Villa Ottone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Her gjelder det å kose seg med testing en god stund framover.
    PMC Fact8 er slanke, både av utseende og lydkarakter.
    Det var et bevisst valg for å teste tilpasning til et vanskelig rom.
    Ingenting er gitt, og det er ingen overraskelse at Ursa Major er vanskelige å utfordre.
    Da er vi igang;)
    Ja, jeg tror du vet hva jeg mener :)
    De kan av og til virke litt for store for mitt rom, og Fact8 er en annen rase i nedre mellomtone og øvre bass.
    Forskjellen er veldig stor, førsteinntrykket er enda større forskjell enn jeg håpet på.
    Fact8 har en fabelaktig klarhet og presist lydbilde, selv uten finjustering. Men lysere i karakter, og de låter ikke så svært som Ursa Major.
    Idag har det vært spilt klassisk, flygelet til Argerich låter krystallklart men krympet på Fact8, strykekvartetter er besnærende presist og oppløst, spesielt fra vinyl.
    Kirkeorgel er også deilig, Kåre Nordstoga med Bach på SACD, Fact8 imponerer i de dypeste oktavene.
    Romeo og Julie med Bergen Filharmoniske på SACD er en annen greie, der viser Ursa Major sine majestetiske evner til fulle. Symbalene klinger ikke ut på samme måte i Grieghallen gjennom Fact8, og orkesteret er ikke like stort.
    Kanskje jeg beholder begge?
    Skulle nok hatt større hus, ja.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.348
    Antall liker
    63.225
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Her gjelder det å kose seg med testing en god stund framover.
    PMC Fact8 er slanke, både av utseende og lydkarakter.
    Det var et bevisst valg for å teste tilpasning til et vanskelig rom.
    Ingenting er gitt, og det er ingen overraskelse at Ursa Major er vanskelige å utfordre.
    Da er vi igang;)
    Ja, jeg tror du vet hva jeg mener :)
    De kan av og til virke litt for store for mitt rom, og Fact8 er en annen rase i nedre mellomtone og øvre bass.
    Forskjellen er veldig stor, førsteinntrykket er enda større forskjell enn jeg håpet på.
    Fact8 har en fabelaktig klarhet og presist lydbilde, selv uten finjustering. Men lysere i karakter, og de låter ikke så svært som Ursa Major.
    Idag har det vært spilt klassisk, flygelet til Argerich låter krystallklart men krympet på Fact8, strykekvartetter er besnærende presist og oppløst, spesielt fra vinyl.
    Kirkeorgel er også deilig, Kåre Nordstoga med Bach på SACD, Fact8 imponerer i de dypeste oktavene.
    Romeo og Julie med Bergen Filharmoniske på SACD er en annen greie, der viser Ursa Major sine majestetiske evner til fulle. Symbalene klinger ikke ut på samme måte i Grieghallen gjennom Fact8, og orkesteret er ikke like stort.
    Kanskje jeg beholder begge?
    Skulle nok hatt større hus, ja.
    Høres egentlig ut som det er et spørsmål om tid før du ender opp med en større modell fra PMC :rolleyes::p:D
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ja, jeg vet om flere løsninger som jeg vet hadde gitt klar forbedring. Ikke bare PMC. Men det koster.
    Det ser kanskje ikke sånn ut, men jeg har faktisk aldri brukt veldig mye penger på hifi.
    Det er bare det lille stueanlegget til TVen som er kjøpt nytt, og det kan se rart ut, men der ligger de enkeltkomponentene jeg har betalt mest for. Inntil denne uken :)

    Generelt har du rett, Karmana, men det behøver ikke bli PMC.
    Forøvrig er Fact8 fantastiske høyttalere, med potensiale for mye moro på en fredag kveld.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Rusletur i byen idag. Lite platebutikker og hifi å kikke på, men litt enkel manneshopping klarer man alltid innimellom kafebesøkene.

    IMG_1563.jpg


    "Pappa, ka faen ska du med sånn der sminkebørste ?!"
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Tid for hjem!

    Hjemmekontorsesong.
    Unnskyldning for å oppgradere lydforholdene ved den lille kontorpulten.
    Gode gamle Sugden Headmaster gjør seg godt her. Hadde nesten glemt hvor godt den lyder.
    IMG_1680.jpg

    Spiller med Beyer DT770 og/eller Sennheiser HD600, avhengig av hvem av dem som er opptatt med pianoet som står rett bak ryggen på hjemmekontoristen.
    Headmaster har først vært testet her med Arcam rDac som har ligget til overs her noen år, men denne uken fått selskap av en ny liten Yamaha integrert med streamer og DAC, som lyder navnet WXA-50.
    IMG_1681-2.jpg

    Yamaha'en har ikke hodetelefonutgang, og passer derfor godt med Headmaster. Begge får plass i den lille skuffen, og ligger skjult mens far jobber.

    Integrert forsterker? Ja for å gi lyd til de gamle Micropod som vekkes til live etter flere års dvale.
    IMG_5686.jpg


    Corona javel, aldri så galt at det ikke er godt for noe.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mye musikkglede i heimen for tida, og litt rydding i hifi-beholdningen.
    Linn LP12 har forlatt oss og funnet et godt hjem sammen med Graham Slee Reflex C og DV17R3.
    Verre å selge høyttalere i disse dager, men det kommer vel andre tider.

    Gleden er minst like stor ute. Heldige er vi som har hage nå som våren kommer. Der skjer det noe nytt hele tida.
    Ottone går i høyden, og sikter mot himmelen når det må kuttes i gamle frukttrær.
    IMG_1736.jpg


    Ottone, den menneskelige kompostkvern.
    IMG_1737.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.509
    Antall liker
    102.789
    Torget vurderinger
    23
    "Stigen var høj og bakken var hård, stakkars far blev 32 år"

    (fra boka Barske Børnerim...)

    Vær nå endelig forsiktig da - du er ingen vårkylling lenger du heller ;)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Slapp av, Sluket, stigen er en Zarges med tverrstøtte, og jeg er av det forsiktige skeptiske folket i fjorden der vest, ja du veit. Riktig nok med en arvelig mangel på høydeskrekk, men godt dressert i sikkerhetskultur gjennom arbeidsliv.

    Nå, nattlig ensom høytid i lytterommet, før hjemmekontoret setter inn igjen.
    68C391A4-3D92-4C9E-8893-830A25973290.jpeg


    3D1EB1D3-D8E6-41CC-88AA-FAAA6FE5F2C5.jpeg

    Brahms opus 24, variasjoner og fuge over et tema av Händel, er en evig favoritt her. Skulle ønske jeg klarte å spille sånt på piano.
    Pianisten er en av disse mange som jeg aldri hørte mer om, bærer navnet Anievas.
    Det låter mektig bra på EMI fra 1966.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva ble egentlig fasit på PMC kontra de italienske bjørnene? Kan hende at du har skrevet noe om det, men ikke fått det med meg, beklager :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hva ble egentlig fasit på PMC kontra de italienske bjørnene? Kan hende at du har skrevet noe om det, men ikke fått det med meg, beklager :)
    Det er klart at Ursa Major blir. PMC Fact8 ble for tynt for meg i mitt rom med murvegger og betonggulv.
    Fine høyttalere, men passer ikke min smak og akustikk. Håpet var å kunne gå ned i størrelse og vekt og få tilsvarende kvalitet og musikkopplevelse, med litt reduksjon i mellombassen. Fact8 gikk altfor langt i denne retningen.
    De ble desverre kjøpt uhørt, og uten bytterett, så de er pakket pent ned og fyller plass i redskapsboden.
    Hvis jeg klarer å selge dem blir det med betydelig tap. Synd for nesten nye høyttalere.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva ble egentlig fasit på PMC kontra de italienske bjørnene? Kan hende at du har skrevet noe om det, men ikke fått det med meg, beklager :)
    Det er klart at Ursa Major blir. PMC Fact8 ble for tynt for meg i mitt rom med murvegger og betonggulv.
    Fine høyttalere, men passer ikke min smak og akustikk. Håpet var å kunne gå ned i størrelse og vekt og få tilsvarende kvalitet og musikkopplevelse, med litt reduksjon i mellombassen. Fact8 gikk altfor langt i denne retningen.
    De ble desverre kjøpt uhørt, og uten bytterett, så de er pakket pent ned og fyller plass i redskapsboden.
    Hvis jeg klarer å selge dem blir det med betydelig tap. Synd for nesten nye høyttalere.
    Æsj da, det var kjedelig. Kikket endel på PMC for et halvt år siden, men innser at modellen som dekker mine behov koster mer enn det jeg vil legge i det.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det har mye med akustikk og musikksmak å gjøre. Og folk har foskjellig smak innen lyd.
    Jeg husker et tilløp til krangel i en tråd, om kvaliteten på Charlo Ursa Major. Det finnes folk som syns de ikke låter bra, og foretrekker lysere og skarpere karakter, mens andre syns de låter fantastisk og er veldig mye godlyd for pengene. Sånt er ikke så lett å diskutere og forklare, vi må bare akseptere det.
    Jeg foretrekker et mørkt lydbilde, som andre kaller det, prioriterer klangbalanse framfor detaljer og pinpointing, og har et lytterom med murvegger og betonggulv. Da blir det sånn.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hjemmekontor i lytterommet fører til mer hardware tilgjengelig i lyttefeltet, og Windows-maskinen som fungerer som musikkserver har fulgt med meg i kjelleren.
    Kobler både jobb-maskin og privaten til samme 32" skjerm og flipper greit når arbeidsdagen er over. Da kan jeg spille musikk fra flac-biblioteket, også mens jeg jobber.
    Og det blir mer ripping av CDer på kveldstid, da det er mye finere å rippe mens jeg leser HFS og skrur opp og koser meg.
    Det kommer stadig inn musikksamlinger, nå sist har jeg noen kasser med CDer fra en musikervenn. Der ligger det bl.a. populære ting som jeg spilte mye av for 20-30 år siden. Noe er norsk, vestnorsk til og med, Bjørn Eidsvåg, Vamp og Sigvart Dagsland.
    Jeg hadde nesten glemt hvor bra det låt av platene til Sigvart Dagsland på Kirkelig Kulturverksted. Bare lyden og produksjonen står til gull, og materialet står seg gjennom årtier. Dagsland er dyktig, og jeg må innrømme at mannen kan synge.
    Og en del i jazz/pop segment, som Norah Jones. Litt mer krevende finnes også.
    Nå er det Pat Metheny som går. Secret Story er musikk som jeg har under huden, men har aldri hatt den i hyllene.
    R-818178-1192791132.jpeg.jpg
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.438
    Antall liker
    35.256
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    "Tapt uskyld og Landet lenger bak" av Eidsvåg og "Stup" av Dagsland - det var tider det..
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    "Tapt uskyld og Landet lenger bak" av Eidsvåg og "Stup" av Dagsland - det var tider det..
    Ja. Dagsland og Eidsvåg rippes idag.
    Dagsland spiller.jpg


    Jeg spiller litt med og. Klarer ikke la være :)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.509
    Antall liker
    102.789
    Torget vurderinger
    23
    Sann historie her dessverre. + 5 kg. etter 9 uker på glattcelle. Sofaen eller jeg må ut 🤭
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Arbeidsuken unnagjort, været for deilig til hifi.
    18684C93-81A0-4BF2-B49B-BB27075BFF67.jpeg

    Deilig kveld hjemme før årlig hyttebesøk hos en god venn og HFSer. Feirer et høyttalersalg med en favoritt IPA fra Cornwall.
    Deretter ser vi fram mot leveranse av det nye lysthuset som skulle vært her før påske.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Tid for hagearbeid
    Må bare rydde unna litt hifi først

    IMG_1897.JPG

    Godt å få disse unna.

    For det kommer stadig nye varer inn.
    lysthuspakke.jpg


    og det forårsaker mer arbeid
    IMG_1890.JPG

    Alltid gøy med redskaper som naboen ikke har, og få litt svette og skitt på seg.

    IMG_1904.JPG

    Tar nok litt tid. men kan bli kos til slutt.
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    872
    Antall liker
    875
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Ser fram til flere bilder av grunnarbeidet her, da fruen har bestilt drivhus som kommer over sommeren. Litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det med ramma i bunn.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ja @Sluket, litt keramikk må til.
    35E98C29-5D29-4200-8EC8-9539CBA4A1EF.jpeg


    Slik blir det litt detaljer å hvile øynene på innimellom alle rosene.
    Kan ikke sitte hele kvelden og beundre hageredskapene heller, selv om det er fristende.
    525E3D15-F20F-4776-9B01-220814073CDB.jpeg


    Lysthuset er ferdig reist, har fått golv, og kan nytes fullt ut
    D8C6E10C-9326-42D0-9BC4-733ADAD6B828.jpeg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.509
    Antall liker
    102.789
    Torget vurderinger
    23
    Styggfint hos dere nå!! Her er litt oppdatering fra vår ydmyke oase...

    Villvinen er på vei ned i månekrukka.

    moon krukke.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.509
    Antall liker
    102.789
    Torget vurderinger
    23
    Japansk fuglebad fra Bizen - dia. 60 cm. Småfuglene plasker og koser seg!

    Bizen fuglebad.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fint fuglebad der fra Japan.
    Ikke sånn high end her , mer bredde og utvalg.

    Fuglebad 1
    CDCF446E-1056-43B4-A7DC-36202A0C609F.jpeg


    Fuglebad 2
    0E95894B-765E-477A-B6B2-DCB361B3976E.jpeg


    Fuglebad 3
    32E6C2B6-60ED-47A1-BD18-4F5DC2213FB3.jpeg


    Fuglebad 4
    85B553F0-3A69-470B-9537-51593ED24732.jpeg


    Finner ikke flere enn disse i farten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn