Politikk, religion og samfunn Vi må få slutt på dette!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Erna har nok skjønt dette hele tiden, men så lenge hun har kunnet slippe unna med å ikke måtte anerkjenne det, har hun heller bare beleilig nok oversett det.

    Men hvis hun nå tvinges til å ta et oppgjør med dette, så er det kanskje fint, men for lite, for sent.
    Hun har nok spilt på de spiselige delene av FrP og, for å være rettferdig, de finnes og har nok i noen grad blitt trukket i riktig retning gjennom regjeringsdeltagelsen. Men så har vi de som har skjønt at deler av velgergrunnlaget som de trenger for å nå gamle høyder ikke er særlig interessert i å anstendiggjøres. Og der har Sylvi og noen andre funnet sitt grumsete brakkvann.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Utrolig vanskelig eller umulig å dømme noen som er i den situasjonen. Kapteinen ville hjelpe mens de andre ville flykte. Flight or flight. AUF lederen mistet karrieren sin den dagen. Folk tenker selv om det ikke skrives om det. Men, hva ville en annen ha gjort? Noen ville nok å hjulpet og plukket opp folk fra Utøya, men de fleste ville nok ha flyktet.

    Artikkelen fra Aftenposten er ingenting å beklage btw
    Du leste heller ikke hva Aftenposten beklager?
     
    Sist redigert av en moderator:
    R

    rr30629

    Gjest
    Jeg har ikke lest reportasjen før, men kan jo forstå at tidspunktet og formen ga ekstra ogunødvendig vekt til byrden for noen av de involverte. Forøvrig bekrefter reportasjen at den gang AUF-leder Eskild Pedersen er en feiging som aldri bør få ta samme karrierevei som mange av sine forgjengere, altså som leder av partiet eller landet. Han har de siste dagene uttalt av "Jeg opplever ikke at jeg tok et valg den gangen." Nettopp! Dessverre ser det ut til at flere i AUF og Ap ønsker å rehabilitere Eskild Pedersens oppførsel den gangen.
    Hvem er vi til å dømme. Hva skulle han gjort da? Tatt frem spretterten og sloss imot?

    Kong Haakon rømte forresten også mens hans Kære Landsmænd satt igjen med en haug med Tyskere på trappa. Han ble helt.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Hvem er vi til å dømme. Hva skulle han gjort da? Tatt frem spretterten og sloss imot?

    Kong Haakon rømte forresten også mens hans Kære Landsmænd satt igjen med en haug med Tyskere på trappa. Han ble helt.
    Han skulle malt seg med camo-maling i trynet, hentet i diger skiftnøkkel i verktøykassa på MS Torbjørn, sneket seg rundt i lendet med en måkefjær i pannebåndet, sporet opp de redde ungdommene etter tur, og hvisket dem i øret hvilken vei de trygt kunne komme seg til MS Torbjørn. Når alle var trygt ombord, skulle han stengt den skuddsikre baugsporten, for deretter å snike seg innpå ABB, og klinke skiftnøkkelen i bakhodet på ham. Eller, forresten, han skulle tatt fra ham geværet først.
    Så skulle han ventet på politiet mens han røkte en Marlboro og fanget fluer mellom fingrene.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.508
    Antall liker
    862
    Torget vurderinger
    1
    Hvem er vi til å dømme. Hva skulle han gjort da? Tatt frem spretterten og sloss imot?

    Kong Haakon rømte forresten også mens hans Kære Landsmænd satt igjen med en haug med Tyskere på trappa. Han ble helt.
    Å vra nedspadd i ei grav er ikkje mykje til karrierevei det heller. Klart, for Trane som sikkert er tidlegare soldat som har vori ute i skarpe oppdrag fleire gonger er nok dette ein enkel sak.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.739
    Torget vurderinger
    4
    Kapteinen er sistemann til å forlate skuta. Det betyr ikke at man forventer at han redder båten, men at han gjør alt for å sikre passasjerer og mannskap før han selv stikker.
    Kapteinen på MS Thorbjørn ville snu og hente flere. Noen overtalte han til ikke å gjøre det. Eskild Pedersen opplever at han ikke tok et valg den dagen, men da skulle han ha støttet kapteinen. I stedet lå han på gulvet i MS Thorbjørn og holdt kjeft, i beste fall...

    Jeg ville ikke kritisert noen som helst andre for den veikheten andre enn han som voksen leder og ansvarlig for ungdommene og han som fremtidig potensiell leder i Arbeiderpartiet og Norge.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Har tenkt litt på det selv noen ganger hva jeg ville gjort hvis jeg havnet i et terrorangrep med en eller flere terrorister som brukte kniv eller skytevåpen. Siden jeg ikke går rundt bevæpnet selv, så er vel tanken at jeg ikke hadde gjort så veldig mye annet enn å komme meg unna eller gjemme meg.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    Jeg vil be Sylvi Listhaug trå ekstremt varsomt inn i debatten. Hun har et særlig stort ansvar for retorikken og debattklimaet, da hun tidligere har kommet med en rekke sterkt polariserende utsagn, som at AP er mer opptatt av terroristenes rettigheter, sier Venstre-nestleder Abid Raja til VG.

    – Det er slike utspill som faktisk nører opp under både fremmedhat, og myter rettet mot politikere for eksempel i Arbeiderpartiet og AUF,

    – Mater høyreekstremismen
    Raja sier han stiller hundre prosent bak AUFs ønske om et politisk oppgjør med det høyreekstreme tankegodset bak 22. juli-terroren.

    – Det bør herske liten tvil om at høyreekstremisme mates ideologisk og retorisk av mennesker godt ut på høyresiden i det politisk landskapet i ethvert land, også i Norge. Det er ren fakta, sier Raja.

    .....

    Respekt står det av dette. Ta søpla og ber den ut i offentligheten. Dette er måten å ta høyreekstreme på. Aldri la de slippe unna med noe som helst.

    Så kan du bare fortsette å være mest opptatt av å ikke støte noen, Disqutabel. Samt belære andre om "nivå".
    Man oppnår null og nada ved å filleriste de verbalt. De går rett i offerrollen. De blir helter hos sine tilhengere. Trædal fikk masse pepper etter dagsnytt18 og rustad og lurås sympati. De holdt seg jo rolige.

    Abid Raja har historikk i å skrive sinte kronikker mot et tema og deretter stemme for i Stortinget. Totalt ubrukelig politiker er han.

    Media må ta sitt ansvar og slutte å være mikrofonstativ for ekstreme holdninger.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Joda, det var ganske viktig den gang å henge feigingstemplet på Eskil Pedersen fremfor å se på det virkelige problemet. Vår lokale FrP-leder ble sparket på grunn av overivrige forsøk på å sverte Pedersen. Alle på fergen var vettskremte og deres eneste, og naturlige, reaksjon var å flykte. Det er veldig lett for sofasittere å fabulere om hvor modige de selv ville ha vært i en lignende situasjon.
    de modige ligger 6 for under torven. Se på de som konfronterte ABB på utøya. De som kaller Eskil Pedersen en feiging kan med respekt å melde dra til helvete.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.032
    Antall liker
    9.311
    Kapteinen er sistemann til å forlate skuta. Det betyr ikke at man forventer at han redder båten, men at han gjør alt for å sikre passasjerer og mannskap før han selv stikker.
    Kapteinen på MS Thorbjørn ville snu og hente flere. Noen overtalte han til ikke å gjøre det. Eskild Pedersen opplever at han ikke tok et valg den dagen, men da skulle han ha støttet kapteinen. I stedet lå han på gulvet i MS Thorbjørn og holdt kjeft, i beste fall...

    Jeg ville ikke kritisert noen som helst andre for den veikheten andre enn han som voksen leder og ansvarlig for ungdommene og han som fremtidig potensiell leder i Arbeiderpartiet og Norge.
    Dust.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Man oppnår null og nada ved å filleriste de verbalt. De går rett i offerrollen. De blir helter hos sine tilhengere. Trædal fikk masse pepper etter dagsnytt18 og rustad og lurås sympati. De holdt seg jo rolige.

    Abid Raja har historikk i å skrive sinte kronikker mot et tema og deretter stemme for i Stortinget. Totalt ubrukelig politiker er han.

    Media må ta sitt ansvar og slutte å være mikrofonstativ for ekstreme holdninger.
    Media i Norge løper i flokk, akkurat som folket, så har tro på en forandring i fra media nå. Har man først begynt å ta opp et tema, kaster resten seg på bølgen. Mantraet tidligere var at ABB handlet i et vakum. Nå er man endelig der at man leter etter sammenhenger mellom høyre- ekstreme politikere og det som til slutt førte til angrepet på Arbeiderpartiet. Samtidig ser man også endelig at framveksten av rasisme har med alminneliggjøring av fremmedfrykt å gjøre- fremmet av de samme høyre-ekstreme politikere.

    Når det gjelder verbal filleristing, må det til - der overtrampene er så store at de ikke kan ties i hjel. Ved andre anledninger er det lurest å ikke gi slike som Listhaug oppmerksomhet.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Farsund drapene endret totalt hvordan vi tenker og håndterer slike hendelser som Utøya; Egen sikkerhet først. At båten ikke snudde var selvfølgelig en riktig avgjørelse. Det sagt så kan man selvfølgelig skjønne at kapteinen ville tilbake all den tid kona lå skutt der og dattera var der fremdeles. Men de aller fleste tenker nok ikke særlig rasjonelt i en slik situasjon, det er det nok bare vi som sitter trygt hjemme i sofaen som gjør.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.032
    Antall liker
    9.311
    Ingen som forventet at de skulle overmannet abb, men de kunne plukket opp de som sto å skreik på stranda der de seilte forbi i så og si tom båt. Lokalbefolkningen fikk det til..
    Jeg regner med at de ombord var sånn passe livredde. De hadde sett mennesker, voksne og barn, bli skutt til døde og hadde vel en smule panikk. Har egentlig de overlevendes oppførsel noe å gjøre med hva som utløste tragedien? Den tåkeleggingen begynte allerede dagen etter drapene.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Den gang, og nå, er det folk fra høyresiden som vet å fortelle at Pedersen var en feiging.

    En del av ansvarsfraskrivelsen det.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Har stemt AP i årevis, er ikke en del av høyresiden. Men å overtale ungene som ville hjem til å bli på øya, for deretter være førstemann av, seile forbi unger som roper på hjelp på stranda er ikke greit. Skjønner godt at de som var ombord i den båten og overtalte kapteinen til å ignorere folk på stranda ikke snakker veldig høyt om det.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Mener du seriøst Morbid at ungdom i +/- 20 årene i en båt på flukt fra kuler og krutt dengang burde tenkt som du gjør nå på et forum 10 år senere?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    De hadde vel egentlig ikke trengt å tenke så veldig, kapteinen sto for den biten, han foreslo å hente skrikende barn som disse lederne hadde ansvaret for, men de ville ikke.
    Hvis det begynner å brenne hjemme hos meg, vil jeg selvsagt gjøre alt for å få med meg ungene ut. Ikke løpe rett ut og hevde jeg var så redd, så ungene fikk bare brenne.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.635
    Sted
    Oslo
    Har stemt AP i årevis, er ikke en del av høyresiden. Men å overtale ungene som ville hjem til å bli på øya, for deretter være førstemann av, seile forbi unger som roper på hjelp på stranda er ikke greit. Skjønner godt at de som var ombord i den båten og overtalte kapteinen til å ignorere folk på stranda ikke snakker veldig høyt om det.
    Har selv vært gjennom katastrofe kurs.
    Folk reagerer med alt fra apati og frykt til rasjonell handling.
    Profesjonelle hjelpemannskaper er drillet slik at de reagerer instinktivt.
    Å forlange dette av tenåringer som blir skutt på, på sommerleir blir jævla drøyt
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Interessant lesestoff for de som gidder. Får ikke ambulanse personell reise til øya så skal i hvert fall ikke ungdommen gjøre det.

    En nesten glemt skytetragedie i en liten sørlandsby fikk store følger under terrorangrepet på Utøya.

    Utvika, fredag 22. juli 2011:

    Rett ved Utvika camping, bare noen hundre meter fra Utøya, står flere titalls ambulanser og venter. Redningsmannskapene er så nærme at de kan høre lyden av skudd og de desperate skrikene fra ungdommene som flykter fra kulene til Anders Behring Breivik.

    Der står de. Maktesløse og uten mulighet til å kunne gripe inn.

    Hvorfor ble det slik?

    Mye av svaret er å finne på en bortgjemt skytebane på Sørlandet.


     
    R

    rr30629

    Gjest
    De hadde vel egentlig ikke trengt å tenke så veldig, kapteinen sto for den biten, han foreslo å hente skrikende barn som disse lederne hadde ansvaret for, men de ville ikke.
    Hvis det begynner å brenne hjemme hos meg, vil jeg selvsagt gjøre alt for å få med meg ungene ut. Ikke løpe rett ut og hevde jeg var så redd, så ungene fikk bare brenne.
    En vanlig dødsårsak ved en brann er forresten at folk løper inn igjen etter først å ha kommet ut i sikkerhet De skal inn igjen for å redde noen.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Har selv vært gjennom katastrofe kurs.
    Folk reagerer med alt fra apati og frykt til rasjonell handling.
    Profesjonelle hjelpemannskaper er drillet slik at de reagerer instinktivt.
    Å forlange dette av tenåringer som blir skutt på, på sommerleir blir jævla drøyt
    Men dette var jo ikke bare tenåringer, dette var voksne ledere med rådgivere på slep.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    En vanlig dødsårsak ved en brann er forresten at folk løper inn igjen etter først å ha kommet ut i sikkerhet De skal inn igjen for å redde noen.
    Så du vil ikke redde dine egne barn fra en brennende bygning, men helst være først ut av døra?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    De hadde vel egentlig ikke trengt å tenke så veldig, kapteinen sto for den biten, han foreslo å hente skrikende barn som disse lederne hadde ansvaret for, men de ville ikke.
    Hvis det begynner å brenne hjemme hos meg, vil jeg selvsagt gjøre alt for å få med meg ungene ut. Ikke løpe rett ut og hevde jeg var så redd, så ungene fikk bare brenne.
    Det er kapteinen som bestemmer om bord. Han hadde kone og datter på den øya. Det er ikke sannsynlig at a) noen kunne overtale ham til noe som helst, og b) han var garantert ikke helt seg selv på det tidspunktet.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hvorfor er det feil å stille spørsmål til dette? Det er jo et helt fair og legitimt spørsmål å stille.

    Helt utrolig at du får likes ved å opptre uten mål og mening. Som at det er legitimt å opptre som et såret pikebarn som ikke får isen sin.

    Jeg kjenner flere som var involvert i dette. Og i moteretning til deg er de rasjonelle og er i stand til å argumentere for seg. Hadde jeg ikke vært mer besinnet ville jeg ha kalt deg en idiot.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Faktisk er flere av dere grinete gamle gubber som prøver å slå politisk mynt på barn som ble drept. Dere har ikke peiling på hva disse barna og pårørende har vært igjennom. Faen ta - skam dere !!!
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Det er kapteinen som bestemmer om bord. Han hadde kone og datter på den øya. Det er ikke sannsynlig at a) noen kunne overtale ham til noe som helst, og b) han var garantert ikke helt seg selv på det tidspunktet.
    Vel, hvis du leser avhørene av de på båten får du et ganske klart bilde av hva som foregikk. Kapteinen ville hente de på stranda, de ansvarlige ville ikke.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Slutt å tulle, ledere på en sommerleir er da ikke utdannede livvakter. Forventer du at Erna tar opp en gønner og plaffer løs dersom det skjer et væpnet angrep? Ikke det, nei.
    Det er vel ikke akkurat det vi snakker om her. Man hadde barn på stranda og i vannet som kapteinen ville plukke opp. Dette tenkte de ansvarlige at var best å overlate til lokalbefolkningen. Flaks at alle naboene var topptrente livvakter og leiemordere som kunne få henta noen av disse som trengte hjelp.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.635
    Sted
    Oslo
    Jeg ser flere linjer i debatten.
    Den jeg ikke liker er den som vil legge skam og skyld på ofrene
    Gjerningsmannen har all skyld for sine handlinger.,
    men han kom fra et grumsete debattklima, og det er trist å se at folk i det klimaet fortsatt 10år seinere ikke har evne til selvrefleksjon. Behøver ikke nevne en xordfører fra hovedstaden, eller hun med korset opp i halsen
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.032
    Antall liker
    9.311
    Og nok en gang dreier fokuset i saken over på Eskil Pedersen og MF Torbjørn, man skyver gjerningsmannen og hans motiver og inspirasjon under teppet.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Man skyver ingenting under teppet, men det er nå mulig å ha to tanker i hodet samtidig. I tillegg kan man berømme lokalbefolkningen for at det ikke ble enda værre.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I stedet for å se massakren, se de bakenforliggende årsaker, se hvordan enkelte politikere på ytre høyre er en del av problemet så konsentrerer man seg om Eskil Pedersen. Alt mens man altså stemmer Ap.

    En merkelig innfallsvinkel.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn