Ikke helt.
A2/Zweikanalton/Dobbel FM-systemet hadde 2 moduser: Stereo eller tospråk.
Ved stereolyd ble lyden sendt i mono på den vanlige lydfrekvensen og stereodifferansen sendt som en helt separat FM-sending på en høyere frekvens. Et mono-apparat ville derfor fortsatt fungere som før, mens et stereoapparat hadde en dekoder som skilte ut venstre og høyre kanal fra de to sendingene. Dette er så vidt jeg vet det beste (analoge) stereokringkastingssystemet som har hatt noen utbredelse av betydning.
Ved tospråkdrift ble primærspråket sendt på hovedfrekvensen og sekundærspråket på den andre frekvensen. Man byttet mellom de to med en knapp på fjernkontrollen. På mono-apparater fikk man kun primærspråket.
Aldri mer enn to kanaler om gangen, altså. En pilottone med forskjellig frekvens ble brukt for å fortelle dekoderen om det var stereo eller tospråklig sending.
Så vidt jeg vet ble systemet aldri (offisielt) brukt på luftbårne sendinger i Norge, men jeg har sett det på noen kabel-TVanlegg. Det var NICAM som ble brukt i Norge.
Jeg har fortsatt en Philips K40 TV fra 1984 som har dette systemet. Jeg hadde lys i stereolampene så sent som rundt 2010 på et par kanaler i kabelanlegget der jeg bodde. Jeg har aldri lykkes å finne en modulator som gir ut slike signaler, men man får i allefall stereolyd via SCART-kontakten, og det låter rimelig greit til TV å være med 2x10-watt forsterker, 2-veis høyttalersystemer og ordentlige bass, diskant og balensekontroller. Egentlig fortsatt en meget kapabel TV både på bilde og lyd innenfor de begrensninger som fantes i det analoge sytemet.
Har også en VR2020 (første Video2000-maskin) som fungerer sånn nogenlunde, en rimelig strøken N1502 (VCR) som er istandsatt og fungerer, diverse VHS, Video8 og et digert beist av en Umatic Hi-band SP.