Dyr, jakt, våpen og fiske Vi har fått katt!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.218
    Torget vurderinger
    1
    Det er litt forskjeller her. På bygda er det ikke marked for de til dels mye høyere klinikkprisene i byer/tettsteder. Avliving blir medisin pluss et par hundrelapper. Litt ekstra om jeg skal grave ned og ikke eieren. Kremering har ingen hørt om.
    :)
    Du verden, en kollega! :)

Her i Bergenstraktene hadde det ikke vært praktisk mulig å grave dem ned. Ihvertfall ikke hjemme i tkr Towers. Naboene hadde stått klare med tjære, fjør og fakler. Full lynsjestemning m.a.o. Det er vel planer på beddingen for en egen kjæledyrkirkegård, men det blir neppe noe billigere alternativ for eieren.

mvh
    Ja det er jo slik det er. En ser ganske stor forskjell på by og land i synet på kjæledyrene. rimelig praktisk tilnærming her foreløpig, men den mer urbane hangen til personifisering øker på. Typisk tegn i så måte er jo trenden med at katta omtales som 'gutten' eller jenta' alt etter som. Da må man stryke Nitedal Spesial som option....!

For øvrig kjekt med flere veterinærer på forumet, kanskje er vi flere enn to? Kull 86 fra NVH her;)

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.057
    Sted
    Sortland
    Fint med katter. Har 4 stk gående her; mer eller mindre gravide hele gjengen :eek:
    ..Planlagte graviditeter dog. De er innekatter, med 20 kvm altan til fri disp.

V

vinyl-jønki

Gjest
    IMG_0751.jpg
    Var å hentet denne sjarmøren på fredag, Elvis heter han, 2 år
    og levert inn til avlivning fordi tidligere eier ikke kunne ha katt
    dit de flyttet.
    IMG_0763.JPG
    Ser ut til å være en musikk interressert katt.;)
    Vi sitter å hører på Free

Sist redigert:
    D

Desillusjonert

Gjest
    Om noen skulle være interesserte, om ca. 2 måneder, har jeg 4 stk grå/svarte kattunger å gi bort! :)
    Legger ut bilder om litt.

Moren er langhåret, så det ser ut som disse også blir det.

De blir dullet med og kost med hele tiden, så disse vil ihvertfall bli vandt til mennesker.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.846
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det er litt forskjeller her. På bygda er det ikke marked for de til dels mye høyere klinikkprisene i byer/tettsteder. Avliving blir medisin pluss et par hundrelapper. Litt ekstra om jeg skal grave ned og ikke eieren. Kremering har ingen hørt om.
    :)
    Du verden, en kollega! :)

Her i Bergenstraktene hadde det ikke vært praktisk mulig å grave dem ned. Ihvertfall ikke hjemme i tkr Towers. Naboene hadde stått klare med tjære, fjør og fakler. Full lynsjestemning m.a.o. Det er vel planer på beddingen for en egen kjæledyrkirkegård, men det blir neppe noe billigere alternativ for eieren.

mvh
    Ja det er jo slik det er. En ser ganske stor forskjell på by og land i synet på kjæledyrene. rimelig praktisk tilnærming her foreløpig, men den mer urbane hangen til personifisering øker på. Typisk tegn i så måte er jo trenden med at katta omtales som 'gutten' eller jenta' alt etter som. Da må man stryke Nitedal Spesial som option....!

For øvrig kjekt med flere veterinærer på forumet, kanskje er vi flere enn to? Kull 86 fra NVH her;)
    Uteksaminert fra Tierärztliche Hochschule Hannover 1978. :)

mvh

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.234
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Måtte innom denne tråden (og OT-fanen) da trådstarter viste til denne tråden i et annet innlegg.
    Gratulerer med pus. Dere har mye kos og moro, og sikkert noen små bekymringer å se frem til:)

Vi hadde frem til for halvannet år siden en Norsk Skogskatt (kastrert hann) som ble 19 1/2 år. Litt erfaringer om kattehold - og ikke minst det å ha katt i samme hus som Hi-Fi vil jeg jo si jeg opparbeidet gjennom disse årene.

Noe har blitt nevnt allerede, men...:
    a) Vær kritisk til valg av for og fortype(r). Det som selges i matbutikker er IKKE kattefor. Feil for er ofte bakenforliggende årsak til en del sykdom og andre lidelser.
    b) Følg med tenner og evt. tannstein som kan gi hull/betennelse.
    c) Venn den til (i ung alder) å bli med på biltur (I BUR) og lær den at vask ikke er livsfarlig. Klipping av klør bør kun unntaksvis gjøres på utekatter, da de i ulike situasjoner er avhengige av skarpe klør.
    c) Katter er utrolig kloke og egentlig lett å dressere. Problemet er at de ikke gidder å gjøre noe de ikke vil - og later som de ikke skjønner noe som helst, eller rett og slett ignorerer.
    d) De vet utmerket godt hva som er rett og galt, men... ofte er nakkeskinnsristing å foretrekke fremfor ingen oppmerksomhet. Ergo - føler den seg oversett, så finner den gjerne på noe faenskap kun for å få oppmerksomhet (gjerne å finne noe helt annet enn klorebrettet, eller klatrestativet å kvesse klør på.
    d) Nei til en katt betyr i praksis at det er fullt lov å prøve akkurat det samme igjen i løpet av ca. 15 sekunder.
    e) I en katts øyne er høyttalere (m/trekk) glimrende klorebrett og/eller klatrestativ. Uten trekk er membran mer enn spennende nok å teste klør på. Etter at et kostbart Scan-Speak element i sin tid fikk en fin flenge, lagde jeg kattebeskyttelse til høyttalerne (så estetisk godt det lot seg gjøre). Bassporter er også utrolig spennende - og glimrende steder å "gjemme" leketøy inni.
    f) Ny rørforsterker resulterte i avsvidde værhår etter kun et par timer, men det ble med den ene gangen.
    g) Vinylsnurre uten fastmontert støvdeksel er rett og slett bare å glemme.

+++

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hehe. Takk for gode råd.
    Mht til kattefor har vi bestemt oss for å kjøpe hos en forhandler som har peiling. Vi fikk med oss en diger sekk da vi hentet katten, og noen småposer med våtfor som han får i ny og ne. Aldri Kiwi-for el.l.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.659
    Gamlefar her i huset fikk urinveisproblemer for en stund siden. Kort sagt så ble avløpet tettet av saltkrystaller. Da var han sjaber og ble innlagt på sykehus. Der ble han drenert og pleiet et par dager. Vi ble anbefalt å kjøpe et for (som tilfeldigvis dyrlegen solgte) Dette har fungert brillefint, beviset fikk vi når logistikken sviktet litt og han måtte få vanlig Friskies. Da var han på full fart til å bli tett igjen før vi fikk tak i det "riktige" foret.
    Faktum er at dette superforet faktisk blir billigere enn butikkfor. (Sikkert Tine/Nortura/tollmurer som sørger for at butikkforet er så dyrt)

Sist redigert:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Vi fikk også med oss noen soft-sticks som var veldig populært. Samtidig ble vi fortalt at katten ikke skulle få det regelmessig.

Første gang vi ga ham det var sist fredag. Vi hadde tenkt å gi ham en til idag.

Sånn rent generelt - hvor ofte bør han få det? Er en gang pr uke for regelmessig?

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.569
    Jeg "har" en tre, fire katter, men de er ikke mine.
    De holder til ute på låven, men bor rundt omkring i nabolaget.
    For en halvtime siden tok en av dem en mus.
    Meget nyttige dyr!

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.846
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Vi fikk også med oss noen soft-sticks som var veldig populært. Samtidig ble vi fortalt at katten ikke skulle få det regelmessig.

Første gang vi ga ham det var sist fredag. Vi hadde tenkt å gi ham en til idag.

Sånn rent generelt - hvor ofte bør han få det? Er en gang pr uke for regelmessig?
    Nei.

Vedr. foring så finnes det en masse alternativer. Som jeg skrev i et tidligere innlegg, finnes det en rekke for som forebygger urinstein. For kastrerte katter pleier jeg å anbefale å bruke et slikt.

Generelt sett er det slik at basisk urin vil føre til en forøket utfelling av krystaller i urinen hos katt. Det alle disse forene har til felles er evnen til å gi sur urin. De funker.

Ellers finnes det en grøde med forskjellige spesialfor, f eks for ledd- eller hudproblemer, diabetes (tenk: glykemisk indeks), slankefor, skånekost for mage/tarmproblemer osv. osv. De virker ofte forbausende godt så lenge eieren følger opp, og ikke lar det skli ut med å gi katten annen kost ved siden av.

Bevingede ord fra en telefonsamtale for noen år siden: "Du, det slankeforet, skal han ha det før eller etter at han har spist?"

mvh

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.234
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Garantert.

Men, fra spøk til alvor. Egentlig er jeg ikke så overrasket over at et slikt spørsmål kan dukke opp. Dessverre er det faktisk slik at kunnskapen om dyrehold, og evnen til/interessen for å tilegne seg kunnskap er svært mangelfull hos alt for mange dyreeiere.
    Mange dyr lider unødig, eller har det mindre bra enn de kunne hatt det grunnet dette.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.846
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    "Du, det slankeforet, skal han ha det før eller etter at han har spist?"
    Ha,ha,ha:)
    Utrolig.
    Ja, det der må da være en klassiker på veterinærenes julebord?
    Tja, det er så mange......

Kollega fra Grong til ung, søt kvinnelig hundeeier:"Æ trur vi må ta røntgen av det her..Æ må berre spør, du e vel ittj gravvid? For da kainn du ittj bli me inn på røntgenrommet"
    Hundeeier: "Jo, æ e nok det"
    Kollega: "Nei, da må æ gratulere! Kor langt e du på vei? Æ kainn ittj sjå nokke på dæ".
    Hundeeier: "Tja...(ser på klokka)nesten 14 tima!"
    mvh :)

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    620
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Vår forrige katt fikk nyreproblemer på Wiskasfor. Jeg har vært skeptisk til dyrt kattefor og tenkt på det som tull. Men med nytt for fra dyrebutikken ble katta bedre.

Gamlefar her i huset fikk urinveisproblemer for en stund siden. Kort sagt så ble avløpet tettet av saltkrystaller. Da var han sjaber og ble innlagt på sykehus. Der ble han drenert og pleiet et par dager. Vi ble anbefalt å kjøpe et for (som tilfeldigvis dyrlegen solgte) Dette har fungert brillefint, beviset fikk vi når logistikken sviktet litt og han måtte få vanlig Friskies. Da var han på full fart til å bli tett igjen før vi fikk tak i det "riktige" foret.
    Faktum er at dette superforet faktisk blir billigere enn butikkfor. (Sikkert Tine/Nortura/tollmurer som sørger for at butikkforet er så dyrt)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.056
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vi har cirka 10 katter for tiden. Eller, vi har stor kattevennlig hage, og de fleste naboene har katt.
    Ikke noe ansvar, ingen utgifter. Jeg må rigge litt klatrehinder på trestammene for å beskytte fuglereir og fuglekasser, det er alt.

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.338
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Katter er ganske kloke, men der er grenser. Min katt går ut på altanen, ser det regner, da kommer han inn, går til døren og vil ut. Vi går en etage ned, jeg lukker opp døren og han fryser helt. Om jeg skal lese hva han tenker er det "Hva, regner det her også?".
    Han snur i døren og vi går opp igjen....

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.128
    Torget vurderinger
    0
    Katter er ganske kloke, men der er grenser. Min katt går ut på altanen, ser det regner, da kommer han inn, går til døren og vil ut. Vi går en etage ned, jeg lukker opp døren og han fryser helt. Om jeg skal lese hva han tenker er det "Hva, regner det her også?".
    Når vår har kommet dithen bruker hun å se meget anklagende på meg: "Hva? Har du virkelig ikke gjort noe med det!"

Før hun så går og legger seg på sofaen og strekker seg og strekker seg og strekker seg slik at hun alene fyller en 3 seter på lengden.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.950
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Våre to katter også. De virker tidvis overrasket over at det er like dårlig vær i alle utgangene.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Nå har vi hatt Turbo i godt og vel en uke, og vi har brutt barrierer nesten hver dag.

Da vi fikk ham, var han som sagt veldig sky og skvetten. Vi vet jo ikke hva slags liv han hadde før han kom til oss. Men etter hvert ble han mer og mer tillitsfull. Og her om dagen, onsdag eller torsdag, fikk vi lov til å klappe ham. Og når isen først var blitt brutt, var det ikke måte på koseiver.
    Jeg blir helt varm i hjerterøttene når han legger hodet i hånden min og lukker øynene, og når jeg kiler ham på magen og han fekter med alt han har av labber og lekebiter på fingeren. Men han bestemmer selv når det er kosetid!

Kona får lov til å løfte ham opp og holde ham. Jeg er ikke riktig der ennå, men det kommer.

Onsdag og lørdag får han en halv pose våtfôr, og som fredagsgodis vanker det en softstick. Ellers går det i tørrfôr.

På ett område er han Sterk & Ubøyelig: Kattedoen skal være åpen, uten lokk og luke. Mulig det er noen sentraumer fra hans tidligere liv.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.846
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    På ett område er han Sterk & Ubøyelig: Kattedoen skal være åpen, uten lokk og luke. Mulig det er noen sentraumer fra hans tidligere liv.
    Også mulig at han ikke liker å få luken i ræven når han har gått inn gjennom den. Lukkede kattedoer er ofte noe som katteeiere synes mer om enn kattene.

mvh

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    582
    Istedet for disse elendige våtfor posene og boxene bør en heller gi Tunfisk på boks. (I vann, ikke olje). Skikkelig næring + pelsen blir så blank og fin atte.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Også mulig at han ikke liker å få luken i ræven når han har gått inn gjennom den. Lukkede kattedoer er ofte noe som katteeiere synes mer om enn kattene.

mvh
    Vi har etterhvert fått lokket ham til å akseptere lokket.

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.338
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Nå har vi hatt Turbo i godt og vel en uke, og vi har brutt barrierer nesten hver dag.

Da vi fikk ham, var han som sagt veldig sky og skvetten. Vi vet jo ikke hva slags liv han hadde før han kom til oss. Men etter hvert ble han mer og mer tillitsfull. Og her om dagen, onsdag eller torsdag, fikk vi lov til å klappe ham. Og når isen først var blitt brutt, var det ikke måte på koseiver.
    Jeg blir helt varm i hjerterøttene når han legger hodet i hånden min og lukker øynene, og når jeg kiler ham på magen og han fekter med alt han har av labber og lekebiter på fingeren. Men han bestemmer selv når det er kosetid!

Kona får lov til å løfte ham opp og holde ham. Jeg er ikke riktig der ennå, men det kommer.

Onsdag og lørdag får han en halv pose våtfôr, og som fredagsgodis vanker det en softstick. Ellers går det i tørrfôr.

Ja, du har blitt pappa til en fin katt ja.....

Vi lukker han ut fra 2. Etasje hver natt ca. 01.30, jeg var oppe kl. 05.00 for å lukke han inn igjen. Kl. 07.15 sto jeg opp, så ikke katten i stuen, åpnet døren til soverommet, kona halvsov. Er han ute igjen ville jeg vite. Ja sa hun. Jeg gikk ned og lusket omkring for der var arbeidere i bygården der rumsterte og da blir han litt skeptisk til å komme nær døren. Ingen katt der....
    Vel oppe igjen satte jeg meg ned meg en kaffe, plutselig sto han foran meg, jeg blev helt rar. Hvor kommer du fra?
    Han hadde funnet seg en ny plass, bak den ene høyttaleren så jeg så han ikke....og kona hadde misforstått, hun var ikke klar over jeg var oppe klokken 05.00.
    Sånn går nå dagene...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.264
    Torget vurderinger
    23
    Det kan ikke gjentas for ofte; en slik kattebærer burde være obligatorisk for alle katteeiere! Det kryr av løse katter rundt! Vis ansvar!

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.114
    Katten vår nærmer seg 15 år og holder seg godt, men med leddbånd som er røket på begge bakbein kan man se at den er litt stiv innimellom.. Har vært noen kamper i nabolaget oppgjennom som har satt sine spor. Utrolig glad i tørrfor og torsk, det er stort sett det livet handler om. Det er mat, og jakte på mus ute i hagen hvor den ligger i gresset nesten hele dagen om det er fint vær.

Pus.jpg

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.338
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Åh, han er fin…
    Så et program på Animal Planet her om dagen, han der reiser omkring og hjelper folk der har problemer med katten. Her ville ikke katten bruke doen av en eller annen grunn, det viste seg at katten hadde problemer hoften, det gjorde da vondt når den skulle ha benene over kanten for å komme opp i doen. Med en kniv kuttet han av en bit av plastikken, slik der blev en åpning, og fra den dag blev doen brukt hver gang.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn