jifbaderom
Hi-Fi freak
Fikk denne gratis. Fornøyd, får se over den neste uke
så 3 kanaler med fm ?A2 var et analogt stereo lyd system, som blev benyttet af bl.a. vest Tyskland. Dette gav også muligheden for at vælge mellem original film lyd, og så det skrækkelige "efter synkroniserede tale", hvor man kunne høre John Wayne tale fejlfrit Tysk...
NICAM er et digitalt stereo lyd system, blev benyttet i Danmark. Husker fra min tid i branchen den gang, hvor vi byggede NICAM moduler i TV apparater der var forberedt til stereo-lyd. Nogle var det "plug&play", andre TV var det en ganske stor omgang. Lige som med Tekst-TV.
A2/NICAM betyder at din videomaskine klarer begge lyd systemer, naturligvis også standart FM mono....
oki, ser. stemmerOm man vil. Enten FM mono, eller et af de før beskrevne...
Ikke helt.så 3 kanaler med fm ?
Ja, det stemmer. Trengte ikke være S-VHS, men VHS/Beta Hifi. Lyden ble spilt inn sammen med videosignalet med de roterende videohodene, og kvaliteten var på digitalnivå. Det fantes et fåtall modeller som hadde en ''kun lyd''-modus som kunne spille inn flere parallelle lydspor (og ikke bilde) i høy kvalitet.Jeg husker ikke så mye fra video tape tiden, enda jeg brukte alle tre formater på 80-tallet.
...bortsett fra at Smokey & and the Bandit gikk på repit til stadighet i internatet jeg bodde på i tenårene.
Jeg brukte forresten S-VHS til lagring av gode musikkinnspillinger på sent nitttitall.
Man kunne høre forholdsvis god lyd i timesvis uten å bytte eller snu plata.
...eller husker jeg feil?
ja tror ikke svhs hadde noe bedre lyd en standard vhsJa, det stemmer. Trengte ikke være S-VHS, men VHS/Beta Hifi. Lyden ble spilt inn sammen med videosignalet med de roterende videohodene, og kvaliteten var på digitalnivå. Det fantes et fåtall modeller som hadde en ''kun lyd''-modus som kunne spille inn flere parallelle lydspor (og ikke bilde) i høy kvalitet.
På vanlig mono-VHS/Beta og stort sett alle andre forbrukerformater (og noen proff-formater) ble lydsporene spilt inn lineært med vanlige faste hoder og hadde i beste fall middels kassettkvalitet.
Også hadde man jo ADAT; et semi-proft digitalt lydformat som kunne spille inn 16 spor i CD-kvalitet på en S-VHS-kassett.