Vi monterer Ölflex nettkabel med IEC + Schuko støpsel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Det kan jo hende at det vil forekomme her også. Strømpe i en eller annen farge kan jo ettermonteres om nødvendig. Foreløpig ser det jo stilig ut. Så Far, så gud. Da er vi kommet dit hen at endehylser monteres på de avisolerte lederne:

    DSC_0294.JPG


    Når dette er gjort skal lederne på plass. I denne enden må man holde tunga rett i munnen slik at jord kommer på rett plass, det være også her i "midten" av kontakten:

    DSC_0296.JPG


    Tilstramming av skruene slik at endehylsene med lederne sitter fast som de skal:

    DSC_0299.JPG


    Og vi legger litt isolasjonsteip rundt denne gangen også:

    DSC_0300.JPG
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Da er det bare å skru fast dekselet som skjuler og beskytter lederne som er skrudd i IEC-stikket:

    DSC_0301.JPG


    ...og å stramme til klem-festet rundt kabelen slik at man ikke belaster lederne dersom "noen" skulle finne på å dra i selve kabelen i stedet for selve kontakten.

    DSC_0303.JPG


    Og vips, vi er ferdige!
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Da vil vi vise frem det endelige resultatet, og det ser ikke så verst ut.

    DSC_0304.JPG


    Et nærbilde kan vi vel tåle?

    DSC_0306.JPG


    Da er vi ferdige. Stereofix skal ha stor takk for at dette gikk knirkefritt og at han bidro med sin kompetanse og verktøy. Stereofix fikk kaffe, Cola 0, og smake på sjokolade med "polkagris" i kjøpt på Tax-Free på Kastrup nylig. Han hastet deretter hjem i snøkovet her oppe, for å bytte ut høyttalerterminalene på sine egne høyttalere med noen nye og med stor sannsynlighet langt bedre høyttalerterminaler. Vi diskuterer neste prosjekt (som er en XA800 Mk.III som skal flytte inn i ny bolig snart) samt om vi skal hive oss rundt på hver våre Hawthorne prosjekter. Noen timer i sjå, så blir det nok noe fint der også.
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Takk til bjornh og Stereofix for utførlig veiledning med gode bilder.

    Isolasjonsteipen (som skulle vært jordstripete) var ny for meg.

    Kan Stereofix si noe om bruk av/fordeler og ulemper ved endehylser med vs. uten kunststoffkrage? Jeg har hittil benyttet uisolerte endehylser.

    CDWMcInSpots skrev:
    Du kan velge mellom flere ulike resultatprofiler som bestemmes av tangen, bl.a. kvadratisk og ulike halvsirkel-/sigdlignende.
    Kan Stereofix si noe om bruk av/fordeler og ulemper med ulike klemresultatprofiler: kvadratisk vs. sekskantet vs. ulike halvsirkel-/sigdlignende?
     

    Stereofix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2005
    Innlegg
    622
    Antall liker
    526
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    CDWMcInSpots skrev:
    Takk til bjornh og Stereofix for utførlig veiledning med gode bilder.

    Isolasjonsteipen (som skulle vært jordstripete) var ny for meg.

    Kan Stereofix si noe om bruk av/fordeler og ulemper ved endehylser med vs. uten kunststoffkrage? Jeg har hittil benyttet uisolerte endehylser.

    CDWMcInSpots skrev:
    Du kan velge mellom flere ulike resultatprofiler som bestemmes av tangen, bl.a. kvadratisk og ulike halvsirkel-/sigdlignende.
    Kan Stereofix si noe om bruk av/fordeler og ulemper med ulike klemresultatprofiler: kvadratisk vs. sekskantet vs. ulike halvsirkel-/sigdlignende?
    Endehylser med krage er jo mye letter å få på kabelen :) fordeler og ulemper med ulike klemresultater har jeg ingen mening om.
    Jordteipen var ment brukt til å isloere skjermen.


    Stereofix
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.824
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    bjornh skrev:
    Da vil vi vise frem det endelige resultatet, og det ser ikke så verst ut.
    Flott resultat, flinke gutter tross været ;)
    Men dere var kanskje inne ;D

    gismo
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Uansett hva man måtte ønske å montere, så synes jeg det er litt artig å legge ut guider med bilder. Dette kan alle klare.
     

    thomasdrv13

    Medlem
    Ble medlem
    07.08.2006
    Innlegg
    36
    Antall liker
    1
    Flott brukerveiledning :)
    Hvor god er kabelen sammenliknet med feks de billigste fra Nordost ??
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Ikke noe dårligere, vil jeg tro.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Nå har jeg også laget noen Ølflex strømkabler. Har forøkt både 1,5 og 2,5 kvadrat. Har også laget noen Fat kabler. Har brukt like støpsler som trådstarter. Hos meg falt ikke Øllexen i smak. Den dreper klangen i musikken hos meg. Nå kan man sikkert diskutere i det vide og det brede om nøytraliteten og oppløsningen i anlegget mitt, men det la seg et lokk eller slør over instrumentene.
    Fat kabelen derimot er mer nøytral, men den gav et ekstra skyv i bunnoktavene. Om det er ønskelig, er det ikke noe som er bedre enn det.

    Folk kan sikkert trekke konklusjonen min i tvil og være uenige med meg, men det er min ringe mening.
    Jeg kommer til å fortsette fremover med å finne flere dyi strømkabler. Neste må bli Belden og oyaide kabler.

    Mvh
    Thomas
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Vi monterer Ölflex nettkabel med Oyaide stikk

    Opplevelsen kan vel være ulik, helt sikkert. Jeg for min del har også Supra kabler i tillegg til denne. Utover det har jeg også hatt Furutech innom, den litt feite på 4.93m2 tverrsnitt. Alle har fungert godt. I alle fall på både Musical Innovations, Yamaha og Music Angel (sistnevnte er rør).

    Noen mener en kabel er en kabel, andre mener at livet ikke er så enkelt. Neste gang skal jeg montere noe annet, til høsten en gang tenker jeg. Kanskje noen sexy nettingstrømper og andre stikk også. Da blir det ny bildeserie. Håper folk følger med.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.684
    Torget vurderinger
    23
    Vi ser frem til å se deg i nettingstrømper!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    ;D

    Man hører, det man hører. ;D
     

    RonnyJohansen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.11.2010
    Innlegg
    214
    Antall liker
    79
    Sted
    Rognan
    Torget vurderinger
    20
    Denne tråden har gått meg forbi :eek:

    Jeg har Ölflex klar, men jeg har ikke funnet passende støpsler til en fornuftig pris før denne tråden!
    så jeg ble mildt sagt rystet/sjokkert/overrasket/drama/tårer og resten av det OMG dramaet som følger kabel tråder!

    Må få bestilt støpsler asap så jeg kan få ryddet i kabel helvete, om noen vil sende meg en liten link hadde det vært fint siden jeg er alt for feit og alt for lat til å lese alt og snurfe etter beste pris
    :p
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.563
    Antall liker
    7.519
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Denne tråden har gått meg forbi :eek:

    Jeg har Ölflex klar, men jeg har ikke funnet passende støpsler til en fornuftig pris før denne tråden!
    så jeg ble mildt sagt rystet/sjokkert/overrasket/drama/tårer og resten av det OMG dramaet som følger kabel tråder!

    Må få bestilt støpsler asap så jeg kan få ryddet i kabel helvete, om noen vil sende meg en liten link hadde det vært fint siden jeg er alt for feit og alt for lat til å lese alt og snurfe etter beste pris
    :p
    New P 079E Gold Plated EU Power Plug C 079 IEC Connector HiFi Power Series | eBay

    100 kr inkl frakt ;)
     

    RonnyJohansen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.11.2010
    Innlegg
    214
    Antall liker
    79
    Sted
    Rognan
    Torget vurderinger
    20
    Denne tråden har gått meg forbi :eek:

    Jeg har Ölflex klar, men jeg har ikke funnet passende støpsler til en fornuftig pris før denne tråden!
    så jeg ble mildt sagt rystet/sjokkert/overrasket/drama/tårer og resten av det OMG dramaet som følger kabel tråder!

    Må få bestilt støpsler asap så jeg kan få ryddet i kabel helvete, om noen vil sende meg en liten link hadde det vært fint siden jeg er alt for feit og alt for lat til å lese alt og snurfe etter beste pris
    :p
    New P 079E Gold Plated EU Power Plug C 079 IEC Connector HiFi Power Series | eBay

    100 kr inkl frakt ;)
    TAKK!
     

    RonnyJohansen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.11.2010
    Innlegg
    214
    Antall liker
    79
    Sted
    Rognan
    Torget vurderinger
    20

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Roter litt i bildearkivet her og kommer på at jeg har enda en Ölflex liggende jeg ikke monterte helt ferdig her.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har fikset innleggene slik at bildene igjen har kommet på rett plass.
     

    Yelll

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    187
    Antall liker
    54
    Jeg får ikke opp et eneste bilde Bjørn?
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    617
    Antall liker
    2.626
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Ikke jeg heller, ingen bilder verken i Chrome, Firefox eller Explorer...
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Da vil vi vise frem det endelige resultatet, og det ser ikke så verst ut.

    Vis vedlegget 347700

    Et nærbilde kan vi vel tåle?

    Vis vedlegget 347701

    Da er vi ferdige. Stereofix skal ha stor takk for at dette gikk knirkefritt og at han bidro med sin kompetanse og verktøy. Stereofix fikk kaffe, Cola 0, og smake på sjokolade med "polkagris" i kjøpt på Tax-Free på Kastrup nylig. Han hastet deretter hjem i snøkovet her oppe, for å bytte ut høyttalerterminalene på sine egne høyttalere med noen nye og med stor sannsynlighet langt bedre høyttalerterminaler. Vi diskuterer neste prosjekt (som er en XA800 Mk.III som skal flytte inn i ny bolig snart) samt om vi skal hive oss rundt på hver våre Hawthorne prosjekter. Noen timer i sjå, så blir det nok noe fint der også.
    Er bildene synlige i denne posten?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.684
    Torget vurderinger
    23
    Kulesete DIY tråd EVER - med Stevie Wonder stuk! Nesten som Radioteateret.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    ^ Jepp.

    mvh
    KJ
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg igjen forsøkt å få ting til å funke, med alle bildene på plass på rett sted igjen.
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Da har jeg igjen forsøkt å få ting til å funke, med alle bildene på plass på rett sted igjen.
    Det var bilder i tråden i går også, den opprinnelige altså ... Manglet 3 bilder på et tidspunkt i den ene tråden, men Oyaide/Ölflex var helt i orden ...
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Da jeg begynte å gå igjennom tråden, oppdaget jeg at bildefilene som vedlegg, og ikke der de opprinnelig var lagt inn i teksten. I farten tenkte jeg det skulle være en smal sak å rett opp den feilen, men det ser altså ut til at jeg har fått litt ekstra å gjøre. Men nå bør denne og Supra tråden være som de skal igjen.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Supra Lorad MK II er en bedre kabel en Ølflex, men den ser ikke kulere ut. Mer åpen og mer trøkk i bassen uten å bli tykk! Støpslene dine er topp! Ikke putt de dere krympegreiene på uten at de er av anstendig kvalitet. Brett kabelen(kordellene) sammen i enden i stedet. Du reduserer bare kontaktkvaliteten.


    Flott tråd!!

    Bruker kun Ølflex selv.. Synes de er veldig gode. :)
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    ... Ikke putt de dere krympegreiene på uten at de er av anstendig kvalitet. Brett kabelen(kordellene) sammen i enden i stedet. Du reduserer bare kontaktkvaliteten.
    ...
    Jeg tror du skal leite ei stund detter ende-hylser av annet enn anstendig kvalitet. Rent kobber med fortinning eller forsølving, avhengig av bruksområdet, er std. Viktigere enn kvaliteten på ende-hylsene er kvaliteten på krympingen.

    Riktig krympet gir det bedre elektrisk ytelse, mindre problemer med/risiko for kontaktfeil (sviktende kontakttrykk og oksydering av kobbertrådene m.v.) og feil med ledningen (avbrudte kobbertråder på vivanke, potensiell kortslutning m.v.). Dvs sammenliknet med bare ledningsstumper. Bedre ytelse, bedre levetid og bedre sikkerhet, blir i sum en ganske enkel overveielse. Den største utfordringen er å gjøre det riktig, ikke for hardt og ikke for veikt.

    mvh
    KJ
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Strøm er spenning min venn.

    Strøm er strøm, og spenning er spenning.

    Spenning = "potensialdifferanse" = forskjellen i potensiell energi mellom to steder på en elektrisk leder.

    Strøm = gjennomstrømmingen av elektriske ladninger over et tverrsnitt lederen pr. tidsenhet.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hvordan en strømkabel "spiller", domineres veldig av selve kontaktene. Prøv selv med forskjellige kontakter på samme kabel. Disse kontaktene er perfeksjonert av seriøse produsenter som eks Oyaide, Wattgate. Dvs at produsentene har brukt mye tid på selve utformingen, overflatebehandling og ikke minst kontaktpunktene. "Å grise" til med andre materialer mellom kordelene og selve kontaktpunkt endrer eller reduserer egenskapene produsentene har tilstrebet. Alle metaller har forskjellig e-verdi. Krympehylser av andre materialer en kontaktpunktet vil ha forskjellig e-verdi. Det skapes en unødvendig spenningstrapp/forskjell mellom disse.
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan en strømkabel "spiller", domineres veldig av selve kontaktene. Prøv selv med forskjellige kontakter på samme kabel. Disse kontaktene er perfeksjonert av seriøse produsenter som eks Oyaide, Wattgate. Dvs at produsentene har brukt mye tid på selve utformingen, overflatebehandling og ikke minst kontaktpunktene. "Å grise" til med andre materialer mellom kordelene og selve kontaktpunkt endrer eller reduserer egenskapene produsentene har tilstrebet. Alle metaller har forskjellig e-verdi. Krympehylser av andre materialer en kontaktpunktet vil ha forskjellig e-verdi. Det skapes en unødvendig spenningstrapp/forskjell mellom disse.
    Right. :rolleyes:

    Hvis du kan måle/vise til noen spenning/motstand over en krympehylse eller et støpsel selv av billigste kvalitet, og som ikke er der hos Furutech, Oyaide, etc, vil jeg mildt sagt bli ekstremt overrasket.

    Hva er det med støpslene fra f.eks. Oyaide som gjør at de påvirker strømmen annerdledes enn, og gjør at det tilkoblede utstyret låter bedre enn med, f.eks. et støpsel fra Elko. ...Eller Biltema, for den saks skyld.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.805
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Jeg lagde noen slike for noen år siden, både med Furutech og Oyiade stikk. Med Furutech ble det slik:

    image.jpg
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Strøm er spenning min venn.

    Strøm er strøm, og spenning er spenning.

    Spenning = "potensialdifferanse" = forskjellen i potensiell energi mellom to steder på en elektrisk leder.

    Strøm = gjennomstrømmingen av elektriske ladninger over et tverrsnitt lederen pr. tidsenhet.
    Du har helt rett.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn