Politikk, religion og samfunn Vi må få slutt på dette!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jupp... Høyresiden i norsk politikk skal på ingen måte måtte ta aktivt avstand fra ytre høyre. Det må holde å bare tie og si "jeg ville ikke brukt de ordene" og si unnskyld på en måte som ikke er noen unnskyldninger. Også må man jo sitte i et hav av roser og værr et offer etter at man har trakkasert noen på det groveste.


    Ytterligere normalisering og sakte drift til høyre må til.

    Tro ikke at folk der godt ute til høyre ser hva som gjøres og hvordan det fungerer. Rommet for hva som blir godtatt av ord og handlinger har blitt betydeøig skjøvet de siste 10 årene.


    Så, Høyresiden må på ingen måte føle at de kunne ha gjort så mye mer i kampen mot de høyreekstreme.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Hvordan forklarer du da at ting åpenbart var verre for 20 år siden? Siden, som vi nå har blitt fortalt, st høyreekstremismen er på sterk fremmarsj i Norge?

    at du mener sittende regjering har skylden for alt er vel ca like oppsiktsvekkende som at paven er katolikk.

    vis meg et resonnement som er fundert i noen fakta og ikke den sedvanlige partipolitiske gnålingen.

    jeg vedder en del på at ingen av dere har brydd dere særlig med sakskomplekset. Da ville presisjonsnivået vært høyere. Nå er det kun forutsigbart janmer på autopilot. Erna er fæl. FrP er fælere.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg ser ikke Høyre gå i debatter og ta ned representanter for ytre høyre. Den jobben overlates til rødt og venstresiden. Som om mulige sympatisører er i det minste lydhøre for hva Mimir sier. Hadde Høyre hatt baller til å gjøre grovjobben så hadde det hatt en helt annen effekt.

    At det var verre for 20 år siden må du gjerne tro. Vi hadde et "mislykket" terrorangrep for 2-3 år siden hvor terroristen fikk juling av en pensjonist. Mislykket i anførseltegn for terroristen tok livet av 17-åring fordi hun hadde feil hudfarge.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.844
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er fascinerende at man i det hele tatt ikke går inn i et innlegg man siterer, men derimot hamrer løs på tastaturet- om noe helt annet.

    Det dreide seg om høyresidens helt innlysende og soleklare ansvar- for å ta et oppgjør med ekstremhøyre. Så kan man jo selvsagt være uenig i det, men lange avhandlinger om det forandrer uansett ikke høyresidens helt innlysende ansvar for å markere både avstand og avsky. Og da holder det ikke å se den andre veien, når Listhaug i full vernedrakt heises ned for å ligge å duppe i Middelhavet. Eller "jeg ville ikke brukt de ordene".

    En fullstendig avstandtaken er både og forvente og forlange fra høyresiden - mot alle som mener at noen folkeslag, religioner, legning, kulturer er bedre enn andre. Intet annet holder.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er fascinerende....

    ...men etterhvert ikke videre overraskende hvordan meninger med viten og vilje forvrenges radikalt slik at man kan argumentere mot en selvkonstruert fiksjon ingen andre har ytret.

    Fascinerende, men dypt uredelig og den laveste form for debatteknikk.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.787
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kan skyte en pil etter å få slutt på dette, tydeligvis.
    .
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    ...men etterhvert ikke videre overraskende hvordan meninger med viten og vilje forvrenges radikalt slik at man kan argumentere mot en selvkonstruert fiksjon ingen andre har ytret.

    Fascinerende, men dypt uredelig og den laveste form for debatteknikk.
    Og ettersom akkurat det synspunktet med god dekning kan ses fra flere sider i denne debatten, hadde jeg hatt litt glede av en liten utdypning her.
    For slik saken står, er jo selv de som er enige i hovedbudskapet, ganske uenige om det meste annet. :)
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.156
    Antall liker
    5.085
    Selvsagt er noen kulturer bedre enn andre. Man trenger ikke være høyreekstrem for å mene det, bare tilhenger av idéen om universelle og ukrenkelige rettigheter (siden disse krenkes mer i noen kulturer enn i andre).
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    1
    Selvsagt er noen kulturer bedre enn andre. Man trenger ikke være høyreekstrem for å mene det, bare tilhenger av idéen om universelle og ukrenkelige rettigheter (siden disse krenkes mer i noen kulturer enn i andre).

    Og i noen religioner mer enn andre.....
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Rasistene er stort sett de samme som de var på åtti- og nittitallet. Rekrutteringen er lav. De aktive forbildene er alle 60 +, og så er det noen yngre som har behov for å finne noen å legge skylda på som henger seg på. Vi får satse på ungdommen, flertallet av de er fargeblinde og forstår ikke hva de sinte gamlingene fabulerer om.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Og i noen religioner mer enn andre.....
    Vold i en eller annen guds navn er ikke på noen måte forbeholdt kun noen religioner. Det er som I_L påpeker et utslag av den kulturelle og strukturelle situasjon i hvert enkelt tilfelle. Sagt på en annen måte; noen områder har blitt omvendt fra en religion til en annen, uten at kulturen ble endret nevneverdig av den grunn.
    Tidsalderen er også av interesse, de store religionene har turet om opp gjennom tiden, med å være den mest brutale. Så tidspunkt og område er betydelig viktigere enn hvilken gud man forholder seg til, når status skal gjøres opp.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Rasistene er stort sett de samme som de var på åtti- og nittitallet. Rekrutteringen er lav. De aktive forbildene er alle 60 +, og så er det noen yngre som har behov for å finne noen å legge skylda på som henger seg på. Vi får satse på ungdommen, flertallet av de er fargeblinde og forstår ikke hva de sinte gamlingene fabulerer om.
    Hvem rasistene faktisk er om dagen er ikke så godt å vite. Noe er (svært) åpenlyst, annet er mer i det små og på grensen til usynlig, den såkallte hverdagsrasismen i samfunnet som kommer i små og litt større drypp. På den mer ekstreme enden av skalen ser aldersfordelingen ut til å være ganske spredt. Nevnte Matheus var 18 år gammel, ABB var 32 den gang.

    Her er et fint eksempel på hva du nevner:



    – Jeg har vært medlem av alt det går an å være medlem i for å stoppe de jævla muslimene. For det blir vår undergang. Folk forstår ikke hvor alvorlig det er.

    Det sier Amund Garfors (76) til Filter Nyheter. Helt siden slutten av 80-tallet har han vært aktiv i den rasistiske organisasjonen Folkebevegelsen mot innvandring (FMI).

    ....
    Som fylkesleder i Demokratene gikk Garfors i 2005 inn for å forby islam i Norge. Samme år tok han til orde for å styrke Heimevernet for å stå imot en fremtidig muslimsk invasjon.


    – Går det greit å være medlem av både FMI og Demokratene samtidig?

    – Ja, det tror jeg. Det er ikke sånn som i Frp, der du ble kasta på dør hvis du var medlem av FMI. Siv Jensen drev jo med ren trakassering av FMI-folk, svarer han

    ...

    Demokratene har på kort tid gjennomgått store forandringer. Den viktigste er at Geir Ugland Jacobsen (63) har blitt ny partileder.

    Det var før jul i fjor at Geir Ugland Jacobsen ble ekskludert fra Fremskrittspartiet. Årsaken var at han «skadet omdømmet til partiet, våre medlemmer og tillitsvalgte», ifølge ledelsen.

    Under lå en konflikt om politisk retningsvalg. Som fylkesleder i Oslo Frp hadde ikke Ugland Jacobsen bare stilt spørsmål ved om Siv Jensen burde stå på førsteplass på valglista, men også ivret for å gjøre partiet til «et patriotisk fyrtårn» med «total stans i innvandringen fra ikke-vestlige land».

    ...


    I en video fra et møte i Folkebevegelsen mot innvandring i 2014, snakket Garfors om at hvite mennesker har forsvunnet fra forsteder i USA og at det samme snart vil skje i Oslo:

    «Bare negre, puertorikanere, kriminelle, rotter og drit overalt», beskrev Garfors, som også slo fast at «myndighetene er på inntrengernes side» og advarte mot en plan for at Norge skal «rives i stykker».

    ...

    Beskrivelsen av Erna Solberg som «forræder» har han gjentatt ofte – sist overfor Filter Nyheter på telefon. Denne gang viser han til påstander fra den høyreradikale bloggsfæren om hva Solberg skal ha sagt under en sikkerhetskonferanse i München i fjor:

    – Når hun sitter i Adolf Hitlers hjemby og forteller at hvem som helst i verden har like stor rett på Norge som du og jeg, da er du forræder.
    Da skulle du egentlig vært fengslet. Du skulle vært pågrepet og fengslet. Da har du ingenting som norsk statsminister å gjøre. Det er forræderi. Mye verre enn det Quisling sto for, sier Garfors.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    1
    Vold i en eller annen guds navn er ikke på noen måte forbeholdt kun noen religioner. Det er som I_L påpeker et utslag av den kulturelle og strukturelle situasjon i hvert enkelt tilfelle. Sagt på en annen måte; noen områder har blitt omvendt fra en religion til en annen, uten at kulturen ble endret nevneverdig av den grunn.
    Tidsalderen er også av interesse, de store religionene har turet om opp gjennom tiden, med å være den mest brutale. Så tidspunkt og område er betydelig viktigere enn hvilken gud man forholder seg til, når status skal gjøres opp.
    Jeg skrev da heller ikke at det var forbeholdt kun noen, men å drive enten eller i historisk perspektiv er ikke mye nyttig. Det finnes da enorme forskjeller mellom religioner, voldspotensiale og krav om påvirkning på samfunnet må jo vurderes ut fra dagens praktisering og ikke hva som var for tusen år siden eller hvordan det blir nest århundre.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Det er tydeligvis fra sine egne man skal ha det. Nå var riktig nok MortenP fotballkommentator i Dagbladet i noen tiår før han meldte overgang til Nettavisen, men det står like fullt på trykk i det nærmeste FrP kommer et hofforgan i norsk presse.

    Minn meg på å forhåndsstemme så snart det åpnes for det, har en følelse av at valgkampen kan bli ekstra slitsom i år så da er en grei taktikk å stemme tidlig og så med god samvittighet mest mulig kunne ignorere det resterende av den siden den, om man skal være diplomatisk, stort sett er mindre opplysende.


    Jeg tror faktisk Silvi Listhaug er Norges ondeste, mest spekulative og mest kyniske politiker.
    ...
    '
    JEG KAN IKKE si jeg har gledet meg til valgkampen, gitt den stadig økende krangelen om (nesten) ingenting i norsk politikk. Etter Sylvi Listhaugs siste oppmerksomhets-stunt kan jeg offisielt si at jeg gruer meg.

    Gruer meg til fremmedfrykten som vil øke, innvandringsdebatten som vil komme og de nasjonalistiske undertonene som med jevne mellomrom vil bli spydd ut som medmenneskelig gift fra et parti uten hjerte for andre enn seg selv.




    FrP er snurt og svarer:


    Nettavisens kommentator MortenP finner det i et innlegg i Nettavisen fredag ettermiddag like godt å kalle Frp-leder Sylvi Listhaug for ond, at hun sprer gift, og at Frp ikke har hjerte for andre enn seg selv. Et glitrende eksempel og forbilde for barn og unge som ønsker å delta i demokratiet der altså.

    Kommentaren blir møtt med heiarop og applaus fra ytre venstre på sosiale medier. «Sylvi Listhaug må være først i køen når giljotinen hentes frem», skrives det eksempelvis.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Minn meg på å forhåndsstemme så snart det åpnes for det, har en følelse av at valgkampen kan bli ekstra slitsom i år så da er en grei taktikk å stemme tidlig og så med god samvittighet mest mulig kunne ignorere det resterende av den siden den, om man skal være diplomatisk, stort sett er mindre opplysende.
    Det der er lurt synes jeg, kan ikke huske sist jeg stemte på valgdagen enten det er lokal eller stortings. Alltid ute i god tid og gir en lang b...i valgprogrammer på TV etc. og gjør heller noe kjekt.

     
    R

    rr30629

    Gjest
    Den der er 1,5 år gammal, årets ble linket tidligere i tråden men sikker ikke de store endringene.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.628
    Sted
    Oslo
    For meg er valgdagen en høytidsdag, med sine ritualer.
    Forhåndsstemme blir, for meg, litt som å spise ribba i september, så har man jo gjort det
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022


    Det store oppgjøret med Breiviks tankegods uteblir fordi han i det politiske Norge er fullstendig alene om å synes at han fortjener regalier for å ha drept 77 uskyldige i Oslo sentrum og på Utøya.

    Anders var en vanskjøttet og dysfunksjonell gutt som mest av alt ville ha hest og riddersverd. Når det i dag står Ila istedenfor Dikemark på håndkleet hans, er det positivt i den forstand at han får sone. Men samfunnet ville kanskje lykkes bedre i å gå videre hvis han var gal.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Mamma ordnet opp før det gikk galt, nå nestleder i unge høyre istedenfor.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Mamma ordnet opp før det gikk galt, nå nestleder i unge høyre istedenfor.

    Husk å le av Erna som nevnte gamere på gutterommet. Det var stor komikk har vi blitt fortalt. Tenk så ille det ville gått vedkommende om han hadde skrudd på radioen når Lyseglimt var på Dagsnytt 18. Da hadde alt håp vært ute.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910


    Det store oppgjøret med Breiviks tankegods uteblir fordi han i det politiske Norge er fullstendig alene om å synes at han fortjener regalier for å ha drept 77 uskyldige i Oslo sentrum og på Utøya.

    Anders var en vanskjøttet og dysfunksjonell gutt som mest av alt ville ha hest og riddersverd. Når det i dag står Ila istedenfor Dikemark på håndkleet hans, er det positivt i den forstand at han får sone. Men samfunnet ville kanskje lykkes bedre i å gå videre hvis han var gal.
    Han er jo gal, men tilregnelig under tvil, etter 2 vurderinger av sak-kyndige. Ganske unikt tilfelle, helt spesielt, at han ikke ga seg etter å ha skutt 4 -5-6 stykker men fortsatte ugjerningen. Ikke lett dette. Jeg tror helst han ikke var tilregnelig, men spiller vel ikke noe rolle, må vel bevares i årevis uansett.
    Gal manns verk dette og usikker betydning av dagens politiske partier mener jeg, frimurerorden også.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    1
    Selv om det ikke er mange hardcore høyreekstreme så er det mange sympatisører. Når du hører vanlige folk komme med uttalelser om innvandrere og deres etterkommere som "Slike som dem skulle hatt en kule i pannen" "Svarting" "Send dem ut" "Pakk" "Jævla muslinger" og så videre i samme gate så skjønner man at man kanskje må begynne å reagere for å få stoppet utviklingen.

    Forresten, hvor mange radikale muslimer er det i Norge?

    Det er skremmende mange og prosentvis fryktelig mange, nå blir vi sannsynligvis ikke enig i graden av galskap, men for meg er alle som vervet seg og deltok for is på høyde med ABB og antallet som dro fra Norge var vel et sted rundt 100stk og når den muslimske andelen i Norge er ca 10% så er det muligens på sin plass å konfrontere et annet tankegods.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Ofte henger vi oss opp i Høyre - Venstre aksen når vi snakker politikk. F eks når man sier at de borgerlige partiene har et særlig ansvar for å ta avstand fra et tankegods som fremmer terror.

    Den autoritære - liberale aksen er også et kompass i denne vurderingen. ekstremister er ofte knyttet opp til et autoritært tankesett, uavhengig av politisk farge.

    Når man peker på Høyre som fremmer frihet for homofile (som best i klassen), frie valg for borgere etc så er dette i sterk konflikt med ABB sitt manifest som eks. De er liberale - selv om de er høyreorientert. Diktaturer i Sør Amerika og Franco er eksempler på autoritære ledere på høyresiden som fremmet utestengelse av ulike segmenter av mennesker (homofile, jøder, afrikaner, U i name it) Nord Korea og Kina er på den sosialistiske autoritære siden, f eks som vi ser i Hong Kong der frie stemmer skal knebles med vold.

    71EBE1C7-3A4B-477A-BA2B-41C30844751A.png

    Trusselen mot demokratiet ligger der hvor sterke ideologier får fotfeste og der hvor en ledelse sitter på makten for å definere sin sannhet uten protester, med sensur og undertrykkelse av hvem som måtte defineres som «fienden».

    Et autoritært tankesett er derfor vel så farlig som «hverdagsrasistene» som kommer med sleivspark i ny og ne. I Norge vil jeg mene at ytringsfriheten i praksis er redusert. Mange meninger er ikke sosialt aksepterte og vi er blitt mer konforme. Derfor blir det vanskelig f eks for eks-ordføreren i Oslo å ytre seg uten å slaktes i media samme dag. Paradoksalt hindrer dette en bedre dialog og oppgjøret etter 22/7 som etterspørres av AUF. Å navigere i et trangt ordskifte fungerer dårlig når man skal ta denne debatten.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Det er skremmende mange og prosentvis fryktelig mange, nå blir vi sannsynligvis ikke enig i graden av galskap, men for meg er alle som vervet seg og deltok for is på høyde med ABB og antallet som dro fra Norge var vel et sted rundt 100stk og når den muslimske andelen i Norge er ca 10% så er det muligens på sin plass å konfrontere et annet tankegods.
    Kommer man med såpass voldsomme påstander, tilligger det et ansvar om underbyggelser, ellers blir det bare tåpelig.
    Videre, tror du dette er noe samfunnet generelt, og PST spesielt, ikke har fått med seg, da, eller?
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.721
    Antall liker
    4.395
    Sted
    Nøtterøy
    Har jobbet i industrien i mange år, på typiske Ap-velger arbeidsplasser. Har også jobbet som tillitsvalgt i mange år. Tror dere virkelig at det er mindre rasisme og fordommer der enn det er blant folk på høyresiden?
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Har jobbet i industrien i mange år, på typiske Ap-velger arbeidsplasser. Har også jobbet som tillitsvalgt i mange år. Tror dere virkelig at det er mindre rasisme og fordommer der enn det er blant folk på høyresiden?
    Nei, i grunn ikke.
    Sklir du over mot SV så har nok de fleste et ganske bevisst forhold til fenomenet, slik at du vil se mindre av det. Likeledes, over mot Frp tenderer det nok til en viss økning. Men blant "folk flest" er det ikke nødvendigvis bedre til venstre for sentrum, enn til høyre.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fordommer og rasisme finnes overalt. De som vedkjenner seg å være rasister er i grunnen enkle å forholde seg til. Og de er det ikke mange av. Det vanskeligste er å forholde seg til de som aldri vil erkjenne at de er det men som samtidig prøver å få gehør for at disse fra Afrika er noen snyltere som bare produserer unger for å få masse penger og gratis leilighet.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    1
    Kommer man med såpass voldsomme påstander, tilligger det et ansvar om underbyggelser, ellers blir det bare tåpelig.
    Videre, tror du dette er noe samfunnet generelt, og PST spesielt, ikke har fått med seg, da, eller?

    Merkelig hvordan personer som hele tiden fremstiller seg som godt informerte ikke får med seg hva som skjer i samfunnet.

    Er det antallet som drog og vervet seg du betviler, eller er det andelen muslimer i Norge?





    Jeg tror egentlig ikke det, du kommer til å kjøre beinhardt på at det er stor forskjell mellom ABB og de som vervet seg. De var bare meget religiøse og viste intet om halshugginger, brenning av levende fanger i bur eller hverdagunderholdning med å kaste antatt homofile fra hustak og om de viste det var de i hvert fall ikke deltakere.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Fordommer og rasisme finnes overalt. De som vedkjenner seg å være rasister er i grunnen enkle å forholde seg til. Og de er det ikke mange av. Det vanskeligste er å forholde seg til de som aldri vil erkjenne at de er det men som samtidig prøver å få gehør for at disse fra Afrika er noen snyltere som bare produserer unger for å få masse penger og gratis leilighet.
    Så har du oss (jeg er blant dem), som er av den oppfatning at det er en grense for hvor mange som kan hjelpes ut av krig, elendighet, fattigdom og klima, ettersom man sakte, men veldig sikkert, trekker med seg deler av problemet. Sverige får merke dette veldig tydelig, at den mest kriminelle by i Europa ligger i Sør-Sverige, er ikke skåningenes skyld; det er en sterk indikasjon på at antall nyinnflyttere med kompleks bakgrunn pr. tidsenhet har en grense. Det betyr i mitt syn selvsagt ikke at det er relatert utelukkende til opphav, men minst like mye til opplevelsen av å være utenfor, å være arbeidsledig, å ikke beherske språket, og ikke forstå kulturen osv.
    I Norge har vi beviselig oppholdt oss på rett side av problemene, vi har ingen signifikant økning i kriminalstatistikkene eller andre åpenbare problemer som kan knyttes til antall som ikke finner sin plass. Det sagt, vi ser selvsagt spor av samme problematikk her til lands, men enn så lenge har vi det under rimelig kontroll. Poenget fra mitt ståsted er at vi må holde på den kontrollen, god vilje rekker ikke hele veien, det må være nok ressurser koplet til denne viljen, slik at det ikke glipper underveis. Dermed mener jeg (dessverre) at det er helt legitimt å være tilhenger av begrensninger i antall flyktninger / folk som gis opphold på humanitært grunnlag, slik at vi ikke bare trekker med oss problemet de en gang flyktet fra.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Merkelig hvordan personer som hele tiden fremstiller seg som godt informerte ikke får med seg hva som skjer i samfunnet.

    Er det antallet som drog og vervet seg du betviler, eller er det andelen muslimer i Norge?


    Jeg tror egentlig ikke det, du kommer til å kjøre beinhardt på at det er stor forskjell mellom ABB og de som vervet seg. De var bare meget religiøse og viste intet om halshugginger, brenning av levende fanger i bur eller hverdagunderholdning med å kaste antatt homofile fra hustak og om de viste det var de i hvert fall ikke deltakere.
    Der tar du feil; jeg mener det er eksakt samme sak, dette er ekstremister, og det er på mange måter helt tilfeldig om de ble høyreekstreme eller religiøst ekstreme, noen har det der i seg i større grad enn andre. En relativt stor andel av de 100 som dro, ligger begravet i sanda et sted, de fikk akkurat det de ba om. En del av dem sitter i en støvete flyktningleir på uviss tid, andre sitter fengslet med uviss fremtid, mens noen få har returnert, og er stort sett under kontroll av PST, møter i retten og får sin straff. Noen slipper allikevel unna, og prøver seg selvsagt med at de trodde de gjorde rett. De er ikke bedre enn de som frivillig vervet seg til hirden i sin tid. Problemet med de hjemkomne, er at det er veldig vanskelig å samle beviser om deres direkte handlinger, dermed blir straffene nødvendigvis lavere enn en som beviselig myrdet 77 uskyldige, ubevæpnede mennesker på norsk jord. Men kan man bevise handlinger på nivå med ABB, skal de selvsagt motta samme straff, som nevnt ser jeg ingen forskjell på ekstremister som er villige til å benytte vold som virkemiddel, uansett hvilken retning de kommer fra.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Merkelig hvordan personer som hele tiden fremstiller seg som godt informerte ikke får med seg hva som skjer i samfunnet.

    Er det antallet som drog og vervet seg du betviler, eller er det andelen muslimer i Norge?
    Ingen av delene.
    Det jeg betviler er din påstand om %-vis skremmende mange ekstremister* med bakgrunn i islamsk religion. Dessuten ser jeg ingen direkte sammenheng mellom antallet som sies å være muslimer, og antallet ekstremister.

    *Med ekstremister legger jeg PST's tolkning til grunn, dvs. mennesker som er villige og kapable til å bruke vold for å få gjennom sitt syn. For øvrig tror jeg nok PST få med seg hva som skjer i samfunnet i enda større grad en både Resett, Disqutabel og Roald, og de er tydelige i sine uttalelser: for tiden er den største trusselen mot samfunnet vårt høyreekstreme og islamister, disse er om lag sidestilt i vurderingene.
    Ekstrem islamisme og høyreekstremisme forventes fortsatt å utgjøre de største terrortruslene mot Norge. Det vurderes som mulig at både ekstreme islamister og høyreekstremister vil forsøke å gjennomføre terrorhandlinger i Norge det kommende året.

    Trusselen fra ekstreme islamister vurderes som skjerpet. Bakgrunnen for dette er den økte spenningen mellom ytringsfriheten og det mange muslimer opplever som krenkelser av islam. Enkelte kan inspireres til å planlegge terror.

    Det forventes økt radikalisering til høyreekstremisme det kommende året. Digitale plattformer vil være viktige arenaer for denne radikaliseringen, der enkelte kan inspireres til høyreekstrem terrorplanlegging.

    Det er svært lite sannsynlig med terrorforsøk fra venstreekstremister i Norge. Bekjempelse av høyreekstremisme vil fremdeles være en samlende kampsak
    for disse.

    Antistatlige strømninger, der staten anses som illegitim, vurderes å ha et potensial for å radikalisere enkelte personer i 2021. Miljøaktivisme vurderes å være en sak som har et potensial for å radikalisere enkelte personer på sikt.
    (Merk ellers at begrepet "høyreekstrem" benyttes omtrent dobbelt så mange ganger som begrepet "islamist" i trusselvurderingen)
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    1
    Der tar du feil; jeg mener det er eksakt samme sak, dette er ekstremister, og det er på mange måter helt tilfeldig om de ble høyreekstreme eller religiøst ekstreme, noen har det der i seg i større grad enn andre. En relativt stor andel av de 100 som dro, ligger begravet i sanda et sted, de fikk akkurat det de ba om. En del av dem sitter i en støvete flyktningleir på uviss tid, andre sitter fengslet med uviss fremtid, mens noen få har returnert, og er stort sett under kontroll av PST, møter i retten og får sin straff. Noen slipper allikevel unna, og prøver seg selvsagt med at de trodde de gjorde rett. De er ikke bedre enn de som frivillig vervet seg til hirden i sin tid. Problemet med de hjemkomne, er at det er veldig vanskelig å samle beviser om deres direkte handlinger, dermed blir straffene nødvendigvis lavere enn en som beviselig myrdet 77 uskyldige, ubevæpnede mennesker på norsk jord. Men kan man bevise handlinger på nivå med ABB, skal de selvsagt motta samme straff, som nevnt ser jeg ingen forskjell på ekstremister som er villige til å benytte vold som virkemiddel, uansett hvilken retning de kommer fra.

    Litt overraskende, men motforestillingene kommer nok.

    Og uavhengig av hva skjebnen til disse 100 ble/blir har vi et forholdstall på 1 til 1000 men villigheten til å diskutere tankegodset bak virker å være omvendt proporsjonalt og feigheten er enorm. I tillegg er det jo i vinden å klassifisere uønsket debatt som hat-prat
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    1. Litt overraskende, men motforestillingene kommer nok.

    2. Og uavhengig av hva skjebnen til disse 100 ble/blir har vi et forholdstall på 1 til 1000 men villigheten til å diskutere tankegodset bak virker å være omvendt proporsjonalt og feigheten er enorm. I tillegg er det jo i vinden å klassifisere uønsket debatt som hat-prat
    1. Hvilke motforestillinger er det du tenker på da?

    2. Hatprat er lett å skille fra saklig argumentasjon, så her ønsker jeg eksempler på hva du mener.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    1
    Ingen av delene.
    Det jeg betviler er din påstand om %-vis skremmende mange ekstremister* med bakgrunn i islamsk religion. Dessuten ser jeg ingen direkte sammenheng mellom antallet som sies å være muslimer, og antallet ekstremister.

    *Med ekstremister legger jeg PST's tolkning til grunn, dvs. mennesker som er villige og kapable til å bruke vold for å få gjennom sitt syn. For øvrig tror jeg nok PST få med seg hva som skjer i samfunnet i enda større grad en både Resett, Disqutabel og Roald, og de er tydelige i sine uttalelser: for tiden er den største trusselen mot samfunnet vårt høyreekstreme og islamister, disse er om lag sidestilt i vurderingene.

    (Merk ellers at begrepet "høyreekstrem" benyttes omtrent dobbelt så mange ganger som begrepet "islamist" i trusselvurderingen)

    Virkelig??

    Så de hundre islamistene som vervet seg har ikke bakgrunn fra islam?

    I tillegg til disse har man AP medlem og Norges nest verste massemorder, vi har selvmordsbombere men la oss helst ikke snakke om det


    Medlem av ap.jpg

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn