Vinyl for 12 mill. i Norge

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Skulle tro tallene skulle være litt større, er det virkelig ikke flere av meg? :rolleyes: Med dagens vinylpriser betyr vel det ett sted mellom 50-70.000 album, og det er strengt talt ikke mye.
Bruktomsetningen er en god del høyere vil jeg tro.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.542
Torget vurderinger
23
Og i tillegg selvfølgelig all nettimport, som sikkert er nogle mill. også.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Mye snakk om relativt lite altså.
I fjor (tror jeg) sa Big Dipper at de solgte mange platespillere. Faktisk så mange som 360 i løpet av et år.
Det blir EN om dagen. Alle dager medregnet.
Godt at mange nok holder ut:)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.542
Torget vurderinger
23
Ja, 12 mill. er roughly 60.000 LP'er.... ikke særlig mange. Fra allemannseie til veldig liten nisje...

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
har aldri tvilt på at vinyl er en nisje for spesielt interesserte, og netthandel nok står for mest salg. Likevel, med tanke på antall utsalg fordelt over landet, kunne kanskje mer enn 12 mill forventes.

Støtt den lokale platebaren din!!!

Edit:
burde strengt talt gått rundt med button hvor det står; "Stø dei lokale platepusherne"

Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Jeg var innom Back Beat (?) i Tromsø for snart to år siden.
Absolutt verdt et besøk.
Hvis den eksisterer.

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Mye snakk om relativt lite altså.
I fjor (tror jeg) sa Big Dipper at de solgte mange platespillere. Faktisk så mange som 360 i løpet av et år.
Det blir EN om dagen. Alle dager medregnet.
Godt at mange nok holder ut:)
Leste et sted at Rega solgte flere platespillere i 2013 enn de noen gang har gjort i løpet av ett år.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
for ca 5 år siden hørte jeg tall som 3-3500 solgte platespillere i Norge pr. år. Noen som kan bekrefte? I såfall betyr det at det kjøpes skremmende lite skiver, eller står de fleste snurrerne bare til pynt i finstua? :rolleyes:

Forøvrig kan det for min del virke som det er ganske bra trøkk på endel av platemessene rundt om, og jeg kjenner etterhvert ganske mange, meg selv inkludert, som har en eller flere dedikerte vinylturer utenlands ila året.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.378
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Når det gjelder kjøp/salg av vinyl så må man også ta med den, ikke ubetydelige, mengde brukte plater som selges i dagens marked. Her er det jo umulig å gjøre noen anslag, men at det er et betydelig volum er hevet over enhver tvil.

For egen del så er mitt kjøpsforhold nytt vs brukt siste 2 år omtrent 15%/85%. Fremover vil nok dette balansere seg noe, men fortsatt er det mye på "wanted list" som kommer til å handles inn brukt fremfor nye re-issues og rene nyutgivelser.

TANDBERGEREN

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2013
Antall liker
93
Sted
Fosser
Vinylen var aldri død.

Men det var nok litt av et koma, for å si det enkelt.

Gamle høyder nåes neppe igjen, men godt at det finnes kilder, både til ny musikk, samt en del av de gode gamle.

Vet ikke riktig hvordan jeg skal tolke det faktum at jeg alene står for nesten en halv prosent av forventet vinylkjøp så langt i år.

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Det er for få plater som blir solgt.Kvaliteten på platene vil jeg si har noe av skylda for at ikke platesalget er høyere.Jeg vet om flere som gir opp vinylen når de treffer
på dårlige produksjoner.Og så vet jeg om noen som synes det blir et ork å snu plata.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Vinylen var aldri død.

Men det var nok litt av et koma, for å si det enkelt.

Gamle høyder nåes neppe igjen, men godt at det finnes kilder, både til ny musikk, samt en del av de gode gamle.

Vet ikke riktig hvordan jeg skal tolke det faktum at jeg alene står for nesten en halv prosent av forventet vinylkjøp så langt i år.
Skulle til å si at da er vi to, men så er bare året i 4. måned, og så utgjør brukthandel en langt større andel av mitt platebudsjett. Nyvinylbudsjettet vel på rundt 2500.- i mnd. phew.:rolleyes:
Kunne fått et par fine kabler i året for det. :p

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Jeg har i løpet av et par år kjøpt 20-30 nye LP'er. Noen få med skikkelig god lyd, men desverre de aller fleste med bare grei nok lyd.
Jeg var så heldig at jeg fikk 60 brukte lp'er av en på jobben, alt fra 70 og 80 tallet. Du verden så mye bedre platene var mastret på den tiden. Her er generelt dynamikken bedre på de fleste platene.
jeg håper at snart platebransjen tar grep og mastrer lp'ene med riktig lyd :)

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.007
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Jeg har vel egentlig sluttet å kjøpe ny musikk på vinyl; for det meste er det bruktkjøp. Eneste grunnen til kjøp av ny musikk på vinyl er om CDen er ødelagt av dårlig mastering og vinylen går fri. Reutgivelse nr. 15 av kjent plate har jeg gitt helt opp. Det er lenge siden jeg gav opp troen på at lyden fra vinylen var bedre grunnet mediet. Digitalis er storligen rett gjort! Brukt vinyl er ok så lenge det er billig. (Saken stiller seg selvfølgelig annerledes om det dreier seg om musikk som bare er å skaffe på vinyl. Da går selvfølgelig prisene i været av rasjonelle grunner.)

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
for min egen del så kjøpes det ca 20% nye skiver for tiden, resten er brukt/samle plater utenlands fra, av de 20 % nye så står vel the garden for 5% av de, resterende
skjer fra utlandet, etterhvert som jeg blir mer og mer ajour vil antall nye utgivelser øke progresivt
cd kjøp er 0.01 % og jeg betaler heller 10x prisen for en sjelden lp. istedet for å kjøpe 15 cd.er

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.578
Sted
Pt. Høvik
Kjøper mye vinyl, aldri mer CD (brukes som blink). Diverse personer her på HFS har en del av skylda for denne pengebruken. :) Det ramler inn vinyl 2 - 3 ganger pr. uke. En stor glede. Godkjent av kona.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
840
Jeg kjøper en drøy ny lp i uka (nei, jeg kjøper selvsagt ikke en drøy lp, men i snitt blir det jo det - ca. 70-80 plater i året). Praktisk talt alle på Big Dipper avd. Trondheim. Ja, jeg er god kunde der:). Så jeg bidrar ørlite grann på salgsstatistikken, men den helt store summen blir det jo ikke; hvis jeg regner 200kr.*70 blir det 14k. NOK i året. En grei kabel som det ble sagt her:). Brukt er liksom ikke helt min greie. Men det er litt ymse kvalitet på nye plater, det kan jeg være enig i. Men stort sett går det bra.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Høres lite ut. Scorer man noen hipsterpoeng på å ligge litt over landsgjennomsnittet på kr. 2,40? :rolleyes:

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
229
Støtter også oppfordringen til å handle på de få platebutikkene som finnes. Ofte finner jeg platene billigere der enn på ebay\nettet, og det kan jeg ikke si om mye annet jeg handler! :cool:

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Big Dipper Torgata omsatte for ca 11.000.000 i 2012 alene. Ok alt er ikke LPer men vil tro en stor del av det. Tallet 12 mill stemmer ikke hvis det ikke er mnd-omsettning. Noe det kan være

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Var innom Bare Jazz forleden og kom ut med tre plater. Fikk vite at det var vinylsalget som gjorde at butikken fortsatt holdt ut. Det gikk ikke mange plater om dagen, men akkurat nok til at omsetningen gikk i pluss. Om jeg ikke gjorde noe positivt på jobben den dagen, så følte jeg uansett at dagen ikke hadde vært forgjeves.

Så støtt lokalbutikkene folkens! :)

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.187
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
12 mill i året?
Høh, i så fall står en betydelig del av det hjemme hos meg.
-og det er plass til mer :)

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Antall liker
14.796
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
14
Jeg var innom Back Beat (?) i Tromsø for snart to år siden.
Absolutt verdt et besøk.
Hvis den eksisterer.
Backbeat existerar. Var inom för senast tre veckor sedan och är inom varje gång jag hinner i förbindelse med jobb i Tromsö. Flott liten butik med både brukt och nytt. Kommer alltid ut med nyköp. En liten soffa, ett bord och en espressomaskin bakom disken gör handeln ännu bättre:) En god kopp kaffe medan man går genom sina fynd är fantastiskt. Slow shopping! :cool:

S

Syncrolux

Gjest
Om det er 12 mill i året eller mnd så er det uansett lite. Men det er gøy at fysiske medier fortsatt holder stand. Jeg liker det sjøl også, det er greit å vite at du faktisk eier noe.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.542
Torget vurderinger
23
BTW, hvilke butikker selger egentlig nye vinylplater i Norge for tiden?

Fyll gjerne på lista her;

Oslo
- Big Dipper
- Bare Jazz

Provinsen

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.542
Torget vurderinger
23
Barsk avatar, rri - er det H.R. som har snikformert seg vestpå?? :eek:

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo

Oslo
- Big Dipper
- Bare Jazz
-Tiger
-The Garden
-Neseblod
-Cruisin´Records
-Bjørn Ringstrøm (noe)
-Råkk&Rålls (lite)
-Platekompaniet

Provinsen

Haugesund
- Shabby Records
- Platekompaniet

Ålesund
-Jukebox

Tromsö
-Backbeat
-Platekompaniet

Trondheim
-Big Dipper
-Playtime
-Platekompaniet

Bergen
-Apollon

Lillestrøm
-Platesjappa
kjapp oppdatering

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.187
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
............BTW, hvilke butikker selger egentlig nye vinylplater i Norge for tiden?

Oslo
- Big Dipper
- Bare Jazz
-Tiger
-The Garden
-Neseblod
-Cruisin´Records
-Bjørn Ringstrøm (noe)
-Råkk&Rålls (lite)
-Platekompaniet

Sandnes
-
Ivar Skei Musikk

Provinsen

Haugesund
- Shabby Records
- Platekompaniet

Ålesund
-Jukebox

Tromsö
-Backbeat
-Platekompaniet

Trondheim
-Big Dipper
-Playtime
-Platekompaniet

Bergen
-Apollon

Lillestrøm
-Platesjappa

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Antall liker
569
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Bodø
-Melkebaren (har litt)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Sist jeg var i Bergen solgte Platekompaniet vinyl både i sentrum og Loddefjord.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.187
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
............BTW, hvilke butikker selger egentlig nye vinylplater i Norge for tiden?

Oslo
- Big Dipper
- Bare Jazz
-Tiger
-The Garden
-Neseblod
-Cruisin´Records
-Bjørn Ringstrøm (noe)
-Råkk&Rålls (lite)
-Platekompaniet

Stavanger