Vil du bli millionær?

G

Gjestemedlem

Gjest
http://www.bt.no/innenriks/article322324.ece

"17-åringen krevde opprinnelig minst 150.000 kroner for nyren, som han beskriver som «god som ny» på auksjons-nettstedet qxl. Nå vil han heve prisen, etter å ha funnet ut at kroppsdelen går for flere millioner kroner på amerikanske nettsider. Nå venter han på bud."

Ser ut til at et slikt salg kan være svært innbringende. Tenk på hvilket fabelaktig anlegg man kan kjøpe for slike summer. Kanskje man bør være litt mer forsiktig med hva man konsumerer etter et slikt salg men der er vel en liten pris å betale for muligheten til en ny hifi verden.

Ville du ofret en nyre for et drømmeoppsett til over millionen?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Tror ikke jeg har så mange kroppsdeler å selge, nei.

Jeg greier meg godt uten blindtarmen, men jeg aner ikke hvor den er lenger. Den var ikke 'god som ny' da jeg kvittet meg med den heller..

:D

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
583
Hadde jeg ikke trengt de så sårt selv hadde jeg nok glatt gjort det ja. Ville dog ikke brukt pengene på hifi selvsagt.

G

Gjestemedlem

Gjest
Hadde jeg ikke trengt de så sårt selv hadde jeg nok glatt gjort det ja. Ville dog ikke brukt pengene på hifi selvsagt.
Man kan vel klare seg helt fint med en nyre hvis jeg har forstått det riktig. Selvsagt litt dumt hvis den ene man har igjen blir skadet men oddsene er vel gode for at man klarer seg helt fint. Så spørsmålet blir hva som vil gi best livskvalitet av høy nyrekapasitet eller masse penger.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Å greie seg med en nyre blir som å hoppe ut av et fly med bare reserveskjermen.

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
583
Jeg kunne jo selvsagt brukt pengene til å kjøpe en ny og fersk nyre på billigsalg. Og dradd på tur til køben for resten av pengene.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hadde aldri satt helsen på spill for penger, man vet aldri hva som skjer og om man kan komme til å trenge den senere. Det eneste som hadde fått meg til å donere en nyre hadde vært om en i familien hadde trengt den for å overleve. Blindtarmen derimot klarer også jeg meg godt uten..den var det bare godt å bli kvitt ja.

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
583
Hm, når du legger det frem slik så...Jepp i take it:)

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
583
Hva er forresten de hvite klumpene der for noe? Nyresteiner??

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.053
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Nei, de ville ikke sitte i kapselen, men i som heter hilus. (tror jeg, hadde anatomieksamen i 1975, en stund siden det!)
mvh

T

Thomas1

Gjest
Nyrene mine kunne de fått billig for å si det sånn. Virkningsgrad 60 %. hehe

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Teknisk sett har vi jo to nyrer.
Er det ikke slik at om vi blir syke og får nyresvikt, så ryker begge nyrene samtidig? Så hvorfor ikke selge en likevel (mens de ennå er friske)?

Sjansene for å skulle få tak i en nyre ville jo stige drastisk hvis det ble "vanlig" å selge en nyre.
Det ville være en god forsikring for alle som havner i trøbbel. God tilgang for alle med nyreproblemer, og greit nok for dem som greide seg med bare en...

Det neste spørsmålet blir jo når man skal få betalt for en solgt nyre, idet man selger den, eller i overføringsøyeblikket?
Verdien av en 18 år gammel ubesudlet nyre, hva er den? I forhold til en 50 år gammel alko og narko nyre...

Lunger har vi også to av, og hjernehalvdeler  ;)

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
442
Sted
Bergen
Hehe. Hjernetransplantasjon hadde vært tingen ja. En fattig stakkar donener hjernen sin til en riking og blir rikingen selv.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Kanskje jeg skulle prøve og selge den ene hjernehalvdelen min på FINN.no. Hva kan verdien være på noe sånt ?
Regner ikke med å bli millionær.

larsfs123@mail.com

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.07.2003
Antall liker
1
Tror ikke jeg har så mange kroppsdeler å selge, nei.

Jeg greier meg godt uten blindtarmen, men jeg aner ikke hvor den er lenger. Den var ikke 'god som ny' da jeg kvittet meg med den heller..

:D
Du vil nok beholde blindtarmen og heller fjerne blindtarmsvedhenget:)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er vel ikke bare bare å få seg en ny nyre heller. Kroppen vil vel prøve å støte den fra seg og så vidt jeg vet må man gå på medisiner resten av livet for at ikke dette skal skje. Gjelder det liv og død er det jo selvsagt ingen vei utenom, men å satse på å selge for så å kjøpe igjen om man trenger det tror jeg ikke er så lurt. Tror også at man muligens kan få problemer med helsen ved å ta vekk en nyre, det er vel en grunn til at man har to.

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er vel ikke bare bare å få seg en ny nyre heller. Kroppen vil vel prøve å støte den fra seg og så vidt jeg vet må man gå på medisiner resten av livet for at ikke dette skal skje. Gjelder det liv og død er det jo selvsagt ingen vei utenom, men å satse på å selge for så å kjøpe igjen om man trenger det tror jeg ikke er så lurt. Tror også at man muligens kan få problemer med helsen ved å ta vekk en nyre, det er vel en grunn til at man har to.
Fra www.kidney.org.uk:

"It is not clear why there are normally two kidneys. The human body does not need two kidneys, it could manage perfectly well with one kidney. It may just be that it has been useful for us to develop some parts of the body in pairs (arms and legs), so other parts doubled up as well. It is also possible that there is an evolutionary advantage in having a ‘spare’ kidney, and this is certainly important in modern medicine, because people can live live normal lives with one normal kidney."

Noen som har fått med seg de koreanske filmen "Sympathy for Mr. Vengeance" forresten?

G

Gjestemedlem

Gjest
Teknisk sett har vi jo to nyrer.
Er det ikke slik at om vi blir syke og får nyresvikt, så ryker begge nyrene samtidig? Så hvorfor ikke selge en likevel (mens de ennå er friske)?

Sjansene for å skulle få tak i en nyre ville jo stige drastisk hvis det ble "vanlig" å selge en nyre.
Det ville være en god forsikring for alle som havner i trøbbel. God tilgang for alle med nyreproblemer, og greit nok for dem som greide seg med bare en...
Godt poeng. Men det vil da være lurt å værer tidlig ute før det blir for vanlig og markedsprisen vil synk for mye.

Det neste spørsmålet blir jo når man skal få betalt for en solgt nyre, idet man selger den, eller i overføringsøyeblikket?
Verdien av en 18 år gammel ubesudlet nyre, hva er den? I forhold til en 50 år gammel alko og narko nyre...
Man kan jo se for seg forskjellige modeller. En variant kan være at man selger en opsjon på nyren sin. Dvs. man finner en rik person og en annen person med en nyre som matcher. Hvis denne personen i løpet av de neste 20 årene skulle trenge nyren din vil du være forpliktet til å selge den. Derfor vil du kunne fungere som en helseforsikring for personen og få godt betalt for dette med liten rissiko for faktisk å måtte gi avkall på sine involler.

Men ja, markedsverdien er jo selvsagt mye høyere for en frisk nyre enn en som er skadet av eierens adferd.

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
327
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Selg det ene øret så klarer vi oss med mono. Tenk på hva vi sparer med hensyn til forsterkere og høyttalere.

G

Gjestemedlem

Gjest
Selg det ene øret så klarer vi oss med mono. Tenk på hva vi sparer med hensyn til forsterkere og høyttalere.
Eller selg begge så klarer vi oss med Bang Olufsen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ærlig talt er ikke B&O aktuelt før både øyne og ører er solgt.

Men jeg er vel bare vanskelig igjen... ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
En tidligere klassekamerat ga vekk en nyre til sin bror, og så vidt jeg husker slet han i ettertid med helsen, men husker ikke helt i detalj hva det gikk i.

larsfs123@mail.com

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.07.2003
Antall liker
1
om du fjernar ei nyre:
Du vil få halvert glukose opptak, halvert saltopptak, nedsatt prod. av Epo og halvert utskillelse av alle mulige stygge avfallsstoff som urea etc. For å kompansere må ein da også drikke mykje meir for å skille ut dette.
Konklusjon: ja det er mulig å fjerne ei nyre men ikkje utan konsekvensar

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
om du fjernar ei nyre:
Du vil få halvert glukose opptak, halvert saltopptak, nedsatt prod. av Epo og halvert utskillelse av alle mulige stygge avfallsstoff som urea etc. For å kompansere må ein da også drikke mykje meir for å skille ut dette.
Konklusjon: ja det er mulig å fjerne ei nyre men ikkje utan konsekvensar
Så det er altså ikke riktig at en nyre har nok kapasitet til å dekke kroppens behov?
Er EPO det samme som dopet med samme navn?

Topp Bunn