Vinyl / ikke vinyl?

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.474
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Etter timer med lesing i debatter her på sentralen, hva som er en god og dårlig pickup, hva som er en god og dårlig match, sitter jeg igjen med en følelse av at det er erfaringsdata som er lagt ut. Subjektive tanker og meninger om hva og hvorfor.
Men hva som fysisk foregår er det lite om.
Har søkt og lest, og legger meg på benken for slakt fra Dere...:)
Til saken

Hovedkomponentene i en pickup er en stav som er opplagret omtrent midt på. I den ene enden er en nålespiss pålimt (gjerne diamant), i andre enden små permanente magneter(MM) eller spoler(MC). Videre finnes spoler hvor det induseres spenning ved bevegelse, og det hele er pakket inn i et hus, med 4 ledningsuttak.

Riller på en stereo plate er vinklet etter en standard. Den er 45grader ned fra vertikalplanet på hver side. Dermed kan vi ha en kanal på hver sidevegg i rillen.
Venstre kanals informasjon er innkodet på indre rillevegg, mot labelen, og høyre på ytre. (Akkurat dette har jeg litt vanskelig å forstå fordi vi har bare 1 nål, og den kan ikke bevege seg i to retninger i samme plan samtidig. Men forklaringen er likevel slik.)
I spolene som plukker opp bevegelsen induseres en spenning som er den elektroniske kopien av ”landskapet” i rillen.
Sidevegs bevegelse gir begge kanalers informasjon, og det er den vertikale komponenten (bevegelsen) som gir oss forskjellen på høyre og venstre (kanalseparasjonen). Spolene som detekterer / plukker opp /er plassert inni huset slik at dette skjer automatisk.
Avstanden mellom rillene bestemmer hvor stor amplituden på signalet maksimalt kan være. Jo høyere nivå på lyden, jo større avstand må vi ha mellom rillene (for at de ikke skal gå inn i hverandre).

De høyeste frekvenser fremstår som små bølger langs en rillevegg, de dypeste som om hele rilleveggen ligger som en slange langsmed vinylen.

Slitasjespørsmålet.
Har vi en pickup med ett grams vertikal vekt/kraft pålagt, vil det tilsvare et punkt-trykk på rundt 620 kilo pr kvadratmillimeter
da har jeg antatt at kontaktflaten (friksjonsområdet) mellom nålen og rilleveggene er 1.6my (et tall funnet i en pickup manual fra Ortofon).
Friksjonen er da så stor at den i et kort øyeblikk skaper nok varme til å smelte vinyl. Rundt 260 grader celsius, noe som bringer meg til å tro at slitasjen faktisk er større enn jeg antok fra før.
Dette er utifra tanken at pickupnåla er spissere enn rillen (noe den nesten alltid er), og at nåla kun har skikkelig kontakt i bunn av rillen og en hårfin (snarere brøkdelen av et flurfittehår) stripe opp langs rillen.

Ideellt skal jo nåla på pickupen følge sporet som er kuttet eller presset inn i vinylen. Men desverre er jo teori og praksis to forskjellige ting.
Jeg kan nevne...
Sporings støy (distortion)
oppstår når verktøyet som har skåret originalen er forskjellig fra den diamantspissen som er montert på pickupen vi bruker.
Kutteverktøyet har skarpe kanter, i motsetning til våre pickupnåler som er polerte og avrundede. Vi vet også at der er forskjellige måter å slipe slike spisser på.
Dermed er det i praksis umulig for disse varianter å oppnå nøyaktig samme bevegelsesmønster/sporingsmønster.

Sporingsfeil
Når nåla ikke greier å følge rilleveggene 100%. Dette skjer bla som en følge av at høy-nivå (amplitude) modulasjonen krever større bevegelse enn pickupen er i stand til. (Noe som taler for en mykt opphengt nåle-stav). Nåla blir på en måte slengende mellom rilleveggene og vi oppfatter lyden som grumsete, forvrengt.
Det er ikke bare det at lyden blir dårligere som er følge av slikt, men det vil også i større grad skade rilleveggene når nåla slenger/slår frem og tilbake i mellomrommet mellom rilleveggene og treffer hardere enn om den fulgte sporet.

Tangent feil (annen variant av sporingsfeil)
forskjellen i geometrisk sammenheng mellom sporet, kuttenåla og avspillingsnåla.
Når master plata produseres gjøres det med en nål som er satt på et verktøy likt en tangential arm. En rettlinjet bevegelse, verktøyet følger en snorben strek fra ytterst til innerst.

De fleste tonearmer er mye lenger enn produksjonsarmene, og gjerne buede. I tillegg må piskupen monteres omtrent i samme vinkel som rillene har der hvor nåla settes ned.
En tonearm er laget med en viss lengde, for å minimere tangentfeilen. Velger du et punkt på et ark, og tenker deg at det er stedet hvor armen er montert, tar en passer og tegner en strek blir den buet.
Tenker vi så på kutteverktøyet vil den danne en rett strek.
Dermed vil det kun finnes to punkt på buen passeren lager hvor streken krysser. På en plate vil disse to punkter være de eneste stedene hvor vi ikke har tangent feil, resten av plata vil ha en viss grad av feilsporing. I området –3 til +3 grader feil. Disse verdier blir mindre med lengre armer.

Siden en plate spilles i en sirkulær bevegelse, vil sentrifugalkrefter gi krefter i utgående retning. Det oppstår en større friksjon mellom ytre rillevegg og pikupnål enn mellom indre og nål. Dette problem løses med anti-skating justering, og det må være sammenheng mellom nåletrykk og mengden anti-skating kraft vi setter. Men om anti-skating ikke er riktig justert vil ikke spole-enden av pickup-staven være sentrert midt i, kanalseparasjonen blir lavere/dårligere. Slitasjen blir også større på ene rillevegg, og denne rillevegg vil slites mer.

En tangential arm vil ha samme geometriske bevegelsemønster som produksjonsverktøyet. Dermed burde det ideelle være å bruke en slik. Men det viser seg at det er umulig å oppnå lik kraft på begge rilleveggene samtidig. Bla. fordi sporet er sirkulært og i sporing på vei innover på plata. Erfaringsmessig er derfor relativt tunge og skikkelig stive armer (SME5 eksempelvis) den beste løsningen.


Indre rillevegg er kortere enn ytre, minimalt? ja, men dog en forskjell som er mulig å se og som gjør at høyre og venstre kanal ikke kan være 100% like.
Pickupen har mindre problemer med å lese de ytterste rillene enn de innerste (sang 1 i forhold til sang 5). Ved 33,3 omdreininger vil ytterste rille ha en hastighet på omtrent 16,5 cm pr sekund og pickupnåla leser lettere siden avstanden på en høy svingning (hz) er kuttet som ”lang” bølge. På innerste rille vil hastigheten være omtrent 7 cm pr sekund og samme Hz må kuttes som kortere bølge. Sammen frekvens er således en 2,36 ganger lengre bulk i landskapet på ytterste rille.

En 10 000 Hz lyd vil bli kuttet som en bølge med rundt 0.005mm lengde ved ytterste rille og vil være bølge på 0.002mm ved innerste rille. Nåla beveger seg i annerledes terreng, mye mer ”fintagget” og sporing blir vanskeligere. Dermed også større sporings uklarhet ved innerste rille.

På en LP plate, med signal/støy forhold på 50dB, må pickupen følge nøyaktig en rille-bølge på 0,1 micron. Det er sannelig ikke rare greiene, og ganske krevende å lage vil jeg tro.
Når det kommer til avspilling er det jo ganske utrolig at pickupnåla skal kunne gjøre alle de bevegelsene som et komplett lydbilde består av (20-20000Hz).

Til sammenligning er det minste ”hull eller ikke hull” på en CD plate er omtrent 0,8 micron.

Avstanden fra topp til topp mellom to vinyl-riller er 50 ganger bredere enn det sporet en CD-laser leser. I en slik sammenheng kan vi forstå hvor mye informasjon som er mulig å kode ned på en vinylplate.
Forskjellen på WAW format og MP3 er mengden av detalj-informasjon som er lagret på platen. Tenker vi på hva som er mulig å kode inn på vinyl, ser vi at ikke bare er vinylen direkte fysisk i den analoge verden (som lyd er bølger i samme perspektiv) men den er og har potensiale til å inneholde gigantiske mengder detaljer.
Detaljer er jo det som gjør at stemmen til en person høres annerledes ut enn stemmen til en annen, at en Rickenbacker låter forskjellig fra en Fender osv.

Mine ører forteller meg at vinyl låter bedre enn Cder, og det ser faktisk ut som at fysikken gjør det også.
Stadig like forvirret?
Jeg også, men kanskje konklusjonen må bli at synsing og subjektive meninger er eneste riktige måte å beskrive en vinylrigg på...
Vi blir avhengig av å vite hvilken lyd de som skryter av et eller annet oppsett liker, for å gjøre oss en mening om vi ville like det samme
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
21.138
Antall liker
30.969
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Takk. Det var mange fine fakta på en gang. Jeg bør kanskje prøve å lime den opp i toppen, men er litt shaky på kunnskap her...prøver ihvertfall, men ikke ennå!
mch
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Flott gjennomgang, med mange interessante opplysninger.

Har selv alltid sverget til tangential platespillere, til tross for problemene med dem også. Bruker en spesialkalibrert Beogram 4000, som jeg er veldig fornøyd med. Mest fordi den imiterer produksjonsarmens bevegelse over platen.

Jeg kommer nok alltid til å like vinyl. Ritualet, estetikken - og lyden, men er ikke en enten-eller person i så måte.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Artig og interessant lesning :).

Hva er en "flur" (jamfør "flurfittehår")? ;D

Mvh. Frank
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.474
Antall liker
3
Sted
Stavanger
F.R.A.N.K skrev:
Artig og interessant lesning :).

Hva er en "flur" (jamfør "flurfittehår")? ;D

Mvh. Frank
Ojsann :-\
det ble mange ord på en gang, jeg har unnveket fra LFT (let, finn, trykk) og en aldri så liten trykkleif har sneket seg inn.
R skulle være E
8)
Takk FRANK :)
 
P

Parelius

Gjest
lomt skrev:
Venstre kanals informasjon er innkodet på indre rillevegg, mot labelen, og høyre på ytre. (Akkurat dette har jeg litt vanskelig å forstå fordi vi har bare 1 nål, og den kan ikke bevege seg i to retninger i samme plan samtidig. Men forklaringen er likevel slik.)
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.784
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Parelius skrev:
lomt skrev:
Venstre kanals informasjon er innkodet på indre rillevegg, mot labelen, og høyre på ytre. (Akkurat dette har jeg litt vanskelig å forstå fordi vi har bare 1 nål, og den kan ikke bevege seg i to retninger i samme plan samtidig. Men forklaringen er likevel slik.)
Dette har jeg også lurt forferdelig på.. :p Hvis noen kloke hoder kan forklare dette så slipper jeg å lure mere.. ;)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.770
Antall liker
8.211
Torget vurderinger
0
Vinyl or not vinyl, that is the question.

And the answer is VINYL ! ;D ;D ;D ;D ;D
 

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
309
Antall liker
42
Nåla beveger seg i to plan som står vinkelrett på hverandre siden rilleveggene danner 45 grader med horisontalen.

Mvh Knut
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.784
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Mulig jeg er treig her nå altså. Men jeg skjønner ennå ikke hvordan nåla både kan bevege seg til høyre og venstre samtidig.. Kan jeg få det inn med teskje..? :p
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Dette er utifra tanken at pickupnåla er spissere enn rillen (noe den nesten alltid er), og at nåla kun har skikkelig kontakt i bunn av rillen og en hårfin (snarere brøkdelen av et flurfittehår) stripe opp langs rillen.
Bare denne lille detaljen her: Nålen "bunner" ikke i rillen. Den er avrundet for å unngå dette. Det er altså kun sidene på nåla som har kontakt med rillene.

Mvh
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Cundis skrev:
Mulig jeg er treig her nå altså. Men jeg skjønner ennå ikke hvordan nåla både kan bevege seg til høyre og venstre samtidig.. Kan jeg få det inn med teskje..? :p
Den går selvsagt ikke til to sider samtidig - da ville vi virkelig snakket kvantefysikk!

Sporet føres hurtig under nålen - den reagerer på "uthulinger" - er det en til venstre, går den dit, og omvendt. Er det uthuling samtidig, på begge sider, så går nålen "ned", og begge kanaler mottar en impuls.

Kikk på filmen i linken ovenfor, der er det faktisk vist.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.784
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Soundproof skrev:
Cundis skrev:
Mulig jeg er treig her nå altså. Men jeg skjønner ennå ikke hvordan nåla både kan bevege seg til høyre og venstre samtidig.. Kan jeg få det inn med teskje..? :p
Den går selvsagt ikke til to sider samtidig - da ville vi virkelig snakket kvantefysikk!

Sporet føres hurtig under nålen - den reagerer på "uthulinger" - er det en til venstre, går den dit, og omvendt. Er det uthuling samtidig, på begge sider, så går nålen "ned", og begge kanaler mottar en impuls.

Kikk på filmen i linken ovenfor, der er det faktisk vist.
Aha! Tusen takk for belysningen..! ::)
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
524
Antall liker
25
I "The Absolute Sound" sitt vinylspesialnr. juni/juli har Robert Harley ei grei innføring. "An LP Primer". Mine innsteg her er delvis henta frå denne.

lomt skrev:
Riller på en stereo plate er vinklet etter en standard. Den er 45grader ned fra vertikalplanet på hver side. Dermed kan vi ha en kanal på hver sidevegg i rillen.
Venstre kanals informasjon er innkodet på indre rillevegg, mot labelen, og høyre på ytre. (Akkurat dette har jeg litt vanskelig å forstå fordi vi har bare 1 nål, og den kan ikke bevege seg i to retninger i samme plan samtidig. Men forklaringen er likevel slik.)
I spolene som plukker opp bevegelsen induseres en spenning som er den elektroniske kopien av ”landskapet” i rillen.
Sidevegs bevegelse gir begge kanalers informasjon, og det er den vertikale komponenten (bevegelsen) som gir oss forskjellen på høyre og venstre (kanalseparasjonen). Spolene som detekterer / plukker opp /er plassert inni huset slik at dette skjer automatisk.
Litt hogg/oppklaring: Gløym horisontal og vertikal. I og med som du skriv at modulasjonanen i rillene står i 90 graders vinkel mot kvarandre, vil stiften kunne røre seg i to plan samtidig (Det eine planet 45 grader på plata, den andre 45 grader andre vegen). Kanalseparasjon er ivaretatt ved dette.
lomt skrev:
Siden en plate spilles i en sirkulær bevegelse, vil sentrifugalkrefter gi krefter i utgående retning. Det oppstår en større friksjon mellom ytre rillevegg og pikupnål enn mellom indre og nål. Dette problem løses med anti-skating justering, og det må være sammenheng mellom nåletrykk og mengden anti-skating kraft vi setter. Men om anti-skating ikke er riktig justert vil ikke spole-enden av pickup-staven være sentrert midt i, kanalseparasjonen blir lavere/dårligere. Slitasjen blir også større på ene rillevegg, og denne rillevegg vil slites mer.
Dette traff vel ikkje heilt vel. Arma fylgjer ikkje med tallerken, og dermed har ikkje sentrifugalkrafta noko å seie m.o.t skating. Det som skaper skatingproblemet er ein kombinasjon av stiftens friksjon mot rilla og offset. Pga offset (At PU i ei vanleg arm er plassert litt forbi 90 grader (difor skrått), vil stiften henge mot den indre rilleveggen. Antiskating etablerer ei motkraft som drar arma ut frå sentrum med tilsvarande kraft.

Men vinyl er som R Harley seier: "It`s as improbable as the bumblebee."

mvh
Sigurd
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.474
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Geir_O skrev:
Dette er utifra tanken at pickupnåla er spissere enn rillen (noe den nesten alltid er), og at nåla kun har skikkelig kontakt i bunn av rillen og en hårfin (snarere brøkdelen av et flurfittehår) stripe opp langs rillen.
Bare denne lille detaljen her: Nålen "bunner" ikke i rillen. Den er avrundet for å unngå dette. Det er altså kun sidene på nåla som har kontakt med rillene.

Mvh
Det er jo sant, jeg tok høyde for noe jeg leste i VanDenHul's reklame, hvor de påstår å ha "oppfunnet" en ny måte å slipe stiften på som gjør at nålespissen dykker ned i urørt (virgin) vinyl. Etter deres utsagn til bunn av rillen.
Men, det er klart at om så skulle være tilfelle, ville friksjonskreftene i gitte punkt gå mot uendelig og kutte/skjære i bunnen av rillen.

Flott sak det filmklippet, plutselig ble det glassklart hvorfor pickup-spolene må plasseres riktig og nøyaktig, og hvorfor den vertikale komponenten er essensiell

Det neste skrittet blir å finne ut av hvordan kvadrofoni-plater er skåret og spilles av...
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.474
Antall liker
3
Sted
Stavanger
audiy skrev:
I "The Absolute Sound" sitt vinylspesialnr. juni/juli har Robert Harley ei grei innføring. "An LP Primer". Mine innsteg her er delvis henta frå denne.


Dette traff vel ikkje heilt vel. Arma fylgjer ikkje med tallerken, og dermed har ikkje sentrifugalkrafta noko å seie m.o.t skating. Det som skaper skatingproblemet er ein kombinasjon av stiftens friksjon mot rilla og offset. Pga offset (At PU i ei vanleg arm er plassert litt forbi 90 grader (difor skrått), vil stiften henge mot den indre rilleveggen. Antiskating etablerer ei motkraft som drar arma ut frå sentrum med tilsvarande kraft.

Men vinyl er som R Harley seier: "It`s as imrobable as the bumblebee."

mvh
Sigurd
Det er sikkert lett å misforstå (og kanskje har jeg selv også gjort det..)
det som var ment, var at rillene tvinger armen innover siden de er en spiral fra ytterst til innerst. Kom ikke på noe bedre ord enn sentrifugalkrefter i farten.

Uansett, så har du helt rett i at anti-skating må til for å kompensere for at armens lengde gjør at stiften settes ned på et punkt hvor den treffer indre side av rillen siden tallerkens bevegelse er sirkulær.
Anti skatingen må dermed gi krefter i utgående retning for å kompensere for denne vinkel/tangent feilen.
Dette medfører også at anti-skating kraften må være større ytterst på plata enn innerst.

:)
Så lærte jeg noe nytt i dag også
Vanvittig moro på denne sentralen, det er sikkert :D
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
70
Cundis skrev:
Mulig jeg er treig her nå altså. Men jeg skjønner ennå ikke hvordan nåla både kan bevege seg til høyre og venstre samtidig.. Kan jeg få det inn med teskje..? :p


Kanskje denne lille illustrasjonen gjør det klarere? Den beveger seg ikke til høyre og venstre samtidig.. Den beveger seg i to plan som står 90 grader på hverandre.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.784
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Trond Kjetil skrev:
Cundis skrev:
Mulig jeg er treig her nå altså. Men jeg skjønner ennå ikke hvordan nåla både kan bevege seg til høyre og venstre samtidig.. Kan jeg få det inn med teskje..? :p


Kanskje denne lille illustrasjonen gjør det klarere? Den beveger seg ikke til høyre og venstre samtidig.. Den beveger seg i to plan som står 90 grader på hverandre.
Det har demra noe, men det jeg fortsatt ikke skjønner er hvordan det kan være forskjellig instrument i hver kanal samtidig, når nåla ikke kan bevege seg begge veier samtidig..? Mulig jeg er fryktelig tungrodd her nå altså.. :p :p :p
 

EspenW

Medlem
Ble medlem
28.11.2006
Innlegg
43
Antall liker
0
Avlesning av riller er i en vinylplate er fantastisk, og er nesten umulig å fortså.
Var det snakk om Morse vill det være greit nok, men et så komplett lydbilde?

Jeg er fristet til å si at dette er en større oppfinnelse enn CD-avlesning, men det er det kanskje ikke, totalt sett.


Jeg synes likevel det er grunn til be til vinylguden.


Espen
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Cundis skrev:
Trond Kjetil skrev:
Cundis skrev:
Mulig jeg er treig her nå altså. Men jeg skjønner ennå ikke hvordan nåla både kan bevege seg til høyre og venstre samtidig.. Kan jeg få det inn med teskje..? :p


Kanskje denne lille illustrasjonen gjør det klarere? Den beveger seg ikke til høyre og venstre samtidig.. Den beveger seg i to plan som står 90 grader på hverandre.
Det har demra noe, men det jeg fortsatt ikke skjønner er hvordan det kan være forskjellig instrument i hver kanal samtidig, når nåla ikke kan bevege seg begge veier samtidig..? Mulig jeg er fryktelig tungrodd her nå altså.. :p :p :p
En pickup er i grunnen det motsatte av en mikrofon. Der settes gjerne et membran i sving av lydbølgene og skaper elektriske signaler. Disse blir så forsterket/mikset før de blir sendt videre til skjærenåla som preger de samme signalene inn igjen i rillene. Så hvis du ikke forstår dette, forstår du heller ikke hvordan en mikrofon virker? ??? ::) ???

Se forøvrig den utmerkede opplysningsvideoen i begynnelsen av tråden

Mvh
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
524
Antall liker
25
Trond Kjetil skrev:
Cundis skrev:
Mulig jeg er treig her nå altså. Men jeg skjønner ennå ikke hvordan nåla både kan bevege seg til høyre og venstre samtidig.. Kan jeg få det inn med teskje..? :p


Kanskje denne lille illustrasjonen gjør det klarere? Den beveger seg ikke til høyre og venstre samtidig.. Den beveger seg i to plan som står 90 grader på hverandre.
Magnet/spole arrangementet i andre enden av nåla er også orientert i 90 grader på kvarandre. Dermed blir det indusert straum i ein spole berre når nåla rører seg i det eine planet. Om nåla samtidig rører seg i det andre planet resulterar dette ikkje i induksjon i denne spolen fordi det rører seg 90 på viklingane. Dermed kan dei to kanalane drive med kvart sitt samtidig og (nesten) ikkje bli påvirka av kvarandre. Framleis vanskeleg?
Men eg og lurer på quadrofoni. Blir det då lagt til modulasjonar i dei to andre plana, loddrett og vannrett?
Uansett, eg kan ikkje la vere å bli fascinert av kor god vinyllyden kan bli når ein tenkjer på alle feilkjeldene på undervegs.

Sigurd
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
70
audiy skrev:
Men eg og lurer på quadrofoni. Blir det då lagt til modulasjonar i dei to andre plana, loddrett og vannrett?
Uansett, eg kan ikkje la vere å bli fascinert av kor god vinyllyden kan bli når ein tenkjer på alle feilkjeldene på undervegs.

Sigurd
Quadrofoni er basert et matrisesystem hvor man bruker sum/differanse av signaler til å dekode alle fire kanalene. Såvidt jeg husker ble det ikke laget noen pickuper med utgang for fire kanaler, alle pickuper jeg kjenner til har utgang for to kanaler og må gjennom en dekoder for å få ut fire kanaler.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.784
Antall liker
518
Sted
Stockholm
audiy skrev:
Trond Kjetil skrev:
Cundis skrev:
Mulig jeg er treig her nå altså. Men jeg skjønner ennå ikke hvordan nåla både kan bevege seg til høyre og venstre samtidig.. Kan jeg få det inn med teskje..? :p


Kanskje denne lille illustrasjonen gjør det klarere? Den beveger seg ikke til høyre og venstre samtidig.. Den beveger seg i to plan som står 90 grader på hverandre.
Magnet/spole arrangementet i andre enden av nåla er også orientert i 90 grader på kvarandre. Dermed blir det indusert straum i ein spole berre når nåla rører seg i det eine planet. Om nåla samtidig rører seg i det andre planet resulterar dette ikkje i induksjon i denne spolen fordi det rører seg 90 på viklingane. Dermed kan dei to kanalane drive med kvart sitt samtidig og (nesten) ikkje bli påvirka av kvarandre. Framleis vanskeleg?
Men eg og lurer på quadrofoni. Blir det då lagt til modulasjonar i dei to andre plana, loddrett og vannrett?
Uansett, eg kan ikkje la vere å bli fascinert av kor god vinyllyden kan bli når ein tenkjer på alle feilkjeldene på undervegs.

Sigurd
Aha..! Kanskje jeg begynner å forstå..! Dette er altså mulig fordi nåla beveger seg i en utskjæring som er en vinkel på 90 grader? Eller er jeg fortsatt på blåbærtur? ;D
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
70
Cundis skrev:
Aha..! Kanskje jeg begynner å forstå..! Dette er altså mulig fordi nåla beveger seg i en utskjæring som er en vinkel på 90 grader? Eller er jeg fortsatt på blåbærtur? ;D
Bingo ;D Nå har du skjønt det, Cundis :D
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.784
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Trond Kjetil skrev:
Cundis skrev:
Aha..! Kanskje jeg begynner å forstå..! Dette er altså mulig fordi nåla beveger seg i en utskjæring som er en vinkel på 90 grader? Eller er jeg fortsatt på blåbærtur? ;D
Bingo ;D Nå har du skjønt det, Cundis :D
Det tar bare litt tid noen ganger..! 8)
 
Topp Bunn