Innebygde høyytalere i bakvegg står fremdels på planen her, men valget er ikke tatt enda.
Kef UinQ er en mulighet, som nenvt tidligere.
Lytterommet har en brystning som går rundt hele rommet, som har plass til å felle inn bakhøyttalere. Den går rundt mesteparten av rommet, og er laget for å skjule en 6-8 cm støpekant nederst mot golvet etter undertøtting og senking av kjellergolvet.
Sideveggen er dempet med dobbelt regulerbar Molton gardin i skinne, med løse dempeplater bak som flyttes ved behov.
I brystningen langs veggen er det 50 cm høyde i hulrom over støpekanten bak kryssfineren, og 11cm dybde å gå på til murveggen bak.
Jeg har i flere år hatt glede av musikk i 4 kanaler med Gradient Revolution som bakhøyttalere. Overkill kanskje ja, men bedre å bruke dem enn å lagre på loftet. Det har vært vellykket med akustiske opptak på SACD og BD Audio, og fire fullfrekvente kanaler i bruk. Gradientene er solgt til en god venn, og jeg er klar for noe mer visuelt anonymt. Senterkanal trenger jeg ikke til akustisk musikk. Jeg nyter også vanlig CD og stereo streaming gjennom Oppo multispiller med DTS oppskalering med simulering av akustikk ved å forsinke bakkanalene manuelt. Det låt faktisk ganske flott, og tilsvarende kan kanskje oppnås med annen hardware også.
Nå leker jeg med tanke på innebygde høyttalere bak i rommet, i kombinasjon med DSP.
Hvis jeg får det til å fungere målemessig kan det bli flerkanals DSP, og gjerne et par subber i tilegg når vi først er igang.