Politikk, religion og samfunn Vi må få slutt på dette!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Niclas Hammarström og utøya er navnet du må søke opp cruiser/morbid. Bildene ligger der ute på internett. Trane kan også ta en titt ettersom Eskil Pedersen er en feiging.

    Bildene er selvsagt NSFL, men folk som rakker ned på utøyaofre får komme tilbake og gjenta sine ord etter å ha studert disse bildene nøye.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Naboen, som tidligere ble beskrevet av en eller annen her- som var kristen og stemte Frp kun pga av at "de er i mot muslimer" er høyreekstrem.

    Og der har vi grunnen til at ingen normale, anstendige mennesker noen gang burde stemme på Frp. For min del er det meg revnende likegyldig hvorvidt det finnes saker jeg er enig med Frp i eller hvor mange det måtte være av dem - jeg kan ikke helt enkelt ikke stemme på det samme partiet som alle landets rasister, fascister og ny-nazister stemmer på og samtidig beholde nattesøvnen og en viss grad av selvrespekt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Og der har vi grunnen til at ingen normale, anstendige mennesker noen gang burde stemme på Frp. For min del er det meg revnende likegyldig hvorvidt det finnes saker jeg er enig med Frp i eller hvor mange det måtte være av dem - jeg kan ikke helt enkelt ikke stemme på det samme partiet som alle landets rasister, fascister og ny-nazister stemmer på og samtidig beholde nattesøvnen og selvrespekten.
    Nettopp. Og når hverken Solberg, folk her inne og media skjønner det- men derimot aktivt hvitvasker de, er vi på totalt ville veier.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.739
    Torget vurderinger
    4
    For å ta ditt brannvern-eksempel. Det du sier er at etasjeansvarlig skal løpe inn i overtent bygning for å "redde" de som fortsatt befant seg der.

    Jeg er 100 % sikker på at det er imot alle instrukser.
    Jeg tror, selv sveiseblindt som du argumenterer, at du forstår det er absolutt ikke det jeg sier.

    "De skal ikke leke helter eller redde folk. De skal sørge for at folk kommer seg ut, gjøre opptelling utenfor bygget og deretter rapportere til brannansvarlig."
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.739
    Torget vurderinger
    4
    Det du faktisk argumenterer er ar auf-lederen skulle blitt igjen på bryggen og blitt skutt. Intet mer, intet mindre.

    Derfor får du en kort beskjed. Dust.
    Leste du overhodet hva jeg skrev ?
    Det blir vanskelig å ha en meningsfull diskusjon når du uansett leser hva du vill inn i hva folk skriver.

    "Det er ingen som forventet heltedåd av Eskild Pedersen. Det er ingen som forventet at han skulle ta kampen opp med en eller potensielt flere terrorister."
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Leste du overhodet hva jeg skrev ?
    Det blir vanskelig å ha en meningsfull diskusjon når du uansett leser hva du vill inn i hva folk skriver.

    "Det er ingen som forventet heltedåd av Eskild Pedersen. Det er ingen som forventet at han skulle ta kampen opp med en eller potensielt flere terrorister."
    Du skriver at han skal lede redningsarbeidet. Få folk i trygghet. Være sistemann som forlater etasjen som under en brann.

    Jeg leser deg klart og tydelig.

    Du argumenterer for at han skal være der og dø.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Jeg tror det vi tenker på er den spesifikke telefonen de fikk fra land når de kjørte forbi en gjeng som kunne tenke seg ombord, hvor kapteinen i følge avhørene ble "motivert" til å ikke hente dem. Hva enn "motivert" betyr i denne sammenhengen.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Hvorfor snudde ikke redningsbåtene som hadde vørt sjøsatt da titanic sank, morbid? Det var helt klart plass til flere ombord.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Hvorfor snudde ikke redningsbåtene som hadde vørt sjøsatt da titanic sank, morbid? Det var helt klart plass til flere ombord.
    Hehe, livbåtene på titanic halvfulle av ledere og rikfolk må jo være verdens dårligste argument til "fordel" for aufledelsen.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Nettopp. Morbid, derimot, ville selvsagt ikke tatt denslags smålige hensyn til sin egen videre eksistens.
    Jeg liker hvertfall å tenke at det skal mer motivasjon enn det til for å forlate min 14 år gamle datter på en øy med abb, samt seile rett forbi andre som trenger hjelp.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Hehe, livbåtene på titanic halvfulle av ledere og rikfolk må jo være verdens dårligste argument til "fordel" for aufledelsen.
    Svar hvorfor de ikke returnerte og plukket opp flere.

    (Nå var det også dårlig med ledere og rikfolk blant de overlevende. Det ble faktisk avfyrt pistolskudd for å holde slike på avstand)
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Hvorfor ble de ikke fyllt opp i utgangspunktet?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Hovedsaklig fordi folk følte seg trygge i det varme usenkelige skipet. De følte ingen fare.

    Derfor ble de første livbåtene bare halvfulle.

    Så hvorfor snudde ikke disse og plukket opp flere? Det var rom for flere ombord. Folk var i nød. Hvorfor snudde de ikke og plukket dem opp?
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Jeg liker hvertfall å tenke at det skal mer motivasjon enn det til for å forlate min 14 år gamle datter på en øy med abb, samt seile rett forbi andre som trenger hjelp.
    Det er et instinkt som alle med barn har, men det finnes også andre sterke instinkt; overleve.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Ja, og vi vet jo alle som leser Aftenposten hvilke instinkter kapteinen hadde, men ble "motivert" til noe annet.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Du kan ikke klandre folk som ikke vil oppsøke en situasjon der de sannsynligvis vil bli drept morbid. Da er du «ute».
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Du kan ikke klandre folk som ikke vil oppsøke en situasjon der de sannsynligvis vil bli drept morbid. Da er du «ute».
    Hvorfor var det det mest sansynlige utfallet? alle andre som kjørte redningsbåter i skytteltrafikk slapp unna uten fysiske skader.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg liker hvertfall å tenke at det skal mer motivasjon enn det til for å forlate min 14 år gamle datter på en øy med abb, samt seile rett forbi andre som trenger hjelp.

    Du kan selvsagt like å tenke det så mye du bare vil, men hvilke holdepunkter har du for at det er mer enn tankespinn?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.027
    Utrolig hvordan en tråd som starter med hvor uhyrlig høyre ekstrdmisme kan utarte,
    Den ble jo politisert ganske raskt da fremveksten av høyreekstremisme i Norge skulle forklares medat Erna Solberg tok FrP inn i regjeringen. Det er en merkelig virkelighetsforståelse. ABB kom i en AP-epoke bare for å gjøre ekstra tydelig hvor rar en slik påstand er. Det virker i det hele som om man ikke trenger å være særlig ekstrem for å bli regner som høyreekstrem. Om men leser seg litt opp på ideologiene i feks DNM så er det, for å si det forsiktig ikke så lett å finne noensinne dette igjen i partiene på høyresiden. Det er ikke mye snakk om sionisme og rasekrigen der for eksempel. På den bakgrunn er også Støres oppfatning om at partiene på høyresiden, altså Høyre og FRP, har et spesielt ansvar for dette noe merkelig. Høyreekstremismen i Norge befinner seg langt utenfor de etablerte partiene og har ingen reell politisk innflytelse noe sted her i landet.

    I Sverige har de kuppet seg inn i et par kommunestyrer og dette er altså folk som står laaaangt til Høyre for Sverigedemokratene.

    om man vil lese seg litt opp kan man feks begynne her

     
    R

    rr30629

    Gjest
    Hvorfor var det det mest sansynlige utfallet? alle andre som kjørte redningsbåter i skytteltrafikk slapp unna uten fysiske skader.
    Selvfølgelig visste de ingenting dengang, instinkt? Synes du tuller litt nå, ikke likt deg.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Og der har vi grunnen til at ingen normale, anstendige mennesker noen gang burde stemme på Frp. For min del er det meg revnende likegyldig hvorvidt det finnes saker jeg er enig med Frp i eller hvor mange det måtte være av dem - jeg kan ikke helt enkelt ikke stemme på det samme partiet som alle landets rasister, fascister og ny-nazister stemmer på og samtidig beholde nattesøvnen og en viss grad av selvrespekt.
    Leser du på Resett så ser man at FrP er lagt for hat grunnet sin stuerene politikk etter Jensen. De er for en strengere asyl- og innvandringspolitikk - i likhet med AP etterhvert, men har ingenting med et høyreradikalt tankegods å gjøre.

    Så lenge de fokuserer på billig brus og snus og kommer med krampetrekningsutalelser fra gamle gode dager mht innvandring så er de uaktuelle for meg - selv om de har bidratt godt på samferdsel og kan bli en viktig vaktbikkje på helse framover. Listhaug er feil leder.

    Knytninger mellom FrP og ABB er utelukkende politisk motivert og respekterer ikke ofrene etter 22/7. likevel er jeg enig i at flere enn AUF gjerne kan uttale seg mye mer om tragedien og ha flere tiltak for å hindre ekstreme meninger og handlinger både mht høyreekstreme og islamister. Der er jeg enig med Støre, Stoltenberg og byråden vår.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ser ikke hva noe av det har med innlegget du siterte å gjøre.
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Naboen, som tidligere ble beskrevet av en eller annen her- som var kristen og stemte Frp kun pga av at "de er i mot muslimer" er høyreekstrem. Han bedriver ekstrem tankegang, som hos den "rette" personen til sist kan føre til et nytt Utøya.
    Er det mulig å mene at stor grad av innvandring fra muslimske land ikke gagner Norge uten å sortere under høyreekstrem eller rasist?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Utrolig hvordan en tråd som starter med hvor uhyrlig høyre ekstremisme kan utarte,
    ender opp med en diskusjon om blaming av terrorofre og hvordan de skulle agert i en livstruende situasjon
    Det er selvsagt hovedsakelig to årsaker til det; man har en teknisk, matematisk innstilling til alt, samt at man slipper å forholde seg til samfunnsforhold og ting man ikke kan sette tall på - men faktisk må reflektere og analysere ( uten tall)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Er det mulig å mene at stor grad av innvandring fra muslimske land ikke gagner Norge uten å sortere under høyreekstrem eller rasist?
    Ja. Det er det. Det er årsakene man lenger til grunn for det, som avgjør.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.027
    Lars_erik har i alle fall et vidt ekstremistbegrep. Det er noe krampeaktig over å prøve å gjøre den norske høyreekstremismen til en del av FrP, for stort sett slle andre handler den om noe helt annet.

    I boka til klungtveit om den nye norske høyreekstremismen er ikke FrP nevnt en eneste gang. Rimelig nok siden det ikke har noe med saken å gjøre. Det mangler oppfordring til vold, raskekrig og en oppfatning om at sionister styrer verden for å ta det mest opplagte.

    eksempelet med hvor mange høyerekstremister som finnes i Noege illustrerer det fint. Lars_erik hadde ingen aning, googlet febrilsk og kom mer et estimat for Tyskland som var rundt 300 ganger feil for hva som gjelder Norge. Like fullt blir vi forsøkt innbilt at dette vokser fort legitimert av at Erna tok inn FRP. Det er en utvasking av begrepet ekstremisme og vitner om ca null innsikt i hva dette faktisk går ut på.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.027
    Imens, i den virkelige verden skjer slikt som dette



    Politiets sikkerhetstjeneste bekreftet tirsdag formiddag at PST undersøker mulige koblinger til høyreekstremisme etter store beslag av skytevåpen hos flere nordmenn som er pågrepet og siktet for våpenlovbrudd.

    – Per i dag foregår etterforskningene hos de enkelte politidistriktene, men PST følger etterforskningene fortløpende med tanke på om de siktede er personer som faller innenfor vårt ansvarsområde rundt høyreekstremisme, sier seniorrådgiver Martin Bernsen i PST til Filter Nyheter.

    Var leder for Selvstendighetspartiet
    Opprullingen startet da politiet i juni avdekket at den tidligere lederen for det høyreradikale Selvstendighetspartiet, Oliver Hugaas (30), hadde 6 maskingevær, 10 rifler, 5 pistoler, 31 maskingeværbelter, 18 magasiner, mer enn 8000 skarpe skudd, flere våpendeler i form av uplomberte pistolløp, 5 ladearmer til rifle og flere lysgranater – uten våpentillatelse.

    Mange av våpnene beslaglagt hos Hugaas er plomberte og/eller svært gamle, men samtidig fant politiet våpen som etterforskerne mener kan gjøres funksjonelle med enkle grep.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Er det mulig å mene at stor grad av innvandring fra muslimske land ikke gagner Norge uten å sortere under høyreekstrem eller rasist?
    Er det mulig å mene at pengene på asyl og innvandring kan brukes på en smartere måte og hjelpe flere ved å bruke dem mer lokalt, eller er dette vikarierende argumenter for grumsete holdninger?

    Jeg tror dette er mer formålstjenlig, selv om noen flyktninger åpenbart trenger asyl og beskyttelse. Vi trenger også flere kloke hjerner på en rekke arbeidsoppgaver i Norge. Jeg undrer på når denne balansen er stueren å diskutere i det offentlige rom uten å være en Frper eller brunt grums. Det mest interessante er at flere av mine 2gen kollegaer mener det samme.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Som de fleste er klar over - du er faktisk en idiot!
    Så fortell meg, herr geni. Hvordan skal en mann på en øy som er 200 meter bred organisere evakueringsarbeid mot mulige mange skyttere med automatvåpen og potensielle bomber uten å garantert møte på terroristen?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Lars_erik har i alle fall et vidt ekstremistbegrep. Det er noe krampeaktig over å prøve å gjøre den norske høyreekstremismen til en del av FrP, for stort sett slle andre handler den om noe helt annet.

    I boka til klungtveit om den nye norske høyreekstremismen er ikke FrP nevnt en eneste gang. Rimelig nok siden det ikke har noe med saken å gjøre. Det mangler oppfordring til vold, raskekrig og en oppfatning om at sionister styrer verden for å ta det mest opplagte.

    eksempelet med hvor mange høyerekstremister som finnes i Noege illustrerer det fint. Lars_erik hadde ingen aning, googlet febrilsk og kom mer et estimat for Tyskland som var rundt 300 ganger feil for hva som gjelder Norge. Like fullt blir vi forsøkt innbilt at dette vokser fort legitimert av at Erna tok inn FRP. Det er en utvasking av begrepet ekstremisme og vitner om ca null innsikt i hva dette faktisk går ut på.
    Greit at FrP ikke benevnes som høyrekstremt, men man må allikevel se at de er en av flere pådrivere for en drift ut mot høyre.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Lars_erik har i alle fall et vidt ekstremistbegrep. Det er noe krampeaktig over å prøve å gjøre den norske høyreekstremismen til en del av FrP, for stort sett slle andre handler den om noe helt annet.

    Er det noen som faktisk har beskrevet Frp som et høyreekstremt parti? I så fall har det gått meg hus forbi. Hvis meg gjerne hvor det er skrevet.

    Når det gjelder hvem som er høyreekstreme mener jeg som før nevnt at PST definisjon er for snever til allmenn bruk. I tillegg til de 100oghvadetnåmåttevære som er identifisert derfra tenker jeg det er fullstendig legitimt å også anse alle dem som helt eller i stor grad er enige med deres tankegods som høyreekstreme, helt uavhengig av hvorvidt de måtte være villige til å bruke vold/terror eller ei. Da snakker vi om helt andre tall. Er det 10X? 100X? 500X? Hvem vet; mange, mange flere er det i alle fall.

    At folk som Listhaug et al er med på normalisere den type holdninger og dermed øke grobunnen for ytterligere ekstremisme og øke sjansen for mer bruk av vold står for meg som fullstendig innlysende. Det gjør på ingen måte Frp til et høyreekstremt parti, for Listhaug representerer ikke summen av Frp, men når man velger denslags som leder må man trolig finne seg i at møkka hun sprer også hefter ved partiet.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Er det mulig å mene at pengene på asyl og innvandring kan brukes på en smartere måte og hjelpe flere ved å bruke dem mer lokalt, eller er dette vikarierende argumenter for grumsete holdninger?

    Jeg tror dette er mer formålstjenlig, selv om noen flyktninger åpenbart trenger asyl og beskyttelse. Vi trenger også flere kloke hjerner på en rekke arbeidsoppgaver i Norge. Jeg undrer på når denne balansen er stueren å diskutere i det offentlige rom uten å være en Frper eller brunt grums. Det mest interessante er at flere av mine 2gen kollegaer mener det samme.
    Det du nevner her er selvsagt ikke ekstremisme. Vi kan være rykende uenig, men likevel legitimt.

    Det er når man blander inn at mennesker er mindre verdt enn oss vestlige, skult rasisme osv vi beveger oss over i det ekstreme.

    Hva Pst definere, har egentlig svært lite å si i så måte.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    FrP er ikke et høyreekstremt parti, ei heller er de innvandringfiendlige. Derimot gjør de fint lite for å overbevise "Frp er mot innvandring"-velgerne at dette er feil. Listhaug nører opp under holdningene så godt hun kan, dog uten å si ting direkte.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.027
    Er det noen som faktisk har beskrevet Frp som et høyreekstremt parti? I så fall har det gått meg hus forbi. Hvis meg gjerne hvor det er skrevet.

    Når det gjelder hvem som er høyreekstreme mener jeg som før nevnt at PST definisjon er for snever til allmenn bruk. I tillegg til de 100oghvadetnåmåttevære som er identifisert derfra tenker jeg det er fullstendig legitimt å også anse alle dem som helt eller i stor grad er enige med deres tankegods som høyreekstreme, helt uavhengig av hvorvidt de måtte være villige til å bruke vold/terror eller ei. Da snakker vi om helt andre tall. Er det 10X? 100X? 500X? Hvem vet; mange, mange flere er det i alle fall.

    At folk som Listhaug et al er med på normalisere den type holdninger og dermed øke grobunnen for ytterligere ekstremisme og øke sjansen for mer bruk av vold står for meg som fullstendig innlysende. Det gjør på ingen måte Frp til et høyreekstremt parti, for Listhaug representerer ikke summen av Frp, men når man velger denslags som leder må man trolig finne seg i at møkka hun sprer også hefter ved partiet.
    Som nevnt tidligere er det flere måter man kan definere ekstremisme på. PST legger til grunn at man skal være villig til å bruke vold. De er det ikke så mange av her i landet (betydelig flere i Sverige) I tillegg kommer en sikkert god del flere som støtter saken på nett og i det skjulte men som ikke antas å sette noe ut i handling og neppe vil at det skal komme ut offentlig.

    det er fortsatt laaaangt fra FrP til denne ideologien, selv om man «bare» støtter det i det skjulte. De sentrale elementene er rasekrig, vold, drap på raseblandede, at en jødisk konspirasjon står bak det hele osv. det er veldig langt unna tankegodset i FrP for å si det forsiktig.

    det er mye man kan si om Listhaug som ikke er spesielt pent, men det er altså fortsatt lenge før man er over i det som normalt regnes som høyreekstremisme. Jeg tror ikke hun føler noe sterkt fysisk ubehag om hun må stå ved siden av Abid Raja i en eller annen sammenheng for eksempel eller mener at han burde fått en kule i hodet. Jeg tror heller ikke hun innerst inne hyller ABBs handlinger.

    Møkka hun sprer har ikke spesielt mye med ekstremistisk ideologi å gjøre. Det burde være evig nok å ta tak i ang henne uten å dra inn det ytterste ytre Høyre i Norge.

    Rekrutteringen til disse miljøene skjer ikke innenfor rammen av det etablerte politiske landskap. Det foregår stort sett på nett, ved å aktivt oppsøke folk de tror kan være mottagelige osv.

    Hva Støre mente partiet Høyre har med dette å gjøre er fortsatt et mysterium for meg. Han omtalte partiene på høyresiden i flertall og da er det vel to av de, med mindre han da tenkte på de relativt obskure småpartiene som har klart nasjonalistisk tankegods og opererer i all hovedsak utenfor den etablerte politikken da de ikke har noen innflytelse noe sted. Særlig med stemmer får de heller ikke. Ved stortingsvalget i 2017 fikk alliansen (lyseglimt og co) 3300 stemmer for eksempel.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn