Vinyl og trange hull

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
I den senere tid har plater, som jeg har kjøpt, hatt trange hull. Det er ikke mange, men antallet er økende, og det er uavhengig av plateselskap og platepresse, amerikanske og europeiske. Jeg har kanskje vært uheldig, og jeg har ikke hatt problemer med å bytte dem. Nå er spørsmålet om det er andre som har opplevd det samme.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.922
Torget vurderinger
1
Det forekommer fra tid til annen. Jeg bruker ofte kniv til å skrape ut hullet litt, evt skjære av vinylrester i hullet. Jeg tror sentertappen er ca 6.35 mm så et 7 mm bor kan antagelig igså gjøre nytten, dersom du ikke finner et på 1/4".

mvh
KJ

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.911
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Joda, i det senere har det dumpet inn flere plater med automatiske platestrammere, irriterende når de sitter så godt at platetallerkenen delevis følger med opp noen ganger.

P

Parelius

Gjest
De herrer bør kanskje satse mer på brukt vinyl enn denne jomfruvarianten…

I de tilfeller jeg kommer over slikt, og det skjer faktisk også med de brukte jeg anskaffer, så tar jeg frem rundfilen. Mindre styr enn å bytte ting ut. Jeg kjøper ellers for lite nytt til å kunne si om dette er en trend i den senere tid.

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
KJ skrev:
Det forekommer fra tid til annen. Jeg bruker ofte kniv til å skrape ut hullet litt, evt skjære av vinylrester i hullet. Jeg tror sentertappen er ca 6.35 mm så et 7 mm bor kan antagelig igså gjøre nytten, dersom du ikke finner et på 1/4".

mvh
KJ
Takk, jeg har også brukt en kniv for å utvide hullet, men et bor er kanskje det rette.

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Parelius skrev:
De herrer bør kanskje satse mer på brukt vinyl enn denne jomfruvarianten…

I de tilfeller jeg kommer over slikt, og det skjer faktisk også med de brukte jeg anskaffer, så tar jeg frem rundfilen. Mindre styr enn å bytte ting ut. Jeg kjøper ellers for lite nytt til å kunne si om dette er en trend i den senere tid.
Mestparten av platene jeg kjøper er nye eller nyutgivelser. Jeg har kanskje vært uheldig. Jeg vet ikke. Det er ikke enkelt tilfellene. De har jeg også opplevd. Det er økningen som gjør meg mistenksom. Har den økte interessen for vinyl ført til dårligere kvalitetskontroll i produksjonen?

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Har også lagt merke til dette den senere tid. Kanskje vi bør klage til plateselskapene og kreve større hull...

Hilsen gut_man (som veeeeenter på den ultimate tangentialarm, uten at det gir større hull)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Vinyl og trange hull. For en tittel !

Ga meg assosiasjoner til en ungdomstid med piker, vin og ....musikk.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Hei
Synes en slik håndforsenker som BHO linker til gir for skarpe kanter i hullet og da kan dette utvide seg lettere senere (ved bruk)
Selv bruker jeg en brotsj som gir mindre kon og ikke så skarpe kanter
Se sammenligning på håndforsenker (til høyre) og brotsjen jeg har

Mvh Jan I

Vedlegg

kyrjens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2007
Antall liker
9
Sted
Hamar
Torget vurderinger
2
295,- pluss frakt for ett bor? Oi prater på å bli rundlurt??? ;D

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
7,2 mmm bor fåes kjøpt i jernvaren(c.ohllson for 35 kr.....en diy løsning på skaft burde la seg enkelt fikse for de fleste !

295 er jo ikke en hinsides pris , prisen altså , men for ett bor er det nok , iallefall med tanke på at det kun skal bores i vinyl , og det setter neppe stålet på noe kvalitetstest.....

7,2 mm bor kan jeg godt skaffe billig , og sende til dere med behov for dette , skaft får dere fikse selv... ;D

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
ssm skrev:
7,2 mmm bor fåes kjøpt i jernvaren(c.ohllson for 35 kr.....en diy løsning på skaft burde la seg enkelt fikse for de fleste !

295 er jo ikke en hinsides pris , prisen altså , men for ett bor er det nok , iallefall med tanke på at det kun skal bores i vinyl , og det setter neppe stålet på noe kvalitetstest.....

7,2 mm bor kan jeg godt skaffe billig , og sende til dere med behov for dette , skaft får dere fikse selv... ;D
Det viktigste er jo at man ikke endrer posisjon på senter av hullet, eller lager det for stort.
Jeg bruker en blyant, den konede (spissede) delen, og legger en liten remse med sandpapir rundt. Holder deretter plata vannrett og trer blyanten inn undenfra og vrir rundt noen ganger (unngår dermed søl/partikler på plata). Snur deretter plata og gjentar. Meget enkelt, fungerer helt topp og er tilnærmet kostnadsfritt :)

Det er som regel bare snakk om grading av hullet, som gjerne er noen hundredeler - kanskje opp mot et par tideler - for lite.
Tror derfor at bor ikke er så gunstig.

Mvh

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Til Dremel fins det små kona smergelspisser og få kjøpt. Passer ypperlig til dette formålet.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg tror faktisk det er bedre å skjære enn å slipe i denne sammenhengen. Jeg tenker det er lettere å forsikre seg om at det ikke ligger igjen bøss på plata når det er større 'biter'.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Zomby_Woof skrev:
Jeg tror faktisk det er bedre å skjære enn å slipe i denne sammenhengen. Jeg tenker det er lettere å forsikre seg om at det ikke ligger igjen bøss på plata når det er større 'biter'.
Det man sliper vekk faller ikke oppover ;)
(se mitt forrige innlegg).
Mvh

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ser den, olaps. Men det er ikke alitid bøsset faller av plata heller. Jeg går for kniv. ;)

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Zomby_Woof skrev:
Ser den, olaps. Men det er ikke alitid bøsset faller av plata heller. Jeg går for kniv. ;)
Jeg brukte saks en gang...........
Stakk den ene spissen opp i hullet og roterte plata. Snudde deretter plata for å "skjære" fra den andre sida, men glemte å passe på den andre spissen som plutselig tok seg en tur på egenhånd og lagde ei skikkelig ripe i vinylen :eek: Så bruk av saks anbefales ikke!! ???

Grunnen til at jeg ellers foretrekker sandpapir istedenfor kniv el.l. er at jeg føler at sistnevnte "skjærer" for mye, dvs at den kan lage et urundt/ujevnt hull. Smak og behag :) - men dyrt trenger det i alle fall ikke være ;)

Mvh

Topp Bunn