Alt til hus og bolig Viften på varmepumpen har sluttet å virke

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.353
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei, har en 15 år gammel Jula varmepumpe (Nordenpumpen) hvor viften på utedelen har sluttet å virke.

Hadde en ekstra viftemotor liggende så har byttet den, uten at det hjalp.

Det er trefase motor koblet med kondensator.

Jeg misstenker vel at det er et rele som ikke lenger virker, men har tror ikke jeg skal begynne å lodde på dette kortet.

Noen andre tips før den skrotet?

20241013_162011.jpg 20241013_161442.jpg 20241013_161614.jpg 20241013_161824.jpg 20241013_161655.jpg

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.353
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Da har jeg bestilt en ny kondensator, så får vi se

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.725
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mulig den pumpa er av typen av/på, men i de fleste er både vifter og kompressor stort sett inverterstyrte, så ikke enkelt... om det evt hjelper å skifte den kondensatoren så er jo det OK...
    De fleste går fløyten ved strømblink og variasjoner på nettspenning.... jeg har skifta to etter strømtrøbbel ved uvær...

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.725
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nei - jeg er ingeniør med nokså mangslungen erfaring, fra sære måleinstrumenter, mye digitale PCM-systemer, til kraftelektronikk... pensjonist nå..

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.353
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Har ikke målt noe ennå.
    Pumpen er frekvensstyrt.

Pumpen er såpass gammel at jeg tror ikke jeg skal bruke veldig mye tid på å feilsøke.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.587
    Sted
    Holmestrand
    Har ikke målt noe ennå.
    Pumpen er frekvensstyrt.

Pumpen er såpass gammel at jeg tror ikke jeg skal bruke veldig mye tid på å feilsøke.
    Jeg har en lignende som døde på post for noen uker siden.
    Jeg er elektroingeniør, og har erklært den som offisielt død.
    Den er gammel, ikke særlig effektiv, og ikke bryet verdt lengre.
    Så jeg har innkalt min varmepumpemann...

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.725
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Har ikke sett noen statistikk på dette, men basert på egne erfaringer, arbeidskolleger og egen omgangskrets tror jeg man kan regne alt over 10 år som ren bonus....

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.725
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Miraklenes tid er tydeligivis ikke forbi...:cool: Varmepumper tok vel av i Norge tidlig på 2000-tallet, og det var en del rart selv med relativt kjente modeller.. de to jeg har skifta var begge fra 2006, en Hisense og en Toshiba ( to forskjellige hus)... Forhåpentligvis er det jevnere og bedre kvalitet på det som leveres i dag...

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.587
    Sted
    Holmestrand
    Min gamle pumpe var til og med noe ræl jeg kjøpte på netthandelen for 4000kr. Billig, lite effektiv, men har holdt. Den ble inspisert av varmepumpemannen for 3-4 år siden fordi jeg vurderte å bytte den.
    Han flirte og ristet på hodet: «La den gå så lenge den funker, så kjøper du ny.» var hans råd den gangen.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.725
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ja, for all del... men et poeng som jeg ser, er virkningsgrad.... Den første her i huset ble montert i 2006... den døde ei uværsnatt i -13, etter mange blink og dype surges i strømnettet.... Jeg monterte/fikk montert en Bosch, som hadde betydelig større virkningsgrad, slik at vi kun trenger ekstravarme i nokså kalde perioder, eller når det er mye vind.. Jeg bor nå forsåvidt gunstig til ute i havkanten, hvor det normalt ikke er kaldere enn -5-6 om vinteren, - men selvsagt har vi også perioder.. det blir sjelden under 10-12 her... Jeg regner med at en ny etter dagens standard er enda noen gode hakk bedre i kaldt vær...

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.373
    Torget vurderinger
    2
    Nei - jeg er ingeniør med nokså mangslungen erfaring, fra sære måleinstrumenter, mye digitale PCM-systemer, til kraftelektronikk... pensjonist nå..
    Tenkte mest på @OMF da, det er en grunn til at det er begrenset hva amatører kan lovlig gjøre med strøm og sånn

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn