Måtte innom denne tråden (og OT-fanen) da trådstarter viste til denne tråden i et annet innlegg.
Gratulerer med pus. Dere har mye kos og moro, og sikkert noen små bekymringer å se frem til
Vi hadde frem til for halvannet år siden en Norsk Skogskatt (kastrert hann) som ble 19 1/2 år. Litt erfaringer om kattehold - og ikke minst det å ha katt i samme hus som Hi-Fi vil jeg jo si jeg opparbeidet gjennom disse årene.
Noe har blitt nevnt allerede, men...:
a) Vær kritisk til valg av for og fortype(r). Det som selges i matbutikker er IKKE kattefor. Feil for er ofte bakenforliggende årsak til en del sykdom og andre lidelser.
b) Følg med tenner og evt. tannstein som kan gi hull/betennelse.
c) Venn den til (i ung alder) å bli med på biltur (I BUR) og lær den at vask ikke er livsfarlig. Klipping av klør bør kun unntaksvis gjøres på utekatter, da de i ulike situasjoner er avhengige av skarpe klør.
c) Katter er utrolig kloke og egentlig lett å dressere. Problemet er at de ikke gidder å gjøre noe de ikke vil - og later som de ikke skjønner noe som helst, eller rett og slett ignorerer.
d) De vet utmerket godt hva som er rett og galt, men... ofte er nakkeskinnsristing å foretrekke fremfor ingen oppmerksomhet. Ergo - føler den seg oversett, så finner den gjerne på noe faenskap kun for å få oppmerksomhet (gjerne å finne noe helt annet enn klorebrettet, eller klatrestativet å kvesse klør på.
d) Nei til en katt betyr i praksis at det er fullt lov å prøve akkurat det samme igjen i løpet av ca. 15 sekunder.
e) I en katts øyne er høyttalere (m/trekk) glimrende klorebrett og/eller klatrestativ. Uten trekk er membran mer enn spennende nok å teste klør på. Etter at et kostbart Scan-Speak element i sin tid fikk en fin flenge, lagde jeg kattebeskyttelse til høyttalerne (så estetisk godt det lot seg gjøre). Bassporter er også utrolig spennende - og glimrende steder å "gjemme" leketøy inni.
f) Ny rørforsterker resulterte i avsvidde værhår etter kun et par timer, men det ble med den ene gangen.
g) Vinylsnurre uten fastmontert støvdeksel er rett og slett bare å glemme.
+++