Forsterkere Viftestøy? Crown XLS 2502

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.579
Antall liker
34.255
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Er det noen som har erfaring med denne serien forsterkere og kan dele sin oppfatning om støynivået fra viften?
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.826
Antall liker
952
"There is a fan as you see but in normal testing it never came up. During stress testing, it did come on but was pretty quiet compared to what I expected. Mind you, I don't think you want it close to you if it is going to be running..."
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Bare å lese seg opp på lydløse rack for servere mv.

Disse skal vel stå et sted du ikke vil hvile øynene på og likevel skal bygge noe for å få plass til subbene?
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.579
Antall liker
34.255
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Takk for at dere bumper tråden for meg mens jeg venter på svar! :)
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Spørsmålet har allmenn interesse all den tid man kan mistenke at pro-forsterkere i grunn holder for de fleste lydrom. Hvis eneste virkelig relevante forskjell mellom pro- og forbrukerforsterkere er viftestøy, er det mange som kan ha interesse av å kjøpe tusenvis av ren (nok) kraft til en håndfull tusenlapper i stedet for å bla opp det tidobbelte og mer. Hvis man finner en lur måte å gjemme bort og lyddempe slike forsterkere, er det kanskje mange som har interesse av det?

Vet at du skal bruke slike forsterkere til de aller laveste oktavene (opp til ca. 35 Hz), men andre ønsker kanskje å eksperimentere med slike bokser helt opp til topps, 20+kHz.
 
Sist redigert:

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.579
Antall liker
34.255
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Etter hva jeg har observert kan også pro utstyr koste 10 tusener av kroner. Tror ikke den prislappen er knyttet til kun viftestøy.

Jeg var bare nysgjerrig på en spesifikk problemstilling til en spesifikk produktserie og om noen hadde relevant erfaring.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.003
Antall liker
12.884
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Hei Tosken.
Jeg tror ikke viftestøy er noe å bekymre seg om på XLS 2502.
Jeg bruker den litt svakere XLS 2002 for bass duty på 4x15", og viftestøy er så og si ikkeeksisterende.
Vifta har tre hastighetstrinn, og slår seg på laveste trinn når jeg spiller høyt over lengre tid.
Ved normalt lyttenivå er ikke viftene i bruk i det hele tatt.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.579
Antall liker
34.255
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Hei Tosken.
Jeg tror ikke viftestøy er noe å bekymre seg om på XLS 2502.
Jeg bruker den litt svakere XLS 2002 for bass duty på 4x15", og viftestøy er så og si ikkeeksisterende.
Vifta har tre hastighetstrinn, og slår seg på laveste trinn når jeg spiller høyt over lengre tid.
Ved normalt lyttenivå er ikke viftene i bruk i det hele tatt.
Supert! Da tror jeg at jeg har fått de bekreftelsene jeg trenger og en bestilling blir lagt inn snarlig! Takk Bergfinn!
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Etter hva jeg har observert kan også pro utstyr koste 10 tusener av kroner. Tror ikke den prislappen er knyttet til kun viftestøy.

Jeg var bare nysgjerrig på en spesifikk problemstilling til en spesifikk produktserie og om noen hadde relevant erfaring.
Noen av disse pro-forsterkerne har SNR godt over 100 og lav fordreining.Så jeg lurer på om pro-forsterkere er en velfungerende fattigmannsløsning. Og de spiller rent mens de pumper ut hundre- eller tusenvis av watt. En del lytterom sliter nok med at forsterkerne begynner å fordreie litt når man skrur opp.

Du skal som sagt bruke dem på subber, men jeg lurer på om de ikke kan brukes i resten av systemet også. Du kan jo teste ved leilighet 😉👍🏻
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.828
Antall liker
16.012
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Kjør på Tosken, jeg tror aldri vifta på min Xti har slått seg på. Og om den har gjort det, så har jeg spilt så høyt at jeg ikke har hørt den.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.003
Antall liker
12.884
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
...jeg må tilføye at mine basselementer har høy følsomhet, 100 dB, og spiller ikke lenger ned enn 25 Hz, så jeg bruker nok ikke mange wattene fra ampen.
I en annen setting, eksempelvis elementer med lav følsomhet som i tillegg skal spille mye lavere i frekvens på høyt volum så kan det jo tenkes at behovet for kjøling stiller seg litt annerledes.
Men de kan jo gjemmes bort ett sted som er langt fra der du sitter å lytter.
Lange signal strekk er vel ingen problem når det er balansert.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.579
Antall liker
34.255
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Noen av disse pro-forsterkerne har SNR godt over 100 og lav fordreining.Så jeg lurer på om pro-forsterkere er en velfungerende fattigmannsløsning. Og de spiller rent mens de pumper ut hundre- eller tusenvis av watt. En del lytterom sliter nok med at forsterkerne begynner å fordreie litt når man skrur opp.

Du skal som sagt bruke dem på subber, men jeg lurer på om de ikke kan brukes i resten av systemet også. Du kan jo teste ved leilighet 😉👍🏻
Om du hadde sett videoen jeg sendte deg i går ville du mot slutten høre en av ulempene. Et støygulv lite verdig et ambisiøst som mitt. Det går selvfølgelig litt tid før de settes til arbeid så om jeg gidder tester jeg nok de på Evidencene. 😁
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.579
Antall liker
34.255
Sted
og til
Torget vurderinger
6
...jeg må tilføye at mine basselementer har høy følsomhet, 100 dB, og spiller ikke lenger ned enn 25 Hz, så jeg bruker nok ikke mange wattene fra ampen.
I en annen setting, eksempelvis elementer med lav følsomhet som i tillegg skal spille mye lavere i frekvens på høyt volum så kan det jo tenkes at behovet for kjøling stiller seg litt annerledes.
Men de kan jo gjemmes bort ett sted som er langt fra der du sitter å lytter.
Lange signal strekk er vel ingen problem når det er balansert.
Mine er ikke fult så følsomme, men med tanke på at de ikke skal levere mye over 30Hz og skal i prinsippet matche nivået til de to små RELene, så tror jeg ikke de burde anstrenge seg. Vi får se...
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Om du hadde sett videoen jeg sendte deg i går ville du mot slutten høre en av ulempene. Et støygulv lite verdig et ambisiøst som mitt. Det går selvfølgelig litt tid før de settes til arbeid så om jeg gidder tester jeg nok de på Evidencene. 😁
Skrur du opp til godt over 120 dB, med en SNR rundt 100, blir det et hørbart støygulv i stille partier, gjør det ikke?

Men dette kjenner man til fra en del analogt utstyr for øvrig, f.eks. phonoforsterkere. Så det spørs litt hvor sensitiv man er overfor slik støy?
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Men det er støy fra trinnene foran
Du har lite følsomme høyttalere. Vil ikke det veie opp litt for den underliggende støyen i slike forsterkere? I pa er det jo vanlig med følsomhet på godt over 100dB/1W; da kommer støy, brus godt frem i en del utstyr uten fremragende SNR-verdier.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.579
Antall liker
34.255
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Du har lite følsomme høyttalere. Vil ikke det veie opp litt for den underliggende støyen i slike forsterkere? I pa er det jo vanlig med følsomhet på godt over 100dB/1W; da kommer støy, brus godt frem i en del utstyr uten fremragende SNR-verdier.
Jo, jeg håper ikke det blir issue. Bare en måte å finne det ut. 😁
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ang støy og pro-amper; jeg har Crown cdi 4/1200 med et påstått 107 dB snr. Jeg hører greit den hvite støyen i diskanten fra sitteposisjonen ca 3,5 meter unna med ampen på laveste gain-innstilling som er 21 dB (tror jeg). Du hører den støyen greit selv om musikk spiller på lavt volum (60 dB).

Viftene i denne saken var hysteriske, så jeg brukte 5 minutter på å skifte ut begge 80mm 24v viftene med noen svært stillegående greier som jeg ikke hører. Relevant for Tosken? No se, don't care. You're all welcome!
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.579
Antall liker
34.255
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Ang støy og pro-amper; jeg har Crown cdi 4/1200 med et påstått 107 dB snr. Jeg hører greit den hvite støyen i diskanten fra sitteposisjonen ca 3,5 meter unna med ampen på laveste gain-innstilling som er 21 dB (tror jeg). Du hører den støyen greit selv om musikk spiller på lavt volum (60 dB).

Viftene i denne saken var hysteriske, så jeg brukte 5 minutter på å skifte ut begge 80mm 24v viftene med noen svært stillegående greier som jeg ikke hører. Relevant for Tosken? No se, don't care. You're all welcome!
Du er alltid relevant Palooka! ❤ Har du sett de nye bassene mine? Litt sår for at du ikke besøker tråden min oftere...:(
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du er alltid relevant Palooka! ❤ Har du sett de nye bassene mine? Litt sår for at du ikke besøker tråden min oftere...:(
Så lite skal til for at et skjørt hjerte kan sove godt i natt! Basser? Nye? Hva fanden, jeg må titte!
 
Topp Bunn