Musikklivet går sin gang, og jeg er midt i en travel sesong med både brassband og to kor.
Jeg synger i det store Stavanger Symfonikor, 90 sangere som er så heldige å få synge i fantastiske Fartein Valen-salen i Stavanger Konserthus, med Stavanger symfoniorkester. Der er det neste store den tradisjonelle Messiah av Händel, det deiligste vi vet å synge og et verk mange av oss faktisk kan utenat. Og julekonsert med selveste Lise Davidsen!
Til påske feirer koret 50-årsjubileum med å framføre Johannes-pasjonen av Bach.
I tillegg synger jeg i et mindre prosjektkor i Stokka Kirke, der jeg får synge flere verk med kortere prøvetid. Styrt av den brilliante franske kantoren Ghislain Gourvennec.
Her en smakebit på amatørvideo fra forrige konsert, i september, med Haydns såkalte lille orgelmes
se. Eller mer korrekt Missa brevis Sancti Joannis de Deo
Vi var bare 20 sangere, utfordrende men veldig utviklende og gøy.
For meg var et av høydepunktene oppdagelsen av Mozart Fantasi i f-moll KV 608, som kommer rett etter vår Haydn-messe, av to organister. 35:20 i videoen. Det er skrevet for mekanisk orgel, av alle ting, et nydelig verk jeg ikke kjente fra før.
Der er neste konsert om en uke, der vi skal synge Palestrina sin Missa Papae Marcelli. Så er det Matteus-pasjonen av Bach som framføres i februar, enda et stort løft og høydepunkt.
Ikke mye fritid til overs, men jeg har fått ut fingeren og skal få laget et solid lokk til platespilleren, som er Technics SP10MkII i et stort plinth fra vinylista med SME 312S arm. Godeste jbh ordner sakene, når jeg får tatt presise mål. Framgang altså.