Politikk, religion og samfunn Vi må få slutt på dette!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Mange sentrale høyre-folk som har tatt kraftig avstand fra innlegget til Stang. Kudos for det.
    skulle bare mangle. De vet at valgkampen går ad dundass om de ikke gjør det.

    Sanner dro selv utøya-kortet for ikke så altfor lenge siden og måtte krype til korset.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    skulle bare mangle. De vet at valgkampen går ad dundass om de ikke gjør det.

    Sanner dro selv utøya-kortet for ikke så altfor lenge siden og måtte krype til korset.
    Tenkte egentlig å skrive noe lignende, men i et anfall (hjerneblødning) lot jeg tvilen komme de til gode.

    Men du har selvsagt helt rett.
     
    U

    utgatt32256

    Gjest
    Jeg sitter i sofaen og leser denne tråden,
    de tunge følelsene melder seg.
    Meningsløsheten,mørket,den lammende angsten,

    Jeg vil gå ut,ut på kjøkkenet vil jeg gå,
    men frykten holder meg tilbake.
    Når jeg åpner kjøkkenskapet for å finne frem brødet,
    kanskje skapet er fullt av høyreekstremister.

    Alt er bare trist.Grusomt.Huff.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    Jeg sitter i sofaen og leser denne tråden,
    de tunge følelsene melder seg.
    Meningsløsheten,mørket,den lammende angsten,

    Jeg vil gå ut,ut på kjøkkenet vil jeg gå,
    men frykten holder meg tilbake.
    Når jeg åpner kjøkkenskapet for å finne frem brødet,
    kanskje skapet er fullt av høyreekstremister.

    Alt er bare trist.Grusomt.Huff.
    Monstere under senga
    Hufsa i skogen
    Nei, skalk alle luker
    Og hold deg til Netflix
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Vi beskytter de som ytrer dritt om folk og slik skremmer folk fra å delta i offentlig debatt. Det er en god grunn til at muslimer holder godt kjeft i en rekke omstendigheter. For dem så har ytringer reelle konsekvenser på kropp og sjel. Ytringsfrihetsfantastene kan teorisere rundt i vildens sky fra sin trygge lenestol. De slipper å føle på konsekvensene. De er gjerne hvite middelaldrende menn med alle privilegier.

    med frihet kommer det alltid ansvar, og det gjelder også ytringsfrihet.


    De som mener at alt som man ikke kan straffeforfølges for er kurant praksis er på ville veier.


    Mer vil jeg ikke si om dette.
    å ikke ville si noe om ett av de vanskeligste valg vi tar, er rart.

    det vi til syvende og sist havner på i denne striden, er tilslutningen til to forskjellige prinsipp i det politiske: frihet og sikkerhet. frihet har alltid vært usikker, sikkerhet søker trygghet.

    den som har smakt friheten, vil aldri søke sikkerheten; selv slaver kan være sikker, men aldri frie.

    det sier seg selv, at slike ting må forsøkes samkjørt på et eller annet vis, og det må en alltid kunne diskutere; det er ikke gitt fasit på det. men hva en setter som det grunnleggende prinsipp, det bør en vel kunne enes om?

    den samme problematikken har vi i det såkalte kunstneroppgjøret i forhold til det ytringsfrihetskomiteen. det er en nesten vakker, men avslørende problematikk der. de liker dårlig angrep og kritikk fra sløserimannen; de føler seg henimot truet, sier de. samtidig er det (i det minste i en del av kunsten) deres oppgave å provosere; som om ikke provokasjonen kan gjøre en utrygg; den er truende.

    den dagen ytringsfriheten skal innskrenkes av ytringsansvaret (som går ut over det loven snakker om som slikt), så velger vi sikkerhet fremfor frihet.

    friheten kom aldri med løfte om sikkerhet. men intet er bedre enn om vi også kan ivareta sikkerheten.

    de vestlige samfunn gikk inn i historien som lanterner (borgere) som stod opp mot undertrykkelsen (ser en for argumentets del bort fra den kompliserende kolonialismen som vi gjorde oss skyldige i), men avslutter som konsumenter som bare vil være trygge.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Disqutabel skrev:
    Pr i dag er det helt nøyaktig ingenting som peker i den retning. Vi har et lite parti som kaller seg Rødt, ser du for deg at de vil få mye makt i det nærmeste? Neivel? Så hvordan ser truselbildet da ut?
    Finnes det belegg for at Rødt vil fjerne ytringsfriheten?
    si det. det gjør vel debatten mer seriøs når en kan slenge ut slikt.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det gjør det ikke.
    Men partiprogrammet deres er ganske radikalt her og der; så langt jeg har lest det, så er det nok det mest radikale av dem alle, men fortsatt er de ikke i nærheten av å ville fjerne demokratiske rettigheter for enkeltpersoner.
    likevel kunne du ikke dy deg med en liten uvirkelighet?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Når noen slenger ut så mye dritt at folk blir skremt fra å delta i debatten så har vi tapt. Det heter chilling effect.

    Ytringsfrihtsfantastene sitter i sine trygge stoler uten noen som helst risiko for egen helse og sier at de skal kjempe til døden for tåpers rett til å spre søppel. Disse fantastene kjemper ikke til døden, og det kommer de aldri til å gjøre. Den kampen til døden overlates til andre. Selvsagt til folk som ikke er like privilegerte som dem selv.

    Den ytringsfrihetskomiteen kan du få gratis av meg. Like verdiløs som verdikommisjonen til Bondevik.


    Videre debatt rundt ytringsfrihet og ytringsansvar melder jeg meg av.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    denne var bra!

    «Det ble en rettssikker prosess nettopp fordi mediene og fagfolk var våkne og engasjerte seg. Vi unngikk den rettsskandalen det ville vært å sykeliggjøre terroristens onde handlinger og frata ham skyldevne.»

     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Det er forskjell på en legal sfære (ytringsfrihet) og et forsøk på å reise en etisk/moralsk debatt (ytringsansvar).

    Synes ikke FrP er brune eller høyreekstreme, men de spekulerer helt klart i å la det sive ut tankegods fra enkeltpolitikere som kan tolkes som en paraply for de med mer ekstreme meninger. Det er nok partipolitisk rasjonelt. Er det samfunnsmessig "godt"? Man kan kanskje tenke at det kan trekke de ekstreme mer mot sentrum. Tror det er mer sannsynlig at det legitimerer og skaper grobunn for mer ekstremisme.

    Det har vært gjennomført sosiologiske eksperimenter hvor man ser at det er de ytterliggående i grupper som blir norm- og normalitetsskaperne. Man risikerer at de ekstreme trekker paraplyen mer over eget hode og at de "normale" må følge etter.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    denne var bra!

    «Det ble en rettssikker prosess nettopp fordi mediene og fagfolk var våkne og engasjerte seg. Vi unngikk den rettsskandalen det ville vært å sykeliggjøre terroristens onde handlinger og frata ham skyldevne.»

    Den er jo ikke bra, men helt på viddene. Å slakte den første vurderingen av ABB med så lite faglig begrunnelse er skamløst og flaut. De vurderte ham ikke som utilregnelig ut fra løse luften. Da kan man like gjerne vurdere runde 2 som et bestillingsverk for å henge Bjella på noen, og for å forfølge dette politisk.

    Prosessen viste hvor vanskelig dette var, og at ABB sannsynligvis er i gråsonen for tilregnelig / utilregnelig.
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.704
    Antall liker
    4.870
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Uff! Pssst! Psst! PST! Sover dere? Må nemlig hemmelig innrømme å bli svært så brun i sommerhalvåret, noen påstår at det er fordi jeg kom fra Afrika for ca. 2121 år siden. Men jeg tviler på det, vitenskapen har visst stadige oppdateringer. Noe er hemmelig nemmelig.
    Men så lenge islamister her i Norge kan danse til Ron og Russel's musikk i sine bunader, og samtidig klø seg i skjegget både oven & nedentil uten protester er jeg fornøyd! Ellers blir det This Town Ain't Big For Both Two Of Us... . Og ellers blir je mest fornøyd med Moxnes med et lite Lysglimt i blikket, enn Erna med Jonas sitt sideflesk.
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det er forskjell på en legal sfære (ytringsfrihet) og et forsøk på å reise en etisk/moralsk debatt (ytringsansvar).

    Synes ikke FrP er brune eller høyreekstreme, men de spekulerer helt klart i å la det sive ut tankegods fra enkeltpolitikere som kan tolkes som en paraply for de med mer ekstreme meninger. Det er nok partipolitisk rasjonelt. Er det samfunnsmessig "godt"? Man kan kanskje tenke at det kan trekke de ekstreme mer mot sentrum. Tror det er mer sannsynlig at det legitimerer og skaper grobunn for mer ekstremisme.

    Det har vært gjennomført sosiologiske eksperimenter hvor man ser at det er de ytterliggående i grupper som blir norm- og normalitetsskaperne. Man risikerer at de ekstreme trekker paraplyen mer over eget hode og at de "normale" må følge etter.
    Om vi skal legge QANon gjengen i USA til grunn, så virker det mer som at isolasjon i egne ekkokammer forsterker effekten vs at debatten foregår på en felles arena.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    Litt forfriskende at han ble holdt tilregnende
    Andre med tilsvarende gærne holdninger bør også bli det
    Dette var ikke en gal manns verk, men resultat av gale holdninger
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    denne var bra!

    «Det ble en rettssikker prosess nettopp fordi mediene og fagfolk var våkne og engasjerte seg. Vi unngikk den rettsskandalen det ville vært å sykeliggjøre terroristens onde handlinger og frata ham skyldevne.»


    Jeg vet ikke om den er bra eller dårlig. Jeg har ingen kompetanse på å vurdere om noen er strafferettslig tilregnelig eller ikke. Det er fare for at enkelte kan tolke prosessen slik at "mobben" fikk viljen sin. Prosessen var i alle fall merkelig.
    Selv om terroristen ble kjent strafferettslig tilregnelig ble han ikke friskmeldt. Han fikk tunge diagnoser fra begge de sakkyndige komiteene. Det å være kommandør i en ikke-eksisterende ridderorden, og anse seg selv som en sannsynlig fremtidig europeisk hersker, gjør en ikke automatisk strafferettslig utilregnelig har vi lært.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    det samme gjelder jo troen på jomfrufødsel og stå opp fra de døde. hvor er rasjonaliteten i det?

    men alle de handlinger som som gjøres i slike ideers tjeneste er rasjonelle. fikse ideer har vi alle.

    det er ingen grunn til å friskmelde folk som gjør slikt. men ikke fordi de ikke er tilregnelige, men har satt seg selv utenfor enhver normativ kodeks.

    er det slik at psykopater ikke er strafferettslig tilregnelig?
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    bare en rask en:

    setter en friheten som prinsipp, så setter en likheten som prinsipp, og dermed også den gjensidige anerkjennelse.

    mange som snakker om frihet ser seg lite tjent med det trekløveret.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Han hadde blitt buret inne på livstid uavhengig om det hadde blitt lukket psykiatrisk eller i fengsel.

    Det vil alltid være en risiko for at psykiatere tar feil. Begge konklusjonene kan derfor være feil. Det blir derfor lettvint å hevde at vi var nære å gjøre en stor tabbe. Saken var åpenbart ikke rett fram.

    For de etterlatte er det muligens lettere å ha en gjerningsmann å holde ansvarlig. Politisk er det lettere å forfølge et tankegods etc.

    Jeg er redd for at presset ble for stort i runde 2. Det ville ha vært rart om de ikke ble påvirket av ønsket utfall. Psykiatri er ikke eksakt vitenskap og kan manipuleres / påvirkes. Jeg vet ikke selv hva som er fasiten åpenbart, men å hardnakket mene at det ene er riktig og det andre er feil virker unødvendig lettvint.
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.721
    Antall liker
    4.400
    Sted
    Nøtterøy
    Støre er en sleip ål. Bruker enhver anledning til å rakke ned på høyresiden. Han blir statsminister til høsten uansett. Forstår ikke hvorfor han holder på på den måten. Har ingenting imot Arbeiderpartiet. Har selv vært organisert og jobbet som klubb-formann i mange år. Men stemmer ikke Arbeiderpartiet så lenge Støre er statsministerkandidat.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvorvidt man mener Støre er en sleip ål eller ikke, har ingenting som helst med noe som helst å gjøre angående ABB, brunt grums, Fabian Stang eller FrP å gjøre.

    Nå meldes det at Fabian Stang har den frekkhetens nådegave å "beklage at han turte si det han mener ". Jævla drittsekk!
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.704
    Antall liker
    4.870
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Stang har guts nok til å mene det han mener! Oi! jævla drittsekk som ikke mener som deg?
    Du och jag Alfred(Adolf)!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Stang har guts nok til å mene det han mener! Oi! jævla drittsekk som ikke mener som deg?
    Du och jag Alfred(Adolf)!
    Ja, fordi det faktisk er slik at alle meninger ikke er like mye verdt.

    Fabian Stang er en gedigen drittsekk. I tillegg spiller han seg selv ut som offer. Ergo blir han en enda større drittsekk.

    Han er faen ikke noe offer for noe som helst. Ungdommene på Utøya var derimot ofre. Ofre for ABB, ofre for brunt grums, ofre for Frp- som aktiv har støttet opp under fremmedfrykt og fremmedhat i årtier. De er ofrene. Stang er en av drittsekkene.
     
    Sist redigert:

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.704
    Antall liker
    4.870
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Fint! Da har vi en allmektig gud! Lars Erik fra Hades, alle gleder seg til The Brave New World?
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.721
    Antall liker
    4.400
    Sted
    Nøtterøy
    Ja, fordi det faktisk er slik at alle meninger ikke er like mye verdt.

    Fabian Stang er en gedigen drittsekk. I tillegg spiller han seg selv ut som offer. Ergo blir han en enda større drittsekk.

    Han er faen ikke noe offer for noe som helst. Ungdommene på Utøya var derimot ofre. Ofre for ABB, ofre for brunt grums, ofre for Frp- som aktiv har støttet opp under fremmedfrykt og fremmedhat i årtier. De er ofrene. Stang er en av drittsekkene.
    Enig i hvem som er ofrene her, men resten er forbannet vrøvl! Stang er tøff!
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    likevel kunne du ikke dy deg med en liten uvirkelighet?
    Du kan gjerne vise meg hvor jeg har hevdet at Rødt vil begrense ytringsfrihet og/eller demokratiske rettigheter.
    Mitt poeng var enkelt, rødt er det partiet som befinner seg lengst ute på venstre fløy, og dermed burde være det som skremte Lgron58 mest.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Når noen slenger ut så mye dritt at folk blir skremt fra å delta i debatten så har vi tapt. Det heter chilling effect.

    Ytringsfrihtsfantastene sitter i sine trygge stoler uten noen som helst risiko for egen helse og sier at de skal kjempe til døden for tåpers rett til å spre søppel. Disse fantastene kjemper ikke til døden, og det kommer de aldri til å gjøre. Den kampen til døden overlates til andre. Selvsagt til folk som ikke er like privilegerte som dem selv.

    Den ytringsfrihetskomiteen kan du få gratis av meg. Like verdiløs som verdikommisjonen til Bondevik.


    Videre debatt rundt ytringsfrihet og ytringsansvar melder jeg meg av.
    Jeg opplever vel at du ikke akkurat er skåret for tungebåndet, selv, når det kommer til å karakterisere meningsmotstandere, og som sådan kan ha den samme effekten på motdebattanter som du anklager andre for å ha.
    Er ellers litt usikker på betydningen av innholdet i ditt innlegg, men for meg ser det ut til at du ønsker å begrense ytringsfriheten en del mer ved hjelp av lovverket, er det riktig oppfattet?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Uff! Pssst! Psst! PST! Sover dere? Må nemlig hemmelig innrømme å bli svært så brun i sommerhalvåret, noen påstår at det er fordi jeg kom fra Afrika for ca. 2121 år siden. Men jeg tviler på det, vitenskapen har visst stadige oppdateringer. Noe er hemmelig nemmelig.
    Men så lenge islamister her i Norge kan danse til Ron og Russel's musikk i sine bunader, og samtidig klø seg i skjegget både oven & nedentil uten protester er jeg fornøyd! Ellers blir det This Town Ain't Big For Both Two Of Us... . Og ellers blir je mest fornøyd med Moxnes med et lite Lysglimt i blikket, enn Erna med Jonas sitt sideflesk.
    Jeg har trøbbel med å fullt ut forstå essensen i innlegget ditt, men må tilstå at jeg får en veldig dårlig magefølelse når jeg leser det.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    den dagen ytringsfriheten skal innskrenkes av ytringsansvaret (som går ut over det loven snakker om som slikt), så velger vi sikkerhet fremfor frihet.
    Slettet mesteparten av ditt gode innlegg, DrDong, for jeg tenkte å ta for meg akkurat denne setningen, og drodle litt rundt den.
    Problemet oppstår i det noen mener at du skal være såpass "ansvarlig" at du velger å ikke ytre provoserende eller ubehagelige holdninger. Derimot ligger det i kortene at en hver som velger å ytre seg, også må ta ansvaret for sin egen ytring. Vi ser jo ofte fløytilhengere påta seg offerrollen, og hevde at de ikke har lov til å uttale seg, utelukkende fordi de blir konfrontert. Som om et motargument = sensur. Det eneste de må, er faktisk å stå for sine egne ytringer og holdninger, altså være ansvarlige for hva de nå enn har påstått. Det er det reelle ytringsansvaret, mens det å velge tausheten er (selv)sensur. Sistnevnte problemstilling er det mange av Utøya-overleverne har kjent på de siste 10 år, de har følt det nødvendig å ikke vise sitt virkelige standpunkt, sitt virkelige raseri, og lar sine mest bastante ytringer hvile. Dette tema ble turnert på Dagsnytt 18 i går, med gode, velfunderte synspunkter, verdt å lytte til.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Så rart, gutten er syk gi denne karen togtider dette er viktig MÅ VÆRE PRESIS hvis ikke går dette under
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Ja, fordi det faktisk er slik at alle meninger ikke er like mye verdt.

    Fabian Stang er en gedigen drittsekk. I tillegg spiller han seg selv ut som offer. Ergo blir han en enda større drittsekk.

    Han er faen ikke noe offer for noe som helst. Ungdommene på Utøya var derimot ofre. Ofre for ABB, ofre for brunt grums, ofre for Frp- som aktiv har støttet opp under fremmedfrykt og fremmedhat i årtier. De er ofrene. Stang er en av drittsekkene.
    Bare litt for balansens skyld, og litt på siden av debatten: Stang har i sannhet hatt sine runder med livet, han også. Ikke at det gir ham noen større rett til å si så mye dumt som han sa i går, men uansett synes jeg ikke din karakteristikk av Stang er nevneverdig bedre enn Stangs eget innlegg.
    Jeg begriper ikke poenget med å karakterisere og skjelle ut en hver som ikke mener eksakt som deg. Er det så vanskelig å holde seg til sak?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Enig i hvem som er ofrene her, men resten er forbannet vrøvl! Stang er tøff!
    Tøff? Han lirer av seg noe dritt og så blir han snurt når noen kritiserer ham. Hva hadde han forventet? Vill jubel?
    Mulig han hadde fremstått som litt tøffere dersom han hadde forsvart innlegget, ikke slettet det.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor Hanevold og lin tjener kr på sårf mennesker er sykt, er ikke voldelig men han hadde jeg gitt en venstere hook
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn