Vinyl som....TAKTEKKING!!!!

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
I dagens Barne-TV på NRK, viste de alternativ bruk av vinyl. Ved hjelp av varmluftpistol, ble det (mis-)brukt god vinyl som blomsterpotter, hundeskål og ...til taktekking på et hundehus!!! Fytterakkernsa'n, NRK!!!

:mad:

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.973
Torget vurderinger
4
Ja, fyttigrisen!
Og så fra "kulturkanalen"...

Nei, det blir disneychannel fra nå av!

rørlig

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Antall liker
77
Torget vurderinger
1
til og med dattera mi på 4 var fortørnet. :eek:

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.467
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Hvilke titler ble smeltet bort? Vil nesten påstå at enkelte plater fortjener å forsvinne.

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Svarte ! ! med to kreative gutter i 4-7 års alderen er det vel bare å gjemme platene på loftet til de har glemt denne episoden..

Iiikke mer Nrk på dem nå :) tryggere med internett og usensurerte barneparabolkanaler ! ingen som kunne finni på noe så klin kokkos DER ?

hadde de enda bare brukt de ubrukelige cd-platene som brusbrikker eller noe??? DET hadde jeg jo i det minste skjønt ;D Dette får meg til å tenke på historiene fra min mor om de to lillebrødrene hennes som konverterte mesteparten av hennes dyrekjøpte 78 plater til frisbees for mer enn 50 år sia :) (masse flotte steinkaker som ligger i tusen biter neri ura oppe på sunnmøre et sted)

:)

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.191
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Å så glad jeg er at mine er over barne-TV-alderen!
Nei, da heller spandere på dem en øl av og til.

Frisbee med 78-plater? Nei, det har jeg fortrengt. Fortrengt, fortrengt :-[ :-X

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Jeg så det også. "Dette er musikk-plater som fantes før CDen kom"
Håper det bare var noe dårlig disco.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
BT skrev:
Det var det jo ikke. Det var blå Melodiya, EMI ASD xxxx og andre lekkerbiskener. Rakk jo ikke å se artister da, men labelene indikerte sannsynlighet for klassisk musikk av høy klasse på mange av platene.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.080
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Det var det en skulle bruke alle Sissel Krykkjebø-CD'ene til....

Arne K

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.467
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
BT skrev:
Det var det jo ikke. Det var blå Melodiya, EMI ASD xxxx og andre lekkerbiskener. Rakk jo ikke å se artister da, men labelene indikerte sannsynlighet for klassisk musikk av høy klasse på mange av platene.
Isåfall er de...[fyll inn passende]

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
§1, Lov om kulturminner:
«Kulturminner og kulturmiljøer med deres egenart og variasjon skal vernes både som del av vår kulturarv og identitet og som ledd i en helhetlig miljø- og ressursforvaltning.

Det er et nasjonalt ansvar å ivareta disse ressurser som vitenskapelig kildemateriale og som varig grunnlag for nålevende og fremtidige generasjoners opplevelse, selvforståelse, trivsel og virksomhet.»

Makan.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.159
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Det handlet om vinyl i et av innslagene på "Tingenes tilstand" i kveld også. En som samlet på cd/vinylskiver som var gitt ut i 79"
han manglet bare 1...

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
Skrevpisking med anløpen makrell er faktisk for mild straff...
8)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Vidar P skrev:
BT skrev:
Eg finn ikkje ord!

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
327
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
En gang i urtiden, sånn rundt 1970 drev en kamerat og jeg på med frisbee-kasting med storebrorens orginale Elvis-singler på Sun Records. Huff og huff, vi kom til fornuft etter noen år, men i ungdommen er man jo litt "enkel" i hodet.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
donnerwetter skrev:
Skrevpisking med anløpen makrell er faktisk for mild straff...
8)
På yttersida av Senja bruker de godt frosne auårs-hånker ( auår = uer, hånk=flere stk. av f.eks. fisk knytt sammen..)

Jeg også tror faktisk det var labele'r som tyder på at det rauk med både klassiske perler og anna lagringsverdig vare i taktekkinga...
i min uvitende ungdom, deltok jeg også i skytetrening med side-by-side hagle med 78-plater og single'r som lerduer. Det ligger nok en del smadra sort gull på botn av min barndoms fjord heime i lofoten også. i dag rammes sånt av minst to lover; kulturminneloven og forurensingsloven..og sikkert et par til!

;D

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
BT skrev:
:'( :'( :'( :'( :'( Noe så sørgeliog altså----at noen kanskje ødelegger plater til flere hundre kroner stykket på sin uviten,

"plater som fantes før cd en kom" , eller kanskje platene som overlever cd en død.....den som lever får se.

Mvh Espen

L

larkus

Gjest
I 1965 kastet jeg og en kompis frisbee med Arne Bendiksen- og Wenche Myhre-singler. Når vi var ferdige satte vi singlene som var fulle av mold inn i platestativet igjen. Ingen merket noe som helst ;D

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.467
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
larkus skrev:
I 1965 kastet jeg og en kompis frisbee med Arne Bendiksen- og Wenche Myhre-singler. Når vi var ferdige satte vi singlene som var fulle av mold inn i platestativet igjen. Ingen merket noe som helst ;D
Folk som ikke spiller platene sine :O

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Skink_123 skrev:
larkus skrev:
Folk som ikke spiller platene sine :O
Tror ikke det hadde så mye å si med datidens enkle og brutale vinylspillere. Tenker med skrekk og gru på greier som Philips (?) Bambino, og min første, LITT skikkelige, en Garrard SP...etellerannet MkIV. Automatikken på den var omtrent like følsom som en diger Brøyt gravemaskin! Av og til smalt det så nakkehårene sto rett ut..og stifttrykket var minst 2 gram. Men det måtte til for å harve seg gjennom laget med sigarettaske, øl,colarester og det som verre var. Men spille, det gjorde den! Like uslitelig som en Toyota...vinylspilleren,altså. Vinylen var mest egna til lerduebruk etter et års tid eller så. Snakker om sløsing...

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
larkus skrev:
Får håpe at det ikke var singelen Wenche Myhre - "Love a go go" da, for den er jxxli fet.

Edit: når jeg tenker meg om kunne det ikke være det, siden den ble utgitt i 1967. ;D

Topp Bunn