CV er den eneste bilen jeg har hatt, som har hatt sjel. Man kom utrolig langt med ståltråd, skrujern og et vanlig pipenøkkelsett. Ingen verkstedbesøk for meg i alle de årene jeg har hatt gleden av å eie en 2 CV (det er riktignok noen år siden, men dog...). For likevel å gi Gjestemedlem litt kredit her, vil jeg anta at selv blikkbokser kunne gjøre nytten hvis det skulle knipe (hvilket det sjelden gjør med 2 CV).

Moderne biler derimot....

G

Gjestemedlem

Gjest
OldBoy skrev:
2 CV er den eneste bilen jeg har hatt, som har hatt sjel. Man kom utrolig langt med ståltråd, skrujern og et vanlig pipenøkkelsett. Ingen verkstedbesøk for meg i alle de årene jeg har hatt gleden av å eie en 2 CV (det er riktignok noen år siden, men dog...). For likevel å gi Gjestemedlem litt kredit her, vil jeg anta at selv blikkbokser kunne gjøre nytten hvis det skulle knipe (hvilket det sjelden gjør med 2 CV).
Hm, "Zen and the Art of 2CV Maintenance" ?

O

OldBoy

Gjest
You can't win them all!!

2 CV'en har mange gode sider, men etter en kollisjon eller utforkjøring ser de vel omtrent slik ut, som du viser på ditt seneste bilde.

Men bildet ditt er fullt av ypperlige reservedeler for dem som overlever....

:) :) :)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.602
Torget vurderinger
0
Søt pusekatt :D :D Er det den som som sier "purr purr" når 2CV´n går på tomgang ?? ;D ;D ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.602
Torget vurderinger
0
OldBoy skrev:
We are not amused!
Nå "Gamle gutt", husker du hvem det var som introduserte utrykket: " We are not amused" ?

O

OldBoy

Gjest
Spiralis skrev:
OldBoy skrev:
We are not amused!
Nå "Gamle gutt", husker du hvem det var som introduserte utrykket: " We are not amused" ?
Det er mulig at min hukommelse svikter meg, men jeg mener at det var dronning Victoria.

Men for all del: hun kan jo ha stjålet det av noen som var enda tidligere ute.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.602
Torget vurderinger
0
OldBoy skrev:
Det er mulig at min hukommelse svikter meg, men jeg mener at det var dronning Victoria.
Se se ! :D De gamle er eldst og seniliteten er slett ikke så langt framskreden som enkelte frykter !! ;D ;D

Du har helt rett ! :D :D :D :D

O

OldBoy

Gjest
Spiralis skrev:
Se se ! :D De gamle er eldst og seniliteten er slett ikke så langt framskreden som enkelte frykter !! ;D ;D

Nå venter jeg bare på premien min, jeg.

Eller er det bare kostnadsfri ære og anerkjennelse å hente her???

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.602
Torget vurderinger
0
OldBoy skrev:
Spiralis skrev:

Nå venter jeg bare på premien min, jeg.

Eller er det bare kostnadsfri ære og anerkjennelse å hente her???

Ære og anerkjennelse på HFS kan da ikke være å forakte ! ;D

Topp Bunn