Vincent SA-31

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
Hei!

Tida har lenge vært moden for oppgradering av preamp.
Valget falt til slutt på en tre år gammel Vincent SA-31. Denne kom i posten i går og er ment å bli livspartner med en oppgradert Quad 405. Etter å ha kobla alt opp var det tid før prøvelytting. Det første jeg merka meg var susing fra begge kanaler, men helt klart sterkest på høyre side. Susing kan jeg leve med, men ved prøvelytting  merka jeg at det var rimelig stor ubalanse mellom de to kanalene. Høyre side leverte faktisk så mye sterkere signal at stereoperspektivet og rominformasjonen ble kraftig forstyrra. Min gamle NAD 1020 har ikke dette problemet og oppleves derfor bedre.
Noen som kjenner seg igjen? Hva kan dette være?
En klar returvare kanskje? Ikke noe jeg vil naturligvis, men må man så må man....... :(
 

erib

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
165
Antall liker
74
Jeg har en slik, som nå står ubrukt på hylla av samme grunn. Vet ikke hva det skyldes, men symptomene er de samme som din har. Etter et par år, begynte det plutselig en dag å suse og knitre litt i høyre kanal, dette ble bare verre ettersom den ble varm.
Har lenge tenkt på å få den på service, for det er en vellydende preamp, men siden jeg for tiden bruker Doxa 012/Doxa 70SE, har jeg ikke sett på det som fornuftig bruk av penger. :)

Pussig nok brukte jeg også en NAD 1020 før jeg kjøpte Vincenten! Den gjør nå tjeneste som riaa-trinn, og fungerer perfekt ennå.

-erib
 

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
Takk for svar.
Blir vel nødt til å ta kontakt med importør og høre om dette er et gjennomgående problem, og om eventuelt nyere utgaver er bedre.
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Kan det være rør som gir seg?

Frode
 

erib

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
165
Antall liker
74
I følge Neby, kan det være det.
Forøvrig er rørene loddet, så det er ikke bare å nappe ut og bytte heller.

-erib
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
6.008
Antall liker
782
Dårlige loddinger? Prøv en nedsmelting!
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
I følge Neby, kan det være det.
Forøvrig er rørene loddet, så det er ikke bare å nappe ut og bytte heller.

-erib
Altså; sitter ikke rørene i vanlige rør-sokler, slik at de kan byttes ut i en håndvending? Dette har jeg aldri hørt om... ???

Mvh
Helge
 

erib

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
165
Antall liker
74
Det var i alle fall svaret jeg fikk fra Neby...
Jeg har ikke skrudd opp og sjekket selv.

-erib
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Altså; sitter ikke rørene i vanlige rør-sokler, slik at de kan byttes ut i en håndvending? Dette har jeg aldri hørt om... ???

Mvh
Helge
Nei, rørene er loddet fast. Man må altså frem med loddebolten for å skifte de.

Frode
 

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
Jeg har en slik, som nå står ubrukt på hylla av samme grunn. Vet ikke hva det skyldes, men symptomene er de samme som din har. Etter et par år, begynte det plutselig en dag å suse og knitre litt i høyre kanal, dette ble bare verre ettersom den ble varm.
Takk for svar.
Hvis røra bare varer et par år og preampen må inn for montering av nye rør anna hvert år blir dette irriterende og ille i det lange løp. Noen som vet hva kostnaden med rørskift vil komme på?
Alt hadde vært greit med vanlige rørsokler ja.
Men kan det være røra som forårsaker ubalansen også?
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Rør i en forforsterker er helt sikkert ment å skulle vare minst 10 år. Det sier vel også sitt om hvordan produsenten har tenkt (og dimensjonert) når rørene er loddet til sokkelen! Det er kanskje et av rørene som har en ren fabrikasjonsfeil, eller det kan være noe helt annet, som en kondis eller noe. Vel, ikke at jeg er ekspert akkurat.
Anbefaler forøvrig avloddingslisse for smerterfri utlodding. Lodd ut hele sk...en og kjøp noen billige russiske militær rør og evt kondiser på eBay, det ville vært min første tanke. Russland/Sovjet stod alltid for kvalitet. (når det gjaldt militærutstyr, that is). Å sende en så billig forsterker til full overhaling på norsk serviceverksted? Nei, nei, og atter nei.
No.
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Du skulle kjøpt deg en ShengYa SA-33 i stedet for Vincent SA-31, så hadde du hatt muligheten til å skifte røra. Disse 2 er nesten helt identiske, men dette er en av forskjellene på dem.....

Neida, men jeg har hatt min preamp i 1,5år nå og den er helt lydløs og lik i begge kanaler og ikke hatt noe som helst tull med den.

Røra i SA-33 er 1x12AU7 og 2x12AX7, men hva som sitter i SA-31 vet jeg ikke.

Så som nevnt her så kan det være røra siden jeg mistenker at disse er billige kinesiske rør som burde vært utskiftbare etter min mening. Lurer på hvorfor samme produsent har gjort en såpass stor forskjell??
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.027
Antall liker
633
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Du skulle kjøpt deg en ShengYa SA-33 i stedet for Vincent SA-31, så hadde du hatt muligheten til å skifte røra. Disse 2 er nesten helt identiske, men dette er en av forskjellene på dem.....

Neida, men jeg har hatt min preamp i 1,5år nå og den er helt lydløs og lik i begge kanaler og ikke hatt noe som helst tull med den.

Røra i SA-33 er 1x12AU7 og 2x12AX7, men hva som sitter i SA-31 vet jeg ikke.  

Så som nevnt her så kan det være røra siden jeg mistenker at disse er billige kinesiske rør som burde vært utskiftbare etter min mening. Lurer på hvorfor samme produsent har gjort en såpass stor forskjell??
Hei,
Er nok to helt forskjellige konstruksjoner de der. I Sa-31 sitter så ganske ukjente miniatyr rør 6N16. Tror de er laget i Russland for militært bruk. Skal ha en lang levetid, men hører fra flere forum at de ofte har problemer med disse subrøra i Vincent sine produkter. Kansje en produktsjonsfeil??

Ser omtrent slik ut og det er loddet rett på printet...



Mvh....
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Helt forskjellige tror jeg ikke de er da de er laget på samme fabrikk, men Vincent har nok fått gjort noen ønskelige modifikasjoner. Dette er hva jeg har lest meg til og kan ikke påstå noe som helst rundt dette. Det ble ihvertfall skrevet at Vincent lages av ShengYa...Mener jeg så det på et svensk forum en gang...

Har ikke hørt SA-31 selv, men syns SA-33 har gitt meg mye for pengene....

Men skal si meg enig i at tanken bak et fastloddet rør burde være lang levetid og det er jo bedrøvelig om de skal ha tatt kvelden såpass fort.

Håper du finner ut av det ;)
 

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
Har vært i kontakt med Neby i dag. De kunne ikke svare meg hva dette skyldtes i det hele tatt, og derfor kunne de heller ikke si noe om pris :(
Spørs om denne rett og slett må finne veien tilbake til selger.
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Jeg ville nok også hevet kjøpet. Men det finnes sikkert flere til salgs der ute!
 

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Innlegg
784
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Har også opplevd litt balanseproblemer med denne, men ikke noe susing på min... Kan muligens være samme problemet?

Noen som vet om noe annet rør som ville kunne erstatte dette 6N16 røret? Kunne tenkt meg å lodde på sokler og få satt inn "vanlig" type rør i denne...
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Det har sikkert Motron eller Demostenes snøring på....
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.854
Antall liker
8.163
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dette var eg ikkje klar over. Men det var nokre små, merkelege rør eg såg inne i SA-31 då eg hadde han opp. SA 31 er ein svært musikalsk forforsterkar, men eg har ikkje fått sjekka han m.o.t. kor lenge han varer...
Neby som importør bør kunne finne ut meir om desse røra, evt. vise til nokon som kan gå over forforsterkaren.
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.027
Antall liker
633
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Helt forskjellige tror jeg ikke de er da de er laget på samme fabrikk, men Vincent har nok fått gjort noen ønskelige modifikasjoner. Dette er hva jeg har lest meg til og  kan ikke påstå noe som helst rundt dette. Det ble ihvertfall skrevet at Vincent lages av ShengYa...Mener jeg så det på et svensk forum en gang...

Har ikke hørt SA-31 selv, men syns SA-33 har gitt meg mye for pengene....

Men skal si meg enig i at tanken bak et fastloddet rør burde være lang levetid og det er jo bedrøvelig om de skal ha tatt kvelden såpass fort.

Håper du finner ut av det ;)
Er klar over at de er fra samme fabrikk, Men det er to helt forskjellige kretsløsninger på disse to. Bare se på valg av rør.. :)

Mener jeg leste en gang om at General E.. hadde en type Subrør som kunne erstatte 6N16?? Men jeg finner ikke siden jeg leste det på.. Disse røra er produsert for lang levetid, men det kommer jo ann på konstruksjonen de er satt i da..


Mvh....
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Har vært i kontakt med Neby i dag. De kunne ikke svare meg hva dette skyldtes i det hele tatt, og derfor kunne de heller ikke si noe om pris :(
Spørs om denne rett og slett må finne veien tilbake til selger.
Uten tvil, haubokk, spander på Vincent´en returbillett.. ;)
Og så - kjøper du rør-preamp med rør-sokler, hære du? ;)
Deretter så tar du og oppgraderer Quad´en - så kan du være på utkikk etter ny preamp, som vi har diskutert!!
 

stinz

Medlem
Ble medlem
08.02.2006
Innlegg
40
Antall liker
0
Jeg har nettop kjøpt en sa-31 blir litt spinkel i mitt oppsett har jeg kommet frem til (den har helt nye rør) så hvis noen har noe annet i bytte er det interesant
 

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
Jeg har nettop kjøpt en sa-31 blir litt spinkel i mitt oppsett har jeg kommet frem til (den har helt nye rør) så hvis noen har noe annet i bytte er det interesant
Hei!

Er dette en preamp som fikk sine rør skifta på TonArt nå nylig?
Hvordan er det med sus i denne?
 

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
Har vært i kontakt med selger så den går nok i retur i løpet av noen dager. Er vel ingen importør av ShengYa her i landet?
Blir vel sittende på været ei stund og spekulere på hva jeg skal gjøre. Kanskje en EC kan være Quad'en verdig?
Oss lyt sjå med tida;)
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Har vært i kontakt med selger så den går nok i retur i løpet av noen dager. Er vel ingen importør av ShengYa her i landet?
Blir vel sittende på været ei stund og spekulere på hva jeg skal gjøre. Kanskje en EC kan være Quad'en verdig?
Oss lyt sjå med tida;)
Om du skal ha ShengYa må du nok være din egen importør. Nysound.com er en nettbutikk som selger dette.
Tror ikke du får kjøpt preampen løst, men i "pakke" med for- og effektforsterker....
 

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
Om du skal ha ShengYa må du nok være din egen importør. Nysound.com er en nettbutikk som selger dette.
Tror ikke du får kjøpt preampen løst, men i "pakke" med for- og effektforsterker....
Har vært inne på nysound.com, de selger nok kun pakkevis, og da er ikke det aktuelt.
Jeg får se om det dukker opp en spennende livsledsager til min gamle, ærverdige Quad ;D
 
Topp Bunn