Vicoustic Flexi Wood A75

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.940
Antall liker
32.923
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Noen som har erfaring med disse produktene ? Ser bra ut synes jeg og prismessig ikke helt på trynet.



Tenker å dempe tak mellom høyttalere og lytteposisjon. Ønsker ikke ren absorbering,
men en blanding av diffusering/absorbering. Disse selges i pakker på 6 stk.

Jeg registrering en viss "hardhet" i mellomtonen som jeg vet skyldes rommet.
Har funnet den optimale plassering av høyttalere av hensyn til holografi, men ønsker altså å dempe klangfargen påvirket av rommet.

Mere data her:
http://www.soundworks.dk/images/vicoustic/pdf/flexi_wood_a75.pdf
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ingen erfaring med produktet, men jeg legger merke til at de ikke lover diffusjon (spredning), bare frekvensavhengig absorbsjon og refleksjon. Databladet sier at produktet tilsvarer en Helmholz-resonator aktiv mellom 200 og 2000 Hz. Med andre ord, hvis problemet er for mye energi (nivå/etterklang) i det båndet, kan dette være en mulig løsning. "Hardhet" kan tyde på at du har en topp noe høyere enn dette, så det kan til og med tenkes at dette forverrer problemet. Jeg ville startet med å måle litt for å finne ut hvor problemet ligger.

Diffusorer har mer uregelmessige overflater enn dette. Enten står de enkelte elementene i forskjellige nivåer, eller så er det et mønster av celler med og uten reflekterende overflate. Spesialistene på akustisk diffusjon er RPG Diffusor Systems. Se også Master Handbook of Acoustics, som har mye om dette.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.940
Antall liker
32.923
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Er nok fornuftig å foreta noen målinger ja, særlig hvis man går for ferdigprodukter som koster noen kroner. Bakdelen med diffusorer som går litt ned i frekvens er at de blir veldig dype, kan se litt sært ut i taket.

Elektronisk korreksjon er selfølgelig en løsning, men jeg er så fornøyd med elektronikken at jeg ønsker minst mulig farging i kjeden.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
soundscape skrev:
Noen som har erfaring med disse produktene ? Ser bra ut synes jeg og prismessig ikke helt på trynet.



Tenker å dempe tak mellom høyttalere og lytteposisjon. Ønsker ikke ren absorbering,
men en blanding av diffusering/absorbering. Disse selges i pakker på 6 stk.

Jeg registrering en viss "hardhet" i mellomtonen som jeg vet skyldes rommet.
Har funnet den optimale plassering av høyttalere av hensyn til holografi, men ønsker altså å dempe klangfargen påvirket av rommet.

Mere data her:
http://www.soundworks.dk/images/vicoustic/pdf/flexi_wood_a75.pdf

Prolyd har agenturet i Norge:
http://www.prolyd.no/index.php?name=News&file=article&sid=526
Jeg trenger 2 av disse 'Vicoustic PL Absorption FlexiWood A50 (60x60x5cm)' og 1 av disse: 'Vicoustic PL Absorption WaveWood (60x60x5,8cm)'

Noen som vil være med å splitte opp pakkene ?
Der er 10stk. i hver.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
EngelholmAudio skrev:
I beg to differ! :) Det finns andra spelare med produkter som har mer avancerad prestanda.
Siden EngelholmAudio neppe kan si dette selv (bransjeaktør), skal jeg ile til og fastslå at dette kan han mer om enn de fleste, og definitivt mye mer enn hva jeg kan. Det skulle for eksempel ikke forundre meg om han tenkte på produkter fra Svanå Miljöteknik. Demorommet hos EngelholmAudio ser visstnok slik ut. Det er diffusorer, det.


http://www.engelholmaudio.com/index2.htm
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.940
Antall liker
32.923
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Lekkert det rommet til Engelholm. Dog litt drastisk å forvandle en stue til det nivået der, men jeg tror nok en eller annen form for diffusering er det som vil funke best etter mine preferanser.
 

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Innlegg
434
Antall liker
1
soundscape skrev:
Lekkert det rommet til Engelholm. Dog litt drastisk å forvandle en stue til det nivået der, men jeg tror nok en eller annen form for diffusering er det som vil funke best etter mine preferanser.
Det som gör mig lite orolig är att många företag börjar kalla sina produkter för "diffuserande" när dom i själva verket knappt ens är halvt diffuserande. Detta är synd, för enligt mina erfarenheter (inte helt tagna ur luften) så är det otroligt viktigt med renodlade akustiska produkter. Det vill säga: en diffusor skall diffusera, en absorbent skall absorbera - annars tappar man homogenitet och naturlighet och då tappar i alla fall jag lyssnings-lusten!
 
R

RoDa

Gjest
asbjbo skrev:
Demorommet hos EngelholmAudio ser visstnok slik ut. Det er diffusorer, det.
Jupp, och där är akustiken körd i och med att det ligger en matta där ..... ;D ;D ;D

Skämt åt sido, det är vansinnigt hur gjennomförd det rommet är !!

(Tyckte om det forrige rummet också, stugan som var lyssningsrum på samma tid)

R
 

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Innlegg
434
Antall liker
1
RoDa skrev:
asbjbo skrev:
Demorommet hos EngelholmAudio ser visstnok slik ut. Det er diffusorer, det.
Jupp, och där är akustiken körd i och med att det ligger en matta där ..... ;D ;D ;D
R
Det är inte unikt för mitt rum - det gäller alla rum! ;)
 
Topp Bunn