Vil diffusorer i tak ha noen positiv effekt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.203
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Den stiplede linjen er i praksis en «group delay», som altså forklarer den relative forsinkelsen i forhold til det første signalet. I diskantområdet vil vil dette normalt være omkring null, da direktelyden som treffer øret er kraftigst. I bassområdet er det en kombinasjon av group delay i høyttaleren (bassrefleks gir mer group delay enn lukket kasse) og resonans/gjenklang i rommet.
    i musikkstua er lengden fysisk sett 7,3meter, mens plottet viser en peak ved ca 45 hz, som tilsvarer en akustisk lengde på omkring 7,6meter. Lenger oppe viser den en ny resonans som trolig er relatert til bredden av rommet som er over 5,2meter
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Den stiplede linjen er i praksis en «group delay», som altså forklarer den relative forsinkelsen i forhold til det første signalet. I diskantområdet vil vil dette normalt være omkring null, da direktelyden som treffer øret er kraftigst. I bassområdet er det en kombinasjon av group delay i høyttaleren (bassrefleks gir mer group delay enn lukket kasse) og resonans/gjenklang i rommet.
    i musikkstua er lengden fysisk sett 7,3meter, mens plottet viser en peak ved ca 45 hz, som tilsvarer en akustisk lengde på omkring 7,6meter. Lenger oppe viser den en ny resonans som trolig er relatert til bredden av rommet som er over 5,2meter
    Aha!

    Hva betyr minimum GD-kurven i praksis da i forhold til kurven som har navnet End Result og Excess GD?
    Representerer minimum GD, GD uten rombidrag, eller hvordan skal jeg tolke dette plottet?
    Her er jeg sikkert helt på jordet, men fant ingen annen måte å formulere et spørsmål på for å skjønne plottet :)

    GD.jpg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.203
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Aha!

    Hva betyr minimum GD-kurven i praksis da i forhold til kurven som har navnet End Result og Excess GD?
    Representerer minimum GD, GD uten rombidrag, eller hvordan skal jeg tolke dette plottet?
    Her er jeg sikkert helt på jordet, men fant ingen annen måte å formulere et spørsmål på for å skjønne plottet :)

    Vis vedlegget 736178
    Så bra, men lærer så lenge man leser! - se denne linken fra REW:
    Minimum Phase (roomeqwizard.com)
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg vel konkludert med at det må bli dempeplater som gjør best jobb i taket hvis dette skal behandles.
    Det høres kanskje mest fornuftig ut som @lydogakustikk sier å ikke innføre en "permanent EQ" ved å bruke bredbåndet absorpsjon helt ned til Schrøderfrekvensen.

    Kan noen gi meg forslag til hvite absorpsjonspaneler som er enkle å montere og å få tak i?
    Jeg ser for meg å dekke et areal på ca 240cm x 240cm og de bør da ha god effekt ned mot 200-300Hz(?)

    Er Ecophon Master B Alpha fra Glava et godt produkt med god finish og evt. mulig å få tak i?

    Edit: Evt Rockfon-plater av noe slag? Hvilken er i såfall best egnet?
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.203
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Da har jeg vel konkludert med at det må bli dempeplater som gjør best jobb i taket hvis dette skal behandles.
    Det høres kanskje mest fornuftig ut som @lydogakustikk sier å ikke innføre en "permanent EQ" ved å bruke bredbåndet absorpsjon helt ned til Schrøderfrekvensen.

    Kan noen gi meg forslag til hvite absorpsjonspaneler som er enkle å montere og å få tak i?
    Jeg ser for meg å dekke et areal på ca 240cm x 240cm og de bør da ha god effekt ned mot 200-300Hz(?)

    Er Ecophon Master B Alpha fra Glava et godt produkt med god finish og evt. mulig å få tak i?

    Edit: Evt Rockfon-plater av noe slag? Hvilken er i såfall best egnet?
    Da jeg kjøpte Ecophon platene til mitt forrige hus så kjøpte jeg dem hos en byggevaregrossist. De var vel 1200x2400x40 eller 50 og hadde fargede kanter og på den ene av sideflatene. Tror jeg da betalte ca 2250,- det var kanskje pr stk og ikke for to stk. de må behandles med varsomhet for å unngå å bli skadet. Det finnes også diverse sirkulære eller ovale akustikkplater som man Gjerne finner over sittegrupper i kontorbygg etc. kanskje verdt å sjekke ut hvis den kan gi en egen «look» i rommet.

    jeg ser at kjellmann har noen Ecosound varianter på tilbud som kanskje kan være relevante.
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Da jeg kjøpte Ecophon platene til mitt forrige hus så kjøpte jeg dem hos en byggevaregrossist. De var vel 1200x2400x40 eller 50 og hadde fargede kanter og på den ene av sideflatene. Tror jeg da betalte ca 2250,- det var kanskje pr stk og ikke for to stk. de må behandles med varsomhet for å unngå å bli skadet. Det finnes også diverse sirkulære eller ovale akustikkplater som man Gjerne finner over sittegrupper i kontorbygg etc. kanskje verdt å sjekke ut hvis den kan gi en egen «look» i rommet.

    jeg ser at kjellmann har noen Ecosound varianter på tilbud som kanskje kan være relevante.
    Sitter og tråler gjennom akustikktråder her nå og ser at mange stiller seg tvilende til oppgitt absorpsjonseffekt:
    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/den-hersens-akustikken.100446/post-3193213

    Hva er din erfaring rundt dette? Fungerer det i praksis, eller er de ikke effektive ned mot Schrøderfrekvens som produsenten oppgir?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.203
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Sitter og tråler gjennom akustikktråder her nå og ser at mange stiller seg tvilende til oppgitt absorpsjonseffekt:
    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/den-hersens-akustikken.100446/post-3193213

    Hva er din erfaring rundt dette? Fungerer det i praksis, eller er de ikke effektive ned mot Schrøderfrekvens som produsenten oppgir?
    Hvis du ser på ditt eget spectogram og T20/T30 grafene i RT60 plotter, så ser du at etterklangstiden hos deg er størst over 200hz - og helt til 20khz. Det er også dette området du kan forvente at absorbentene vil ha en effekt. Hvis du bruker gode 40mm absorbenter som monteres noe nedfelt fra taket så er jeg overbevist om at du vil merke og måle vesentlig foskjell i ditt rom, spesielt da taket kommer ganske tett på lytteposisjonen. Det er klart at absorbenter av den typen har en funksjon som bratt faller av under 200-400hz - avhengig av modell, rom og plassering. Litt flaks for deg så er det ikke der du behøver dem mest.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.241
    Antall liker
    8.203
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Vanskelig å sammenligne noe som ikke følger det stort sett alle her inne på sentralen gjør.
    REW er en god måleform, er ikke det noe du ønsker å bruke?
    Du får få målemafian fra Norge til å komme på besøk til deg :>}
    Hadde jo hvert gøy å se hvordan alt så ut i REW.
    Fase, frekvensrespons og hele spektret.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Da har jeg vel konkludert med at det må bli dempeplater som gjør best jobb i taket hvis dette skal behandles.
    Det høres kanskje mest fornuftig ut som @lydogakustikk sier å ikke innføre en "permanent EQ" ved å bruke bredbåndet absorpsjon helt ned til Schrøderfrekvensen.

    Kan noen gi meg forslag til hvite absorpsjonspaneler som er enkle å montere og å få tak i?
    Jeg ser for meg å dekke et areal på ca 240cm x 240cm og de bør da ha god effekt ned mot 200-300Hz(?)

    Er Ecophon Master B Alpha fra Glava et godt produkt med god finish og evt. mulig å få tak i?

    Edit: Evt Rockfon-plater av noe slag? Hvilken er i såfall best egnet?
    har master b plater liggende under trappa hjemme 😅
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Sitter og tråler gjennom akustikktråder her nå og ser at mange stiller seg tvilende til oppgitt absorpsjonseffekt:
    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/den-hersens-akustikken.100446/post-3193213

    Hva er din erfaring rundt dette? Fungerer det i praksis, eller er de ikke effektive ned mot Schrøderfrekvens som produsenten oppgir?
    Ecophon alene vil gi demping på en begrenset båndbredde med god effekt fra rundt 800 hz pluss minus og til en del tusen hertz. Under der vil effekten være svært begrenset og på et eller annet sted oppover i frekvens vil den begynne å reflektere pga den hvite malingen og tettpakkede isolasjonen. Med andre ord ikke en optimal løsning for førsterefleksjonsdemping til musikkbruk.

    Jeg valgte å legge 10 cm isolasjon over Ecophon-platene for effekt dypere i frekvens og fikk greie resultater med det. Har ikke prøvd med bare Ecophon, men tror ikke jeg ville anbefalt det sånn uten videre - med mindre det ikke er alternativer.

    Verdt å vite at Ecophon gikk over til en slags miljøvennlig lim i disse platene for noen år siden - og den lukter mer enn jeg synes er trivelig.
    Les her; https://www.hsb.se/contentassets/b2...7bd109beb/ecophon-plattor-i-tak-i-entreer.pdf

    Målinger før og etter i en 30 m2 betongstue med 10 cm isolasjon + Ecophon Focus på hele taket hos meg finner du i denne posten;

     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.241
    Antall liker
    8.203
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel tilvenning og ensidig behov. Hørte jo intervjuet av deg i ditt rom. Temmelig dødt! Ikke alle som vil ha det slik.
    Nei kaller det ikke det, jevnt dempet er mer riktig å si;=)
    Finnes ikke trykkende, med tynne plater var det trykkende.
    Men som du sier tilvenning, mulig det. Men jeg trengte over hode ikke det.
    Har vel ikke hørt noe si att det er for dødt som har hvert her.
    Sistemann som var her tidlig i denne uka sa følgende.
    Så svære HT og ikke kunne peke på hvor lyden kommer fra er litt overaskende.
    Men hver sin smak som det heter.
    Jeg er da ikke alene om dette?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er da ikke alene om dette?
    Var hverken en negativ eller positiv tilbakemelding, bare en observasjon. Påstår ikke at ditt rom er for dødt. ;)

    Om man demper samme hele vegg tynt eller tykt vil det oppleves dødere, tar man hele rommet.... Ingen tvil om at tykt vil grave dypere og være mer hensiktsmessig, men opplevelsen av dødhet avgjøres av areal ikke nødvendigvis kubikk. Benytter man seg av trykkbaserte feller derimot kan man kanskje få en annen effekt.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Du er ikke alene nei. Jeg har et temmelig dødt rom selv. Decay tiden er nok nede i 0,2s området. Har ingen flater bortsett fra gulvet som ikke er dekket av absorbent eller diffusor her. I tillegg er det litt teppe på gulvet, men dette er kun kosmetikk.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.241
    Antall liker
    8.203
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Du er ikke alene nei. Jeg har et temmelig dødt rom selv. Decay tiden er nok nede i 0,2s området. Har ingen flater bortsett fra gulvet som ikke er dekket av absorbent eller diffusor her. I tillegg er det litt teppe på gulvet, men dette er kun kosmetikk.
    Prøvde å kjøre målinger med og uten demping på gulv.
    Nada forskjell, men det er vel fordelen av elementer fra gulv til tak.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.241
    Antall liker
    8.203
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Var hverken en negativ eller positiv tilbakemelding, bare en observasjon. Påstår ikke at ditt rom er for dødt. ;)

    Om man demper samme hele vegg tynt eller tykt vil det oppleves dødere, tar man hele rommet.... Ingen tvil om at tykt vil grave dypere og være mer hensiktsmessig, men opplevelsen av dødhet avgjøres av areal ikke nødvendigvis kubikk. Benytter man seg av trykkbaserte feller derimot kan man kanskje få en annen effekt.
    Enda godt, virket bare slik :=)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Enda godt, virket bare slik :=)
    Vel, jeg må innrømme at jeg synes du har en tendens til å overforenkle, men bortsett fra det og linjeskift ved hvert punktum har jeg lite jeg reagerer negativt på ved din tilnærming. 😁
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.241
    Antall liker
    8.203
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Vel, jeg må innrømme at jeg synes du har en tendens til å overforenkle, men bortsett fra det og linjeskift ved hvert punktum har jeg lite jeg reagerer negativt på ved din tilnærming. 😁
    Eller er det noen/mange som gjør det mer komplisert en nødvendig:=)
    Sa ikke deg, bare så det er sagt.
    Du prøver og feiler, som jeg også har gjort.
    Det er jo slik mann til slutt får det til. Noen bare mener uten å ha prøvd fysisk.
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Var hverken en negativ eller positiv tilbakemelding, bare en observasjon. Påstår ikke at ditt rom er for dødt. ;)

    Om man demper samme hele vegg tynt eller tykt vil det oppleves dødere, tar man hele rommet.... Ingen tvil om at tykt vil grave dypere og være mer hensiktsmessig, men opplevelsen av dødhet avgjøres av areal ikke nødvendigvis kubikk. Benytter man seg av trykkbaserte feller derimot kan man kanskje få en annen effekt.
    Det er forhåpentligvis ingen fare for at min stue vil nærme seg noe som vil kunne oppleves som et dødt rom med såpass store ubehandlede flater.
    Det bestilles i disse dager bredbåndede absorbenter som monteres i tak for å ta førsterefleksjonene til lytteposisjon (180cm x120cm sentrert i diskantenes refleksjonspunkt, og et ekstra panel på 60cm x 120 på utsiden av dette, foran hver fronthøyttaler, på hver side)

    10.4cm tykke RPG Absorbor-paneler tar førsterefleksjonene (180x120cm) og Broadsorborpanelene (60x120cm på utsiden av disse gjør noe mer nedover i bassregisteret. Sistnevnte reflekterer høyere frekvenser og er dermed ikke like egnet i førsterefleksjonssonen.

    På bakveggen prøver jeg meg med 6stk Arithmetic Diffusor-panel (60x60cm) montert 2 i høyde og tre i bredden i ørehøyde, ca 2,5m bak lytteposisjon.

    Edit: Øyehøyde = Ørehøyde
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn