Politikk, religion og samfunn Vi drømte om Amerika....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.075
    Torget vurderinger
    0
    Det må da være det mest positive som er skrevet om Donald på lang tid?

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Han mister Waffel støtte både her og der ikke minst blant en del tidligere tunge sponsorer. Noen av de har vært engstelige for å bli dratt inn i kjempesøksmålene som kom etter beskyldningene om organisert valgjuks, Dominion etc....

Disse ufattelige løgnene han fremører mht valgjuks faller ikke i like god jord i sirkler der man normalt ikke er så høyrøstet.

Undermålerene tho.....

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.085
    Sted
    Liten by
    Det er virkelig noe riv ruskende galt i USA.
    1635315888860.png
    Jenta skal ha tegnet tegningen som et svar på at hun selv ble mobbet, og flere skal ha vært deltakende i tegningen.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.517
    Om mulig, WayAhead, kunne du holde alle dine video-linker i dertil egnet tråd? Snart er alle tråder omhandlende USA i en eller annen form, ihjelbombet av dine videoer, så det blir litt vanskelig å finne innhold av betydning etter hvert.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Enkelt å ordne ved bruk av ignore-funksjonen.

Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Joa, for all del. Og har man en hang til selvpining så er det selvsagt bare å ligge unna.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Elon Musk Could End World Hunger But Instead He's Crying About His Tax Rate

On the same day that Elon Musk increased his fortune by $16 BILLION, he took to Twitter to complain about a proposed wealth tax by Democrats that would fund social safety net programs for years to come. A separate report found that just 2% of Elon's worth would be enough to eradicate world hunger. But rather than using his fortune to secure a meaningful legacy, he's choosing to whine like a brat about taxes.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.687
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Motsetningen til Bill Gates er brutal. Lurer på hva egotrippene til rommet koster verden.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Donald Trump Lies DEMOLISHED in Fox News Interview
    Donald Trump and his allies suggest that deficits are too high, but the reality is that their tax cuts to the wealthy are what drives the imbalance. And this was pointed out by a Fox News Host

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.517
    Sukk...
    Jeg har ikke lyst til å sette folk på ingore, men er er det altså umulig, WayAhead, å unngå denne video-teppebombingen? Du har jo opprettet en Trump-video-tråd, den egner seg perfekt for oppgaven.
    En og annen video er jo greit i spesielle tilfeller, men dette går jo laaaaaangt over alle støvleskafter, i flere tråder.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.270
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forutsetter et fornuftig forhold mellom støy og signal. Vås i uendelige mengder kan man spare seg for uten at opplevelsen forringes.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.348
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2

Er det noen som enkelt kan forklare et par ting:

-Hva er poenget med et gjeldstak når man når som helst kan vedta å heve dette?
    -Kan USA øke gjelden sin i det uendelige uten at det noen gang får noen konsekvenser?
    -Vil dette på sikt kunne føre til en svakere valuta?
    -Hva er spesielt med USA, kunne et hvilket som helst land gjort dette?

Jeg forstår ikke hvordan kreditorer kan ha uendelig tillit til USA`s evne til å betale for seg...

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    USAs statsgjeld er hovedsaklig i US dollars (73%) og påvirkes derfor ikke særlig mye av kurssvingninger, i tillegg til at de kan trykke mere penger for å betjene den. Hadde den vært hovedsaklig i et annet lands valuta hadde det vært en annen sak. Som kontrast er f.eks kun 4.4% Kanadas statsgjeld i kanadiske dollar.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.348
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    USAs statsgjeld er hovedsaklig i US dollars (73%) og påvirkes derfor ikke særlig mye av kurssvingninger, i tillegg til at de kan trykke mere penger for å betjene den. Hadde den vært hovedsaklig i et annet lands valuta hadde det vært en annen sak. Som kontrast er f.eks kun 4.4% Kanadas statsgjeld i kanadiske dollar.
    Men når man trykker mer penger; blir ikke da valutaen mindre verdt?

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Cluet er vel (tror jeg, her slutter egentlig min peiling. Som ellers bare er basert på ting jeg har lest) at US dollars har en særstilling og ikke påvirkes i samme grad som en hvilken som helst annen valuta ville opplevd. Dette fordi så ufattelig mye penger er plassert i USA og verdensmarkedet er til de grader avhengig av valutaen, slik at ingen er interessert i å behandle den med noen som helst grad av realisme.

Ethvert annet land som hadde gått gjennom det vi har sett i USA de siste 4.5 årene ville ganske sikkert sett valutaen sin tanke.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.348
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg har også lest meg til det forsåvidt. Det er likevel noe jeg ikke forstår, men så er jeg ikke makro-økonom heller.

USA er vel enn så lenge verdens største økonomi og vår egen olje handles jo feks også i dollar (har vi et valg her?) så jeg ser det med dollarens posisjon i verden sånn noenlunde. Men jeg har lest i det aller siste at dollaren har en svakere posisjon globalt i dag enn for noen år siden så dette er tydeligvis ikke helt stabilt.

Men uansett; hva er poenget med gjeldstaket? Historien viser jo at kongressen alltid hever dette til nye nivåer når man er i fare for ikke å kunne betale forpliktelsene sine. Kan man ikke like gjerne ta bort hele taket? Skulle jo egentlig tro at det finnes amerikanere som er bekymret for denne gjelda siden taket ikke fjernes eller settes til uendelig.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.270
    Torget vurderinger
    2
    Gjeldstaket har et par formål. Det skal gi tilsynelatende inntrykk av at politikerne budsjetterer innenfor en ramme. Siden denne heves kontinuerlig er det lett gjennomskuelig.

MEN -- det er en "morsom" dynamikk mellom demokrater og republikanere i Kongressen. Republikanerne tømmer statskassen når de har makten, og presterer også å melde at "deficits don't matter", noe som både Cheney og Trump likte å si.

Dvs. underskudd i budsjettet er uten betydning når GOP har makten.
    Skulle demokratene være så uheldige å få denne, slår GOP straks over i "we are duty bound to balance the budget" modus. Derfor er gjeldstaket nyttig å ha, siden GOP kan innlede forutbestemt krangel om heving av dette når en demokratisk president/Kongress ønsker å heve det, mens det ikke nevnes med et kny når de har flertall og kan gjøre som de vil.

En grei oversikt:

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.348
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det der er jo helt latterlig.

Men om man ser inn i fremtiden; hva slags problemer vil denne gigant-gjelden kunne få for USA, feks ved endret maktbalanse i verden? Vil Norge enkelt kunne bestemme at oljen vår skal omsettes i Euro eller en annen valuta?

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.270
    Torget vurderinger
    2
    Det der er jo helt latterlig.

Men om man ser inn i fremtiden; hva slags problemer vil denne gigant-gjelden kunne få for USA, feks ved endret maktbalanse i verden? Vil Norge enkelt kunne bestemme at oljen vår skal omsettes i Euro eller en annen valuta?
    Draw your own conclusions.

Sist redigert:

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.195
    Gjeld er ikke galt i seg selv. Et poeng er vel evnen til å betjene den.
    Er det noen som kan finne ut hvor stor USA`s gjeld er pr. innbygger i forholde til andre store land?
    Finnes sikkert en tabell et sted men jeg finner ikke. Nysgjerrig.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.348
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Gjeld er ikke galt i seg selv. Et poeng er vel evnen til å betjene den.
    Er det noen som kan finne ut hvor stor USA`s gjeld er pr. innbygger i forholde til andre store land?
    Finnes sikkert en tabell et sted men jeg finner ikke. Nysgjerrig.
    USA har nesten 90mrd dollar i gjeld pr.innbygger...Jeg må innrømme at jeg sliter en del med forståelsen av at en slik gjeld ikke/aldri er et problem.

I Norge snakker vi om at budsjettene må strammes inn fordi oljefondet antakeligvis ikke vil øke like mye i fremtiden. Kanskje blir det til og med mindre. Litt av en kontrast...

Edit: omlag 90000dollar i gjeld pr innbygger

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.270
    Torget vurderinger
    2
    Problemet i USA er at man har gått blodstramt inn for å redusere statens inntekter, på føderalt og delstatsnivå. Skatter og avgifter er senket og båndlagt mot økning. Landet holder det gående med gjeldsopptak for å betjene offentlige utgifter, men disse strammes det hardt inn på, pga "underskuddet". Som altså kun er viktig når demokratene har makten.

Et interessant eksperiment.

Slik er inntektsbildet for føderasjonen. Virksomhetene har kjøpt seg fri og skattebetalerne "bærer byrden".

Skjermbilde 2021-11-06 kl. 12.37.09.png

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.195
    USA har nesten 90mrd dollar i gjeld pr.innbygger...Jeg må innrømme at jeg sliter en del med forståelsen av at en slik gjeld ikke/aldri er et problem.

I Norge snakker vi om at budsjettene må strammes inn fordi oljefondet antakeligvis ikke vil øke like mye i fremtiden. Kanskje blir det til og med mindre. Litt av en kontrast...

Edit: omlag 90000dollar i gjeld pr innbygger
    Altså ca 700 ooo kr. pr innbygger, jeg skjønner ikke at det er så ille, men kanskje det er det

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.270
    Torget vurderinger
    2
    Det spørs. Om gjelden holder seg stabil over tid, behøver det ikke være et problem. Dersom den stiger bratt, kan det bli et stort problem. Spesielt når man struper skatter og avgifter. Helt siden Reagan/Bush har USA kompensert for redusert skatteinngang med høye gjeldsopptak. QE satte skikkelig fart på dette.

According to the last data point published, United States per capita debt in 2020 was 84,850 dollars per inhabitant. In 2019 it was 70,557 dollars, afterwards rising by 14,293 dollars, and if we again check 2010 we can see that then the debt per person was 46,284 dollars .

Den har fortsatt oppover og streken skal nå opp til 90.000.

Skjermbilde 2021-11-06 kl. 12.52.45.png

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn