Politikk, religion og samfunn Vi må få slutt på dette!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    det er fortsatt laaaangt fra FrP til denne ideologien, selv om man «bare» støtter det i det skjulte. De sentrale elementene er rasekrig, vold, drap på raseblandede, at en jødisk konspirasjon står bak det hele osv. det er veldig langt unna tankegodset i FrP for å si det forsiktig.

    det er mye man kan si om Listhaug som ikke er spesielt pent, men det er altså fortsatt lenge før man er over i det som normalt regnes som høyreekstremisme. Jeg tror ikke hun føler noe sterkt fysisk ubehag om hun må stå ved siden av Abid Raja i en eller annen sammenheng for eksempel eller mener at han burde fått en kule i hodet. Jeg tror heller ikke hun innerst inne hyller ABBs handlinger.

    Møkka hun sprer har ikke spesielt mye med ekstremistisk ideologi å gjøre. Det burde være evig nok å ta tak i ang henne uten å dra inn det ytterste ytre Høyre i Norge.

    Rekrutteringen til disse miljøene skjer ikke innenfor rammen av det etablerte politiske landskap. Det foregår stort sett på nett, ved å aktivt oppsøke folk de tror kan være mottagelige osv.

    Alt dette er vi helt enige om, men det har lite eller ingenting med mitt poeng å gjøre.

    Listhaugs konstante møkkaspredning, spesielt som leder og representant for et stortingsparti, og det å ta møkkamenn som Lysglimt og andre mer eller mindre "inn i varmen" og gi dem og meningene deres et skinn av legitimitet på Dagsnytt18 osv bidrar til at deres meninger og virkelighetsforståelse blir normalisert. Det gjør at veien videre - veien til troen på en kommende rasekrig, Holocust-fornektelse og protokollene til Zions Vise - blir kortere og enklere å tilbakelegge.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    og det å ta møkkamenn som Lysglimt og andre mer eller mindre "inn i varmen" og gi dem og meningene deres et skinn av legitimitet på Dagsnytt18 osv bidrar til at deres meninger og virkelighetsforståelse blir normalisert. Det gjør at veien videre - veien til troen på en kommende rasekrig, Holocust-fornektelse og protokollene til Zions Vise - blir kortere og enklere å tilbakelegge.
    Det er en påstand, som kan være riktig eller feil. Jeg vet ikke hva som er mest hensiktsmessig - å la dette være en del av det offentlige ordskiftet eller å forsøke å tie det ihel og late som om det ikke finnes.

    Det er bøtter og spann av diskusjonskanaler, favebookgrupper, debattforum og annet hvor slike tanker får utløp og hvor den faktiske ideologiseringen skjer - ikke på Dagsnytt 18. Sverige har vel prøvd en variant hvor man later som om problemer ikke eksisterer og det knapt er lov å snakke om det og det har ikke fungert spesielt bra kan man vel si.

    det er relativt fort gjort å finne frem til og stupe ned i slike ekkokammere på Internett om man vil. Jeg har litt vanskelig for å se hva det evt utgjør av ekstra skade at lyseglimt er på Dagsnytt 18.

    mitt inntrykk av norske redaktører er at det er en viss enighet om at det er bedre å slippe til enn å prøve å fortie.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Problemet er ikke at de får anledning til å opptre i f.eks Dagsnytt18. Problemet er at de der blir behandlet som mennesker med relativt normale, bare "kontroversielle" meninger, og ikke som de nedrige, frastøtende demagogene de faktisk er. Ergo: normalisering.

    Så må du gjerne mene at å si at når noe blir normalisert betyr det uvegerlig at det brer seg og blir mer vanlig bare er en påstand. Det gidder jeg imidlertid ikke å argumentere for. Smør på flesk.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Problemet er ikke at de får anledning til å opptre i f.eks Dagsnytt18. Problemet er at de der blir behandlet som mennesker med relativt normale, bare "kontroversielle" meninger, og ikke som de nedrige, frastøtende demagogene de faktisk er. Ergo: normalisering.

    Så må du gjerne mene at å si at når noe blir normalisert betyr det uvegerlig at det brer seg og blir mer vanlig bare er en påstand. Det gidder jeg imidlertid ikke å argumentere for. Smør på flesk.
    Jeg tror vel ikke at noen blir holocaustfornektere fordi lyseglimt er på Dagsnytt 18. jeg tror ikke en gang noen som er tette nok til å mene noe slikt i det hele ser eller hører på Dagsnytt 18. om man ikke helt på egen hånd klarer å komme til den konklusjon at vedkommende er en dust så er nok slaget allerede tapt. Dersom han ikke hadde vært der så hadde

    poenget er at jeg ikke har særlig tro på at det er gjennom etablerte medier at dette sprer seg. Det foregår andre steder.

    som morbid(?) påpekte er en forutsetning for å få i mot hans ytringer at de faktisk blir ytret i det offentlige rom. I ekkokammerene er det fritt frem uten friksjon. Jeg er ikke sikker på at det er en bedre løsning.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Så fortell meg, herr geni. Hvordan skal en mann på en øy som er 200 meter bred organisere evakueringsarbeid mot mulige mange skyttere med automatvåpen og potensielle bomber uten å garantert møte på terroristen?
    Tosk!

    Fjotten kunne vel lagt seg flat i jernbalja, gjerne pissa på seg og holdt kjeft. Imens var det kanskje noen ombord som holdt hodet kaldt og da muligens kunne reddet et par av ungdommene som duppet i overflata...

    Fortsatt - dust!
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Vi lever i 2021 - her er litt om hvordan ting faktisk foregår. Det er ikke på Norges kanskje mest elitistiske debattprogram. Jeg skjønner ikke hvorfor man henger seg så voldsomt opp i en deltagelse på Dagsnytt 18 - det er ikke der slaget står.

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    "Jeg tror ikke ". Men sannelig vet han at vi andre har fullstendig feil.

    Vi snakker faktisk ikke om de "100", derimot de som opplever at ekstreme holdninger blir allminneliggjprt- noe som selvsagt medfører at det blir både mer legitimt og flere tar til seg tankegodset. Lysglimt må faktisk presenteres som det han er; nazist og Holocaustfornekter; ikke som "innvandringskritisk".
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Når svenske nynazister masjerer har de nettadresser sin på skjoldene. Får masse bilder i media og så er man i gang. Jeg fatter ikke at noen kam tro at slaget står på Dagsnytt 18 eller i kronikkfeltene i etablerte mediehus. For 20 år siden, kanskje. Men nå? Ikke faen.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    "Jeg tror ikke ". Men sannelig vet han at vi andre har fullstendig feil.

    Vi snakker faktisk ikke om de "100", derimot de som opplever at ekstreme holdninger blir allminneliggjprt- noe som selvsagt medfører at det blir både mer legitimt og flere tar til seg tankegodset. Lysglimt må faktisk presenteres som det han er; nazist og Holocaustfornekter; ikke som "innvandringskritisk".
    Det klarer han jo helt fint på egenhånd, at holocaust ikke har funnet sted blir jo aldri "normalt" uansett hvor mange ganger fyren er på dax18
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg fatter ikke at noen kam tro at slaget står på Dagsnytt 18 eller i kronikkfeltene i etablerte mediehus.

    Mens jeg ikke fatter at du fortsetter å emulere RRR ved å bygge i strå og bevisst feiltolke meningsmotstandere. Hvor har jeg eller noen andre sagt at slaget utelukkende står på Dagsnytt18 eller i kronikker? Vis meg gjerne det om du kan.

    Dog er Dagsnytt18 og flatene i etablerte media en del av slagmarken. Søppelet på nettet får vi ikke gjort en dritt med inntil lovene endres verden over, for der styrer pengene og klikk = penger. NRK og andre media styrer vi imidlertid selv og man ignorerer ikke en del av slagmarken hvis man er det minste interessert i å vinne krigen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Dere henger dere i alle fall voldsomt opp i Dax-18. det er ikke der det skjer. Om det er noe man burde lært av presidentvalget i USA og brexit er hvor lite reell innflytelse etablerte media faktisk har i disse tider over hva store masser mener og tenker og hvordan meninger formes. det skjer andre steder.

    på den bakgrunn mener jeg det ikke har noe å si fra eller til om han har vært gjest der. Da kan han i det minste ikke si at han blir tiet i hel. Jeg tror som sagt ikke der er en særlig god startegi.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.635
    Sted
    Oslo
    Ved å legitimere xtremisme light, er det lett for at hard-core xtremister føler seg mere legitimert.
    Statsstøtte til HRS er statsstøtte til en hatside, en del ytringer fra folk jeg ikke gidder å nevne med navn puster luft i et ulmende bål. "jeg bare blåste litt, det vakke meg som tente ilden"
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Dere henger dere i alle fall voldsomt opp i Dax-18

    Det er vel heller du som har hengt deg opp i akkurat Dagsnytt18. For min del er det mer en referanse til nyhetsbildet generelt enn en referanse til det spesifikke programmet, selv om jeg er mer nedslått over tankeløsheten der enn i andre kanaler jeg ikke har videre forventninger til.

    Ellers noterer jeg meg at du ikke svarer på direkte spørsmål og dermed selv aksepterer at du vrenger, vrir og bygger i strå.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Problemet er ikke at de får anledning til å opptre i f.eks Dagsnytt18. Problemet er at de der blir behandlet som mennesker med relativt normale, bare "kontroversielle" meninger, og ikke som de nedrige, frastøtende demagogene de faktisk er. Ergo: normalisering.

    Så må du gjerne mene at å si at når noe blir normalisert betyr det uvegerlig at det brer seg og blir mer vanlig bare er en påstand. Det gidder jeg imidlertid ikke å argumentere for. Smør på flesk.
    Hva som er "normalt" og dermed akseptert, er jo i konstant bevegelse. Om vi benytter toppløs soling som eksempel, ville dette vært fullstendig umulig på 50-tallet, mens det på 80-tallet var nærmest normen. Langsomt forsvant denne praksisen igjen, nå er det mer sporadisk, og ikke fullt så "normalt" som på 80-tallet. Det som på 50-tallet var umoralsk og straffbart, ble fullstendig normalisert, mens det nå kanskje kan føre til noen hevede øyenbryn i enkelttilfeller.
    Vi mennesker er vanedyr, og vi tar etter hverandre. Holdninger som fremkom på Eidsvoll i 1814, ville i dag kunnet bli straffet som hatkriminalitet, men vi ser nå at ganske lignende holdninger er i ferd med å snike seg inn på fløyene også i Norsk politisk virkelighet. I Ungarn, Romania og Polen har dette fått skikkelig fotfeste, og det vi "normale" tar sterk avstand fra, blir nå fullt ut akseptert helt opp i de styrende organer, i så stort monn at det også endrer lovgivingen i disse landene.

    I Norge er dette først og fremst representert ved FrP's (i denne sammenheng) relativt moderate argumentasjon mot det meste som er "annerledes". Dette vil uvegerlig kunne benyttes som et springbrett til sterkere antipatier, og, når vi ser til nevnte land (og til Trumpismen), så ser vi jo at et visst antall mennesker tilslutter seg sterkt antipatiske tankemønstre, fordi det etter hvert kan oppfattes som mer "normalt". Og når noen hevder at Støre gir den moderate høyresiden ansvaret for terror, da detter jeg helt av, det han gjør, er jo bare å se sammenhenger som moderate krefter bør være tydelig på hva de mener om. FrP under Listhaug kommer ikke under noen omstendighet til å begripe problemet, Stang gikk rett i fella, og flere andre føler seg personlig indignert over at Støre ber "normale" folk om å være tydelig på hvor grensa til det "unormale" går.

    En slags parallell til dette ser vi når "vi" ber muslimer ta avstand fra terror, mange "normale" muslimer vil (med rette) føle seg indignert over å måtte ta avstand fra noe såpass selvsagt, ettersom de aldri har hevdet noe som helst i retning av at det er ok å ha antipatier i mot hele land eller styresett. Problemet i FrP's situasjon, er jo at de rent faktisk leker med enkelte utsagn i randsonen, dermed tilligger det dem spesielt å være tydelige på hva de egentlig mener, i stedet for å stadig ikle seg en fryktelig grell og upassende offerrolle. Så selv om verken FrP eller H har noe som helst ansvar for høyreekstrem terror, så bør det tilligge dem som toneangivende i det politiske miljøet, å være veldig tydelig på sitt ståsted i disse spørsmålene. Høyre ville uten særlige negative konsekvenser kunne gjøre dette, mens for FrP's del, vil det faktisk kunne gi negative utslag i deler av velgermassen, hvilket i seg selv burde være en tankevekker.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    . Så selv om verken FrP eller H har noe som helst ansvar for høyreekstrem terror, så bør det tilligge dem som toneangivende i det politiske miljøet, å være veldig tydelig på sitt ståsted i disse spørsmålene.

    Men de er da da det......
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Men de er da da det......
    Ikke hva jeg kan se.
    Høyre-folk føler det som et personlig angrep å bli bedt om å ta stilling.
    FrP-folk skjønner ikke hva det er snakk om, en gang.

    Ingen i disse partiene står for noe som har med terror å gjøre, selvsagt ikke. Men markeringen av avstand til ekstremister på ytre høyre, er fraværende, uansett. 22. juli var ikke bare et angrep på Ap, det var også et eksplisitt angrep på den norske forfatningen, samt organisert politisk virksomhet blant unge.
    Det kan og bør et hvert politisk parti i Norge markere på et noe sterkere vis enn å si "det var ikke vår skyld".
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Ikke hva jeg kan se.
    Høyre-folk føler det som et personlig angrep å bli bedt om å ta stilling.
    FrP-folk skjønner ikke hva det er snakk om, en gang.
    De skjønner det ikke fordi de allerede har tatt stilling; fra dag 1.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg ser dem ikke offentlig ta avstand. Erna og hennes ministre rydder f.eks. ikke opp i grumset på sine facebook-sider.

    De er alle veige og redde fra å støte fra seg en viktig velgerbase.

    De sitter i maktposisjon og har da et særlig ansvar til å ta avstand fra grums. Erna og co velger heller å være tvetydige. Sende noen til å fri til dem, og deretter sende noen til å si at disse er noen fæle holdninger. Rir alle hester.


    Så når dette blir påpekt, så hopper høyrefolka i offerrollen, eksemplifisert av Stang og hans 1000 likes.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Men grums er vel ikke ekstremisme eller?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Men grums er vel ikke ekstremisme eller?
    Det er vel her skillelinjene går, virker det som.

    En del av oss mener bestemt at grums er med og allminneliggjør ekstremt tankegods, fordi man er utydelig- i stedet for krystallklar. Både i ord og handling.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    De som uten tvil har dekket denne sfæren grundigst i Norge er den uavhengige redaksjonen i Filter Nyheter. Det meste av dette har gått under radaren til den vanlige pressen for ikke å snakke om folk flest.

    her er lederartikkelen fra en spesialutgave om temaet.


    I dag er det organiserte høyreekstreme miljøet i Norge ennå lite i antall medlemmer, strever med rekruttering og er i praksis avhengig av noen få nøkkelpersoner og støtte fra Sverige for å kunne opprettholde et visst aktivitetsnivå. Men bildet kan endre seg raskt, og det er farlig å se seg blind på hvor mange medlemskort de hierarkiske organisasjonene deler ut, eller hvor mange som stiller opp på de offentlige demonstrasjonene deres.


    Noen av dem er kimer til rene terrorgrupper, mens andre bidrar mer indirekte til å forverre trusselbildet mot minoriteter og folkevalgte i de vestlige landene – i høyeste grad inkludert Norge. I den samme perioden som det etablerte seg et feilaktig inntrykk av at nynazisme var blitt dominert av godt voksne menn, satt skandinaviske tenåringer (blant dem Philip Manshaus) og leste nazistiske terrormanualer fra 1980-tallet på gutterommet og delte apokalyptiske memer om rasekrig i skoletiden.



    Jødehat og muslimhat går stadig oftere hånd i hånd, mens innvandrerfiendtlige miljøer som på overflaten tar avstand fra både vold og antisemittisme, i virkeligheten bidrar til å normalisere høyreekstremt tankegods.

    Jacob Aasland Ravndal ved Senter for ekstremismeforskning (C-REX) advarte tidligere i år om å «ensidig fokusere på eller overdrive den tross alt begrensede terrorfaren» og pekte på at «høyreradikale krefter som forsøker å bygge ned det liberale demokratiet fra innsiden» er en større trussel i europeiske land. Han har naturligvis rett – det finnes ikke mange som Breivik, Tarrant eller Manshaus, og selv blant dedikerte nazister er det få som på egen hånd vil gjøre ord til handling.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Av det overstående mener jeg altså at å forklare dette fenomenet utfra etablerte norske politiske partier er å lete på feil sted. Arenaen er en annen, kanalene andre og innflytelsen kommer fra andre steder - mye fra utlandet.

    At man sterkt misliker Erna Solberg og enda mer FrP betyr ikke at alt som er galt her i landet må søkes forklart med utgangspunkt i det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Det ble vitset en del med at Erna Solberg nevnte gamere i talen sin ifm 22. juli. Høyreekstreme grupperinger ser ut til å ha en spesiell forkjærlighet for plattformer som i utgangspunktet er tiltenkt gaming. Tror vel sannsynligheten for å bli dratt inn i noe slikt er større om man sitter alene på rommet sitt enn om man skrur på Dagsnytt 18


    Now Squire and other experts on extremism are sounding the alarm about the ways alt-right groups weaponize video games and streaming platforms like DLive, which is owned by the peer-to-peer file-sharing service BitTorrent, to radicalize and recruit teens. While they said the current political climate presents a wide opening for youth to fall down a dystopian rabbit hole, experts recommended a range of strategies that parents and educators can use to identify warning signs and intervene.

    Steam oh Discord er også populære å bruke for slikt.

    her på berget har reset og dokument.no rundt 700.000 unike besøkende pr måned om man skal tro deres egne tall.
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Det er vel her skillelinjene går, virker det som.

    En del av oss mener bestemt at grums er med og allminneliggjør ekstremt tankegods, fordi man er utydelig- i stedet for krystallklar. Både i ord og handling.
    Personlig er jeg ofte nysgjerrig på hva ulike mennesker definerer som ekstremt tankegods? Hva er er for eksempel din definisjon?

    Jeg sitter og med en oppfatning av de som roper høyt om at «de høyrevridde» ikke gjør nok for å ta avstand fra de ene og de andre holdningene selv ikke er så nøye på hva som skjer i «sine egne» rekker. Hvor ofte kan noen med meninger som oppleves som feil på venstresiden få lov å ytre seg i lovlige, offentlige sammenhenger uten å bli møtt med vold eller trusler? Relativt mange ser ut til å mene at en viss dose vold er greit og legitimt bare man blir opprørt nok over andres meninger og ytringer. Dette gjør etter min mening ikke samfunnet vårt noen tjeneste og kan gjøre at det tas eierskap på en sannhet som mange ikke tør si seg uenig i.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Personlig er jeg ofte nysgjerrig på hva ulike mennesker definerer som ekstremt tankegods? Hva er er for eksempel din definisjon?

    Jeg sitter og med en oppfatning av de som roper høyt om at «de høyrevridde» ikke gjør nok for å ta avstand fra de ene og de andre holdningene selv ikke er så nøye på hva som skjer i «sine egne» rekker. Hvor ofte kan noen med meninger som oppleves som feil på venstresiden få lov å ytre seg i lovlige, offentlige sammenhenger uten å bli møtt med vold eller trusler? Relativt mange ser ut til å mene at en viss dose vold er greit og legitimt bare man blir opprørt nok over andres meninger og ytringer. Dette gjør etter min mening ikke samfunnet vårt noen tjeneste og kan gjøre at det tas eierskap på en sannhet som mange ikke tør si seg uenig i.
    Ekstremt er det feks med den før nevnte kristne naboen, som stemmer Frp kun fordi "de er i mot muslimer". Det går på tanken om at noen religioner, kulturer, folkeslag - tidligere kalt "raser", er bedre enn andre. Får slikt feste seg, er ikke veien veldig lang til forholdene som hersket i mellomkrigstiden- og som igjen ledet til forsøket på utryddelse av jøder, sigøynere, kommunister, homofile, funksjonshemmede osv. Vold trenger ikke nødvendigvis være en del av det hos den enkelte, men det vil kunne lede til vold utført av andre - enda lengre ut på den ekstreme ytterkanten. Allminneliggjøring av slike tanker er derfor svært farlig.

    Når det gjelder venstresiden, slet den lenge med å ta et oppgjør med kommunisme, men det er tatt for lenge siden. Nå er det høyresidens tur til å ta et oppgjør med ytre høyre. Og da holder det ikke med "jeg ville ikke sagt det akkurat slik".
     
    Sist redigert:

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Tja, vet ikke om jeg deler din oppfatning av hva som er ekstremt. Er enig i at «de er i mot muslimer», blir en banal og alt for dømmende måte å uttale seg på. Men synes for eksempel ikke det er særlig ekstremt å uttale seg negativt om islam og for eksempel mene at at velfungerende samfunn er bedre tjent uten islamsk påvirkning slik den alt for ofte viser seg.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Tja, vet ikke om jeg deler din oppfatning av hva som er ekstremt. Er enig i at «de er i mot muslimer», blir en banal og alt for dømmende måte å uttale seg på. Men synes for eksempel ikke det er særlig ekstremt å uttale seg negativt om islam og for eksempel mene at at velfungerende samfunn er bedre tjent uten islamsk påvirkning slik den alt for ofte viser seg.
    Selv om jeg ikke er enig i konklusjonen din syns jeg også ensaks velgere er tåpelige, men det er på ingen måter ekstremt.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Øvrebekk kommenterer Storhaug og det omkring.



    «Jeg tror med hånden på hjertet at ungdommene som sprang for livet for å redde livet opplever det reelt farefullt når de hører innvandringskritiske stemmer. Jeg forstår at de kan trigges av både Frp og oss i HRS. Men triggere kan ikke og bør ikke utløse definisjonsmakt,» skrev Hege Storhaug på sin Facebook-side 22. juli.

    Storhaug påstår at det er de innvandringskritiske stemmene i debatten som trigger traumene fra 22. juli-terroren, og ikke det de overlevende selv forteller om. Som lyder, lukter og sanseinntrykk.

    Og så konkluderer Storhaug med at de overlevde gjør symptomer om til definisjonsmakt, og at de triggerne hun mener de overlevende har er en «smertefull og insisterende feilkopling».

    «Å stilne stemmene som vekker ubehag, som snakker om det som er vondt, er det motsatte av et oppgjør. Det er å gi traumet en makt det ikke fortjener,» skriver hun.

    Hatet
    Det er stygt å påstå noe sånt om unge mennesker som har opplevd terror. Men det er dessverre sånne forvrengninger av sannheten, hat mot andre grupper i samfunnet og konspirasjonsteorier man får servert nesten daglig av Human Rights Service (HRS), der Storhaug er en av to ansatte.

    På den innvandringsfiendtlige bloggen Rights.no har Storhaug og de andre skribentene i en årrekke hengt ut både muslimer som gruppe, islam og politisk spesielt Ap.

    Storhaug påstår i et innlegg fra tidligere denne måneden at «Fremtiden med dagens Ap er islamsk». Og kommentarfeltet fylles opp med hat.

    En skriver «Ap er vel det nærmeste man kommer et islamistisk parti med ledere som gjør mer enn å lefle,» sammen med et bilde av partiets nestleder Hadia Tajik.

    Statsstøtte
    HRS har siden 2005 fått 1,8 millioner kroner i året i statsstøtte, nærmere 26,2 millioner kroner i statlige overføringer totalt. Det har vært Frp som har vært pådriveren for å gi organisasjonen disse pengene.

    Integrerings- og mangfoldsdirektoratet anbefalte i 2016 at HRS burde miste statsstøtten fordi «de senere årene hatt en retorikk som av flere blir ansett som fremmedfiendtlig og muslimfiendtlig. En slik retorikk kan skape polarisering og bidra til å svekke tilliten».

    Likevel fortsatte statsstøtten. Men den ble flyttet fra en tilskuddsordning i Kunnskapsdepartementet, som alle kan søke på, til en spesialpost i Justisdepartementets budsjett – som ingen andre kan søke på.

    Kutt
    Ap-leder Jonas Gahr Støre sa til NRK forrige uke at de vil kutte støtten til organisasjoner som aktivt fremmer diskriminering og at de derfor vil frata HRS statsstøtten.

    «Jeg mener at HRS gjerne må si og skrive det de ønsker, men at de skal få statsstøtte mener jeg er feil», svarte Støre. Han sa bare det.

    Men det tok likevel fyr i Frp. I et innlegg på partiets nettsider med tittelen «- Støre angriper nok en gang ytringsfriheten», påstod Frp-leder Sylvi Listhaug at Støre «gikk til kraftig angrep på HRS, og insinuerte medskyldighet i 22. juli».

    For man skal ikke foreslå å ta statsstøtten fra HRS. Også Høyre-politikerne Lene Westgaard-Halle og Jan Tore Sanner har fått gjennomgå på rights.no etter at de ville kutte eller redusere den.

    «Fake news»
    Det er fullt lovlig i Norge å kritisere både islam og innvandring. Men det er måten det gjøres på. En ting er hatet mot islam, men Storhaug og HRS publiserer også en rekke påstander som ikke stemmer med virkeligheten, «fake news».

    For eksempel da Storhaug i 2017 hevdet å ha dokumentasjon på at det var en «hemmelig hær av titusenvis av IS-terrorister som bare ventet på ordre til å angripe Europa og Norge».

    Påstandene ble blankt avvist av terrorforskere. Til Filter nyheter sa forskningsleder ved den svenske forsvarshøyskolen, Magnus Ranstorp, derimot at ekstreme overdrivelser i virkelighetsbeskrivelsen er farlige.

    «Å bruke krigsretorikk er en av de absolutt dårligste måtene å møte dette på, fordi det bare leder til polarisering og øker muligheten for ekstremistene til å vokse og få næring,» sa Ranstorp, som også mente maleriske beskrivelser av «slag» og «krig» gir næring til høyreekstreme.

    Konspirasjonsteorier
    I boken sin Islam - den 11. landeplage bruker Storhaug i tillegg kilder i sin bok kilder som slutter seg til konspirasjonsteorien om “Eurabia”, som forfatteren Bat Ye’or (et pseudonym for Gisèlle Littman).

    Denne konspirasjonsteorien hevder at europeiske politikere, akademikere og andre samfunnstopper samarbeider med arabiske land, statsledere og organisasjoner for å gjøre Europa til en islamsk koloni.

    Den var sentral i terroristen Anders Behring Breiviks såkalte manifest og i propagandavideoen han publiserte før terrorangrepene.

    «Uakseptabelt»
    «Vi må ikke la hatet stå uimotsagt,» sa statsminister Erna Solberg (H) i talen sin under minnemarkeringen for 22. juli-terroren.

    Hun sa det var uakseptablet at mange av de overlevende utsettes for hets og trusler. Og at dette viser hvor viktig det er «at vi tar kampen mot hatytringer, rasisme og ekstremisme på alvor».

    Men det er faktisk ikke mulig å si at man jobber mot hat, rasisme og ekstremisme og samtidig støtte HRS med våre skattepenger.

    Det er ingen som vil ta fra verken HRS eller Storhaug ytringsfriheten. Og det er ingen som ønsker at politikere og andre ikke skal få uttale seg om innvandring eller komme med religionskritikk. Ungdommene som ble angrepet av terroristen blir ikke trigget av dette, og bruker det ikke til å stilne stemmene til HRS og Storhaug.

    HRS har, ifølge Filter nyheter, ikke publisert en eneste rapport, notat eller andre konkrete produkter siden 2015. I stedet fokuserer stiftelsen på nettstedet Rights.no og deling av disse tekstene på Facebook.

    Det er fullt mulig å drive denne bloggen uten statsstøtte.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Tja, vet ikke om jeg deler din oppfatning av hva som er ekstremt. Er enig i at «de er i mot muslimer», blir en banal og alt for dømmende måte å uttale seg på. Men synes for eksempel ikke det er særlig ekstremt å uttale seg negativt om islam og for eksempel mene at at velfungerende samfunn er bedre tjent uten islamsk påvirkning slik den alt for ofte viser seg.
    Som tidligere sagt; det kommer helt an på hvilke argumenter man har for å mene det. Samt hva man legger i "islamsk påvirkning".
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Jeg tenker at det meste i samfunnet bør tåle kritiske kommentarer, og er motforestillingene eller kritikken helt uten mening og substans bør det være relativt enkelt å argumentere mot de som sådan. Grunnen til at jeg valgte å skrive noe her (noe jeg sjeldent gjør) er at jeg ikke liker at det fremstår som nær sagt umulig å mene noe som er kritisk til innvandring uten at man da skal sies å sympatiser med ekstremister. Det er blitt brukt betegnelsen «grumsete» om noe av det jeg muligens vil frem til av meninger her i tråden opptil flere ganger, uten at jeg er helt sikker på hva «grumsete» i denne sammenheng betyr. Men jeg tror det det betyr er meninger det bør kunne gå an å formidle og ønske å diskutere uten å bli satt i bås med folk de fleste tar svært stor avstand fra.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tenker at det meste i samfunnet bør tåle kritiske kommentarer, og er motforestillingene eller kritikken helt uten mening og substans bør det være relativt enkelt å argumentere mot de som sådan. Grunnen til at jeg valgte å skrive noe her (noe jeg sjeldent gjør) er at jeg ikke liker at det fremstår som nær sagt umulig å mene noe som er kritisk til innvandring uten at man da skal sies å sympatiser med ekstremister. Det er blitt brukt betegnelsen «grumsete» om noe av det jeg muligens vil frem til av meninger her i tråden opptil flere ganger, uten at jeg er helt sikker på hva «grumsete» i denne sammenheng betyr. Men jeg tror det det betyr er meninger det bør kunne gå an å formidle og ønske å diskutere uten å bli satt i bås med folk de fleste tar svært stor avstand fra.
    Meninger har du jo selvsagt lov til å ha. Det er jo også lov å være uenig i det du mener.

    Og å etterspørre hvilke argumenter man bruker for å ville unngå "muslimsk påvirkning" og hva man legger i det er vel helt på sin plass, syns du ikke?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Lyseglimt har laget video visstnok.


    For de som mener at dette er Ernas feil:

    I en video lagt ut på YouTube tirsdag denne uken kommer partilederen Hans Jørgen Lysglimt Johansen med støtte til Anders Behring Breiviks tankegods. Samtidig peker han på Jonas Gahr Støre (Ap), Jens Stoltenberg og partiet Høyre som personer som skal straffes som «landssvikere» eller «krigsforbrytere».

    Dette hører nesten ut som noe Larson kunne lirt av seg:

    Når du bomber et land og dreper titusenvis av mennesker og så slår da den karmaen tilbake, så er det null selvreflekjson. «Åååh stakkars oss ååh vi har ikke gjort noe galt». Arbeiderpartiet har enormt med blod på hendene, helt ekstremt. Og når du legger deg opp til å bygge opp en så dårlig karma som Jens Stoltenberg, Jonas Gahr Støre – begge to er krigsforbrytere, dypt kriminelle krigsforbrytere –

    Og videre:

    Lysglimt Johansen beskriver hvordan han mener «raser» har ulike egenskaper og sammenligner «oss hvite germanske ariere» med «buskmenn fra Kalahari» som innvandrer til Norge. Alliansen-lederen gjør det klart at «rasekunnskap fra 1920-1930-tallet» er «sannheten». Alliansen-lederen knytter dette til at det pågår et «folkeutbytte» der jøder arbeider for at europeiske raser skal «blandes» på bekostning av hvite.

    ...

    Lysglimt Johansen slår fast at partiet Høyre er et «frimurersk, jødisk-kontrollert parti»

    ....

    Alliansen stiller i år til stortingsvalg. Filter Nyheter har tidligere avdekket at Alliansen i år har ført opp flere nynazister med bakgrunn fra Den nordiske motstandsbevegelsen (DNM) på partiets valglister. Også enkelte andre listekandidater og støttespillere har tidligere sympatisert med høyreekstreme miljøer

    ...


    Også da kongressbygningen i Washington D.C. ble stormet av høyreekstreme tilhengere av Donald Trump og andre tilhengere av anti-statlige konspirasjonsteorier 6. januar i år , kom Lysglimt Johansen med oppfordringer til følgerne sine på Twitter.

    «Skytingen begynner i Washington DC når som helst nå. Patrioter i Norge, gjør dere klare NÅ!!! Patrioter i Norge. Sett opp veisperrer. Stop globalister fra fri ferdsel», tvitret Lysglimt Johansen,


    Om noen ønsker å prøve å forstå dette med utgangspunkt i det etablerte politiske Norge så versågod. Men spesielt fruktbart er det ikke så vidt jeg kan se. Det er vanskelig å fri seg fra ideen om at man på forhånd har bestemt at regjeringen har ansvaret for alt som er galt her i landet og så prøver man rimelig krampeaktig å skvise hva som foregår der ute inne i den formen. Dette er altså noe av det Gahr-Støre mener at Høyre har et spesielt ansvar for å ta avstand fra. Det er ikke veldig opplagt hvilket resonnement som ligger bak det.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    I 10 år har jeg hatt ansvar for oppfølgingen av berørte og etterlatte etter terroren den 22. juli. I uka som gikk var jeg sammen med mange av dem på minnemarkeringene i Trondheim og Hommelvik. Det var en sterk opplevelse. For første gang ble det nå satt et søkelys mot de underliggende forhold som gjorde terroren mulig, nemlig det politiske og ideologiske tankegodset som inspirerte terroristen. Dette er et tankegods vi må ta et oppgjør med, uansett politisk ståsted.

    22. juli er ingen nøytral minnedag der vi samles i en felles forståelse av en hendelse som har vært viktig i nasjonens historie. Det er en minnedag for 77 mennesker som ble drept og skadet i et politisk motivert angrep mot Ap og AUF. Da er det naturlig at fokuset rettes mot hendelsen og dens dypereliggende årsaker. I 10 år har politikerne gått som katten rundt den varme grøten, i frykt for å ta et oppgjør som likevel må komme. I år fikk vi en forsiktig start.

    Det har vakt både undring og reaksjoner at tidligere Høyre-ordfører i Oslo, Fabian Stang, i et Facebook-innlegg nettopp på denne dagen gikk til angrep på Jonas Gahr Støre fordi han hadde påpekt det nærmest selvinnlysende, at høyresiden har et særlig ansvar for at oppgjøret kan finne sted. Stang sitt poeng synes å være at på en felles minnedag skal de kontroversielle temaene ligge. Spørsmålet i forlengelsen av hans Facebook-innlegg er imidlertid: Hvordan kan den som selv har vært utsatt for et angrep, ha troverdighet til å gjennomføre et åpent og innsiktsorientert oppgjør? Vil ikke Ap’s egeninteresser føre til at hele oppgjøret da kan avfeies som et uinteressant selvforsvar?

    I Dagsnytt 18 samme dag avviste statsminister Erna Solberg at Høyre skulle ha et spesielt ansvar for et sånt oppgjør. I stedet sa hun at hun ikke ville bli slått i hartkorn med dem som støtter terrorisme. Dermed bekrefter også hun – om enn indirekte – at denne dagen rommer politisk sprengstoff.

    Hva viser dette?

    For det første: Oppgjøret har ventet altfor lenge. Jens Stoltenberg fryktet for splittelse og polarisering i tiden etter angrepet, og det hadde han nok grunn til. Men splittelsen var allerede et faktum fra første stund og den har antakelig økt i årene som har gått.

    For det andre: Det blir ikke lettere å ta et oppgjør når hendelsene har kommet på avstand. Det blir verre. All erfaring viser at benektelse, bagatellisering og uhensiktsmessige tolkningsperspektiver har en tendens til å sette seg fast når de blir stående uimotsagt over tid.

    For det tredje: Motviljen i Høyre og FrP mot å ta dette oppgjøret handler antagelig ikke om berøringsangst, men kanskje heller om frykt for at politiske motstandere skal tjene på det. Det er velkjent at offeret får folkets sympati; på hver sine ulike måter ser det ut til at disse to partiene har prøvd å manøvrere seg inn i posisjoner der de kan få en bit av offerrollen.

    I dag er risikoen for høyreekstrem terror større enn for 10 år siden. Utøya-terroristen har inspirert til terrorhandlinger både i Australia og i Norge. Da er det tankevekkende at 44 prosent av Høyres velgere og 69 prosent av FrPs velgere mener at Ap bruker terrorhendelsen til å slå politisk mynt på den. I et slikt klima er det nesten umulig for noen på venstresiden i norsk politikk å føre an i et oppgjør om ideologien bak 22. juli-terroren: De blir automatisk mistenkeliggjort og beskyldt for å ha politiske motiver. Men like umulig som det er for venstresiden å få i gang et oppgjør, like uakseptabelt er det at et levende demokrati skal redusere terrorhendelsen til å bli en diskusjon om politihelikoptre, beredskap og krangel om hvem som er de virkelige ofrene.

    Uten at de konservative partiene tar ledelsen, vil vi aldri få noe reelt oppgjør med tankegodset og ideologien bak 22. juli-terroren. For det var ikke nasjonen som ble angrepet, det var i høyden våre felles, liberale verdier. Alle vi som ikke var på Utøya eller i Regjeringskvartalet, kom uskadet fra hendelsene. Selvsagt er vi berørt, det er likevel noe helt annet. Det var bare Ap og AUF som ble angrepet.

    Den store utfordringen nå er å skape fora for dialog, diskusjon og gjerne ideologisk kamp. Fora der også de rammede – terrorens virkelige ofre – får rope ut sin smerte, sitt sinne og sin fortvilelse. Mye tyder på at den kommende valgkampen vil få beredskap som et sentralt tema, i alle fall har Høyre varslet det. Da bør i så fall fokuset rettes mot de mest iøynefallende utfordringene i dette landskapet. Det handler om evnen til å inkludere personer som står i fare for å suges opp av høyreradikale miljøer. Det handler om viljen til å ta et oppgjør med holdninger som har bidratt til å gjøre fremveksten av 22. juli-terroristens virkelighetsforståelse mulig. Og det handler om mot til å gjennomføre oppgjøret - også om det skulle medføre tapsrisiko for egne politiske interesser.

    Kampen mot terrorisme vinner vi aldri, er det noen som sier. Det er kanskje riktig, i det minste dersom tanken er den at løsningen ligger i å møte trusselen med å væpne seg til tennene. Et våpenkappløp er det ingen som kan vinne, bortsett fra våpenprodusentene. Vi bør i stedet jobbe for å spre gode holdninger – og i så måte kan rosetogenes budskap fra julidagene i 2011 om fred og forsoning ha noe for seg. Gode holdninger spres særlig gjennom personlige kontakter, for eksempel ved at vi går i dialog med mennesker som tenker annerledes enn oss selv. Da må vi vite hvordan de tenker, disse som tenker annerledes. Vi må være villig til både å lytte og til å lære.

    En robust beredskap kan bare bygges gjennom en felles bevisstgjøring, der vi tar avstand fra konspirasjonsteorier, forestillinger om snikislamisering av samfunnet og redsel for venstrevridd multikulturalisme.

    En slik beredskapsplan har vi ikke sett ennå.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028

    Hva viser dette?
    At dette fortsatt skal skvises inn i den norske mainstream politiske kulturen, fremfor alt.

    Jeg har prøvd å forklare hvorfor den norske høyreekstremismen ikke bør søkes forstått med utgangspunkt i det etablerte politiske Norge eller dekning eller mangel på sådan i mainstream media. Du og andre har vært hoppende uenige i den påstanden, og det er forsåvidt greit nok. Men jeg har ennå til gode å se en eneste kilde for påstanden, et eneste resonnement fundert i eksisterende data eller noe om i det minste minner om noe man ikke har bestemt seg for på forhånd om at sittende regjering har skylda for det aller meste som er fælt i Norge. Det er mulig jeg tar feil, men jeg har ikke sett noe som sannsynliggjør at du har rett.

    Du har selv påstått at høyreekstremismen i Norge er voksende. Er den? I så fall, har du noen kilde på dette? Du avfeier jo PSTs definisjonen av ekstremisme samtidig som du gladelig linker deres trusselvurdering om det samme. Når du skulle "dokumentere" fenomenet brukte du tall fra Tyskland som jeg antar du fant etter litt panikkgoogling siden du ikke hadde noen aning i utgangspunktet. Det sier meg i det minste at til tross for stort og iherdig engasjement i sakskomplekset er det lite som tyder på at du egentlig har brukt særlig med tid på å lese deg opp på temaet. Jeg vedder ganske mye på at du aldri har lest Filter Nyheter sin dekning av dette for øvrig, det ville være den mest opplagte tingen å linke til siden det knapt er noen andre i media som faktisk har forholdt seg til dette fenomenet over tid. Det er ingen andre enn meg som har linket til hva de har kommet med. Jeg kjenner til de mest fordi jeg fra studietiden i alle fall er på hils med han som er redaktør, det er jo ikke så mange som har hørt om de ellers.

    Det er postulert, og nærmest fremmet som et faktum at FrPs inntreden i regjeringen har legitimert det du mener er høyreekstremt tankegods. Kanskje, kanskje ikke. Men jeg har ikke registrert en eneste begrunnelse eller sannsynliggjøring av at denne påstanden er korrekt utover stadige gjentagelser av det poenget.

    Ethvert utspill fra enhver politiker uansett parti og farge bør i utgangspunktet ses på som et politisk utspill. Ganske enkelt fordi det er hva de til enhver tid driver med ca 24 timer i døgnet i offentligheten. Stort sett alt som kommer ut av munnen eller pennen til en rikspolitiker er lest og vurdert av et lite kobbel av rådgivere. Det betyr ikke at det alltid er slik, men det er umulig å vite når det ikke er det. Rollen de innehar har gjort det i praksis umulig å vite når noe er ektefølt og når det er politisk manøvrering. Spesielt i år nå som det også er valg om ikke så lenge.

    Fabian Stangs famøse Facebookinnlegg er et fint eksempel på noe som neppe har vært gjennom dette filteret, mest sannsynlig, det er nok hva han faktisk mener om dette. Det kunne vært en prøveballong for å finne ut hvor landet ligger, men jeg tviler. At han senere slettet det forsterker det inntrykket.

    I Ernas tale nevnte hun gamere. Det er liten grunn til å tro at dette var hennes egne spinnville påfunn som ble vitset med etterpå siden utkastet til talen garantert er lest av et kobbel av personer før den ble offentlig. Som nevnt er nettopp spillplattformer en av de mer brukte arenaene for høyreekstreme miljøer for rekruttering, ideologisering og kommunikasjon. Men det visste dere selvsagt allerede, så engasjerte som dere åpenbart er i dette. Dette, som mye annet, har aldri vært omtalt i det man vanligvis leser av aviser fordi det ikke er noen som dekker dette sakskomplekset i særlig grad. Disse miljøene har i all hovedsak gått godt under radaren i norsk presse og offentlighet. Det er mye fordi de fortsatt er små og relativt ubetydelige her i landet, men det kan selvsagt endre seg. Det blir stort sett nyhet først når noe skjer, som Matheus' mislykkede forsøk på å drepe muslimer. På internasjonale fora ble for øvrig han visstnok glemt ganske rask, fikk litt kudos for forsøket, men gjennomføringen var såpass dårlig at det ikke var noe å feste seg ved. ABB er fortsatt helt der i gården.

    Da utgangspunket for tråden. drapeet på Benjamin Hansen, skjedde var det mye mer åpen høyreekstrem vold i Oslo enn hva det er i dag. Det var lassevis av tilfeller med barneran, store slosskamper mellom nynazister og Blitzere osv, å reise på fotballcup i Danmark var risikosport om man var mørkhudet og så videre. Det virker som alle har glemt dette når det påstås at høyreekstremismen er på sterk fremmarsj i Norge. Jeg har bodd i Oslo i snart 20 år og kan ikke huske å ha sett noen som åpenbart er nynazist så lenge jeg har bodd her. I "gamle dager" var det et relativt vanlig syn. Nå er det andre folk i andre kanaler og de springer ikke rundt og sloss og knivstikker som er hva som faktisk skjedde for 20 år siden. Det betyr ikke at fenomenet er borte, men det har i større grad gått under jorden.

    Å være mørkudet på Oslos østkant var betydelig farligere den gang for 20 år siden enn hva det er nå.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Som et barn av åttitallet og ungdom på nittitallet oppvokst i en bydel i Kristiansand som var en av hotspotene i Norge for nynazister og høyreekstreme så er det vanskelig å se at problemet er blitt mye større nå enn det var da, heller tvert imot.

    Noen må som Weld er inne på presentere oss for noen tall på at så er tilfellet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Som et barn av åttitallet og ungdom på nittitallet oppvokst i en bydel i Kristiansand som var en av hotspotene i Norge for nynazister og høyreekstreme så er det vanskelig å se at problemet er blitt mye større nå enn det var da, heller tvert imot.
    Jeg må innrømme at jeg hadde glemt hvor ille det faktisk var selv, men for litt siden las jeg boken til Anne Bitsch om drapet på Benjamin og da ble hukommelsen vekket til live, det er omtalt mange hendelser der jeg husker når jeg ble minnet på det fra sent 90-tall og utover. Benjamin ble drept, men det var rimelig mange som ble knvistukket og banket opp forut for drapet. De hadde grandiose planer om å meie ned folk med maskingæver og lignende. Det er i det hele vanskelig å se at det har blitt mye verre siden. Fenomenet er ikke borte, men ting foregår andre steder og mer i det skjulte og unndratt offentligheten. Følgelig mener jeg det er genuint fordummende å gjøre dette til en norsk partipolitisk sak - slaget står helt andre steder.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn