Politikk, religion og samfunn Vi må få slutt på dette!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.111
    Antall liker
    9.221
    Torget vurderinger
    2
    I serien vi beklager etter hvert så er nå turen kommet til Aftenposten.



    Skjønner ikke at det er så mye å beklage her . Historien rundt fergen har vært underkommunisert i alle år , hvorfor?
    Det er nok flere enn meg som har lurt på hvor Thorbjørn båten ble av og hva som gjorde atden ikke ble gjort tilgjengelig for politiet istedet for den famøse røde jolla. Trenger ikke slås opp på førstesidene med fare for å henge ut folk osv, de kjempet tross alt for livet under uklare forhold, men historien til fergen er med på å vise hva som ikke fungerte 22 juli.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.835
    Antall liker
    19.654
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Så du mener åpenbart at å senke seg ned til samme nivå, er en bedre løsning, da. Det er en oppfatning jeg ikke deler.
    Jeg merker meg ellers at det ikke skal så mye til av divergerende oppfatninger før du tar i bruk verbal "tramping, knusing og filleristing" som løsningsmodell.

    Ellers kan nevnes:
    Du har det med å tillegge folk meninger de ikke har.

    "Løsningsmodell"?

    Det handler om å ta standpunkt, stå opp for noe, ikke godta. Lykke til med å prøve å prate fornuft med høyreekstreme....
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.835
    Antall liker
    19.654
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Jeg vil be Sylvi Listhaug trå ekstremt varsomt inn i debatten. Hun har et særlig stort ansvar for retorikken og debattklimaet, da hun tidligere har kommet med en rekke sterkt polariserende utsagn, som at AP er mer opptatt av terroristenes rettigheter, sier Venstre-nestleder Abid Raja til VG.

    – Det er slike utspill som faktisk nører opp under både fremmedhat, og myter rettet mot politikere for eksempel i Arbeiderpartiet og AUF,

    – Mater høyreekstremismen
    Raja sier han stiller hundre prosent bak AUFs ønske om et politisk oppgjør med det høyreekstreme tankegodset bak 22. juli-terroren.

    – Det bør herske liten tvil om at høyreekstremisme mates ideologisk og retorisk av mennesker godt ut på høyresiden i det politisk landskapet i ethvert land, også i Norge. Det er ren fakta, sier Raja.

    .....

    Respekt står det av dette. Ta søpla og ber den ut i offentligheten. Dette er måten å ta høyreekstreme på. Aldri la de slippe unna med noe som helst.

    Så kan du bare fortsette å være mest opptatt av å ikke støte noen, Disqutabel. Samt belære andre om "nivå".
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Skjønner ikke at det er så mye å beklage her . Historien rundt fergen har vært underkommunisert i alle år , hvorfor?
    Det er nok flere enn meg som har lurt på hvor Thorbjørn båten ble av og hva som gjorde atden ikke ble gjort tilgjengelig for politiet istedet for den famøse røde jolla. Trenger ikke slås opp på førstesidene med fare for å henge ut folk osv, de kjempet tross alt for livet under uklare forhold, men historien til fergen er med på å vise hva som ikke fungerte 22 juli.
    Du får lese beklagelsen så ser du hvorfor de beklager. Det har da selvfølgelig ingenting med hvor båten var å gjøre.
     
    Sist redigert av en moderator:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521

    Jeg vil be Sylvi Listhaug trå ekstremt varsomt inn i debatten. Hun har et særlig stort ansvar for retorikken og debattklimaet, da hun tidligere har kommet med en rekke sterkt polariserende utsagn, som at AP er mer opptatt av terroristenes rettigheter, sier Venstre-nestleder Abid Raja til VG.

    – Det er slike utspill som faktisk nører opp under både fremmedhat, og myter rettet mot politikere for eksempel i Arbeiderpartiet og AUF,

    – Mater høyreekstremismen
    Raja sier han stiller hundre prosent bak AUFs ønske om et politisk oppgjør med det høyreekstreme tankegodset bak 22. juli-terroren.

    – Det bør herske liten tvil om at høyreekstremisme mates ideologisk og retorisk av mennesker godt ut på høyresiden i det politisk landskapet i ethvert land, også i Norge. Det er ren fakta, sier Raja.

    .....

    Respekt står det av dette. Ta søpla og ber den ut i offentligheten. Dette er måten å ta høyreekstreme på. Aldri la de slippe unna med noe som helst.

    Så kan du bare fortsette å være mest opptatt av å ikke støte noen, Disqutabel. Samt belære andre om "nivå".
    Blir noe rart, først så klager dere på at de ikke blir motsagt og møter motstand, i andre sammenhenger bruker dere motstanden dere for 5 minutter siden klaga på ikke eksisterte som argument..
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.835
    Antall liker
    19.654
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det som er rart, @morbid ,er hvor det blir av din klare motstand mot rasisme. Den venter vi på. I stedet driver du som vanlig på med spissfindigheter.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Er selvsagt motstander av rasisme og syns Listhaug er den værste kjærringa som noen gang har gått i 2 sko. Men jeg respekterer at det andre som har et stikk motsatt syn enn meg på innvandring og at det er helt legitimt at de deltar i både samfunnsdebatten og regjering.
    At lysglimt får slippe til på YouTube og andre kanaler med sin holocaustfornektning og annet vissvass syns jeg bare er fint.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    18.988
    Antall liker
    9.256
    Er selvsagt motstander av rasisme og syns Listhaug er den værste kjærringa som noen gang har gått i 2 sko. Men jeg respekterer at det andre som har et stikk motsatt syn enn meg på innvandring og at det er helt legitimt at de deltar i både samfunnsdebatten og regjering.
    At lysglimt får slippe til på YouTube og andre kanaler med sin holocaustfornektning og annet vissvass syns jeg bare er fint.
    Men det er vel lov å kritisere deres syn og uttalelser?
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Du vet at jeg spyr av dette, men gutten er syk han vet ikke
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    18.988
    Antall liker
    9.256
    Du vet at jeg spyr av dette, men gutten er syk han vet ikke
    Og "sykdommen" fritar ham fra det han har gjort? Selv om han muligens burde ha en diagnose så er han ikke utilregnelig. Du nevnte selv Asperger, visste du at en Aspie er manisk opptatt av å følge regler og lover, dessuten har de vanskelig for å lyve.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    6.973
    Antall liker
    7.567
    Sted
    Oslo
    Og "sykdommen" fritar ham fra det han har gjort? Selv om han muligens burde ha en diagnose så er han ikke utilregnelig. Du nevnte selv Asperger, visste du at en Aspie er manisk opptatt av å følge regler og lover, dessuten har de vanskelig for å lyve.
    Er selv inntil døden mot dødstraff
    ABB bør sitte der han er inntil døden tar ham vekk
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.487
    Antall liker
    9.204
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Å være mot innvandring har ikke nødvendigvis noe med rasisme å gjøre, da heller det ofte mer over i egoisme, frykten for å dele godene med flere.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Det som er rart, @morbid ,er hvor det blir av din klare motstand mot rasisme. Den venter vi på. I stedet driver du som vanlig på med spissfindigheter.
    Det som er rart er at du ikke innser selv at den inkvisitoriske tonen og retorikken, samt sterke ordbruken bare får andre som er mostandere av rasisme til å vemmes over at det ikke er mulig å holde en sivilisert tone. Du låter som en liten mini-Hitler når du snakker om å knuse meningsmotstandere.

    Egentlig er det litt interessant å se at den samme retorikken du bruker er den jeg ofte har sett blant de som tar til orde for å bruke fysisk vold mot høyreekstreme. Ofte ytret av folk som neppe har så mye erfaring med, eller vet hvordan vold egentlig arter seg i virkeligheten. Men det er den samme dehumaniseringen av de man ikke er enig med man ser der også, som du bruker. Altså metoden de du vil bekjempe også gjerne har benyttet seg av, og tatt helt ut opp gjennom historien. Anbefaler at du går og tar en titt i speilet.

     
    R

    rr30629

    Gjest
    Dette i tillegg til at opptil flere ser ut til å være mer opptatt av personene bak en mening de ikke liker enn selve meningen.
     
    Sist redigert av en moderator:
    R

    rr30629

    Gjest
    Sandelson følger opp.



    I ein kronikk i Aftenposten ber leiinga i Frp om at ein må stå saman mot valdeleg ekstremisme. Og at splittinga må stoppa. Splittinga er det dei andre som driv med, og dei andre som må stoppa med. Stoppa å prøva å dytta Frp ut av samhaldet, direkte og indirekte, i avisartiklar og på sosiale medium, stoppa det dei kallar stemplinga av Frps 444.000 veljarar.

    På den andre sida
    Fire dagar etter at den kronikken blei publisert, meiner Frp-leiar Sylvi Listhaug sjølv at MDG nå er ute etter barna våre. At dei vil påføra alle oss andre skam for å føda barn til verda. Det er ikkje sant. Det MDG-politikar Josefine Gjerde sa, var at ho ikkje vil føda barn før ho er trygg på at vi når klimamåla i Parisavtalen. Det er eit personleg val, seier ho, og understrekar at det ikkje er noko galt i å føda barn. Det er å la vera å løysa klimakrisa ho meiner er galt.

    Mytar om at nokon vil ta barna våre, har til nå tilhøyrt svært eksteme miljø, uttrykt på svært ekstreme måtar.

    Tre dagar etter det igjen, nå ei heil veke etter oppfordringa om å stoppa å splitta, postar Sylvi Listhaug eit innlegg på eiga facebookside der ho fortel at Ap-leiar Jonas Gahr Støre nok ein gong angrip ytringsfridommen. Det er ikkje så sant, det heller. Han vil fjerna statsstøtta til bloggen HRS - Human Rights Service. Men understrekar samtidig at dei må få seia og skriva det dei ønsker. Å nekta nokon statsstøtte er ikkje det same som å ta ytringsfridommen frå dei. Listhaug ber Støre slutta å dyrka splittinga, og meiner han også insinuerer at HRS skulle vera medskyldige i 22. juliangrepet.

    Under streken
    I kommentarfeltet under den posten til Listhaug, kunne vi blant anna lesa at Anders Behring Breivik kom frå ein Ap-familie, så ein får begynna der, at ABB sikkert blei send til Utøya som ungdom, at Støre vil mjølka 22. juli for alt det er verdt, at vi hadde vore 22. juli forutan, dersom den ansvarlege asyl- og innvandringspolitikken til Frp hadde blitt etterlevd, at dei skamlause sosialistane, også kalt apane i same kommentar, kosar seg over å heksepeika, at Støre slikkar islam opp etter ryggen og at han og Ap er ein fare for land og folk. Samt at Ap og KrF vil forby alt dei ikkje liker, men ikkje liker å bli minna om ordtaket «Gott mit uns». Det siste eit slagord med ei lang historie blant krigarar og keisarar, blant anna bar Hitlers soldatar mottoet på beltespenna på uniformen under andre verdskrig. Innimellom blir Listhaug fleire gonger oppfordra til å rydda opp i kommentarfeltet.

    I kronikken i Aftenposten, roser Listhaug og nestleiarane hennar det norske demokratiet som unikt, og held fram rausheiten, tilliten og samhaldet mellom konkurrerande politikarar.

    Fellesskap kostar
    Javel, Frp. Eg trur kanskje de burde leggja inn litt fleire aksjar sjølv i den tilliten. Eg er redd det ikkje held med det gode arbeidet eg veit enkeltpolitikarar i partiet gjer på den fronten. På toppen tømmer Listhaug ord som rausheit, tillit og samhald for innhald, på same pust som ho ber andre slutta å splitta. Det er ingen måte å driva politikk på.

    Metoden er å ta eit frø av noko som er sant, leggja til eit hint av ein myte, slenga på ein litt beslekta påstand, eller noko som var sant i ein annan samanheng, og vri heile greia til noko heilt anna, noko opprørande galt. Som at eit politisk parti er ute etter barna våre. Eller at Gahr Støre insinuerer at HRS er medskyldige i 22. juli.

    Alle konspirasjonsteoriar begynner også slik. Med eit snev av noko ein kan tru er sant. Med ein myte så gammal at ein kan tru den er sann, med noko som har vore sant, i ein heilt annan samanheng. Og endar som regel med noko ein skulle ønska var sant.

    Og alle fellesskap kostar. For skal fellesskap stå seg over tid, må ein skifta på å gå opp og dra, skifta på kven som set mest krefter inn på å halda det gåande. Og ein må tola å bli skitten på hendene. Det skjer ikkje når ein er den som går lengst for sine eigne i gruppa. Det blir ein rein og rank av, i eiga gruppe. Det er først når ein vågar å ta eit steg eller to vekk frå sine eigne at det store fellesskapet kostar.

    Ap gjorde mykje for å halda oss alle samla etter terroren 22. juli. Dei tona ned det politiske ved angrepet, dei snakka lenge om det som eit angrep mot demokratiet, mot våre grunnleggjande verdiar. Det var jo det. Men det var også eit angrep mot AUF og Ap. Å tona det ned, har kosta.

    Gå opp og dra
    For Sylvi Listhaug, og dermed Frp, sidan dei har henne som sin leiar, ville kostnaden vera å leggja Listhaugs metode vekk. Den bidrar til polarisering, mistenkeleggjering og skyttargravskriging. Vi treng verkeleg ikkje meir av det, vi treng mindre.

    Og det kan jo ikkje vera så vanskeleg å finna ærlegare måtar å gå mot MDGs politikk på, eller rett og slett vera ueinig med Jonas Gahr Støre i kven som bør få statsstøtte og ikkje.

    Denne våren har vi sett at berøringsangsten ved 22. juli har sloppe taket hos mange av dei som sjølv var berørte. Dei har gitt oss vitneskildringar vi trengte. Ei brutal, men nødvendig realitetsorientering.

    For dei andre politiske partia er det klart berøringsangsten har halde dei tilbake. Noko både tidlegare og nåverande ungdomspolitikarar i Høgre og FpU reflekterte klokt rundt i Morgenbladet nettopp. Tida for slike refleksjonar frå dei vaksne partia på høgresida er nå. At dei klarar det på meir vidsynt vis enn i Frps kronikk, må vi kunna forventa. Gå opp og dra. Ver limet. Sjølv om det kostar.
     
    Sist redigert av en moderator:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.835
    Antall liker
    19.654
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det som er rart er at du ikke innser selv at den inkvisitoriske tonen og retorikken, samt sterke ordbruken bare får andre som er mostandere av rasisme til å vemmes over at det ikke er mulig å holde en sivilisert tone. Du låter som en liten mini-Hitler når du snakker om å knuse meningsmotstandere.

    Egentlig er det litt interessant å se at den samme retorikken du bruker er den jeg ofte har sett blant de som tar til orde for å bruke fysisk vold mot høyreekstreme. Ofte ytret av folk som neppe har så mye erfaring med, eller vet hvordan vold egentlig arter seg i virkeligheten. Men det er den samme dehumaniseringen av de man ikke er enig med man ser der også, som du bruker. Altså metoden de du vil bekjempe også gjerne har benyttet seg av, og tatt helt ut opp gjennom historien. Anbefaler at du går og tar en titt i speilet.

    Vås.

    Å kalle Stang for "drittsekk" etter innlegget og "beklagelsen" i går, å kalle Listhaugs meninger og holdninger for "søppel" sammenlignet altså du med rasisme og rasistisk vold.

    Og bilen går bra?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.988
    Antall liker
    8.153
    Torget vurderinger
    1
    Lesverdig fra en 15 åring:

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.835
    Antall liker
    19.654
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Lesverdig fra en 15 åring:

    Det er forskjell på villfarne ungdom, og politikere som bevisst spiller på fremmedfrykt.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.518
    Antall liker
    10.048
    Vås.

    Å kalle Stang for "drittsekk" etter innlegget og "beklagelsen" i går, å kalle Listhaugs meninger og holdninger for "søppel" sammenlignet altså du med rasisme og rasistisk vold.

    Og bilen går bra?
    Hva med å teste argumentasjon i stedet for det noe begrensede uttrykket "vås" hver gang noen er så mye som en touch uenig med deg?

    Jeg elsker en god debatt, men synes det er trist med folk som utelukkende er ute etter å rakke ned på enkeltpersoner eller grupper. Som Listhaug. Som de debattdeltakerne som utelukkende er ute etter å fortelle hvor dårlige alle andre er, i stedet for å teste sitt eget intellekt med å sette sammen et par setninger med en logisk sammenheng.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.835
    Antall liker
    19.654
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hva med å teste argumentasjon i stedet for det noe begrensede uttrykket "vås" hver gang noen er så mye som en touch uenig med deg?

    Jeg elsker en god debatt, men synes det er trist med folk som utelukkende er ute etter å rakke ned på enkeltpersoner eller grupper. Som Listhaug. Som de debattdeltakerne som utelukkende er ute etter å fortelle hvor dårlige alle andre er, i stedet for å teste sitt eget intellekt med å sette sammen et par setninger med en logisk sammenheng.
    Du store min.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Vås.

    Å kalle Stang for "drittsekk" etter innlegget og "beklagelsen" i går, å kalle Listhaugs meninger og holdninger for "søppel" sammenlignet altså du med rasisme og rasistisk vold.

    Og bilen går bra?
    Forventet ikke noe mer heller.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Hva med å teste argumentasjon i stedet for det noe begrensede uttrykket "vås" hver gang noen er så mye som en touch uenig med deg?

    Jeg elsker en god debatt, men synes det er trist med folk som utelukkende er ute etter å rakke ned på enkeltpersoner eller grupper. Som Listhaug. Som de debattdeltakerne som utelukkende er ute etter å fortelle hvor dårlige alle andre er, i stedet for å teste sitt eget intellekt med å sette sammen et par setninger med en logisk sammenheng.
    Du kan ikke diktere hvordan andre skal diskutere Disq., vi er forskjellige og uttrykker oss ulikt. Tror det blir bedre hvis en kan akseptere det.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.518
    Antall liker
    10.048
    Du kan ikke diktere hvordan andre skal diskutere Disq., vi er forskjellige og uttrykker oss ulikt. Tror det blir bedre hvis en kan akseptere det.
    Det er ikke noe diktat, det er en oppfordring.
    Jeg avgjør jo til syvende og sist når jeg kjenner meg ferdig med å "debattere" med noen som har "vås" som sitt beste (eneste) "argument". Det er mitt private valg å kaste bort tiden med fjas, det er ikke noen andres skyld. :)
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det er ikke noe diktat, det er en oppfordring.
    Jeg avgjør jo til syvende og sist når jeg kjenner meg ferdig med å "debattere" med noen som har "vås" som sitt beste (eneste) "argument". Det er mitt private valg å kaste bort tiden med fjas, det er ikke noen andres skyld. :)
    Fair enough det men det er gjerne slik at en manns argument er en annen manns vås..eller noe slikt. :cool:
     

    lurvis

    lydhør
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    4.753
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Fair enough det men det er gjerne slik at en manns argument er en annen manns vås..eller noe slikt. :cool:
    Ja, etter dugg kommer regn, og etter syv uår blir det bra. Men ikke hjalp det, for da kom helgenen frem med sin tapetkniv og skar himmelen i strimler. Slik går refrenget her, år etter år! Og hvem ble klokere?
    Jo, den som lo sist, men ikke bredest sies det?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.145
    Antall liker
    6.701
    Torget vurderinger
    4
    Skjønner ikke at det er så mye å beklage her . Historien rundt fergen har vært underkommunisert i alle år , hvorfor?
    Det er nok flere enn meg som har lurt på hvor Thorbjørn båten ble av og hva som gjorde atden ikke ble gjort tilgjengelig for politiet istedet for den famøse røde jolla. Trenger ikke slås opp på førstesidene med fare for å henge ut folk osv, de kjempet tross alt for livet under uklare forhold, men historien til fergen er med på å vise hva som ikke fungerte 22 juli.
    Jeg har ikke lest reportasjen før, men kan jo forstå at tidspunktet og formen ga ekstra ogunødvendig vekt til byrden for noen av de involverte. Forøvrig bekrefter reportasjen at den gang AUF-leder Eskild Pedersen er en feiging som aldri bør få ta samme karrierevei som mange av sine forgjengere, altså som leder av partiet eller landet. Han har de siste dagene uttalt av "Jeg opplever ikke at jeg tok et valg den gangen." Nettopp! Dessverre ser det ut til at flere i AUF og Ap ønsker å rehabilitere Eskild Pedersens oppførsel den gangen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.835
    Antall liker
    19.654
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    SYLVI LISTHAUG TROR det Fabian Stang la ut på Facebook om Utøya-talen til Jonas Gahr Støre er det folk mener. Det er Frp-lederens innspill på et innlegg Stang har slettet, og som hele det politiske Norge har tatt avstand fra, inkludert høyre.

    Jeg tror faktisk Silvi Listhaug er Norges ondeste, mest spekulative og mest kyniske politiker.

    Lurer på hvor mange som tar avstand fra det?

    JEG KAN IKKE si jeg har gledet meg til valgkampen, gitt den stadig økende krangelen om (nesten) ingenting i norsk politikk. Etter Sylvi Listhaugs siste oppmerksomhets-stunt kan jeg offisielt si at jeg gruer meg.

    Gruer meg til fremmedfrykten som vil øke, innvandringsdebatten som vil komme og de nasjonalistiske undertonene som med jevne mellomrom vil bli spydd ut som medmenneskelig gift fra et parti uten hjerte for andre enn seg selv.

    DET ER INGEN grenser for hva Sylvi Listhaug tillater seg når hun snakker til sine egne. Når Norge sier det Fabian Stang postet er umusikalsk, ondt og stygt å lese – og i beste fall elendig timing - sier Listhaug det stikk motsatte.

    At Fabian Stang har rett.

    At mange av oss mener det samme.

    Og at det å pisse på Arbeiderpartiet på tiårsdagen for bomben som tok åtte liv i regjeringskvartalet og 69 unge liv i massakren på Utøya, er den beste (eneste?) måten å slukke sympatien på.

    Ut over det vil hun ikke si noe mer, «av respekt for minnemarkeringen av 10-årsdagen for 22. juli.»

    Hun vil jo ikke såre noen.

    SYLVI LISTHAUG SNAKKER til Frp’s grunnfjell slik Donald Trump snakker til sin menighet. Med løgner. Facebook-posten fra 2018 – «Ap mener terroristenes rettigheter er viktigere enn nasjonal sikkerhet» er en slik løgn.

    Oppsiden for oss som bor i Norge er at Trumps grunnfjell er veldig mye større enn Listhaugs.

    Oppsiden for menneskeheten er at begges oppslutning er synkende.

    ......

    Rene ord for penga. Og fantastisk herlig at noen tør si det rett ut, akkurat slik som det er.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.835
    Antall liker
    19.654
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    En til, som går direkte på ullen språkbruk og missforstått "objektivitet".


    Nåværende og tidligere medlemmer i AUF og Ap har over tid bedt om at det ideologiske bakteppet for terroren blir belyst og kritisk undersøkt, samtidig som aviskommentatorer i store mediehus gradvis har kommet etter: Ti år er gått, nå må det skje. Hva massedrapsmannen skrev i sitt forsvarsskrift er én ting – idéene som vokser frem i det politiske omlandet en annen.

    Det holder imidlertid ikke bare å be om et «oppgjør». Noen må ta det. Ap har omsider lansert en tipunktsplan for forebygging av ekstremisme, jødehat og muslimfiendtlighet. Det er et temmelig konkret og prisverdig tiltak – politikere skal og må selvsagt ta grep. Like selvsagt er det at pressen har et ansvar. Men her skorter det fremdeles.

    LES OGSÅ: KOMMENTAR: «Vi møtte terroren med roser og åpenhet. Men hatet bare økte i styrke»

    Kunnskapen om konstruerte
    , men hyppig delte fantasier om samfunnseliters bevisste «befolkningsutskiftning» av europeiske borgere, synes å være liten i norske redaksjoner. Det samme gjelder for andre idéer i ytre høyre-universet, der tankestoffet flyter relativt fritt mellom radikale og ekstreme. I redaksjonene har det også utviklet seg en slags frykt for å henge bjelle på katten.

    Resultatet i spaltene blir en utpreget ullen begrepsbruk, preget av misforståtte forbehold, feilslåtte forsøk på «objektivitet» eller bare sviktende mot. Det pussige mikropartiet Alliansen kan være vanskelige å karakterisere. Men at partilederen er «kontroversiell», slik NRK skrev senest denne uka, er ikke dekkende.

    Det holder å se til hva vedkommende selv i en årrekke har uttalt om jøder, holocaust, innvandrere, 22. juli-terroristen eller demokratiet i åpne kanaler på nettet eller andre steder hvor han har fått komme til orde. Partiet er i dag en del av det høyreekstreme miljøet i Norge. Flere av partiets listekandidater før stortingsvalget har bånd til Den nordiske motstandsbevegelsen (DNM).
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.487
    Antall liker
    9.204
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Skrevet den 10. Juli. Og Fabian Stang serverer en lissepasning til FrPs leder. Perfekt timing.


    Vi avbryter herved agurktiden for å komme med en savnet-melding. Hvor er Sylvi Listhaug? Fremskrittspartiets nyvalgte leder ble sist sett da hun satte seg inn i valgkampbobilen i Oslo for to uker siden. Planen var å sette Norge i brann, men siden har ingen hørt fra henne. Har du observasjoner som kan være av interesse i søket etter den savnede, bes du om å ta kontakt med nærmeste lokalavis.

    Det er harde tider for Fremskrittspartiet som synker som en stein på meningsmålingene. Norges mest omdiskuterte politiker ville aldri sviktet partiet sitt i en sådan stund. Har Senterpartiet kapret bobilen hennes? Sitter hun innelåst på en skitten madrass i kjelleren til Lan Marie Nguyen Berg?

    Man pleide å kunne stole på at Listhaug ville si noe om sleiking av folk med brun hud, slik at halve kongeriket gikk fra konseptene. Ingen kunne trolle offentligheten som den tidligere First House-rådgiveren. Fraværet er stort og følbart. Hva skal vi gjøre nå: Snakke om fornuftige, men kjedelige ting som klimaendringer?

    Trollene fra eventyrene forsvant på lignende vis. Folk levde i frykt og age inntil nordmenn plutselig stoppet å møte dem i skogen eller høre dem gaule i brenningene. Selv ikke pressesjef Espen Teigen, Fremskrittspartiets svar på Harry Potter, kunne redde trollene da. Nå selges de som suvenirer til turister. Vil Listhaug lide samme skjebne?

    I så fall er det folk som Magnus Marsdal som har skylda. Den tidligere Rødt politikeren Magnus Marsdal har skrevet boka Listhaugs metode. Hensikten er å «forhindre (at) ytre høyre dominerer den politiske offentligheten». I boka skildrer han Listhaug som en ninja med tre kampsport-teknikker.

    Først er hun «Frekk apekatt», og sier noe som er over streken og gjerne rettet mot en minoritet. Når reaksjonene kommer blir hun «Uskyldig dådyr», og forsikrer at det ikke var vondt ment. Hvordan kan noen tro noe sånt? I tredje fase blir hun en Rasende løve, og fillerister eliten for å mobbe og kneble vanlige folk. Det er den rettmessige vreden som er hovedsaken.

    Marsdal påpeker at slik politisk aikido avhenger av motstanderens reaksjoner. Går kritikerne inn med full kraft, blir de spist av løven. Ignorerer de apekatten, dør saken gjerne hen.

    Det kan faktisk virke som den politiske venstresiden har tatt lærdom. I alle fall er det ingen som har rykket ut og kommet Listhaug til unnsetning denne sommeren. Én eneste indignert reaksjon kunne antagelig berget den savnete partilederen trygt inn i sentrum av offentligheten igjen.

    Kan hende må radarparet Listhaug og Teigen vurdere om de skal bruke tyngre skyts og komme med utspill som er så drøye at de ikke lar seg ignorere. Hva med en melding til den tredjedelen av nordmenn som, ifølge Senter for ekstremismeforskning , mener at Arbeiderpartiet har slått politisk mynt på 22. juli? Det kunne kanskje satt fyr på sommeren.

    En annen mulighet
    er å skru litt på siktet og finne andre fiender enn den politiske venstresiden. Et godt eksempel er Facebook-kollektivet som kaller seg Sløseriombudsmannen, en anonym profil som angivelig gransker sløsing med skattepenger. Denne gjengens trolling av kunstnere har resultert i fascinerende mye rabalder.


    Det toppet seg forrige uke da en rekke kunstnerorganisasjoner gikk ut mot ytringsfrihetskommisjonen fordi den hadde valgt å møte den tidligere fondsforvalteren Are Søberg.

    Han er den eneste av personene bak profilen som er kjent av offentligheten. Kulturkrigen raser fremdeles. Resultatet er at
    Sløseriombudsmannen ble sommerens snakkis, og dessuten fikk mer sympati og støtte enn eventyrtrollene noensinne fikk.

    Heldigvis er det nok med et redningssøk på Listhaugs Facebook-side for å finne partilederen og avblåse redningsaksjonen. I tillegg til å råne i Ørsta og spise fries på Burger King, har hun kommet med en rekke spissete utspill om «klimagalskap», «radikale muslimer» og Åge Hareides Pride-kritikk. Partilederen virker å være i god behold, takk og lov, selv om triksene hennes ikke funker lenger.

    Antagelig er det tid for selvransakelse i bobilen. Hvordan skal partilederen igjen bli troverdig i rollen som Rasende løve? Kan hende må hun lære av Sløseriombudsmannen. Politiske motstandere er troløse, men norske kunstnere leverer alltid.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    18.988
    Antall liker
    9.256
    Jeg har ikke lest reportasjen før, men kan jo forstå at tidspunktet og formen ga ekstra ogunødvendig vekt til byrden for noen av de involverte. Forøvrig bekrefter reportasjen at den gang AUF-leder Eskild Pedersen er en feiging som aldri bør få ta samme karrierevei som mange av sine forgjengere, altså som leder av partiet eller landet. Han har de siste dagene uttalt av "Jeg opplever ikke at jeg tok et valg den gangen." Nettopp! Dessverre ser det ut til at flere i AUF og Ap ønsker å rehabilitere Eskild Pedersens oppførsel den gangen.
    Joda, det var ganske viktig den gang å henge feigingstemplet på Eskil Pedersen fremfor å se på det virkelige problemet. Vår lokale FrP-leder ble sparket på grunn av overivrige forsøk på å sverte Pedersen. Alle på fergen var vettskremte og deres eneste, og naturlige, reaksjon var å flykte. Det er veldig lett for sofasittere å fabulere om hvor modige de selv ville ha vært i en lignende situasjon.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.518
    Antall liker
    10.048

    Jeg vil be Sylvi Listhaug trå ekstremt varsomt inn i debatten. Hun har et særlig stort ansvar for retorikken og debattklimaet, da hun tidligere har kommet med en rekke sterkt polariserende utsagn, som at AP er mer opptatt av terroristenes rettigheter, sier Venstre-nestleder Abid Raja til VG.

    – Det er slike utspill som faktisk nører opp under både fremmedhat, og myter rettet mot politikere for eksempel i Arbeiderpartiet og AUF,

    – Mater høyreekstremismen
    Raja sier han stiller hundre prosent bak AUFs ønske om et politisk oppgjør med det høyreekstreme tankegodset bak 22. juli-terroren.

    – Det bør herske liten tvil om at høyreekstremisme mates ideologisk og retorisk av mennesker godt ut på høyresiden i det politisk landskapet i ethvert land, også i Norge. Det er ren fakta, sier Raja.

    .....

    Respekt står det av dette. Ta søpla og ber den ut i offentligheten. Dette er måten å ta høyreekstreme på. Aldri la de slippe unna med noe som helst.

    Så kan du bare fortsette å være mest opptatt av å ikke støte noen, Disqutabel. Samt belære andre om "nivå".
    Jeg deler helt og fullt ditt syn på Rajas utspill, han formulerer seg og argumenterer saklig, og er tydelig i sin kritikk. Ikke et eneste sted ser jeg begreper som "drittsekk", "trampe på", "knuse", "vås" eller annen sterk karakterisering av meningsmotstandere.
    Derimot ser jeg en saklig, sterk og betimelig kritikk som er godt underbygget.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.432
    Antall liker
    9.523
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så kjekt å se skribent etter skribent i norske media kle av Listhaug som den onde, kyniske og splittende megga hun har vært i uminnelige tider. Nå må vel snart selv Erna ha skjønt det?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Så kjekt å se skribent etter skribent i norske media kle av Listhaug som den onde, kyniske og splittende megga hun har vært i uminnelige tider. Nå må vel snart selv Erna ha skjønt det?
    Erna har nok skjønt dette hele tiden, men så lenge hun har kunnet slippe unna med å ikke måtte anerkjenne det, har hun heller bare beleilig nok oversett det.

    Men hvis hun nå tvinges til å ta et oppgjør med dette, så er det kanskje fint, men for lite, for sent.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Skjønner ikke at det er så mye å beklage her . Historien rundt fergen har vært underkommunisert i alle år , hvorfor?
    Det er nok flere enn meg som har lurt på hvor Thorbjørn båten ble av og hva som gjorde atden ikke ble gjort tilgjengelig for politiet istedet for den famøse røde jolla. Trenger ikke slås opp på førstesidene med fare for å henge ut folk osv, de kjempet tross alt for livet under uklare forhold, men historien til fergen er med på å vise hva som ikke fungerte 22 juli.
    Utrolig vanskelig eller umulig å dømme noen som er i den situasjonen. Kapteinen ville hjelpe mens de andre ville flykte. Flight or flight. AUF lederen mistet karrieren sin den dagen. Folk tenker selv om det ikke skrives om det. Men, hva ville en annen ha gjort? Noen ville nok å hjulpet og plukket opp folk fra Utøya, men de fleste ville nok ha flyktet.

    Artikkelen fra Aftenposten er ingenting å beklage btw
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn