Villa Ottone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.826
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Er det sjefen sjøl som står nr tre fra høyre i midtre rad?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    For første gang siden 1973 spiller jeg ikke i gatene på 17.mai. Men kona bidrar og styrer på, også som fanebærer. Jeg støtter med stryking av bunad, puss av sølvtøy, og støtte til lokalt næringsliv. Stavangersk lokalt sterkbrygg før rømmegrøten.
    IMG_0536.jpeg

Gratulerer med dagen!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hehe. Det er Tesla og Polestar som mangler blinklys og sidespeil nå. Jeg testet Audi og MB også, likte godt både nye Q8 og MB EQC. BMW iX var kjekk men litt for snål, rett og slett smakløs på en del detaljer.
    Jeg havner sannsynligvis på en BMW iX3. Vi innser at vi aldri kjører over 300km i ett strekk, og ladestasjonene ligger tett nok nå.

Sist redigert:

storab

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    792
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Om du bryr deg om det, så husk å sammenligne ryggekamera og parkeringssensorer. Der er det store forskjeller og f.eks i4 skuffet stort i mørket.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bil får være bil, den er klar til henting når vi kommer tilbake fra Syd-Europa neste uke etter en uke hos gode venner med generøs eiendom og ditto gjestfrihet.
    De kjøpte stort feriehus der nede for noen år siden, godt kjøpt med alt inventar. En liten vinkjeller var populært, og et greit Bang&Olufsen anlegg. Jeg så, og hørte, fort at de hadde vært heldige med kjøpet.
    Screenshot 2023-07-11 at 23.57.42.png

Nå pleier vi ikke sitte inne og høre musikk i 30+ grader, men jeg har forsiktig forklart mannen i huset hva de har kommet over her. Han har sjekket på finn, og kona begynner å skjønne tegninga. Familien er meget musikkinteresserte, og jeg håper de beholder greiene. Ellers må jeg planlegge lang kjøretur neste vår for å hjelpe dem med avhending. Bruktkjøpt av dyre ting fra venner er jeg ikke udelt positiv til, men jeg ville ikke sagt nei til et par slike i TVstua.
    Uansett kan det bli god sommer!

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.430
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Bil får være bil, den er klar til henting når vi kommer tilbake fra Syd-Europa neste uke etter en uke hos gode venner med generøs eiendom og ditto gjestfrihet.
    De kjøpte stort feriehus der nede for noen år siden, godt kjøpt med alt inventar. En liten vinkjeller var populært, og et greit Bang&Olufsen anlegg. Jeg så, og hørte, fort at de hadde vært heldige med kjøpet.
    Vis vedlegget 934444
    Nå pleier vi ikke sitte inne og høre musikk i 30+ grader, men jeg har forsiktig forklart mannen i huset hva de har kommet over her. Han har sjekket på finn, og kona begynner å skjønne tegninga. Familien er meget musikkinteresserte, og jeg håper de beholder greiene. Ellers må jeg planlegge lang kjøretur neste vår for å hjelpe dem med avhending. Bruktkjøpt av dyre ting fra venner er jeg ikke udelt positiv til, men jeg ville ikke sagt nei til et par slike i TVstua.
    Uansett kan det bli god sommer!
    Hvis det hjelper på dine kvaler kan du jo hente høyttalerene for meg? Skulle gjerne hatt ett par slike i tv-stua jeg også.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Passer dårlig med ny el-bil for slike transportoppdrag er jeg redd. Tur-retur Valencia-Bodø hadde jeg ikke tatt på meg, @ragwo , uansett hvor mange ladestasjoner de hadde bygget på kontinentet. Og Beolab 5 kommer i verste fall ikke lengre enn til Stavanger, og selv det hadde blitt en krevende distanse.
    Uansett ser det ut til å bli en grei uke. På tide å pakke håndveska med solfaktor og trådløse hodetelefoner.
    Screenshot 2023-07-12 at 00.46.25.png

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Torsk med eggesmør og en frisk østerriker var perfekt opptakt til store opplevelser med Brahms, Andsnes, Dover Quartet, og så Hardenberger og Pöntinen med Ligeti på trompet, piano, krøllpapir, strupe-leppe og dommerfløyte. Ja det var lov å le, for det var kjempegøy. Ligeti ville vært 100 år og det feires.
    Dagen idag begynte med store unge cellister.
    Hørt om Julia Hagen?
    IMG_0798.jpeg

Jeg hadde ikke, men nå glemmer jeg henne aldri.
    Ikke Sheku Kanneh-Mason heller.
    IMG_0801.jpeg

Vi hørte på Rostropovitsj i bilen oppover, og kan slå fast at verden går fremdeles framover.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Lunch i farten, i vestnorsk finvær
    IMG_0802.jpeg

og mere Brahms og Ligeti.
    Liker når festivalene pøser på med musikk som selv de erfarne ikke visste om. Pianister idag, Bertrand Chamayou spilte Musica Ricercata av Ligeti, det gnistret og smalt så pianoteknikeren måtte inn og justere. Firhendig med Andsnes etterpå gjorde det ikke lettere for ham.
    Vi fortjener en pause i drivhuset på Baroniet
    IMG_0803.jpeg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Tiden flyr, og det må jeg også av og til.
    Endelig tur til Amsterdam igjen, for å besøke avkommet for første gang siden før pandemien. Vi er så heldige å ha en sønn med fin leilighet nær sentrum.
    Jeg hadde billetter til det som skulle være en historisk Mahler-festival i Concertgebouw mai 2020, det ble selvfølgelig avlyst rett før, mitt livs største billettkjøp, og jeg valgte å få tilgode hos billettkontoret istedetfor pengene igjen. Nå skal vi prøve å få brukt litt av kvoten innimellom restauranter og museumsbesøk.
    Ser ut til bli en fin langhelg.
    Screenshot 2023-10-10 at 18.22.46.png
    Screenshot 2023-10-10 at 18.25.06.png
    Screenshot 2023-10-10 at 18.25.17.png

Dette er bare starten, har mye tilgode fremdeles.
    Og nylig fikk jeg beskjed om at det kommer en ny Mahler Festival i 2025, og jeg står på prioritert liste.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gatelangs fristelser. Skal-skal ikke.
    IMG_0986.jpeg

Prisene er stive, og det er flere sjapper i nærheten.
    Trenger en pitstop for å tenke.
    2FE99928-B47B-4841-9525-B65E8DB45FB4.jpeg

Bitterballen er en favoritt til ølet.. Her ved De Sluysewacht, et skikkelig skeivt sted ved kanalbredden.
    IMG_0987.jpeg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Musikklivet går sin gang, og jeg er midt i en travel sesong med både brassband og to kor.
    Jeg synger i det store Stavanger Symfonikor, 90 sangere som er så heldige å få synge i fantastiske Fartein Valen-salen i Stavanger Konserthus, med Stavanger symfoniorkester. Der er det neste store den tradisjonelle Messiah av Händel, det deiligste vi vet å synge og et verk mange av oss faktisk kan utenat. Og julekonsert med selveste Lise Davidsen!
    Til påske feirer koret 50-årsjubileum med å framføre Johannes-pasjonen av Bach.
    I tillegg synger jeg i et mindre prosjektkor i Stokka Kirke, der jeg får synge flere verk med kortere prøvetid. Styrt av den brilliante franske kantoren Ghislain Gourvennec.
    Her en smakebit på amatørvideo fra forrige konsert, i september, med Haydns såkalte lille orgelmesse. Eller mer korrekt Missa brevis Sancti Joannis de Deo
    Vi var bare 20 sangere, utfordrende men veldig utviklende og gøy.
    For meg var et av høydepunktene oppdagelsen av Mozart Fantasi i f-moll KV 608, som kommer rett etter vår Haydn-messe, av to organister. 35:20 i videoen. Det er skrevet for mekanisk orgel, av alle ting, et nydelig verk jeg ikke kjente fra før.
    Der er neste konsert om en uke, der vi skal synge Palestrina sin Missa Papae Marcelli. Så er det Matteus-pasjonen av Bach som framføres i februar, enda et stort løft og høydepunkt.
    Ikke mye fritid til overs, men jeg har fått ut fingeren og skal få laget et solid lokk til platespilleren, som er Technics SP10MkII i et stort plinth fra vinylista med SME 312S arm. Godeste jbh ordner sakene, når jeg får tatt presise mål. Framgang altså.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Endelig en fredelig helg mellom slagene, før lutefisk, julebord og julekonserter setter inn som aldri før. Pandemien er bare et vagt minne.
    Jeg liker høsten og de mørke kveldene. Og maten.
    I Stavanger er det fremdeles lokale fiskere som legger til kai og selger dagsfersk fisk rett fra båten. Dagens bifangst egentlig, i krabbeteiner og reketrål. Da får jeg ting som breiflabb, steinbit, lysing, og de mer vanlige fjordfiskene i torskefamilien. Forrige uke kjøpte jeg et lite lass med hyse, en fisk som de fleste bare kjenner til fiskekaker. Men hyse er en fin steikefisk. Jeg fileterer alle med en gang og legger i småpakker i frysen.
    Igår ble det hysefilet med grønnkål, rett fra hagen, og hasselnøtter. Overraskende godt syns noen, for meg er det ikke overraskende.
    1699723866536.png

Drikken var også meget god til, en anbefaling fra en i restaurantfaget. Dönnhoff Riesling. Ikke trocken, merk det, den er også god men den sparer vi til rekene.
    Ble avrundet med en Moscato, som har blitt vanlig her.

Idag er det lørdag og jeg vil ha kjøtt. En lammeskank ligger etter forrige parterte lammelår, passelig kveldsmat til to.
    Braissert lammeskank, her før rødvinen helles i
    1699724005738.png

Skanken får noen timer i ovnen
    1699724108144.png

Alt mens jeg ser og hører på Julius Cesare av Händel på Mezzo TV.
    Fin helg.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Endelig fikk jeg ut fingeren og bestilte lokk til den store vinylriggen fra @jbh. Jørn er nøyaktig og dyktig, og ingenting overlates til tilfeldighetene. Mål og detaljer er avklart og produksjon kan starte. Platespillerne mine står i et beskyttet hjørne fritt for besøkende barn, hunder, og koner med støveklut, men det hender at utvalgte overnattingsgjester får tilgang til det aller helligste, og med dagens priser på pickuper og armer er fallhøyden stor hvis en av oss skulle være uheldig.
    Jeg spiller med en SME 312S på Technics SP10 mkII nå, men har en fin Thomas Schick 12" liggende som jeg ikke vil kvitte meg med. En tanke har begynt å melde seg om en separat armbase ved siden av spilleren, kanskje jeg prøver å lage en selv. Støpe noe i betong, med innlagt ekstra vekt. Et annet alternativ er et separat drivverk, til Schick, en stor Thorens har vært utredet, men da må jeg ommøblere og finne mer plass i bredden.
    1701386198881.png

Mye å tenke på i en travel førjulstid.
    Best å spille litt Mozart på gammel vinyl, og sove på det.
    1701386273535.png

Sist redigert:

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.586
    Grattis med (bestilling av) nytt lokk til herligheten. Er nesten fristet til å gi deg oppskriften på en orntli arm, du kan "snekre" sjøl i vintermånedene. Men da blir du bare så skuffet over prestasjonene til både SME og schick :giggle: . Digger dette plintet til din Technics. Det er noe industrielt som passer veldig godt til spilleren.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hva er det jeg ser der, @ottone?
    En mikrofon?
    Joda, en AKG C414. Den nekter å gjemme seg når jeg spiller plater. Har et stereopar, og Neumann 184. Det synges og spilles, og opptak er moro. Og nyttig og lærerikt. Focusrite Clarett lydkort og Macbook. Må ta meg sammen ofte for å styre unna autotune i Garageband.
    Og nei, du får ikke høre :)
    Ed: kul video og låt.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn