VHS, Beta og Video2000 etc.er vel innenfor denne overkategori det

møffe

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2016
Antall liker
1.262
Sted
Lolland, i udkanten af Danmark
A2 var et analogt stereo lyd system, som blev benyttet af bl.a. vest Tyskland. Dette gav også muligheden for at vælge mellem original film lyd, og så det skrækkelige "efter synkroniserede tale", hvor man kunne høre John Wayne tale fejlfrit Tysk...

NICAM er et digitalt stereo lyd system, blev benyttet i Danmark. Husker fra min tid i branchen den gang, hvor vi byggede NICAM moduler i TV apparater der var forberedt til stereo-lyd. Nogle var det "plug&play", andre TV var det en ganske stor omgang. Lige som med Tekst-TV.

A2/NICAM betyder at din videomaskine klarer begge lyd systemer, naturligvis også standart FM mono....

jifbaderom

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2022
Antall liker
1.736
Sted
Stavanger
A2 var et analogt stereo lyd system, som blev benyttet af bl.a. vest Tyskland. Dette gav også muligheden for at vælge mellem original film lyd, og så det skrækkelige "efter synkroniserede tale", hvor man kunne høre John Wayne tale fejlfrit Tysk...

NICAM er et digitalt stereo lyd system, blev benyttet i Danmark. Husker fra min tid i branchen den gang, hvor vi byggede NICAM moduler i TV apparater der var forberedt til stereo-lyd. Nogle var det "plug&play", andre TV var det en ganske stor omgang. Lige som med Tekst-TV.

A2/NICAM betyder at din videomaskine klarer begge lyd systemer, naturligvis også standart FM mono....
så 3 kanaler med fm ?

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Antall liker
110
så 3 kanaler med fm ?
Ikke helt.

A2/Zweikanalton/Dobbel FM-systemet hadde 2 moduser: Stereo eller tospråk.
Ved stereolyd ble lyden sendt i mono på den vanlige lydfrekvensen og stereodifferansen sendt som en helt separat FM-sending på en høyere frekvens. Et mono-apparat ville derfor fortsatt fungere som før, mens et stereoapparat hadde en dekoder som skilte ut venstre og høyre kanal fra de to sendingene. Dette er så vidt jeg vet det beste (analoge) stereokringkastingssystemet som har hatt noen utbredelse av betydning.
Ved tospråkdrift ble primærspråket sendt på hovedfrekvensen og sekundærspråket på den andre frekvensen. Man byttet mellom de to med en knapp på fjernkontrollen. På mono-apparater fikk man kun primærspråket.
Aldri mer enn to kanaler om gangen, altså. En pilottone med forskjellig frekvens ble brukt for å fortelle dekoderen om det var stereo eller tospråklig sending.
Så vidt jeg vet ble systemet aldri (offisielt) brukt på luftbårne sendinger i Norge, men jeg har sett det på noen kabel-TVanlegg. Det var NICAM som ble brukt i Norge.

Jeg har fortsatt en Philips K40 TV fra 1984 som har dette systemet. Jeg hadde lys i stereolampene så sent som rundt 2010 på et par kanaler i kabelanlegget der jeg bodde. Jeg har aldri lykkes å finne en modulator som gir ut slike signaler, men man får i allefall stereolyd via SCART-kontakten, og det låter rimelig greit til TV å være med 2x10-watt forsterker, 2-veis høyttalersystemer og ordentlige bass, diskant og balensekontroller. Egentlig fortsatt en meget kapabel TV både på bilde og lyd innenfor de begrensninger som fantes i det analoge sytemet.
Har også en VR2020 (første Video2000-maskin) som fungerer sånn nogenlunde, en rimelig strøken N1502 (VCR) som er istandsatt og fungerer, diverse VHS, Video8 og et digert beist av en Umatic Hi-band SP.

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
13.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg husker ikke så mye fra video tape tiden, enda jeg brukte alle tre formater på 80-tallet.
...bortsett fra at Smokey & and the Bandit gikk på repit til stadighet i internatet jeg bodde på i tenårene.

Jeg brukte forresten S-VHS til lagring av gode musikkinnspillinger på sent nitttitall.
Man kunne høre forholdsvis god lyd i timesvis uten å bytte eller snu plata.

...eller husker jeg feil?

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Antall liker
110
Jeg husker ikke så mye fra video tape tiden, enda jeg brukte alle tre formater på 80-tallet.
...bortsett fra at Smokey & and the Bandit gikk på repit til stadighet i internatet jeg bodde på i tenårene.

Jeg brukte forresten S-VHS til lagring av gode musikkinnspillinger på sent nitttitall.
Man kunne høre forholdsvis god lyd i timesvis uten å bytte eller snu plata.

...eller husker jeg feil?
Ja, det stemmer. Trengte ikke være S-VHS, men VHS/Beta Hifi. Lyden ble spilt inn sammen med videosignalet med de roterende videohodene, og kvaliteten var på digitalnivå. Det fantes et fåtall modeller som hadde en ''kun lyd''-modus som kunne spille inn flere parallelle lydspor (og ikke bilde) i høy kvalitet.
På vanlig mono-VHS/Beta og stort sett alle andre forbrukerformater (og noen proff-formater) ble lydsporene spilt inn lineært med vanlige faste hoder og hadde i beste fall middels kassettkvalitet.
Også hadde man jo ADAT; et semi-proft digitalt lydformat som kunne spille inn 16 spor i CD-kvalitet på en S-VHS-kassett.

jifbaderom

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2022
Antall liker
1.736
Sted
Stavanger
Ja, det stemmer. Trengte ikke være S-VHS, men VHS/Beta Hifi. Lyden ble spilt inn sammen med videosignalet med de roterende videohodene, og kvaliteten var på digitalnivå. Det fantes et fåtall modeller som hadde en ''kun lyd''-modus som kunne spille inn flere parallelle lydspor (og ikke bilde) i høy kvalitet.
På vanlig mono-VHS/Beta og stort sett alle andre forbrukerformater (og noen proff-formater) ble lydsporene spilt inn lineært med vanlige faste hoder og hadde i beste fall middels kassettkvalitet.
Også hadde man jo ADAT; et semi-proft digitalt lydformat som kunne spille inn 16 spor i CD-kvalitet på en S-VHS-kassett.
ja tror ikke svhs hadde noe bedre lyd en standard vhs
så en youtube video av lineær vhs stereo, synes det ikke var helt ræva

Topp Bunn